tirsdag den 12. februar 2013

Roser C - K

En grå, kold og trist dag som i dag med enkelte snebyger, kan kun indbyde til flere rosenbilleder.
De kommer her
Normalt anbefales det tre roser af samme slags, sådan gør jeg sjældent, jeg skal helst prøve så mange så muligt. Her er det Crocus Rose og Charles Austin som væver sig ind i hinanden.
Crocus Rose er en fantastisk smuk engelsk rose med middel duft. Den dufter ikke så kraftigt, men det opvejer den til fulde med sit smukke udseende. Den vokser godt, og grenene hænger helt ned til jorden.
Crownprincess Margaretha har ihærdigt forsøgt at dække den pæl den gror op af, men den blev sat tilbage på grund af rosenstængelsyge.

Dronning Ingrid er en lav rose med en smuk varm farve, ved siden af den voksede rød havemelde. Som I kan se klæder de to hinanden.
Dronningen af Danmark er en meget smuk engangsblomstrende Alba Rose.
 Eglantyne
Eglantyne er en engelsk rose med en lidt flad blomst i fuld udspring
Erotica er en skøn mørkerød storblomstrende rose, den holder ikke formen så længe, men dufter dejligt. Deraf navnet sikkert :)
Flora Danica en lav storblomstrende rose, det er en af dem, jeg har plantet 3 af i en gruppe.
Frühlingsduft, en stor tidligt blomstrende buskrose med en fantastisk duft, deraf navnet
 Ghita Renaissance
Ghita Renaissance, er smuk og dufter så skønt. For nogen år siden var den en af mine yndlingsroser, men den er desværre faldet af på den, siden den har haft rosenstængelsyge.
Den smukke Grace, en engelsk rose som normalt blomstrer ihærdigt over hele sæsonen, sidste år fik den som flere andre rosenstængelsyge, derfor blev den sat tilbage. Blomsterne er smukkest ude, den er ikke holdbar ret længe i vasen inde.
Graham Thomas er en dejlig gul engelsk rose, som er  smukkest i eftersommeren.
 Henry Martin - en meget smuk mosrose med en kraftig vækst
Til at begynde med havde jeg den i rosenbedene, men den var for kraftig, så nu danner den hæk, jeg har 2 planter, den er god som hæk, men blomstrer kun en gang.
James Galway - en smuk engelsk rose med medium duft.
Jane Austin er en engelsk rose med en fin duft
Jude the Obscure er klart en af mine yndlinge, den har en fin citrusduft og er skålformet, jeg kan rigtig godt lide de skålformede roser. Engelsk remonterende rose.
Julie Renaissance er en sart og fin rose, den er købe i 2011, men har ikke givet så stor blomstring. Duften er dejlig.
Karen Blixen en storblomstret rose uden duft, den var i haven, da vi flyttede ind. 2. blomstring er ret sent, men den når det som regel, og så er det dejligt med de smukke hvide blomster.
Kronprinsesse Mary er smuk, men jeg har ikke haft så meget held med den. Den er lav og har en meget fyldig blomst, når den endelig blomstrer. Regnen sidste år gjorde, at det ikke var meget, den var i blomst.
Denne her er en engelsk rose fra rosertilhaven, jeg mener, at det er Kingsmac, men jeg er ikke sikker.

Det var roserne for i dag. Fortsat god dag.


38 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Endnu en stribe spændende roser må man sige -
    Grace ser dejlig anderledes ud i blomsten, synd den bliver syg!
    Henry Martin har da en fantastisk farve, og med sin livskraft kunne jeg måske prøve den i Sverige?
    Tak for billederne - på denne ellers grå og ja lidt triste vinterdag ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Grace er skøn, jeg satser på, at den ikke bliver syg i år, den er lidt anderledes end de andre engelske.
      Jeg tror også, at Henry Martin vil kunne gro hos dig i Sverige. God idé.
      Selv tak - ja det har været noget trist i dag, så var det godt, der var rosenbilleder :)

      Slet
    2. Ja har "vilde" roser i Sverige (+hybenroser som jeg prøver at udrydde), men vil prøve lidt andre!

      Ser lige at det er tid til en ny omgang X-faktor hos moseplass Anne. Rød og orange nu, og du har jo unægteligt et par kandidater igen;)

      Slet
    3. Hej Karsten
      Ja ud med de hybenroser, det er noget værre ukrudt, men der er jo mange andre at vælge imellem.
      Ja det så jeg også lige, så jeg har lige sendt mit bidrag med Forever Susan :) og en georgine

      Slet
    4. Forever Susan - et vildt valg - jeg må lige kigge!

      Slet
    5. Ja måske lidt vildt, men den er da orange :)

      Slet
  2. Som altid, dejlige billeder Lisbeth. Tak for kigget.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Anette, godt du kan lide dem.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth

    Tak for flotte rosenbilleder på en dag, hvor det har småsneet det meste af dagen.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Jessie, ja det har været trist vejr i dag.

      Slet
  4. Igen, igen fremtryller du gode billeder af dine mange smukke roser.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja der er mange endnu.
      Selv tak.
      I lige måde.

      Slet
  5. Dine billeder giver jo endnu mere lyst til at Komme til Samsø, glæder mig meget.
    Har været inde og kigge på rosertilhaven, hold op hvor bliver man fristet.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Det glæder mig, at de giver endnu mere lyst til en tur herover.
      Ja de har mange skønne roser ved rosertilhaven, heldigvis er de ikke så dyre hos dem :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Dejlige billeder af underskønne roser! Jeg er altså helt vild med dit billede af Dronningen af Danmark, det er en smuk rose, og på dit billede bliver den helt uimodståelig smuk! :) Ghita ser også virkelig smuk ud, den har jeg aldrig prøvet.
    Jeg holder også allermest af de skålformede roser, som Jude the Obscure, de har en helt særlig charme :)
    Ha en rigtig dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      så enige vi er, de skålformede er så skønne, ja de har nemlig en særlig charme, og sikken en fylde, når man tager en rose i hånden.
      De første år jeg havde Dronningen af Danmark, synes jeg ikke den var imponerende, men den er blevet smukkere de sidste år, og lige det billede kunne jeg heller ikke stå for.
      Ghita har jeg som sagt været meget glad for, men den når ikke at blomstre ordentligt, den bliver desværre ofte grim i blomsterne, og bladene bliver hurtigt grimme. Den har været fantastisk, jeg håber på bedre held i år :)

      Slet
  7. Tak for opmuntrende billeder, Lisbeth! Jeg kan også godt lide at blande roserne.

    God aften til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Selv tak, det er jo ikke efter bogen at blande dem, men det er heldigvis os selv, der bestemmer :)
      I lige måde.

      Slet
  8. Så mange deilige roser du har! Jeg er svak for alle de engelske Austinrosene, men de trives ikke så godt her pga. at det er for kaldt om vinteren. Jeg vil også ha mange sorter ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har mange skønne roser, men de trives nu heller ikke alle lige godt. Ærgerligt at du ikke kan have Austinroser. Så må du finde nogen mere hårdføre ;)de gamle historiske er nok mere hårdføre, tror jeg.

      Slet
  9. Heldigvis bestemmer vi selv, om vi vil plante 1 eller 3 roser. De spinkleste af dem kan måske forsvinde lidt i mængden, hvis man kun planter en enkelt, og kommer mere til deres ret i en gruppe.jeg nyder billederne af dine roser, men tror ikke, jeg skal have flere i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er nemlig rigtig, vi bestemmer selv i vores egne haver. Jeg synes, at de supplerer hinanden godt, og at der ikke er nogen som drukner i mængden, det er værst, hvis de vælter rundt på jorden, det er der nogen af dem der gør.
      Jeg har heller ingen planer om flere i år, jeg fik jo mange sidste år :)

      Slet
  10. Godaften Lisbeth.Ja! du kan blive ved med alle dine skønne roser.
    I dag er min favorit Eglantyne.........den er da bare skøn.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette.
      Ja lidt endnu kan jeg blive ved med at vise roser.
      Eglantyne er en skøn rose, det har du ret i.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Du godeste, hvor har du altså mange roser [Lisbeth, med mange af alting...] - mon ikke jeg skulle se efter at få anskafffet både Jane Austen og Jude the Obscure til mit gule bed...

    Dit forrige indlæg var også med skønne roser og dit hvide X-faktor bidrag skønt - held og lykke dér.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har mange roser og alt muligt andet - og ikke mindst plads. Jeg er ikke færdig med at vise de gule endnu, så det kan være, du kommer i tanke om andre. Jude the Obscure kan man dog ikke leve uden, men jeg kan godt komme i tanke om andre gule, som er lige så god som Jane Austin, synes jeg, men lad os se hvad du synes, når jeg er igennem dem alle.
      Tak i lige måde, spændende hvem der vinder, der er mange gode.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Du indgyder håb med din rosenkavalkade. Det skal nok blive forår igen :)

    'Jude the Obsure' er også en af mine yndlinge med sin helt specielle farve og fine duft. Jeg flyttede mit eksemplar i efteråret, da den stod for meget i skygge, så nu er jeg spændt på, om den kan lide forandringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja selvom det virker håbløst, så bliver det heldigvis altid forår igen :)
      Spændende om Jude the Obscure er glade for flytningen, men det tror jeg, den vil sikkert gerne have mere sol.

      Slet
  13. For Sørensen da også... jeg kan godt forstå du har så mange roser, for det ville da være umuligt at vælge bare nogle enkelte... SMUKT :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja det er svært at vælge, når der er så mange smukke :)
      I lige måde.

      Slet
  14. Det er nogle dejlige roser du har at byde på, jeg bl.a. er betaget af den frodige Henry Martin med de mange blomster så flot grøn den også er i løvet:)
    jeg håber at du slipper for for meget stængelsyge i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      De sidste år er jeg blevet meget glad for Henry Martin, den står fantastisk som hæk med sit fine grønne løv, desuden er den ikke generet af stængelsyge. Ja lad os håbe, vi slipper for det i år.

      Slet
  15. Ja du har nok at vælge imellem. Du får da ikke en ben til jorden i rosen sæsonen, tænker jeg. Jeg kan nok regne ud, at der går mange timer med at passe og pleje dine rhodoer, men vel lige så mange timer med roserne, tænker jeg!
    Godt det er en passion også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er mange at vælge i mellem. Du har helt ret, jeg bruger timevis mellem roserne, mindst en om morgenen og en igen om aftenen, bare på at klippe visne roser af. Når jeg skal være ærlig, er jeg lidt træt af roser omkring 1.7., hvor de alle blomstrer :)
      Rhodoerne bruger jeg ikke nær så lang tid på.

      Slet
  16. sikke mange lækre roser du har Lisbeth, godt med dejlige rosenbilleder her i en kold vintertid.

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja der er mange lækre, og det hjælper at kigge lidt på dem her i den kolde tid.
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Kæreste Lilsbeth
    JEg elsker dine indlæg og jeg er som du ved, vid med roser!

    Men jeg bliver simpelthen SÅ forvirret, når jeg ikke kan finde ud af, hvilke tekster, der passesr til hvilkle fotos.

    JEg tænkte på om du kunne bruge fototeksterne?

    Dvs. at du skal klikke på fotoet og så skrive den tekst, der skal være under hvert foto, så er man ikke i tvivl.

    Ja, det var bare et forslag, der har ligget på min tunge længe, uden at jeg lige har orket at formulere det. :)
    Kram og tak for dagens - samt alle dine andre passiomnns-indlæg. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marianne
      Jeg kører jo bare derudaf, og har ikke lige styr på den slags ting, men godt du fortæller, hvordan jeg skal gøre, så skal jeg prøve at gøre det i morgen.
      I øvrigt er mine tekster om billedet neden under billedet ligesom i en bog.
      Det er bare i orden, gode forslag modtages gerne :)
      Kram og selv tak Marianne
      Jeg er glad for du siger det, og at du læser med

      Slet