søndag den 3. februar 2013

Solopgang og hvordan ser det ud om 3 mdr.

Jeg var så heldig, at jeg blev bedt om at lave en artikel om rhododendron til Havefolket, hvis du ikke har læst den, kan du se den her
Ellers har dagen budt på indendørs sysler som bloggen og I andres blogge og vasketøj fra hele ugen, så der er nok at se til.
Solen stod op, men blev her ikke længe
 men smukt var det da
Vandsituationen er rimelig for tiden, se så fint solen sender sine stråler ned på isen

I går lavede jeg en kavalkade på, hvad der blomstrer om 4 mdr.
I dag skal vi se, hvordan situationen forhåbentlig er om 3 mdr. Masser af tulipaner er der d. 3.5.





Som vi dog glæder os til at svælge i dem igen :)
Anemonerne blomstrer også om 3 mdr.
og frugttræerne


og flere af mine skønne rhododendron
Påskeklokker
Hostaerne vil være på vej op
Skovmærker og bronzeblad
Rødbirken er sprunget ud
 Magnoliabladet pil
Magnolia
Fortsat god dag

30 kommentarer:

  1. Uha det ser godt ud. Det er lige hvad man kan bruge at varme sig på, på sådan en kold dag.
    Vi har ryddet op i kælderen og været i skoven og gå en lang tur. Det var en kold omgang, så nu sidder jeg og varmer mig på dine - om 3 måneder - billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja godt der findes billeder, man kan varme sig på efter oprydning i kælderen og en lang tur i skoven. Køligt har det været og nu sner det hos os.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.4 mdr eller 3 mdr.Vi glæder os bare til foråret og sommeren kommer.Et af højdepunkterne er når alle tulipanerne springer ud.
    Har læst artiklen hos Havefolket.Flot stykke du har skrevet.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vi glæder os meget til både forår og sommer, ja og selvfølgelig til tulipanerne springe rud.
      Tak skal du have, jeg tænkte nok, at du havde set det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Smukke billeder af solopgangen. Og skønne billeder der minder os om hvad der er i vente. Tålmodighed påkrævet i denne tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Tak skal du have, ja vi har brug for meget tålmodighed lige nu, men pludselig er det forår.

      Slet
  4. Smuk solopgang.
    Det gik vi glip af,men vi har fået sne i eftermiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Vi har fået sne hen under aften og det sner stadig, så nu er det hvidt igen.

      Slet
  5. Jeg har set artiklen. Det var som altid en fornøjelse at høre om din have :-) Ja, vi har meget godt i vente. Og allerede nu er der så meget lys og så mange erantis, at jeg godt kan mærke foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Godt du har set artiklen, jeg har også set din kommentar. Tak fordi du skriver, at det er en fornøjelse at høre om min have.
      Vi glæder os meget til foråret, og jeg glæder mig over, at du nu kan se dine erantis.

      Slet
  6. Vi nød en lignende solopgang fra brændeovnsvarmen i køkkenet. Vandet er ligefrem smukt i den belysning. Har også læst artiklen - en god idé af Havefolket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Godt I også fik en fin solopgang, jeg er nødt til at ud for at se den, i hvert fald hvis jeg vil tage billeder.
      Godt du har læst den - ja jeg blev lidt overrasket over, at de ville have mig som gæsteblogger, det var spændende at skrive om mine rhodoer til dem.

      Slet
  7. Superflotte farver i de 2 første fotos ,specilet det med vandet er rigtig flot.
    Dejligt at se nogle tulipaner, det varer ikke så længe før de blomstrer:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jan
      Jeg var også overrasket over, at vandet som jo var frosset tog så meget mod farverne fra solen.
      Det varer nok lidt længere hos os, inden de blomstrer :) men så kan vi nyde dem hos dig først.

      Slet
  8. Flotte billeder af solopgangen. Vi nød (vel nok den samme) solopgang, men ret hurtigt derefter blev det oveskyet. Her ved 16-tiden kom der et let snelag.

    Det bliver så dejligt når tulipanerne kommer frem og beruser os alle med deres skønne blomster og samtidig har vi jo alle dine rhodoer at se på, det bliver STORT :)

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja det var kun kort vi havde fornøjelse af solen, det samme skete her, ved 16 tiden kom et let snelag, nu er det holdt op med at sne hos os.
      Ja det bliver så skønt, når det hele begynder at blomstre igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Jo jeg har læst din gode artikel;) Der er noget at glæde sig til både om 3- og 4 måneder og som vi altid optimisteske havefolk siger bliver haven endnu bedre i det år vi har foran os:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak godt du har set den, men du har vist også kommenteret :) Ja både haven og vejret bliver bedre for hvert år, det første er rigtigt og lad os håbe, at de sidste også er det :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth.

    Flotte billeder af tulipaner og selvfølgelig læger jeg mærke til rhodoerne, tænk at de blomstrer om 3-4 måneder, hvor vi glæder os.
    Jeg havde lidt synligt vand i mine rhodo- bed, men det var væk næste dag. Håber det var fordi jorden var frossen, så vandet ikke kunne komme væk
    Rådyret havde lige taget et par spidser på min Rosebud, som var gledet udenfor nettet.
    Nu har jeg sat nettene fals med klemmer, (ja, jeg har) de møgdyr, selv om det ser smukke ud.
    Ellers var der jo dejligt, og stille dernede, så jeg havde det godt.
    Håber i også havde en god tur, og at jeres "vand" snart er forsvundet.
    hilsen jessie

    SvarSlet
  11. Kære Jessie
    Tak ja det er skønt med tulipaner og rhodoer. Har du læst min artikel på havefolket? Ellers kan du gå direkte ind på artiklen, hvis du klikker på her i anden linie af dette indlæg. Det er lige noget for dig.
    Jeg tror helt sikkert, at vandet ikke var sunket ned, fordi jorden var frosset. Det er værre med de skidt rådyr, at de bider spidserne af din Rosebud, selvom du har dækket den med net.
    Så må du have klemmerne i brug.
    Så har du rigtig nydt det dernede, det var godt.
    Vandet er da om end ikke forsvundet så sunket lidt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth.
      Nu har været inde og læse din artikel.
      Og lagt et lille svar. Mon du ser det.
      Det var en fin artikel der fortæller om dig og din have, så du får nok mange gæster til sommer.
      Også flotte billeder af rhodoerne.
      Jeg tror jeg vil prøve din opskrift på jordblandingen og gødskningen.
      hilsen jessie

      Slet
    2. Kære Jessie
      Ja jeg har set du har kommenteret, og jeg har svaret dig.
      Tak skal du have, det er ikke sikkert, jeg får så mange gæster, man kommer jo ikke lige til Samsø, og det er dyrt at komme herover med bil.
      Med hensyn til gødskningen er det jo Claus´ specielle gødning jeg bruger, jeg tror den har meget at sige, fordi man så bare kan vande med almindelig postevand. Det er jo især godt, hvis man ikke bruger ren spagnum og blander med jord, som jeg gør.
      Du kan få tilsendt hans gødning, men det vil selvfølgelig blive lidt dyrt i forsendelse, så kan du jo tage et par rhodoer med i samme køb :)
      Jeg mener, du har nogen skrevet op, som du ikke har kunnet købe på Sjælland.Det må du lige tænke over. Der er link til Claus oppe i højre hjørne.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Hvor ser det dejligt ud, jeg kan slet ikke vente.
    Men på den anden side er det alligevel svært at forestille sig, at alt er så langt fremme om 3 mdr. Lige nu synes jeg man går lidt i et vaccum og prøve at kompencerer ved at købe lidt blomster hjem til vaser og skjulere.
    God aften
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det er skønt med forårsbilleder og svært at vente. Ja tiden går både hurtigt og langsomt, vi går bare og venter på foråret, men heldigvis er det noget godt, vi venter på. Når vi ser på den golde have, forstår vi slet ikke, at det kan blive så smukt igen, men det kan det heldigvis.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  13. smukke vinterfoto,,, ufatteligt om tre måneder ☀strutter haven af energi, dejligt at se billeder fra den tid på året

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna
      Ja når man ser på alt det golde og kedelige, der er derude nu, forstår man det ikke.

      Slet
  14. Ja Lisbeth, det ser da godt ud med søen, man kan se hvordan vandet synker lige så stille nede under isen.
    Starten af maj er så ofte den bedste tid i haven. Der er så meget der blomstrer og resten er jo på vej i sit eget tempo.
    Dejlige billeder;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg var lige ved at tro, du havde svigtet mig i dag :)
      Det er, synes jeg et fint billede, som samtidig viser, at vandet synker lige så stille. Vi fik lidt tøsne til aften, men det forsvinder hurtigt igen, og her pumpes stadig.
      Ja starten af maj er skøn med alle blomsterne, og fuglene der synger.
      Tak :)

      Slet
  15. Skønne forårsbilleder at varme sig ved her på en kold regnfuld dag. Her er jorden hård af frost, så når regnen har ligget lidt bliver den til et islag, ikke just nogen rar oplevelse at gå i skoven når det var så glat allevegne, flere gange måtte jeg ind på skovbunden hvor bladlaget gav lidt fodfæste. Luna hader også regn, få hundred meter i regnvejr, og hun begynder at bore hovedet ind mellem mine ben mens jeg går... jeg er tæt på at falde når hun gør det.. men det er for at få tørret sit ansigt! Så her er det indedag. Smuk solopgang du har taget billede af!
    Hav en rigtig dejlig dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Mon ikke I snart får tørvejr. Vi havde regn til kl. 12, nu skinner solen skønt, og jeg skal ud og nyde det. Det er altid mere fristende i solskin, det synes Luna nok også. Det lyder lidt farligt, at hun skal tørre sig på dine ben, mens du går. Jeg sender lidt solskin over til dig, så du også kan få en dejlig dag :)

      Slet