fredag den 15. februar 2013

Roser på en grå dag

Trist grå og kold er denne dag, så vi må varme os med nogen roser.
I formiddags gik jeg rundt og kiggede på mine triste roser, jeg ville se om rosenstængelsygen var på vej, jeg fandt umiddelbart kun en enkelt, der var syg i stænglen. Jeg klippede den straks af i håb om at stoppe angrebet, så det ikke smitter til andre, men jeg har ingen idé om, om det var det rigtige at gøre.
Sissel Renaissance
En fin rose med en dejlig duft, den startede sin karriere i det kølige bed, men der passede den ikke ind, nu er den flyttet til det gyldne bed, det er heller ikke altid helt godt, men her bliver den.


Sofia Renaissance
er en af mine yndlingsroser, så her har jeg hele tre eksemplarer. Den er så smuk og lyser op med sin gule farve, og den har en dejlig duft. Blomstrer ret langt hen på sæsonen.
Summersong
engelsk rose som jeg har fået forærende af en bekendt, som ikke selv ville have roser mere. Farven er ikke lige mig, så de tre jeg fik er forvist til et andet sted i haven, den passer ikke i nogen af bedene. Til gengæld kan jeg godt lide, at den er skålformet i blomsterne, men jeg ville aldrig selv have købt den rose.
Sutters Gold
En storblomstrende rose som har den smukkeste knop og en dejlig duft, når først den springer ud er den løs i blomsten og ikke så køn, men knoppen og duften er det hele værd.

Se bare her, er den ikke smuk

Teasing Georgia
Engelsk rose med den rigtige skålform, den prøver sammen med Crown Princess Margareta at dække pælen i det gyldne bed, men det går ikke så godt, derfor har vi nu plantet Alchymist sammen med dem
 Twice in a blue Moon
nyt bekendtskab i min have, den er meget smuk og har gjort det godt i 2012. Købt hos rosertilhaven.dk
 Valencia
Storblomstrende rose med en stor smuk blomst, medium duft. Sidste år havde den det svært på grund af stængelsygen. Jeg håber, den blomstrer bedre i år.

Victor Borge
En storblomstrende rose med en kæmpestor lidt vulgær blomst, ikke en af mine yndlinge :)
Westerland
Buskerose med dejlig duft, den kan også bruges som klatrerose, den er lidt voldsom i bedet, men blomstrer godt og længe.
William Morris
har jeg aldrig rigtigt været heldig med. Det er en engelsk rose, som blev flyttet fra det gyldne bed, fordi den var lidt for stor til bedet. Jeg flyttede den ud til hegnet, hvor der er lidt for meget konkurrence af græsset som står i hegnet.
Wild Edric 
er en rugosa som er stærk og rubust, den kan bruges som hækplante på en fritidsgrund. Jeg købte den sidste år i Lille Malund, så jeg er spændt på, hvor mange blomster, der kommer i år, der nåede ikke at komme mange sidste år, denne blomst nåede jeg da at få et billede af.

William Shakespeare
En engelsk rose med en skøn mørk farve. Jeg må desværre sige, at i de år jeg har haft den, har den skuffet mig en del, jeg syntes ikke, den var noget særligt. Tænk så i eftersommeren den våde eftersommer, ja da gik den hen og blev den smukkeste rose, efter det blev jeg glad for den. Jeg har flere eksemplarer på grund af den bekendte, som ikke skulle have roser mere.
Winchester Cathedral
En smuk engelsk rose som jeg ikke har haft så længe i haven, den får mange mindre blomster. Det skulle være den bedste hvide rose, og den tåler regn, det er jo et ekstra plus.
Det var rosenpassionen for denne gang.
God weekend til alle der læser med her.

36 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Ja! her hos os er det også hundekoldt......er godt træt af vinteren.Men det hjælper da lidt med de skønne roser du viser.
    I dag er mine favoritter Twice in a blue moon og Winchester Cathedral.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er hundekoldt, men så længe vi kan opholde os indendøre, så går det nok. Jeg bliver først utålmodig efter 1.3.
      Gode favoritter du har valgt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Nå Lisbeth her på denne grå dag kom vi så til min rose! Og så er det endda en du ikke er helt vild med ;-)
    Summersong - min ser iøvrigt noget anderledes ud
    langt mere fyldt, næsten overfyldt. Den står sammen med en blå stormhat, det ser ok ud. Selvom jeg jo hellere ville have haft en blå rose og en orange stormhat, men man kan jo ikke få det hele!
    Jeg har lige noteret Wild Edric - den ser godt og robust ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må jeg beklage, men jeg er ikke specielt vild med den farve, den passer ikke rigtigt til de andre roser, synes jeg.
      Jeg kan godt huske at du har skrevet, at min ser anderledes ud, hvad det så skyldes. Ja jeg har ikke før hørt om den farve til stormhat, så det går nok ikke :)
      Jeg skrev selvfølgelig om det robuste hos Wild Edric til dig. Jeg er lige kommet i tanke om, hvorfor jeg købte den. Det er fordi det er en Austin rose, det er ikke en rugosa, men den er i familie med den. Så syntes jeg, det var lidt specielt med sådan en austinrose, den er med i David Austins bog Engelske roser, det kom jeg i tanke om, da jeg så rosen i Lille Malund, de havde en hæk med den, det ser flot ud.

      Slet
  3. Du har virkelig mange flotte roser! Det er nesten utrolig at du holder rede på alle sammen. Jeg er svak for de engelske :-
    Ha en god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg kan heller ikke holde rede på dem, hvis jeg ikke har noteret på billedet, hvad det er for en.
      Ja det er synd, du ikke kan have de engelske hos dig.
      I lige måde.

      Slet
  4. Så många fina rosor du har!! Älskar rosor:)
    William Morris och Wild Edric är mina favoriter.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Ja jeg har mange fine roser, godt du også er glad for roser.
      Gode favoritter, du har valgt.
      I lige måde
      Kram

      Slet
  5. Kære Lisbeth. Hold nu op en masse roser du har. Håber du slipper for sygdom i dem i år. Jeg har slet ikke tjekket mine. Håber de har klaret den.

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja jeg har mange, og jeg har fået endnu flere, fordi jeg har læst på bl.a. din blog og er blevet fristet :)
      Ja lad os håbe, vi slipper for sygdom i roserne i år.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  6. Det er bare de dejligste rosenbilleder, jeg er vild med "Tvice in a Blue Moon" og "Winchester Cathedral"

    Nu har jeg flere gange læst at dine roser har været angrebet af rosenstængelsyge, det vil jeg da lige undersøge hvad er ? da det er en af de rosensygdomme jeg ikke kender.

    God weekend til dig også.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Linda jeg viser jer de bedste. Det er skønne roser, du godt kan lide.
      Rosenstængelsyge er når stænglerne visner helt ned til jorden, de kommer først rødlilla pletter på stænglerne, derefter bliver de sorte og dør, når man klipper i dem, er marven som skumgummi, og man skal klippe til frisk ved. Nogen gange er frisk ved helt nede ved roden. Fæl rosensygdom mine fik det alle som en to år i træk :(
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Jeg måtte jo hen og læse om det, og kunne se at der står det samme so du beskriver. der står også er vist det er under podestedet er rosen færdig. Og at det kommer hvis man gøder for sent på året..Og gisp det er jeg kommet til..så nu bliver det spændende at se nåt jeg får pakket dem ud af deres små grantippier.
      det vil kun tiden vise.
      Kh Linda

      Slet
    3. Hej Linda
      Først forstod jeg det du skrev, som om jeg går for sent i gang med at gøde, det gør jeg ikke, men det du mener, er nok at hvis man gøder efter 15.7. Det har jeg heller ikke gjort.
      Det er ikke sikkert du får stængelsyge, sidste år var der mange, der havde det, men i år slipper vi fri, tror jeg :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth.
    Ja, du har vel nok mange roser, det er et stort arbejde du gør, Sutters Gold er smuk, og Valencia er heller ikke værst.
    Håber da du slipper for sygdommen
    hilsen jessie
    god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det må man sige, men nu nåede jeg til ende i alfabetet :) Det er også skønne roser, de to du nævner.
      Ja lad os håbe jeg slipper for stængelsygen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Smukke roser du har.Jeg deler din mening om William Shakespeares og håber jeg må opleve at blive glad for den.Den sidstnævnte hvide er jeg meget glad for.
    Hilsen og god week-end
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Tak skal du have. Jeg har hørt før, at nogen ikke var tilfreds med William Shakespeares, den har ikke før været et hit hos mig, men jeg må indrømme, at den var smuk i efteråret, så måske er der også håb for din. Ja Winchester er en fin rose.
      Tak i lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Teasing Georgia ::: WOW.... endnu et gult emne til mig :)

    Håber virkelig at du undgår stængelsyge i år. Du må hviske til alle rosen-skønhederne at der kommer mange gæster den 29. juni og derfor må de holde sig raske.

    Weekend-knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Teasing Georgia er smuk, men det er Sofia Renaissance altså også.
      Det vil jeg prøve, tænk hvis det hjalp :)det håber vi, og så lige lidt godt vejr, så er det hele i top.
      Weekend knus Lisbeth

      Slet
  10. Den ene smukkere end den anden. Er virkelig imponeret over at du kan navnene på dem Lisbeth.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette
      Jeg er arveligt belastet, i min familie er vi gode til navne :) roser og rhododendron kan jeg, men der er mange andre, jeg ikke kan navnene på.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  11. Hold op hvor er der mange roser man næsten er nødt til at have. Jeg synes jeg efterhånden har en del, men det er nu ikke mange af dem du viser jeg har.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja man kan hurtigt få lavet en lang ønskeliste, så har du nok nogle fine, som jeg ikke har.
      hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Hvor er dine roser dog smukke og hvor har du mange.
    Tak for de dejlige billeder på sådan en dag hvor vi igen har haft snevejr. Koldt har det også været men dog ikke nær så koldt som sidste fredag.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg har mange roser. Selv tak nå har I også haft sne, vores er næsten væk nu.
      I lige måde, nu kan ud hygge dig med havesiderne på fb.

      Slet
  13. Hold op en fantasi man også skal have, når man skal navngive roser. Det ene navn er mere farverigt end det andet.
    Der må dufte helt utroligt dejligt i din have, når alle dine roser blomstrer.
    Vi har stadig masser af sne liggende og det har været en kold og trist dag.
    I dag har jeg sået frø, fra den chili jeg fik af Jette fra mit lille gods. Så må vi se, om de kommer op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg synes nu, at der er mange fantasifulde navne indenfor alle plantearter.
      Ja det siger folk, at der gør, jeg tænker ikke selv så meget over det. Jeg mærker mere jasminduften og nogen af mine duftende azalier.
      Vi har ikke meget sne tilbage, men koldt har det været og blæsende, gråt.
      Mon ikke din chili kommer op, du plejer da vist at have held med såning.

      Slet
  14. Herligt at nyde alle dine skønne rosenbilleder, det er dejligt at du viser så mange i de gyldne farver, for siden jeg fik den nye større have, har jeg fået lyst til at udleve min glæde ved gyldne roser. Jeg startede med Buff Beauty og Jude the Obscure, hvis farver jeg elsker inderligt. I sommers kom Crownprinsess Margareta, Graham Thomas og Golden Celebration til, og i efteråret købte jeg Sutters Gold efter at have læst dit rosenindlæg om dens dejlige duft :) Nu frister du mig overmåde meget med Teasing Georgia, som ser virkelig smuk ud på dine billeder! Jeg er også imponeret over Sofia Renaissance, den ser sund og kraftfuld ud!
    Hav en dejlig weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Jeg er glad for, at du nyder roserne og kan finde inspiration. Vi har nogen af de samme roser, kan jeg se, Golden Celebration har jeg også lige fået hjem i efteråret. Ja Teasing Georgia ville jeg nødigt undvære, men den må gerne begynde at vokse lidt mere, da den skal op af pælen og dække den. Sofia er en sund rose, som jeg er meget glad for.
      I lige måde :)

      Slet
    2. Ja, de engelske tager lang tid om at etablere sig, op til 3-5 år for henholdsvis bedrose og klatreroserne. Det kan tære lidt på tålmodigheden at vente så længe :)

      Slet
  15. Hej Lisbeth når man ser alle dine roser tænker man der kan der ikke være plads til meget andet i haven end roser og rhodoer:) Utroligt så mange du har!!
    Min favoriter idag er "Summersong" and William Morris"

    SvarSlet
    Svar
    1. HejJan
      Jo du kan tro, der er plads til andet, jeg har to også en masse træer og buske, nogen af dem lidt sjældne. På 2200 m2 kan der være meget.
      Jeg tror da, at Summersong er en manderose, Mathias Emil og Karsten er også til den, så er det måske fordi, den ikke er feminin nok til mig :), at jeg ikke er så vild med den.

      Slet
  16. Kære Lisbeth,
    ´Summersong´ er da en darling! Ganske smuk - den vil jeg også have i mine have.
    Dbh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mathias
      Ja det er vist en rigtig manderose den summersong, den passer ikke rigtig sammen med andre roser, synes jeg.
      Hilsen Lisbeth

      Slet