onsdag den 13. februar 2013

Roser L - R

Hele dagen i dag har jeg ryddet op i mine billeder, slettet og gemt osv. Det tager tid at få styr på det hele.
Jeg nåede heldigvis også at gå en dejlig tur, mens solen skinnede, for den holdt op med at skinne så snart, jeg kom hjem.
Der var den flotteste himmel, mens jeg gik, men desværre havde jeg ikke kameraet med, men jeg nåede lige et billede, da jeg kom hjem fra turen. Det var en dejlig tur, jeg var lige ved at få for varmt.
Mens jeg sad og kiggede på alle billederne blev jeg helt tydeligt opmærksom på, at det regnede meget sidste sommer,  derfor er rigtigt mange billeder med regndråber på.
Lady Emma Hamilton
Lady Emma Hamilton en skøn lav engelsk rose med dejlig duft. Jeg har selv købt en og fået tre foræret af en, som ikke kunne styre ukrudtet omkring roserne, så jeg var rigtig heldig.
Mme Louis Levique

Mme Louis Levique

Mme Louis Levique
Mme Louis Levique er vist før, det er en af mine yndlingsroser, en skøn mosrose  med nærmest sølvagtigt skær. Den er normalt remonterende, men ikke 2012 da rådnede knopperne væk :(
Mme Hardy
Mme Hardy, engangsblomstrende smuk rose, damascener.
Mme Alfred Carriere
Mme Alfred Carriere en meget ivrig klatreroser, som hurtigt kommer til tops. Hos mig gror den op af en pæl, den fik hurtigt dækket pælen. Her skulle også have været et billede af hele rosen, men det blev slettet i oprydningen.
New Dawn
Klatrerosen New Dawn gror op af et stativ ved værkstedet
Odyssey

Odyssey
og igen, den er så smuk, så man ikke kan nøjes med et billede af den. Købt hos rosertilhaven.dk og to i England. Den har jeg tre af, det er ikke en for mange. Den har i øvrigt en dejlig duft og remonterer.
Pat Austin
 Solskinsrosen
Pat Austin
Pat Austin er en utrolig smuk engelsk rose, jeg har flere af den, fordi jeg fik nogen foræret af den samme pige, som jeg nævnte før. Det er ikke en rose jeg plukker ind af, jeg synes, den falder for hurtigt, men den er smuk i bedene.
Piece
Storblomstret rose Peace. Den er købt for at være Morten Korch, men det er det ikke, heldigvis har jeg nu fået den rigtige Morten Korch rose (håber jer) fra firmaet, som solgte mig den forkerte.
Penny Lane
Penny Lane er helt klart min yndlingsklatrerose, den er smuk og meget velduftende. Også den blev sat tilbage for 2 år siden af rosenstængelsygen. Jeg troede den var død, men pludselig begyndte den at skyde igen.
Redouté
Redouté er en engelsk rose, som jeg sjovt nok ikke er så begejstret for. På dette billede er den fantastisk smuk, men busken er lidt voldsom, og duften bryder jeg mig faktisk ikke om. Den blomstrer meget flittigt. Remonterende
Reines des Violettes
Reine des Violettes en Gallica rose som bliver til en stor flot busk med masser af blomster.
Rhapsody in Blue
Rhapsody in Blue får skønne blomster, men jeg må tilstå, at selve busken ikke er pæn hos mig. Det er en remonterende buskrose.
Rosa Mundi
Rosa Mundi  er en engangsblomstrende Gallica Rose, efterhånden som den er blevet ældre, blomstrer den meget længe. Det er en lidt speciel rose, som man lige skal vænne sig til.
Rosenbedene efter nedklipning i marts, jeg valgte at klippe dem tidligt, fordi de var ødelagt af rosenstængelsygen.
Rosenbedene 1.8.
På grund af oprydning i arkiverne er der gået lidt kludder i alfabetet, men der kommer flere roser i morgen.
Det sidste billede er specielt til Aase, prinsessen på ærten i mors stol. For en gang skyld er puderne ikke smidt på gulvet. Det var kl. 6.30 jeg tog billedet, så blitzen skinner i øjnene.
Fortsat god dag.

24 kommentarer:

  1. Du har en utrolig samling av roser! Jeg har den Rhapsody in Blue selv, og er heller ikke så fornøyd med den. Den er penest i knopp. Penny Lane må jeg få tak i, for den erså flott.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har mange, jeg er glad for at høre, at du heller ikke er fornøjet med Rhapsody in Blue. Jeg synes, det er værst med buskens opbygning, og så får den hurtigt bare ben.
      Penny Lane derimod den kan jeg anbefale, den er skøn

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Her har vi også haft klar sol - dejligt.

    Det var ellers noget af en nedbarbering roserne fik der i marts, godt de kom så flot som vi kan se de gjorde.

    Jeg har tidligere været interesseret i Rhapsody in Blue men er usikker på dens farve - ved godt den (selvfølgelig) ikke er blå, men alle folks egne billeder jeg ser, er den endog meget lyslilla - slet ikke som det lovede sunde mørke.
    Så foretrækker jeg egentlig den du har over -Reine des Violettes - den virker sund

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det blev nu ikke til meget mere end et par timers sol her i dag, men lidt har også ret, og når det så lige var, da jeg skulle gå tur, så var jeg tilfreds :)
      Ja det var næsten ned til roden, det var nødvendigt for de havde stængelsyge helt ned i jorden. Nu har jeg klippet så langt ned 2 år i træk, hvert år tror jeg, at jeg skal have noget andet i de bede, men bortset fra en enkelt eller to har de klaret det, det er jeg selvfølgelig glad for.
      Hvis det er de mørke, du går efter, så skal du ikke tage Rhapsody, den er heller ikke specielt sund. Men Reine des Violettes, den kan noget og bliver en vældig stor buske, ingen sygdom i den. Den blev heller ikke klippet helt ned som de andre.

      Slet
  3. Her har der været gråt hele dagen.
    Igen skønne roser, Penny Lane er da rigtig dejlig
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nå solen nåede ikke op til jer i dag, det var da synd.
      Ja Penny Lane er skøn.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Hvor har du nogle flotte rosenbede Lisbeth, og den der nedklipning var vi vist mange der var i gang med, ØV!

    Sidste efterår forsøgte jeg med at sprøjte roserne i oktober så nu er jeg spændt på om dem der er blevet sprøjtet om de så også er sygdomsfri her til foråret. for så er det sådan jeg gør fremover her i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja heldigvis blev de flotte igen, men hvor var det trist at skulle klippe dem så langt ned.
      Jeg er spændt på at høre, om det har hjulpet, at du har sprøjtet, men det er vel ikke hvert år, de får rosenstængelsyge, så man kan vel ikke helt regne med det. Jeg har godt nok haft det 2 år i træk, men satser da på ikke at få det i år,håber er lysegrønt.

      Slet
  5. Af dagens overdådige udbud er Penny Lane min favorit, elsker den cremede farve.
    Roserne er vel ikke så glade for alt den regn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Det er også en af mine favoritter. Nej mange af dem rådner, inden de springer ud, når vi får så meget regn. Det er noget trist.

      Slet
  6. Hvor har du mange skønne og dejlige roser, som jeg ikke kender. Hvor var de fine trods den megen regn.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja jeg har mange, nu har du så lært dem lidt at kende :) Jeg har kun sat billeder ind af de fineste, mange af dem blev ødelagt af regnen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. Ja jeg kan godt se de specielle i Rosa Mundi, men smuk det er den altså. Tænk at få noget så eksotisk som rosenstængel-syge, jeg ville ikke engang vide, hvad jeg skulle kigge efter. Men jeg har så få roser, så mon det ikke er derfor, det ikke optræder hos mig?
    Herligt billede af prinsessen på ærten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nå ja Rosa Mundi er jo flerfarvet, det er lige dig :)
      Rosenstængelssyge er når der ikke er frisk ved, når man klipper dem ned, det ligner nærmest skumgummi indeni. Stænglerne er brune og visne helt ned til jorden.
      Ja er hun ikke skøn :)

      Slet
  8. Flot himmelbillede.
    Gode rosenbilleder, men billedet af hunden, den kan jeg ikke stå for. Hunden er da sød. Den nyder da hvis tilværelsen.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak ja billedet af hunden var til dig, du kan tro, den nyder det, det manglede da også bare.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Flotte roser, jeg kan vældig godt lide Penny Lane, som du sikkert ved, DET ER EN ROSE.
    Håber dine roser er kommet af med stængelsygen. Det var en ordentlig de fik. Men de blev da flotte alligevel, ser det ud til.
    Og en sød lille hundebasse, med pude på.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja du har ret Penny Lane er en rigtig rose :)
      Ja ikke noget stængelsyge i år, det gider jeg ikke.
      Heldigvis klarede de den hårde beskæring.
      Ja er den ikke sød :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Roser kan jeg ikke få nok af. De er livsgivende. Tak for de smukke billeder.

    Forresten, jeg har en giveaway lige nu - du er velkommen til at deltage!

    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Ja det er dejligt med roser, selv tak.
      Jeg har set det, men har ikke lige noget sted at sætte den, synes jeg, så jeg sprang over. Men tak for, du gjorde mig opmærksom på det.
      Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Dejlige roser du viser.Mine favoritter idag er Penny Lane.....skøn farve.Der er kun New Down som jeg også har af dem du viser idag.
    Her hos os er det hundekoldt,så det bliver en dag foran computeren og lidt god mad.Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
  12. Ah, sikke et flor af skønne roser i dette og de forrige indlæg. Hvor er det igen-igen ærgeligt at vi ikke kan få duften med her i Blogland :-)
    Jeg plantede jo også Alchymist forrige år, så jeg håber også at der kommer mere gang i min i år. For sidste år tror jeg faktisk kun at den havde en eneste blomst.
    Hvor er det et sjovt billede af Prinsessen imellem sine puder :-)
    Min prinsesse har været til dyrlæge to dage i træk, for hun havde fået ridste sin hornhinde på en gren eller lign. Hun så så sølle ud med løbende betændt øje, men nu har hun det bedre og skal først derned igen i næste uge.
    Knus herfra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja der er mange skønne roser, men duften kan I desværre ikke få med :)
      Min Alchymist var heller ikke noget særligt sidste år, jeg tror, vi købte dem næsten samtidig.
      Ja hun er sjov prinsessen mellem mine puder.
      Hvor ærgerligt med din hund, det er dyrt at komme til dyrlæge, jeg har lige været der med min prinsesse, hun havde fået en maveinfektion, men vi må jo sørge for vores dyr.
      Knus :)

      Slet
  13. Hej igen.
    Ja, vi er nødt til at sørge godt også for vores firbenede børn :-) Frostie er heldigvis sygeforsikret, så hun koster kun selvrisikoen. Men det er jo alligevel mange penge.
    Jeg ville bare lige sige at jeg også har stemt på din søns frieri. Jeg håber at de vinder :-)
    Knus igen :-)

    SvarSlet