mandag den 11. februar 2013

Solopgang og roser fra A-C

Vi har haft solskin noget af formiddagen, og heldigvis blev der et par solopgangsbilleder i dag. I eftermiddag har solen også skinnet, da jeg gik tur, men nu er det bare gråt.

Jeg har lavet et indlæg mere i dag til Anne Moseplassen, det kan ses her
Nu skal det handle om roser, her kommer billeder af mine roser fra A til C, det betyder, at jeg regner med at have roser til flere dages indlæg.
Abraham Darby, så smuk og med en dejlig duft, desværre har den lidt meget under rosenstængelsygen, så den er ikke blevet en stor flot busk som forventet.
Denne rose hedder Acapella og er købt hos rosertilhaven.dk, de remonterende knopper nåede desværre ikke at blomstre i 2012, det var for dårligt vejr.
Alchymist klatrerosen købte jeg sidste år, så der var ikke så meget gang i den. Den skulle gerne klatre op og dække pælen i det gyldne rosenbed.
Ambridge Rose en lav engelsk rose med en skøn duft, men man skal på knæ for at lugte til den.
Den smukke Audrey Wilcox er også fra rosertilhaven.dk
Augusta Louise skøn rose med en dejlig duft, men den tåler ikke regn i flere dage, så bliver den grim i farverne og får røde pletter. Remonterende.
Bering Renaissance en smuk rose, ikke så meget duft og flest blomster under første blomstring
Big Purple har den dejligste gammeldags rosenduft, remonterende.
Blanchefleur er engangsblomstrende centifoliarose med en kraftig duft. Tryk på billedet og se hvor fin blomsten er.
Blue Moon købt ved rosertilhaven.dk
Blue Perfume, trods navnet kan min næse ikke mærke nogen særlig duft.
Bonita Renaissance med en skøn duft
Braithwaite, engelsk rose - desværre er der ikke meget duft ved den, men den er smuk, især i anden blomstring.
Buff Beauty, stor bredtvoksende remonterende moschata rose med rigtig mange blomster
St. Cecilia, engelsk rose, en af mine yndlinge med en helt anderledes skøn duft, også remonterende.
Charles Austin, engelsk rose -især i eftersommeren har den en dejlig glød.
Chloe Renaissance den er skøn, men har ikke været så sund her hos mig.
Clair Renaissance - dejlig duft og skøn blomst, men regnvejr nej tak.
Her har vi Claret også købt ved rosertilhaven.dk - en fantastisk duft, og når der er dugdråber eller frost på den,  ligner den en marcipanrose.
Fra a til c en lille forsmag på, hvad I kan vente d. 29.6., det håber jeg i hvert fald. Der kommer flere roser i morgen

Til slut et af Bents billeder fra 1.2. - Solopgang
Fortsat god dag.

46 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Nådada, der skulle blogges 2 gange idag!
    Acapella har da ellers en farve der vil noget - hvad kalder man den farve? - er det en mellemting mellem pink, magenta og koralrød? Imponerende!

    Sikken iøvrigt det cykler rundt for blogger idag! - rigtig mange bloglister ser ud til at være underligt påvirket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja da du skulle jo nødigt sidde og kede dig :) Ja det er en meget speciel farve, den er ret flot.
      Det har jeg godt nok ikke bemærket.

      Slet
  2. Dejlige billeder og skønne roser. Jeg må sige at jeg synes Blue Moon skiller sig ud. En helt unik farve til en rose.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Tak skal du have, ja Blue Moon er meget blå på det billede, vent til du ser Twice in af blue Moon. Den er sølvblå.

      Slet
  3. Jeg talte til 19 roser.... det må da vist også kaldes en passion!!:0))
    Skønt hvis man mangler inspiration til at købe, så er det jo lige at gå ind hos dig, og læse om de forskellige det være sig roser, rhodoer, clematis og så vidt jeg husker anemoner. Dem mener jeg også du har en del af.
    Der er jo mange skønne, men jeg foretrækker dem der dufter, helt klart.
    Brændende himmel som afslutning. Den er flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja og så er det kun roserne fra a til c. Der kommer mange flere. Ja man kan bare søge på, hvad man har brug for at vide noget om roser, clematis og rhododendron osv, dog ikke anemoner, jeg købte lidt forskellige sidste år, men dem har jeg ikke så mange af.
      Ja en rose skal dufte, ellers gider vi ikke købe dem.
      Det giver jeg videre til Bent omkring solopgangen.

      Slet
  4. Smukke roser Lisbeth, jeg har papir og blyant fremme. Det er fint du skriver dine kommentarer til de forskellige roser.
    Jeg må prøve at finde ud af, hvad der er du deltager i.
    Netop uægte jasmin har den duft, der kan minde èn om barndommen.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne
      Jeg håber, du finder nogen i mellem, der tiltaler dig. Der kommer flere de næste dage.
      Ja uægte jasmin minder os meget om barndommen. Jeg kan huske, vi havde en ved siden af et moreltræ, så når jeg mærker duften af en jasmin, så kan jeg smage morellerne :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Vad många fina du har!! Trevligt med en serie A-C. Vilken bra idé:). Buff Beauty skulle jag vilja ha:)). Min Alchymist dog första vintern jag hade den, tyvärr.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria
      Ja jeg har mange, der kommer flere i morgen. Buff Beauty er rigtig skøn, men fylder voldsomt meget.
      I lige måde
      kram Lisbeth

      Slet
  6. Sikke mange skønne roser Lisbeth, det er en stor fornøjelse ar kigge med.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
  7. Tak for kigget på alle de skønne blomsterbilleder du ahr vist den seneste tid. Dagliljer, liljer og clematis er alle planter jeg holder meget af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Vivi, måske kan du samle lidt inspiration til det, du skal købe i år ;)

      Slet
  8. Se, dette indlæg vil jeg jo vende tilbage til når jeg skal købe roser til min have. For her er ikke roser nok. Dejlige billeder og informative kommentarer. Tak for det, Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det lyder godt, du kan bare søge på roser, så skal det nok komme frem.
      Selv tak, der kommer mange flere de næste dage.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Det var spændende at se dine roser. de er flotte allesammen. Her hos os har det sneet kraftigt hele dagen, men der var samtidig tøvejr, så der ligger ikke mere sne end det vi fik lørdag nat. Jeg glæder mig meget til at komme hjem til din have og se alle roserne. Vi vil gerne se om vi kan låne en bil og så køre selv, når nu vi skal overnatte på Samsø, men der er tid nok endnu til at finde ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Jeg var heldig, at der var så gode billeder fra a-c, der kommer flere i morgen. Jeg håber på en lun juni, så der er mange i blomst, når I kommer.
      Det lyder som en god idé at låne en bil, hvis du skal bytte planter :) Hvis det ikke lykkes, er der mulighed for at leje cykler, så finder vi bare en b&b i nærheden.

      Slet
  10. Dejligt indlæg Lisbeth! Det er skønt at se så mange roser! Min favorit her er Buff Beauty, det er altså bare en fantastisk rose, både duftende og meget harmoniske gyldne toner. Det er også et supersmukt billede du har taget af den :)
    Fortsat rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Tak skal du have, ja Buff Beauty er en skøn rose, jeg har godt nok været heldig med billedet, jeg blev selv helt forelsket, da jeg så det :)
      I lige måde

      Slet
  11. Sidder her med underkæben dalrende og gisper! Sikke mange vidunderlige roser og du er kun nået de to første bogstaver.... Der er da vist dømt rosen-forelskelse i helt stor skala og ih hvor jeg forstår dig!

    Kh og hyggelig aften fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja jeg har rigtig mange roser, det må jeg tilstå. Der er vist mange her på bloggene, som er rosenfor-elskede :)
      Kh og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  12. Suveræn solnedgang,og sikke mange skønne roser ,jeg er mest til de orange/creme , men du har mange flotte i andre farver, og der vil helt sikkert komme en masse her på bloggen med alle dem du har i haven:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jan
      De orange creme er også skønne, jeg har mange yndlingsroser :)

      Slet
  13. Så mange flotte roser du har! Har du noen ide om hvor mange du har i hagen din? Det må være veldig mange... :-) Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har mange fine roser, jeg har omkring 100 stk. Ja det er temmelig mange.
      I lige måde.

      Slet
  14. I har altså en helt speciel himmel der på Samsø - men det er du vist godt klar over ;o)
    Jeg har fulgt med i dine passioner de sidste dage, og hold da op hvor imponerende. Det er vist godt du ikke bor i storbyen med en lille have på 600 km2 ;o)
    Jeg har ingen roser i haven, men kan da godt blive forelsket når jeg ser din samling. Blue moon er skøn, men mon ikke jeg bliver vild med mange flere inden du er færdig med din gennemgang :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja vi har specielle himle her på Samsø, og jeg elsker at tage billeder af dem.
      Jeg er i hvert fald glad for, at jeg ikke har en have på 600 km2 det er mange, men du mener jo nok m2, det er jeg også glad for, at jeg ikke har, den var alt for lille til mig :)
      Ja jeg undrer mig også over, at du ingen roser har, men så har du så meget andet skønt, så måske er du bare ikke til roser, men der kommer mange flere fristelser de næste dage :)
      I lige måde

      Slet
    2. Ja hold nu op hvor jeg vrøvler... tsk tsk tsk... en have på 600 km2 ku nok slå selv en ihærdig samler ud... jeg mente selvfølgelig m2... men du forstod mig alligevel ;o)
      Kom i tanke om, at jeg faktisk har en rose. Gemma hedder den, men den er også dejlig :o)
      Nej jeg er vist bare ikke til roser, jeg kan ikke passe dem ordentligt :o)

      Slet
    3. Ja sådan kan det gå, det er set før, at man tager fejl af m2 og km2 :)
      Når bare du har erkendt, du ikke er til roser, så er det sådan det er, så må du nyde den ene du har :)

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Sikke mange flotte roser - -Audrey Wilcox er dog bedårende. Blue Mooner også smuk - jeg kunne se for mig den i hvid eller rød. Også Blue Perfume har en farve jeg kan lide.
    Bents solopgang "slår da alt"
    Held og lykke i konkurrancen.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der er mange flotte roser. Audrey Wilcox er så skøn og fotogen. Blue perfume er også fin, men ikke så stabil i blomstringen.
      Solopgangen er meget smuk.
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Mange smukke roser.
    Flotte solopgangs billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      God dag til dig, det er noget koldt her i dag.

      Slet
  17. En dejlig verden af roser,hvor har I mange af dem. Jeg kunne tænke mig nogle klatreroser med de gror vel langsomt alle sammen. Tak for mage smukke billeder.
    Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja vi har rigtig mange roser. Der er nogen klatreroser, som gror rimeligt hurtigt, f.eks Mme Alfred Carriere og Alchymist.
      Selv tak og tak for kommentar.
      Knus Lisbeth

      Slet
  18. vildt mange roser du har,,,, smukke alle sammen, solopgangen på billede to er rigtig skøn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja jeg har mange roser - tak skal du have :)

      Slet
  19. Hej Lisbeth! Det er da helt utroligt som du kan blive ved med alle dine smukke blomster! Du må da blive holdt til ilden, med at få passet alle dem. Hvor mange skridt mon du får gået i højsæsonen, hvis du skal rundt og hilse på hver og en? hvordan klarer du vandingen i tørre perioder? God tirsdag! Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Ja jeg har mange af næsten alt og har taget en masse billeder, så jeg kan blive ved længe. Jeg går i haven hele sæsonen fra morgen til aften, og jeg elsker det. Jeg har overvejet en skridtmåler, for som sagt jeg går der hele tiden.
      Ja se det er et problem med vandingen, for det er mange, men der er vandhaner fordelt forskellige steder i haven og så lange slanget. Vi har også to regnvandstønder, men det bliver kun brugt til de bede, der er tættest på, det er hårdt at slæbe vandkander.
      Også god tirsdag til dig.

      Slet
  20. Hej Lisbeth

    Mine øjne bliver helt glade af at se på dine roser. Dog blev de lidt bedrøvede ved Blue Moon, den har jeg prøvet men den ville ikke bo ved mig.
    Nu glæder jeg mig til at se de næste rosenbilleder i alfabetet.

    Kh. Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Godt du kan lide at se mine roser. Jeg må tilstå, at Blue Moon heller ikke er så blomsterrig og sund hos mig.
      Ja de næste kommer snart.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  21. Hej Lisbeth.Ja! nu er mine jyske gæster taget hjem.....dejlige dage.
    Hold da helt op hvor har du mange smukke roser.
    Glæder mig til d.29/6.
    Mine tre favoritter er-Acapella-Audrey Wilcox og Blue Moon.
    Ser frem til hele alfabetet med roser.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Sådan 4 dage går hurtigt, men godt I hyggede jer.
      Ja jeg har mange roser, håber de kommer til at stå flot d. 29.6.
      De tre roser du har som favoritter er alle fra rosertilhaven.dk
      Ja der kommer mere lidt senere.
      Knus Lisbeth

      Slet
  22. Fuldstændig utroligt hvad du kan diske op med af lækkerier, Lisbeth... :o)
    Og så slutter Bent lige af med en fantastisk solopgang, den er sandelig godt "fanget"!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja er det ikke dejligt på sådan en grå dag :)
      Og Bent fik lov at slutte festen af med sin fangst :)

      Slet