onsdag den 20. februar 2013

Snebyger og kulde

Der kommer jævnligt snebyger her i dag, og det er godt nok koldt derude, så ingen cykeltur og ingen havearbejde i dag, men turen til vandet, den tog vi trods kulden. Det var friskt og bagefter dejligt at komme hjem i varmen.
Da vi kom hjem, kom solen frem et meget kort øjeblik.
Som I kan se, er det ikke meget sne, det bliver til, selvom bygerne kommer ret ofte.
Mosset her på kanten er så fint, så det måtte jeg have et billede af.
Lyngen står fint endnu
Påskeliljerne pynter og dufter i stuen, og venter på at mirabellegrenene skal blomstre.
Det er gråt og mørkt, så arkivet må i brug igen.
Nogen af jer ved, at jeg har en lille skov, om vinteren er det kun nogle få træer, men om foråret og sommeren bliver det til en dejlig skov.
I dag vil jeg vise jer billeder fra skovbunden, inspireret af sidste nummer af Haven.
 Og af Katinka fra bloggen Haveplaner og Plantebegejstring, se bare de fine skovmærker
Til venstre i billedet den grønne blærespirea
 Her er skovmærkerne på vej op sammen med bronzeblad

 skovmærker og bronzeblad, hosta og bregner
Til venstre nyt løv på en rhododendron, hostaer og digitalis.
Hvis I er trætte af at se på roser, skal I stoppe her, der kommer lige et par rosenbilleder.



Sct. Cecilia er en engelsk rose, der remonterer/genblomstrer. Smuk rose med en dejlig duft.
 Min marcipanrose, kalder jeg den




Den hedder Claret og er fra rosertilhaven.dk, som mange af jer ved, er jeg ikke til rødt, men denne her er så smuk og velduftende, så den har fået lov at komme ind i mit paradis med hele to planter. Sidste år nåede den dårligt anden blomstring på grund af det dårlige vejr. Men den plejer af give en god lang blomstring. Som I kan se har jeg mange billeder af denne skønne fotogene rose.
Billede af en snebyge, vi må vente lidt endnu på foråret.
Fortsat god dag.

40 kommentarer:

  1. Dejlige forsommerbilleder fra skoven! :) Grønt er så smukt mens det stadig har den lyse udspringsfarve! Dejlige billeder af Sct. Cecilia, hun er så smuk når hun åbner sig som på 3. billede! Den mørkerøde du viser, har bestemt en smuk farvenuance, den kan jeg godt forstå du accepterer :)
    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja når det hele er friskgrønt, så er det noget af det smukkeste. Sct. Cecilia kender du jo, hun er fantastisk og duften er bare skøn.
      Ja Claret går an, den er ikke postkasserød :)og duften er skøn, men helt anderledes end Sct. Cecilia.
      I lige måde.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Det er da en dejlig trillebør du har - jeg vil også have mig en med 2 hjul...
    Jeg er da ihverttilfælde ikke blevet træt af roser, selvom alle måske ikke lige rammer plet i forhold til min smag - jeg synes Claret er ret flot - den har ligesom noget mørkt i det røde.

    Og i dagens kolde anledning fandt jeg lige en stribe rosenbilleder til dig - Incl denne Claret der oprindeligt åbenbart hed Frykristal!
    http://www.flickr.com/photos/68419322@N05/6232543377/
    God fornøjelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er ikke en trillebør, men en havebør :) Der kan være meget i den, men nogen gange er det lidt svært at styre den med de to hjul, de skal have meget mere plads end man lige regner med, men det er godt, der er meget plads i den.
      Ja Claret har en god mørk farve i det røde, så den går an.
      Tak for linket, ja den er da smuk og ikke postkasserød, for det bryder jeg mig ikke om.

      Slet
  3. Man bliver da ikke træt af at se på roser! Jeg er helt vild med Sct. Cecilia!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg er glad for at høre, at du ikke bliver træt af at se på roser, Sct. Cecila er så skøn, håber den blomstrer, når du kommer herover, det kommer så an på,hvornår du kommer :)

      Slet
  4. Ja føj hvor er det bare koldt derude idag, godt vi kan blive inde i varmen ;o).
    Skønt mos billede, og jeg er helt vild med billederne af Claret med dug på, også selvom jeg heller ikke er til røde blomster.
    Fine skovmærker du har, jeg kan huske at tilbage i firserne var det rigtigt på mode her på egnen at samle små skovmærke buketter og tørre dem for at nyde duften. Det kunne jeg da godt blive fristet til igen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er bestemt rarest indendøre i dag. Godt du bemærkede mosbilledet :) Claret med dug på er som en marcipanrose, jeg har også et med rim på, så er der endnu mere marcipan over den.
      Jeg har også taget i skoven for at plukke skovmærker og tørre dem til buketter, men det var nok i 60´erne :)da kørte vi tøser en tur i skoven.
      Nu kan jeg nøjes med at gå ud i haven og plukke buketter, de dufter nøjagtigt som den gang.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.ja! jeg tror at vi alle fryser.Og her er der også kommet små snebyger.
    Men dejligt med billeder af den frodige og grønne skovbund.Jeg længes også efter alle mine hosta og bregner .Og dine påskeliljer lyser da dejligt op i din stue.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja mon ikke, det er koldt over hele landet, men værst på Bornholm.
      Det bliver dejligt at se skovbunden med alle de skønne sager igen.
      Jeg nyder mine påskeliljer herinde, kan du tro.
      I lige måde
      Knus

      Slet
  6. Så godt at du har dine arkiver! Du har alltid så mye fint å vise frem. Her har det vært sol i dag, og det er deilig å se den. Får håpe det snart blir vår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Du kan tro, jeg er glad for mine arkiver, men snart begynder det også at knibe for mig, hvis jeg ikke skal begynde forfra :) så vi må snart have vårbilleder.

      Slet
  7. Ja det er ikke meget sne, I har fået i dag. Her er hele haven dækket af sne, kun lige under de store træer, kan man se jorden. Så I ligger lunere i svinget end vi gør, hvis det kan trøste, for koldt det er det!
    De er smukke dine skovmærker og i det hele taget er jeg vild med dit skovbed, det står så smukt og spiller til hinanden, det du har plantet der.
    Lige præcis den marcipanrose, har da også en helt fantastisk farve. Som rød fløjl, synes jeg mere. Som barn har jeg haft en julekjole i den farve, mindes jeg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nej vi har ikke fået meget sne, det er helt ok, ja det er forfærdeligt koldt her hos os, så det må være værre hos jer.
      Jeg må indrømme, at mit skovbed fascinerer mig meget, om foråret elsker jeg at gå rundt i min lille skov og pusle.
      Ja rød fløjl til en julekjole, sådan skulle de se ud den gang :)men jeg kan bedre lide rosen.

      Slet
  8. Sjovt med din mosbelagte stenkant. Jeg er ret fascineret af mos. Engang tænkte jeg at mos er da bare mos, men det findes jo faktisk i alverdens afskygninger :o)
    Din marcipanrose er vidunderlig, og det ligner rigtig nok en marcipanrose :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Jeg tænkte på dig, da jeg tog billedet, jeg kan godt huske at du er vild med mos, det her er meget flot.
      Ja er det ikke rigtig at den ligner en marcipanrose :)
      I lige måde.

      Slet
  9. Elsker mos og lyng :) Du siger bare til, hvis du mangler lidt sne, Lisbeth ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte/Zep
      Jeg sidder her og morer mig lidt, hvordan vil du få det herover :) jeg kunne godt bruge noget under rhodoerne. Pyt du må hellere beholde det.
      Mos og lyng er skønt.

      Slet
  10. smuk er din lyng,,,, nej forår er det ikke, pivende koldt,,, sne fnug er det blevet til her.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak - nej vi kan ikke tale om, at det er forår endnu, men forhåbentlig kommer det snart, for hvor er det koldt.

      Slet
  11. Jeg glæder mig simpelthen så meget til at se din have - især skovhaven, den se så dejlig ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Jeg glæder mig også til du/I kommer, det bliver så fedt. Hvis I først kommer d. 29.6. håber jeg skovhaven stadig er skøn, den er kønnest forår tidlig sommer :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Uha, det ser mørkt og gråt ud på Samsø i dag. Her hos os har solen skinnet lidt ind imellem, men der har også været koldt her, dog uden sne, hvilket jeg er glad for! Dine roser er simpelthen flotte, især marcipanrosen. Jeg kan godt forstå, at du er glad for den, selvom den er rød. Jeg elsker jo røde blomster, så det var rigtig godt at du viste den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var mørkt, gråt og koldt her i dag, ingen sol. Der er heller ikke noget særligt sne her.
      Ja marcipanrosen er rigtig flot, godt du var glad for at se den.

      Slet
  13. Dejlige rose, forfriskende strandtur og så også den søde skovmærke - åh et indlæg man bliver glad og varm af:0)

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Katinka
      Det er jeg glad for, vi mangler varme nu :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Dejlige billeder fra skoven.
    Skovmærke skal jeg da hvis ha` kigget efter, når plantebyttemarkederne begynder.
    Hvor er din røde rose dog smuk.
    Haå en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja skovmærke er god i dine bede. Jeg har købt en potte og delt og delt, så nu har jeg den mange steder.
      I lige måde.

      Slet
  15. Nej selvfølgelig bliver man ikke træt af at se på roser, men det var nu også dejligt at se billeder fra din skov, sikke en frodighed der er. Marcipan rosen er måske en jeg skulle overveje at købe, den ser skøn ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja jeg tænkte også, at der måtte lidt andet end roser til, Claret er skøn, den kan du roligt overveje at købe :)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Fine skovbund-billeder -det bliver dejligt når det hele ser sådan ud igen.
    Rosen CVlaret er vel nok smuk.
    Nogen af en mørk himmel i havde.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja hvor vi glæder os til, at det hele grønnes igen.
      Claret er virkelig en skøn rose, også i dag har vi mørk himmel, kulde og snebyger.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Lidt træls med alt den sne og kulde,men foråret skulle være på vej:)
    Løber du aldrig tør for rosenfotos? imponerende så mange du kan fremvise.
    Fine sommerbilleder fra skoven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Jeg det er lige rigeligt koldt på grund af blæsten og ingen sol.
      Foråret er bestilt til 1.3. :)
      Jeg har mange rosenfotos endnu, jeg har taget mange flere, men slettet de dårlige :)
      Tak ja vi glæder os til at skoven igen ser sådan ud.

      Slet
  18. Kære Lisbeth. Ja det er lige koldt nok til havearbejde. Jeg ville kigge til mine frøliner, men låget var frosset fast :) Jeg har også bronzeblad, men tror jeg skal have dem flyttet. De står ikke så godt som de skal - tror jeg - de vokser ikke rigtigt. Men er også i gang med at tænke et skovbed frem, så der skal de over. Skønt med alle de grønne planter.

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det er for koldt og jorden er frosset, så ingen havearbejde endnu. Bronzeblad er lidt langsom i starten, men den skal nok komme. Jeg tror ikke, du skal flytte dem, så går det langsomt igen. Så hellere få nye sat i dit kommende skovbed. Måske kan du få lidt af mig, det ser vi til foråret.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  19. Lisbeth
    Din marcipanrose er så smuk og det billede med dråberne på er suverænt. Jeg er selv meget vild med mos og lyng, som du viser, især fordi det pynter sådan i landskabet, når der ikke er så meget andet. Godt vi kan have blomster inde. Forårsblomster og grene er altså så skønne nu.
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Det er nogle ret fine billeder, jeg har af min marcipanrose, ja og den er skøn med en skøn duft.
      Mos og lyng er dejligt på denne årstid. Og grene og blomster er et must inde nu.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  20. Hvor er din skovhave smuk, frodig og varieret. Dejlig inspiration til mit skyggebed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente
      Dejlig hvis den kan være til inspiration for et skyggebed hos dig. Der kommer mere skov i dag.

      Slet