søndag den 24. februar 2013

Snebyger og forår på vej

Det er meget koldt også i dag, og vi har haft snebyger i formiddag, så jorden er nu dækket med et fint lag sne, ikke meget men det er der.
1. marts har vi bestilt forår, det ser ud som om, at meteorologerne mener, at vi får vores vilje, nej hvor vi glæder os.
I mellemtiden må vi kigge på lidt arkivbilleder, heldigvis er jeg velforsynet med dem:
 Jeg var langt tilbage og fandt dette billede fra 2008
Og dette fra 2009, tænk at de har været så skønne, lad os håbe det ser sådan ud d. 29.6.
Billederne er fra den gang, det kun var Bent, der tog billeder, prøv lige at se nogen flotte billeder her
 Russisk Mandstro
pg på latin Eryngium Planum
Den gik til for mig under omflytning af stauder, men heldigvis har den drysset lidt frø rundt omkring, så jeg håber, den bliver smuk i år igen.

Etn af mine yndlingstræer er Acer Flamingo Negundo, detn er ikke så stort endnu, men det skal nok komme. Jeg har købt det hos Anne Marie, Løndal Planteskole.
Her kommer mange billeder af dagens rose







Den engelske rose Gertrud Jerkyll, for en gang skyld en rose jeg har tre af, der var tilbud igennem Haven på tre styk, så det måtte jeg have. De startede deres karriere i den gamle del af haven, det var rådyrene rigtigt glade for, jeg så stort set aldrig en blomst, så de blev flyttet til det store bed med de kølige farver, det hjalp heldigvis.



Ovennævnte rose er Ghita Renæssance. Remonterende smuk dejlig rose med duft. En gang var den min yndlingsrose, men den er desværre hvert år angrebet af stængelsyge, rosenstråleplet osv. den får kun forkrøblede blomster efterhånden, ikke mange smukke som førhen. Måske skal jeg skifte den ud, det skal nok overvejes, hvis den heller ikke vil i år, sund er den ikke.
Så smuk var den i 2007, der er ramme om, fordi vi har foræret dette billede til flere venner som gave sammen med noget andet.
Til slut et af mine efterårs yndlingstræer
En ahorn som står lige i indkørslen.
Jeg var i Netto i dag for at købe stauder, men de havde ikke fået dem hjem, så kunne jeg have sparet den tur. Det blev kun til en enkelt hyacint til 5 kr. :) Jeg må kigge igen i morgen.
Fortsat god dag til jer

42 kommentarer:

  1. Denne kommentar har Karin fra Blomsterlyst sendt til mig, desværre kom den kun på min mail.

    Her har vi også haft snebyger og foråret synes lidt langt væk. Håber du og meteorologerne får ret med 1. marts! Jeg var lidt mere heldig med min tur til netto, her var stauderne kommet hjem. Forsøgte flere gange at snige mig forbi, men ved kassen lå der pludselig 3 pakker indeholdende; 5 liljekonval, 3 Echinacea Purberea og 3 Mandstro, ialt 30 kr! så lidt søndagsforkælelse for meget billig penge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Jeg er fuldt overbevist om, at foråret kommer d. 1.3. :) det er i hvert fald første forårsmåned, og vi er mange, der har bestemt, at det kommer der :)
      Øv hvor er jeg ærgerlig over, at de ikke havde fået stauderne hjem her hos os, det kan være, vi helt bliver snydt, eller at de er udsolgt, når jeg kommer derind i morgen, sådan kan det gå.
      Det lyder som lækre ting, du har købt.

      Slet
  2. Din mandstro er meget større end min, det er vist en anden sort og den er utroligt flot, sikke en farve. Her er det bidende koldt, også med et fint lag hvidt. Næste uge skulle blive ok. Nu trænger vi også i den grad til lidt varme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det her er en russisk mandstro, de er meget flotte. Inden vi gravede staudebedet op, havde jeg to af dem, de var meget forskellige, den ene var mere blå og den anden mere sølvagtig. Smukke begge to.
      Ja lad os håbe, de har ret denne gang DMI, så vi kan få lunere vinde.

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Ja! vi vågnede også op til en snedækket have.......jeg gider ikke den sne mere.Utrolig smukke billeder af dine rosenbede.Lad os håbe at der ser sådan ud når vi kommer på besøg.
    Den Gertrude er da bare for smuk....sikke en farve.
    Det sker også jævnligt hos vores Nette,at de ikke har fået de ting de viser i deres reklamer.
    Jeg er helt med på den om at foråret kommer til næste weekend.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Min have blev først snedækket i løbet af formiddagen, men det ligger der endnu.
      Gertrud er rigtig smuk, og jeg krydser fingre for, at bedet er så smukt, når I kommer 29. juni.
      Ja man kan ikke altid stole på, at de har de varer, som står i kataloget, ærgerligt nok.
      Ja nu vil vi have forår.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Wow Lisbeth, din rosenhave er et sandt festfyrværkeri!!! :)
    Her sneer det også nu, og der var ellers helt hvidt allerede i morges. I skoven er stierne dækket af et tykt lag ren is, og man kunne heldigvis undgå de grå isområder ved kun at træde hvor der var hvidt, så man ikke faldt. Nu kan man slet ikke se den farlige issti, så jeg er altså også bare træt af sne efterhånden. Jeg håber du har ret i forårets ankomst d.1 marts :)
    Hvor er det nogle gode billeder af det pragteksemplar af mandstro du viser!
    Rigtig god aften til dig! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja jeg må knibe mig selv i armen, for jeg kan næsten ikke tro, at det har været så smukt for 4 år siden.
      Det er ikke sjovt med sådan et lag tykt is, når man skal gå der, så er det jo næsten ikke til at komme ud. Jeg har pigge under støvlerne, når jeg skal gå, hvor der er glat.
      For 3 år siden faldt jeg og brækkede håndledet, så jeg er skrækslagen for at gøre det igen, derfor har jeg ofte kæder eller pigge under støvlerne, når det er glat.
      Ja men det kommer da det forår 1. marts :)
      Ja det er nogle fantastiske billeder Bent har taget af mandstroen.
      Jeg har pakket frø til dig, de kommer i morgen, så du kan få dem sået, når nu foråret kommer på fredag :)
      I lige måde.

      Slet
  5. Så deilig st du får vår til 1. Mars ;-)) Det har jeg også bestilt, men det ser ikke sånn ut dessverre :-( Nydelige roser du viser. Den lønnen Flamingo har jeg også, og den har jeg tre stk. av. Den er veldig vakker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg glæder mig også meget til at få vår til 1. marts, så må vi håbe, det holder.
      Flamingo er så flot, jeg har kun den ene, det må være flot med tre af dem.

      Slet
  6. I har rigtig mange sjældne træer i jeres have.Den Acer med brogede blade du viser idag, må jeg vise til Peter, han holder meget af Ahorn.
    Jeg har været i Netto i dag for at købe stauder,10kr stykket, der var mange forskellige. Imorgen vil jeg plante dem i urtepotter, det gjorde jeg også sidste år, og så plantede jeg dem ud senere.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja den må du vise Peter, den er ualmindelig skøn.
      Jeg købte også stauder i Netto sidste år, men i år havde de ikke fået dem, det er jeg ikke helt tilfreds med. Jeg må kigge igen i morgen.

      Slet
  7. Der er unægtelig en verden til forskel fra den vinterkolde have, man kan se ud af vinduet og til det festfyrværkeri af farver, du viser på dine billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er rigtig meget forskel, det har du ret i, og kan man forstå, at det kommer til at se sådan ud igen om bare 3-4 mdr.

      Slet
  8. Jep! Nu kommer foråret :-) Hvor er dine rosenbedbilleder pragtfulde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er bestilt :) Tak skal du have-

      Slet
  9. Wow sikken flot samling af roser i det andet foto,ser rigtig godt ud,dejligt at kunne plukke lidt sommerminder nu hvor sneen driller og foråret lader vente på sig!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det er et fantastisk foto af alle mine roser :)
      Ja det er dejligt med arkivbillederne, når vinteren bliver for lang.

      Slet
  10. Ikke meget forår i sigte synes jeg.
    Stod op til snevejr og det er iskoldt. Her er der slappe inde dag i sofaen og varme plaid..:-)

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det hverken smager eller lugter af forår endnu, men det kommer, det er bestilt :)
      Lige nu skal vi være glade for at husene er hule indvendig.
      Hilsen Lisbeth :)

      Slet
  11. Jamen jamen Lisbeth -- Sikken dog et fantastiskt bed der i 08 og 09, Der er ikke noget at sige til at du gør så stor en indsats mod disse svampesygdomme.

    De der stauder i netto tror jeg købte nogen af sidste år - de var udmærkede, alt klarede sig, og 3 Tricyrtis (tudselilje) for 10kr - det er bare vildt billigt!

    Så god jagt imorgen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var et fantastisk bed den gang og det er et flot billede, Bent har taget :)Jeg vil rigtig gerne se det sådan igen.
      Jeg købte også af de stauder sidste år, men der var bare ingen hos os, og jeg kan sidde og læse om alle dem andre steder, som har købt dem, det er lidt surt.
      Tak skal du have :)

      Slet
  12. Dine roser ser helt fantastiske ud, synd at duften ikke følger med på bloggen ;-)
    Det vil være sååååå skøøønt, hvis vejret bliver som lovet her i næste uge :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi ja det er en skam duften ikke følger med ud til jer :)
      Ja lad os håbe det bliver forår i næste uge, hvor skal vi nyde det :)

      Slet
  13. Du lover forår til marts. Jeg håber det holder stik. I hvor jeg glæder mig.
    Her er bidende koldt i dag.
    Hvor er dine roser smukke. En skam man ikke kan mærke duften igennem PC.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det håber jeg godt nok også, vi fryser da noget i øjeblikket, men de lover da mildere vinde, så jeg tror på det.
      Ja jeg ville gerne kunne sende duften med ud til jer, men det kan jeg ikke klare :)
      I lige måde.

      Slet
  14. Dejlige sommerfotos der får mig til vitterlig at håbe, at du har ret mht fredag, for håber inderligt foråret ikke bare bliver en dato, men også en fornemmelse i luften:0)

    Kh og dejlig aften fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja lad os håbe, at foråret kommer d. 1.3., men de har da lovet mildere vinde, det er en begyndelse.
      Kh og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth

    Det har også været sne her - så det forår lader vente på sig. Men pyt --- du viser os fine billeder af dine sommerblomster. Bents billeder er jo flotte.
    Også dine roser er fine.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det lader vente på sig, men de lover lidt forår sidst på ugen. Ja det er fine billeder Bent har taget af mine fine roser :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Hvor er de to første billeder smukke - helt Claude Monet-agtig :o)
    Og den russiske mandstro... wow, sikke en farve, og det ligner jo små fjer :o)
    Jeg elsker brogede blade, så jeg føjer straks Acer Flamingo til min ønskeliste :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Tak skal du have :) Jeg syntes også de billeder af mandstroen var så gode, at jeg ville dele.
      Er du sikker på, at du ikke har sat Flamingoen på ønskelisten før, jeg synes, jeg kan huske det :)
      I lige måde jeg har lige hygget mig med at se: Kongens store tale, den var god.

      Slet
  17. skønne skønne roser,, foråret må vi drømme om, her er alt hvidt , hvid puddersne på buske og træer

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak skal du have, ja her er det hele også hvidt igen, men snart, snart kommer foråret :)

      Slet
  18. Hej Lisbeth - hvor er jeg glad for at du har bestilt forår til 1.marts. Jeg håber at du i samme omgang også bestilte en super sommer med masser af sol og varme, det har vi vist snart tilgode ovenpå al den regn sidste sommer.
    Jeg glemte da helt at komme i Netto efter stauder idag, nu må jeg bare satse på at frosten og kulden ikke har fristet alt for mange, og der stadig er lidt at komme efter imorgen efter fyraften ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja er det ikke dejligt, at jeg har bestilt forår, så må vi håbe, jeg har de rette forbindelser :) men det ser det ud til på DMI. Sommeren tager vi senere, vi skal ikke tage for meget af gangen, så virker det ikke :I
      Ja lad os håbe vi begge får fat i lidt stauder i morgen.

      Slet
  19. Den Acer er lige i øjet. Den er vel nok smuk! Det er lige mig.
    Her sner det i store totter og jeg har været ude og fjerne sne, en gang i dag. Så nu får det vente til imorgen med resten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den er så skøn, den må du have hos Anne Marie.
      Lad det ligge til i morgen, du kan jo ikke stå der hele natten. Her er der også kommet noget til aften, så det er hvidt derude, men foråret er på vej :)

      Slet
  20. Også en håbefuld kommentar fra mig... Åh lad det blive forår!!!
    Fantastiske rosenbede du kan fremvise, jeg håber bare at jeg får mulighed for at komme op og se dem IRL.

    SvarSlet
  21. Hej Fru Friis
    Ja lad det blive forår, hvis vi nu alle ønsker, så kan vi håbe det lykkes :)
    Jeg håber sørme da også, du kommer d. 29.6. men du har måske vagt? Det er selvfølgelig sjovest, når der er andre bloggere, men du er altid velkommen, du siger bare til, jeg henter gerne ved færgen.

    SvarSlet
  22. Skønne skønne billeder og ja jeg glæder mig til at se det sådan rigtigt.. Tak for info om Netto. havde jeg ikke set. Har været i Bilka i fredags og der fandt jeg en smuk Påskeklokke syntes de er i en ok pris 80 kr for en dobbelt.Og når nu Spiren ikke ligger lige om hjørnet.
    Hilsen helle

    SvarSlet
  23. Hej Helle
    Jeg glæder mig også rigtig meget til at vise jer haven.
    Jeg fik heller ikke noget i Netto i dag, der var ingenting, så nu har jeg opgivet.
    Jeg købte påskeklokker i Bilka for et par år siden, de kom aldrig igen. Jeg købte også ved Staudefeen sidste år, de kom heller ikke igen. Dem fra Spiren de dur, de kommer igen, ikke altid med blomst året efter, men de dør ikke.
    Heldigvis kan man købe på nettet ved Spiren, men jeg skal vist ikke have nogen i år.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet