lørdag den 2. februar 2013

Om 4 måneder

Ja så er vi hjemme fra vores tur igen, alt gik godt, vi havde en hyggelig aften med hyggelige mennesker. Jeg nåede lige en tur om Bilka, hvor jeg fik købt lidt knolde af iris og franske anemoner. En hyacint røg også i kurven.
Jeg blev godt og grundigt forelsket, men Bent syntes ikke, jeg skulle købe den.
Det var et smukt rimelig størrelse cedertræ min kærlighed faldt på, den ville jeg gerne have ejet, men den kostede 399 kr., det var helt sikkert billigt for den størrelse, men jeg har lige været ved tandlæge så jeg måtte give Bent ret i, at det nok ikke var lige nu, ellers havde jeg købt den. Den bliver også 40 meter høj, det er jo en anselig størrelse, men det bliver nu nok ikke i vores levetid.

Nu kom vi så endelig ind i februar måned, det vil jeg fejre med et indlæg, der viser, hvordan haven ser ud om 4 måneder. God fornøjelse :)
 Allium
 En smuk blå iris med skøn duft
 R. Boursoult
Staudeclemtis Recta, i forgrunden er det Recta Purpureum
 R. Golden Eagle
 R. Fastuosum Flora Plenum
Den blå geranie som findes i det fleste haver, men som kun blomstrer en gang, senere kommer der smukke efterårsfarver i løvet. En af de første planter i mit staudebed.
Ørkenbed og lyngbed i baggrunden
 R. Homebush
 Tulipaner er der også lidt af endnu om fire måneder
Hvidtjørnen blomstrer skønt og har en dejlig duft, der er rigtig mange hvidtjørn i og omkring vores have.
 Endnu en iris dog uden duft
 Den gule lupin blomstrer også
 Clematis miss Bateman
R. Mogambo
 R. Mrs. Furnivals Daughter
 R. Nova Zembla
 R. Cassata og allium klæder hinanden godt
 Rosafarvet blærespirea
Magnolia Siieboldii

 Den blå længst tilbage hedder Blaue Jungs og R. Cabarett er nr. 2  og R. Humboldt foran
Ingen kan vidst være i tvivl om, at der er mange rhodoer i blomst først i juni måned.
Fortsat god aften

28 kommentarer:

  1. godt at høre i fik en god tur ,og vel hjemme igen, der var sikkert et par glade hunde da i kom hjem,,,,
    smilede da jeg læste du havde. været i Bilka , ikke at. du var i Bilka ,men at. du selvfølgelig havde købt løg til haven ❤ ærgerligt du ikke fik træet med hjem ,men man kan jo ikke købe alt man syntes er pænt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja hundene var vældigt begejstrede for at få os hjem igen. Nej man skal jo spare lidt en gang imellem. Ja når nu jeg skulle i Bilka, så måtte jeg da have lidt med hjem :)

      Slet
  2. Ja, det er godt at være i februar, og nu bliver det bare bedre og bedre i lang tid! Dejligt at I har hvidtjørn. Jeg boede engang på landet hvor vi havde en masse tjørn. Det er så kønne træer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er skønt, at det er den sidste vintermåned. Når hvidtjørnen blomstrer er her endnu smukkere, så vi er meget glade for dem.

      Slet
  3. Deilige bilder! Vi har mye å glede oss til fremover :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja vi har meget at glæde os til fremover, skønt :)

      Slet
  4. Ja vi glæder os til om 4 måneder! Kan godt se at du fik nogle herlige sager med hjem. Jeg har planer om at måtte smutte forbi planteskole, så snart det igen lyder af forår derude...så skal der sprøde toner ved hoveddøren:0)

    Kh fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Jeg kiggede også efter lidt mere spændende, men der var ikke så meget af det hverken i Bilka eller i Lidl. Det bliver godt at se dine sprøde toner ved hoveddøren :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det blev da en rigtig Høneballe-dag idag - først med det fine indslag i "Havefolket", de sætter nu tingene rigtig proff op.
    Jeg ved ikke om cedertræet i Bilka var vildt stort, men et 50-70cm Cedrus deodare skal da ikke koste meget over 200kr. Måske var det en mere sjælden ceder art?
    Tak for kigget 4 måneder frem det trænger vi til mens MGP kører der i baggrunden;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det skal jeg da love for, jeg er jo bagefter i blogland, så jeg måtte jo lige ind og se på havefolket. Ja det er flot sat op derinde, og sikken en masse kommentarer jeg har fået.
      Nu var det ikke en Cedrus deodare, men derimod en Atlas Ceder, så jeg tror, det var billigt, det var vist knap en meter.
      Selv tak godt du nød det, jeg sprang MGP over, jeg skal jo koncentrere mig :)

      Slet
  6. Det er nu så dejligt med en lille forårs forelskelse, og selv om det er i et cedertræ.
    Det må have været en dejlig dag og jeg håber at vandet holdt stand, men i var borte.
    Skønne, skønne billeder fra en dejlig tid der snart kommer igen.
    God Aften
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg holder meget af forårs forelskelser, selvom jeg må "nøjes" med træer nu om stunder :)
      Det var en skøn dag og vandet holdt heldigvis stand :) eller sank lidt.
      Ja det er dejligt at tænke på at det lige om snart bliver sådan igen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. Hørte ellers forleden, at havemennesker bliver gamle fordi de venter på at se alt det de har plantet vokse til - gad vide hvor gamle vi skal blive for at se "dit" 40 meters cedertræ (-;

    Det giver altså et sug i maven, når jeg ser de farverige billeder du viser - jeg længes efter forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det kan nok ikke lade sig gøre at blive så gammel, men det er nok heller ikke ønskeligt, min mor har rigeligt i at blive 90 og være på plejehjem. Aldrig har hun været så meget syg, som siden hun kom der.
      Ja vi længes efter forår, men vi skal lige igennem februar den sidste vintermåned.

      Slet
  8. Lige netop med træer er Søren og jeg enige om, at vi ikke vil købe dem for små længere - det er livet for kort til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Du har ret, egentlig er livet for kort til at købe små træer, men somme tider en nødvendighed, når man er på efterløn og ikke har nogen pension at se frem til udover folkepensionen.

      Slet
  9. Jeg ville nu også have svært ved at lade sådan et ceder træ være ukøbt til den pris. Men ind imellem er man jo nød til at lade fornuften råde, selv om det er så kedeligt ;-)

    Skønne sommerbilleder. Det bliver fantastisk til den tid :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina
      Ja jeg må indrømme at jeg stadig tænker på det, men udgifterne har været store den sidste måneds tid. Havde Bent ikke syntes, at det var dumt, stod den nu i en potte i haven :)
      Ja hvor vi glæder os til lunere tider og flere blomster i haven.

      Slet
  10. Selvfølgelig måtte du da i Bilka, fornuften må råde en gang i mellem og bare man får lidt småindkøb med hjem, så føler man da ikke at det har været helt forgæves.

    Ja, din præsentation på Havefolket er bare flot og meget oplysende - man kan sagtens høre dig bag fortællingen :)

    Mon vandet er sunket lidt hos jer?

    God søndag fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg havde såmænd ikke regnet med, der blev tid til det, men det gjorde der så, jeg måtte da lige kigge. Lidt skuffende var det nu, der var ikke meget at forgribe sig på udover cedertræet.
      Tak for ros til præsentationen på Havefolket, jeg er glad for, at I kan høre mig. Jeg har nu også skrevet det hele selv, Marianne syntes bare at det skulle stå som et interview, og det kom det så til.
      Ja heldigvis er vandet sunket lidt her, men sol har vi ikke fået meget af, den startede, men så kom der skyer. Til gengæld er det hele hvidt af rim.
      I lige måde
      knus

      Slet
  11. Ja klart du måtte en tur forbi Bilka, det er jo ikke hver dag den mulighed byder sig! Herligt at få lidt løg og knolde med sig hjem!
    Ærgerligt at du ikke fik træet med dig!
    Jeg har slet ikke set det med interview fra Havefolket, der må jeg forbi og kigge!
    Der var 1000 ting i går og måtte lade skærm være skærm i går!
    Spændende at der kun er 4 måneder til såden en farverigdom!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg må udnytte mulighederne, når de er der, men der var nu ikke meget at komme efter udover træet, som jeg så ikke købte.
      Det varede også lidt, inden jeg fik kigget ind på havefolket, først da Karsten gjorde mig opmærksom på, at det var der.
      Ja kun 4 måneder, åh hvor vi glæder os.

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Jeg kan godt forstå, at du måtte forbi Bilka og man skal passe på, for man bliver virkelig fristet!. Jeg glæder mig til om fire måneder hvor alting er så smukt grønt og frodigt. Det skulle man ikke tro, når man kigger ud i haven nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja man kan nemt blive fristet i Bilka, det blev jeg så også, men holdt stand.
      Nej man kan undres over sådan en forskel der er på haven om vinteren og om sommeren. I morges var her bar jord med rim, nu sner det kraftigt og der ligger et fint lag tøsne over det hele.

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Ja! vi har noget at glæde os til om 4 mdr.Smukke blomster du viser.
    Er ved at finde billeder frem af min smukke magnolie.
    Synd at du ikke fik dit cedertræ med hjem.....men måske næste gang i er ude og handle planter.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det holder os oppe, at vi har noget at glæde os til. Tak.
      Jeg glæder mig til at se billeder af din magnolie.
      Mon ikke det er solgt næste gang, jeg kommer der, det tænker jeg.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Tak for dine dejlige blomsterbilleder.
    Godt i havde en god tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase. Ja det er vi også glade for.

      Slet