onsdag den 27. februar 2013

Morgenstemning og forårsfavoritter

Vi stod op til den skønneste morgendis, og jeg tog selvfølgelig en masse billeder.






Fantastisk stemning, sikken en dejlig dag det måtte blive, men nej desværre. Da klokken var 10, var det slut med det gode vejr, til gengæld er det åbenbart jeres tur på Sjælland til at nyde solen, ja sådan kan det gå. Der kan åbenbart ikke blive sol til hele landet på en gang.
Bent graver stadig, selvom det er noget koldt i dag, nu har jeg fået forklaringen.
På grunden har vi en samlebrønd. Det er hans mening at lave en rende hen til den og lægge drænrør i, så vandet kan løbe i brønden. Dvs. vandet fra søen på nabogrunden, det er for at sænke grundvands-standen, siger han. For knap et år siden kastede han brønden til med sten, for så slap han for at have en pumpe til at køre dernede, det troede han i hvert fald, i forbindelse med at han lavede regnvands-bedet, men den gik desværre ikke.
I går opfordrede Bettina på bloggen Møllebakkehaven os til at vise 3 af vores yndlingsforårsblomster, den tråd har jeg taget op, så her kommer billeder fra sidste forår:
Jeg har rigtig mange krokus, disse er nogen af favoritterne
 Her ser I mit påskebed, jeg er spændt på, om det bliver lige så smukt i år. I eftersommeren er det fyldt med gyldenris, det er ikke lige noget, jeg bryder mig om, så jeg prøvede at fjerne dem og plante andet efter afblomstringen. Jeg håber, jeg kan vise lige så flotte billeder fra bedet i år. Dette billede er taget d. 3.4.


Påskeklokkerne er også favoritter, disse billeder er fra omkring d. 22.3., så forhåbentlig varer det ikke længe, inden der kommer billeder af dem. Jeg købte forskellige nye sidste år og plantede ud, desværre er ingen af dem kommet op i år, så lærte jeg det. Dem jeg viser her, er alle købt hos Spiren, det var de andre ikke. Surt er det nu, de er jo ikke billige.
De yndige og fotogene koklokker hører også til favoritterne.
De botaniske tulipaner er også så fine, når de står og smiler op til os. Jeg tror, det er Tarda.

Her kommer billeder af dagens rose:



Klatrerosen New Dawn, som står op af værkstedsmuren, den har sommeren igennem mange fine blomster.
I går læste jeg Malenes indlæg på bloggen Lad romantikken blomstre se her, hun skrev bl.a om et middel til roser, som får dem til at gro bedre og blive mere livskraftige. Dette middel kan bestilles hos Ernst Jensen for en rimelig penge. Jeg har bestilt det i dag. Så håber jeg, at roserne er rigtig flotte, når I kommer. I kan læse mere om midlet her
Fortsat god dag



38 kommentarer:

  1. Tak for tippet om rosenmiddel. Det kikker jeg lige nærmere på. Sikke en smuk morgen I har haft!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Selv tak ja det var en fantastisk morgen, desværre holdt det ikke.

      Slet
  2. Så vakre bilder du viser fra i dag tidlig! Tåke og dis gjør det ekstra pent. New Dawn kjøpte jeg i fjor, og jeg er så spent på om den har overlevd vinteren.
    Dine vårfavoritter er så fine, og påskebedet ditt var helt utrolig flott!
    Ønsker deg en fortsatt god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det var meget smukt, desværre blev det ikke ved.
      Jeg håber, New Dawn har overlevet vinteren hos dig, den og Penny Lane er begge skønne klatreroser.
      Jeg glæder mig til påskebedet igen står i fuldt flor.
      God aften til dig.

      Slet
  3. Dejlige forårsfavoritter. Lyder godt med det rosenmiddel. Dine roser ser nu ellers ikke ud til at mangle noget, men de kan selvfølgelig altid blive større.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Hyggeligt du kigger forbi. Du kan tro roserne mangler noget, jeg tager jo kun billeder af de pæne :)
      Havehilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. whauu, sikken flotte billeder lige til gode postkort.Tak for gode rosentips.....Hilsen Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Grethe ja det skal jeg måske overveje.
      Selv tak

      Slet
  5. Sikke nogle smukke billeder du tager, især nr. 2. Du fanger øjeblikket godt. Smukt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Maria, det var så fint.

      Slet
  6. Tak for de dejlige morgenstemnings billeder.
    Dine favorit blomster er alle smukke.
    Jeg kan ikke vælge, da jeg holder af alle slags blomster.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Selv tak, ja det er svært at vælge favorit blomster her i foråret.
      I lige måde.

      Slet
  7. hej Lisbeth
    dejlige morgen billeder - og rådyrene ser jo bare godt ud - de må godt blive på markerne :-)

    Alletiders at i ser ud til at have fundet en løsning på vand roderiet!

    Så godt Bettinas gode initiativ igår, men da havde jeg selv lige lavet et nedslag - måske imorgen formiddag?

    Fine forårsfavoritter du har valgt, og ja, det ligner da Tulipa tarda - måske en variant med mere hvidt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de må rigtig gerne blive på markerne de små søde rådyr :)
      Jeg tror, at Bent har fundet løsningen nu, det er dejligt.
      Ja nu har du fri, så kan du lave et nyt nedslag :)
      Jeg synes også den lignede Tulipa Tarda, men det kan godt være at denne her er lidt mere hvid.

      Slet
  8. Ja det giver jo nogle smukke billeder med rimfrost. Rådyrene er da søde, som de står der, og ser uskyldige ud!
    Godt de ikke bor i Jylland med den ulv, som åbenbart er på fære flere steder!
    Dejlig forårsfavoritter. Jeg har altså også svært ved at vælge 3 stk. for man har jo mange favoritter! Men det må jeg da se på og jeg kan finde frem.
    Læste godt i Malene artikel om dette fantastiske middel til roser. Men så mange har jeg ikke og man skulle vist købe meget, som jeg husker det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja billederne blev ret smukke med alt det rimfrost, Bent fik også taget nogen flotte billeder. Dem har I til gode :)
      Ja det er da noget farligt med den ulv, der render rundt, der er nok også rådyr, hvor den går rundt.
      Du må se om du kan finde tre eller fire favoritter.
      Nej man kan også købe små portioner af dette fantastiske middel. Kig på linket.

      Slet
  9. Jeg er helt fortryllet af dine morgenbilleder - tak for dem, Lisbeth!! :D

    Her startede vi med strålende sol. Så blev det tåget, mens jeg cyklede rundt ved 8-9 tiden. Men heldigvis vendte solen tilbage senere, igen. Det har været en usædvanlig udsøgt, stille dag her alt i alt!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Jeg er glad for, at du kan lide mine morgenbilleder, jeg er også selv vild med dem - selv tak :)
      Det samme kan jeg ikke sige, den har desværre været usædvanlig kold, klam og med lidt kold vestenvind her hos os. Håber det bliver bedre i morgen.

      Slet
  10. det er ikke nemt at. styre vandet. ovre ved jer,,, træls,,,
    ufatteligt smukt dit første billede , det er jo helt eventyragtigt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Nej det er ikke nemt at styre vandet her hos os.
      Ja jeg er også vild med det billede, jeg er sikker på der var alfer der :)

      Slet
  11. Ciao! Che paesaggio freddo :)Però vedo che tra poco avrai fioriture bellissime, complimenti per i tulipani botanici!!! Spero che la traduzione sia abbastanza corretta :) Un saluto!!
    ***
    Hej! Landskab, at kold :) Men jeg kan se, at snart vil du have smukke blomster, botaniske tulipaner til lykønskninger! Jeg håber, at oversættelsen er helt korrekt :) Greetings!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Pontos
      Thank you for your comment, I think it is better if you will write in English. It was very cold to day but a beautyful morning.
      Greetings

      Slet
  12. Kære Lisbeth. Flotte stemningsbilleder - men uha hvor ser det koldt ud.

    De Kobjælder har jeg også. De er bare så smukke.

    Han har da lidt og tage sig til Bent. Træls med det alt det "forkerte" vand i haven.

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det var skønne billeder, jeg fik taget i morges. Jeg kan egentlig godt huske, at du også har de kobjælder, de er nemlig smukke.
      Ja Bent har altid noget at tage sig til, det er rigtig træls med det forkerte vand ja.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Absolut nogle af de fineste morgenbilleder, du har taget. Her var det også en smuk morgen, og solen stod som en rød bold lige i hovedet på mig, da jeg kørte på arbejde. Så får dagen altså en god begyndelse:)

    Det er hårde tider for Bent... Men han har da fat i noget rigtigt, tror jeg. Hils ham nu.

    3 forårsfavoritter er ikke svære hos mig... men jeg ved ikke om jeg går lavet et indlæg. Dine krokus er meget smukke, men det bliver nok påskeklokkerne, jeg bedst kan lide. Tak for et skønt indlæg.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja jeg er også glad for dem. Solen nåede ikke at blive rød her, vi ser den jo lidt sent, ja og så kom tågen. Men helt sikkert en god start på dagen ja.
      Ja det er hårde tider for Bent hele tiden, i morgen skal han på arbejde indtil kl. 17.30. Jeg skal nok hilse ham :)
      Påskeklokkerne er jeg også vild med. Vi må se om du når at få lavet et indlæg om forårsfavoritter.
      Selv tak :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Super skønne billeder fra en smuk smuk morgen, her lå tågen tæt til over middag inden solen fik den brændt af, så vi har lige haft det modsatte af dig idag ;o).
    Det er da helt utroligt at Bent kan grave i jorden, her er alt stadig bundfrosset. Det virker til at det er en god løsning han er kommet frem til. Det er jo snart ved at være en fast tradition at han skal bøvle med vandet i haven, lad os nu håbe det bliver sidste gang ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi ja det var en utrolig smuk morgen, tænk at den kunne gå hen og blive så dårlig, men vi ligger jo også her midt i vandet, det er nok derfor.
      Ja jeg troede heller ikke, han kunne grave, men det var ingen problem længere nede. Til gengæld er det han har gravet op helt frosset.
      Ja lad os håbe, det bliver sidste gang med vandbøvl.

      Slet
  15. Sikke en smuk morgen i havde i dag. Det havde vi nu også her og det fine solskin varede hele dagen. Det er en speciel smuk farve din yndlingskrokus har.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Så var I heldige, jeg troede, der havde været dis i hele Jylland, men i Vestjylland var I så heldige. I dag er det også tåget her og koldt :(
      Ja de krokus er meget smukke.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  16. Fantastisk smuk morgen med sol I har haft, jeg så ikke solen her før lidt op ad formiddagen, men rim havde vi også, det er så fortryllende smukt! :)
    Godt at I har fundet en løsning på vandproblemet, selvom det lyder som en masse arbejde!
    Den lyslilla botaniske crocus du viser øverst, er også min yndlingsforårsvækst, jeg fandt heldigvis en potte med dem for nylig! :)
    New Dawn er bare så smuk, man bliver aldrig træt af dens fine farve!
    Tak for tippet med rosenmidlet, det vil jeg da også prøve at kickstarte mine med :)
    Fortsat rigtig dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja det var en smuk morgen, men det var så også det, i dag er det tåget igen og en kold vind fra vest.
      Jeg kan også rigtig godt lide den krokus, og New Dawn har fin sart farve.
      Selv tak jeg har sendt bud efter det.
      God dag til dig.

      Slet
  17. Kære Lisbeth.
    Flotte morgenstemningsbilleder.
    Jeg håber da for jer, at Bents projekt virker.
    Dejlige forårsbilleder, og rosen New Dawn er dog fortryllenden. En rigtig rose.
    Ja, det har været helt forår her hos os.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Din kommentar kom ikke med, så jeg har kopieret den over på bloggen fra min e-mail.
      Ja det var fine morgenstemningsbilleder. Ingen forår her, heller ikke i dag, det er tåget og rigtig koldt.
      Ja New Dawn er en skøn rose.
      Lad os håbe Bents projekt virker, men det tror jeg nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Jeg kan sandelig godt forstå at du skulle ud og tage billeder af det smukke landskab og de smukke dyr.

    Håber da Bent får styr på det vand med alt det arbejde som han lægger for dagen, og at i bliver fri for at blive oversvømmet.

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja det var en helt fantastisk morgen i går, så det måtte udnyttes.
      Jeg håber også, at han får styr på vandet nu, men vi er optimister, så vi regner med, at det får han nok :)
      Haveknus
      Lisbeth

      Slet