fredag den 8. februar 2013

Dagliljer/hemerocallis

Jeg ved ikke, om jeg har nok dagliljer til, at det kan kaldes en passion, men også her er jeg ved at supplere op, så måske en dag. Jeg har rigtig mange billeder af dagliljer, nogen af dem af den samme, men fordi jeg synes, det er gode billeder, har jeg valgt at vise flere af samme.
Green Flutter
 do.
do
Denne er den helt almindelig som de fleste har
 Kender desværre ikke navnet
på disse to
 Summerwine
Summerwine
Summerwine igen

Stella d´oro (måske) den blomstrer helt hen i efteråret
 Arctic Tern
 Night Embers købt hos Stovby Stauder
Night Embers
 ?
 Gentle Shepherd
Gentle Shepherd
 Hot Chocolate
også her

Joan Senior
Sidste år købte jeg denne hos Staudefeen, den hedder Lacy Dolly, desværre nåede den ikke at blomstre, så billedet er lånt hos Staudefeen, forhåbentlig går det bedre i år.
Det er været en grå og kold dag i dag, solen prøvede at trænge igennem her sidst på dagen, men det lykkedes ikke, kan I se.
Rigtig god weekend til jer alle



51 kommentarer:

  1. Du har mange flotte dagliljer! Vi har visst mange like plante pasjoner :-)
    Det er mange flotte dagliljer å få kjøpt. Din mørke Night Embers var nydelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, ja jeg har også på fornemmelsen, at vi har mange like plante pasjoner :)
      Ja Night Embers er et hit, det synes jeg også.

      Slet
  2. Åha her er så en blomst, der er blevet lidt en passion - ihvertfald tager tilløb til hos mig... Skønne billeder, Lisbeth! Jeg har også Joan Senior og den er faktisk endnu skønnere IRL end man kan fange på et foto. Min favorit indtil videre er Strawberry Candy. Elsker den!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Har du også tilløb til passion i den, det er jeg glad for at høre. Tak skal du have. Ja Joan Senior er fantastisk, den er svær at fotografere, så den kommer til sin ret. Jeg har den og Arctic Tern lige ved siden af hinanden. Hver gang der kom en blomst på den ene, kom der også en på den anden, det var lidt sjovt. Strawberry Candy har jeg ikke, så vidt jeg ved, den må jeg have. Googlede den lige, den er smuk.

      Slet
  3. Du har godt nok mange flotte dagliljer.. De skal helt sikkert også pynte i min have..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tine, ja dem kan man godt gå hen og blive forlibt i.

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Smukke dagliljer du viser.jeg har kun en enkelt gul,som jeg har navnet på......men den dufter dejligt.
    Skal da nok have et par stykker mere.Den hvide og Summerwind synes jeg er
    rigtig smukke.Her har det sneet det meste af formiddagen.
    Glæder mig for i morgen kommer Gitte og Anna på besøg i fire dage.
    Så skal der rigtig hygges God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg har også en gul der dufter, men jeg kender ikke navnet på den.
      Ja de to er også smukke. Vi har heldigvis ikke fået sne.
      Jeg har fulgt med i, at Gitte og Anna skal på besøg, men vidste ikke, det var hele 4 dage, det bliver da hyggeligt, så skal I rigtig gøre byen usikker.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Smukke dagliljer. Vi har nogle orange her i haven. I en tidligere have havde jeg mange dagliljer, men også mange snegle, og de åd liljerne. Kan du have dine i fred for snegle?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg har mange dræbersnegle og små snegle med hus - men de æder heldigvis ikke mine mange dagliljer. De hærger til gengæld på hostaerne.
      De almindelige liljer bliver nogen gang hærget/spist af de røde liljebiller.
      hilsen Berit

      Slet
    2. Sjovt ... vores snegle tog ikke hosta. Det må være forskellige sneglearter, eller også er det bare forskelligt hvad der er deres yndlingsmad ...

      Slet
    3. Her hærger sneglene både dagliljer og hostaer og clematis for den sags skyld, lad os håbe de går et andet sted hen.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Hvior er de smukke alle sammen! Jeg fik mine første dagliljer sidste sommer, bla. fra en sød veninde. Jeg har kun set et par af dem i blomst, så er spændt på resten og håber de blomstrer i år. Jeg har nu læst en hel del om dem og er godt på vej til at blive temmelig passioneret :0) Jeg har ihvertfald fået rigtig meget lyst til mange af dem. De er jo nemme på alle måder og bare så nuanceret i farver og form. Jeg har samlet lidt frø og skal finde ud af hvordan jeg sår dem bedst.
    Kh Rise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Tak skal du have, jeg kan godt forstå, at du er spændt på at se dem i år, jeg vil tro, de nok skal blomstre, de er ret nemme, så det er en god passion at få.
      Jeg har ikke tænkt på at samle frø af dem, gad vide hvor længe de er undervejs.
      kh Lisbeth

      Slet
  7. Jeg kan huske at jeg begyndte at kalde det "min lille samling" af dagliljer, da jeg havde 5 forskellige - da havde jeg vist indset at det ville blive en passion.
    Så du har da helt sikkert en passion med dagliljerne, synes jeg.
    Du har mange skønne dagliljer, som jeg også kunne tænke mig i min samling. Det stopper vist aldrig.... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Ja en passion kan vi hurtigt få, jeg har mange :)
      Du må have fat i nogle flere, nej jeg tror aldrig, at det stopper ;) men det er også sjovere, hvis det ikke gør.

      Slet
  8. Flotte fotos af dine hemerocallis, der er så utrolig mange at vælge imellem, jeg er også blevet ramt lidt af den mani, nu vil det vise sig om det nye voksested giver bedre planter, så vil der nok komme lidt ekstra til samlingen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Nå er du også med på den vogn, lad os håbe, de er tilpas med det nye voksested.

      Slet
  9. Hvor er de flotte dine Hemerocallis, jeg er specielt vild med Night Embers, Summerwine og Hot Chocalate...

    Dem tror jeg at jeg skal have lagt ind i den nye plan for vores baghave :)

    dejlige billeder som altid.

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Tak skal du have, de tre du nævner er også mine favoritter :)
      Du må have dem med i planen for baghaven :)
      Tak
      Haveknus
      Lisbeth

      Slet
  10. Wow, vad många vackra dagliljor du har.
    Trevlig helg.
    Kram Maria

    SvarSlet
  11. Skønne dagliljer - jeg er også vild med dine mørke.
    Jeg tror, at jeg har tre forskellige, så ingen samling hos mig. Men det er absolut en staude, som jeg skal have flere af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Tak skal du have - ja de mørke er fine.
      Ingen samling hos dig endnu, men det lyder til at det kommer :)

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder af Dagliljer. Især Night Embers kan jeg godt lige, - både farve og blomsten.
    Uha det var en mørk himmel du der viser os.
    Her har det sneet - men det er heldigvis væk igen.
    God weekend til dig og Bent
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak ja Night Embers kan man godt få hjertebanken af :)
      Ja der var ikke meget sol i dag, men dog heller ingen sne.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Dagliljer er også skønne. Jeg købte og plantede 'Light the Way' sidste sommer og har lige siddet og kigget bogen 'Haven i farver' på 'Little Grapette', som jeg kraftigt overvejer at anskaffe. Men din 'Summerwine' er også smuk og 'Night Embers'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja dagliljer er skønne, men det er nu ikke dem alle, jeg er vild med, de to du nævner lyder som helt rigtige, dem må jeg nok kigge nærmere på.
      Summerwine og Night Embers er rigtig fine, synes jeg.

      Slet
  14. Dejlige sager - både blade og blomster:0)

    Jeg har ikke så mange - men har blandt andet beholdt en ordentlig sag af en varm gul daglilje, som står to steder i forhaven. Dog passer farven ikke ind, så jeg nipper alle hovederne af (store planter som ikke lige skabes på nogle år) og nyder bladene. Og blomsterne kan faktisk spises, så helt spild er det ikke;0)

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Katinka
      ja de er da smukke i både blade og blomster, men nænne at nippe hovederne af, kan jeg nu ikke lige, de får lov at blomstre den korte tid, de kan.
      Du har ikke overvejet at flytte den til et sted, hvor den passer ind?
      Nej du har ret helt spildt er det ikke, når de kan spises :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Dagliljer får man bare slet ikke for mange af.
    Hvor har du mange forskellige. De er smukke.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er en dejlig plante, jeg synes også de er smukke.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  16. Du har da rigtig mange forskellige, det er også en dejlig og frodig plante som man næppe kan have for mange af hvis man har pladsen. Jeg kan godt lide de frodige grønne planter, og elsker at de titter så tidlig op af bedet hver forår, og så er blomsten altså bare smuk!
    Dejige billeder :)
    Rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Jeg har mange forskellige, og det kan jeg jo have, fordi jeg har meget plads. De er der næsten hele vinteren, selvom løvet ikke er kønt hele tiden, ja det er en smuk blomst.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Dejlige billeder igen. Der kommer så mange Hemerocallis kryds så man let bliver helt rundtosset, Du har da allerede nu et fint bredt udvalg!
    Jeg ved ikke rigtigt hvormange jeg selv har, for 2 år siden såede jeg en stribe frø, jeg er på arbejde nu, men mener at huske det var et kryds mellem en meget mørk og en der hedder "Destined to sea" eller sådan noget - jeg har nok en 30-40 småplanter på vej nu, og alle vil de være forskellige - det er da sjovt ikke?
    Nå, du må have en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karsten, ja der er mange Hemerocallis, men det er nu ikke alle, jeg bryder mig om.
      Jeg har googlet Destined to see, den ser fin ud, det bliver spændende at se dine nye frøplanter,tænk at de alle er forskellige, jo det er da lidt sjovt. Hvor længe varer det, inden de vil blomstre? Jeg glæder mig til at se, når du viser blomsterne.
      Du er da noget arbejdsramt for tiden, men god weekend til dig også til trods for arbejdet :)

      Slet
    2. Tror de første blomstrer i år - jeg vil omplante dem nu i det tidlige forår - de står lidt for tæt nu. Ja, det vil jo være oplagt at vise de resultater der måtte komme:)
      Ja er måske lidt arbejdsramt - men har da fri imorgen kl 16 ;-)

      Slet
    3. Ja men det bliver spændende at se.
      Godt du har fri i morgen kl. 16, håber de sover, så du kan få lidt nattesøvn også ;)

      Slet
  18. Hej Lisbet
    Du imponerer igen og igen med dit store planteudvalg og plantekendskab.
    Både iris og dagliljer er særprægede planter,som kun i meget lille omfang findes i min have.Jeg ved heller ikke ret meget om dem.
    God week-end
    Hilsen
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Tak skal du have, ja jeg har mange forskellige, men jeg kan godt anbefale dagliljer, det er hårdføre og nemme planter.
      I lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Fantastiske billeder af smukke dagliljer. Det er bare en plante man må elske.

    SvarSlet
  20. Du har mange skønne dagliljer (og iris... jeg så lige dit forrige indlæg nu også). Du kan roligt kalde dagliljer en passion, for det ser ud til at du hele tiden udvider bestanden. Kan godt forstå det, for de er så smukke, også i løvet når de ikke blomstrer. Mit hjerte banker især for de lysegule og cremefarvede og jeg var jo heldig at få nogle nye forærende sidste år og fik også selv købt bl.a. Arctic Snow og Joan Senior.

    Har du set denne hjemmeside: http://www.hogendoornholland.com/fotogallerij/soorten/fotos/hemerocallis/album.html

    Der er rigtigt noget at se på.

    God lørdag, Lisbeth ::))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Så kalder vi det en passion, for jeg har også en på ønskelisten til i år, den er også lige noget for dig, så nu sender jeg et link den anden vej :)
      http://www.staudestedet.dk/product.asp?product=929
      bagefter vil jeg hygge mig med at kigge på linket fra dig :)
      I lige måde
      knus

      Slet
    2. Tak, det vil jeg lige studere nærmere på et senere tidspunkt:)

      Slet
  21. Mange tak for kigget, jeg er meget glad for dagliljer og har også en del. Håber at der stadig er nogle i blomst, når jeg kommer til Samsø, selvom det måske er på det sidste.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Lene, ja dagliljer er skønne. Ja vi må håbe, at der er nogen i blomst, når du kommer, hvornår er det nu, du har planlagt at komme herover?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jeg håber at vi kan komme til blogtræf de. 29. juni, men er dog også meget fristet til at komme d. 25 maj for at se dine rhododendron.
      d. 29. juni vil vi( min mand og jeg lave en lille weekendtur ud af det:-)

      Slet
    3. Hej Lene
      Du/I er velkomne også begge gange, der er blogtræf, men der er jo langt herover. Det lader heller ikke til, at der kommer så mange til træffet d. 25.5.
      Der er desværre nok ikke dagliljer endnu d. 29. juni, men så er der roser masser af roser og meget andet :)

      Slet
  22. Hej Lisbeth. Endnu engang er jeg imponeret, ligesom jeg tror, jeg kan følge nogenlunde med i hvad du har i haven, så bliver jeg overrasket. Jeg synes ikke jeg kan huske, at der var så mange dagliljer, da jeg så din have til blogtræf sidste år. Det må jeg råde bod på i år, hvor jeg regner med at både Anders og jeg kommer. Vi skal lige have det helt på plads. Han har i hvert fald sagt, at han gerne vil med, men det kommer vi tilbage til. Jeg kan rigtig godt lide dagliljer, de er bare så flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nej det er ikke nemt at følge med i,hvad jeg har i haven, for du var her, da rhodoerne blomstrede, dagliljerne er jo først hen i juli måned. Det lyder hyggeligt, at både du og Anders vil komme, er det så d. 29. juni, I regner med at komme. Det er helt sikkert der, at der kommer flest, men I kan jo have planlagt en tur udenfor blogtræf, der er I jo også velkomne. Vi vender tilbage til det, når I har fået det hele på plads.
      Dagliljer er også skønne, i dag kan du se liljer.

      Slet