torsdag den 28. februar 2013

Den sidste vinterdag

Ja så er det den sidste vinterdag, selvom det er lidt koldt og blæsende. Morgenen startede med tåge og kulde igen, men da klokken var 9, kom solen frem, og det var dejligt vejr indtil kl. 13, så blev det igen koldt og blæsende, men lidt solskin har også ret.
Jeg var i Netto, stauder fik jeg ingen af, de kom ikke til Samsø, så vi blev snydt, men se hvad jeg fik i stedet.
 Ja der var heldigvis forskellige Iris Reticulata bl.a Katherine Hodgkin
Og en anden Reticulata Lilac, og så var der Anemone white Splendour
De røg øjeblikkelig i kurven sammen med lidt sovende påskeliljer. De mørkerøde stedmoder stod og hang med hovedet, de kunne fås for 7 kr. for 12 små planter. Det var jo kun blomsten, der hang, resten var der masser af liv i, så det var et godt køb.
Der var meget, der fristede i dag, men man skal jo stoppe et sted :)
De står allesammen uden for, så holder de nok i blomst lidt længere denne gang.
Der var ikke så fin en morgenstemning i dag, men der var blå himmel og solskin

Cypresserne lyser dejligt op mellem alt det triste grå og brune.
Godt jeg har min fotogene pavillion, den gør sig godt på de fleste billeder :)


Græsserne kan stadig være med, når solen skinner, med den rigtige placering har man meget glæde af græsser, når man tager vinterbilleder.
Her kommer lidt forskellige rosenbilleder


Disse tre billeder er af Pat Austin, en smuk engelsk rose, som ikke er så høj, men den har en kraftig gylden farve og en dejlig duft. Den holder ikke længe i vasen, så den plukker jeg som regel ikke ind.




Den engelske ros Pegasus er forholdsvis ny i min have, den har en dejlig glød og er som I kan se meget foranderlig. Det er en rose, jeg holder meget af.



Her har vi min yndlingsklatrerose Penny Lane. Jeg har to buske af den, det er slet ikke for meget. Den er smuk, holdbar i vasen og har en fantastisk duft. Den ene var næsten død for mig for to år siden på grund af rosenstængelsygen. Men den var sej til trods for, at den var klippet helt ned til rod.
I morgen er det den 1. marts og dermed den første forårsdag, så vi ønsker os sol og kun lidt vind, helst helt stille vejr.
Fortsat god dag.

49 kommentarer:

  1. Ja, det var dejligt at få klaret den vinter! Nu glæder jeg mig bare til at foråret sætter ind for alvor i morgen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja lad os håbe, at foråret rigtigt sætter ind i morgen.

      Slet
  2. sikke dog nogle dejlige indkøb du har gjort dig Lisbeth, de pynter gevaldigt op derude i det kolde vinterlandskab :)

    og så frister du da helt vildt med de skønne roser, hvor er de bare smukke, kan jo slet ikke vente til det bliver sommer :)

    Haveknus
    Anentte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja jeg blev så glad, da jeg så de fine potter i Netto, så der blev flere planter end dagligvarer i kurven :)
      Vi glæder os meget til roserne, men først skal de klippes ned, det varer dog lidt endnu.
      Haveknus

      Slet
  3. Bare det var min Netto!! Jeg tjekkede igen igår, hvor jeg kunne komme med og handle. Men nej, ingen Kathrine Hodgkins :( Tillykke med fangsten og det dejlige vejr :)

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Blev du nu snydt igen, vi blev snydt for stauder. Vi kan jo ikke rende i Netto hele tiden, jeg tænker først, det har været fra i dag de små potter har været der.
      Jo tak det gode vejr holdt desværre ikke hele dagen.

      Slet
  4. Nåh, det var på Samsø solen gemte sig :).
    Kan godt forstå, at du hamstrede forår i Netto. Jeg bliver så glad hvert forår, når den lille lyseblå iris dukker op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla J
      Nej den var ikke her hele dagen, fik I ikke sol?
      Den er bare så skøn den lille Katherine Hodgkin, den er slet ikke til at stå for.

      Slet
  5. Så flotte blomster du har plantet. Håper at våren kommer til deg, for da blir det bedre her også. Her var det hele 7,5 en liten stund, så snart blir det nok bedre her håper jeg. Penny Lane kunne jeg godt tenke meg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var dejlige blomster, jeg fik fat i. Jeg er da overrasket over, I havde så meget varme, det havde vi ikke.
      Du må have Penny Lane, den er så skøn.

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Ja! her har vi haft sol det meste af dagen.Dejlige indkøb du fik gjort.Den er da bare skøn den lille lyseblå Iris.
    Den Penny Lane vil jeg da også lige tænke over til min planlagte pergula nede i baghaven.
    Nu håber vi på bedre vejr når vi nu kommer ind i forårsmåneden.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja jeg har nok fornemmet, at I har haft sol det meste af dagen, to dage i træk, I er heldige. Ja den lyseblå iris er så skøn.
      God idé med Penny Lane i din pergula, det vil du ikke fortryde.
      God aften og knus
      Lisbeth

      Slet
  7. Ja Lisbeth - jeg synes jo godt vi kan kalde dagen idag for forår - termometeret viste 7.2 som max eg der var en kraftig vind som nok skal lune det hele.

    Jeg har tjekket op på Nettos stauder, jeg synes det var bedre sidste år, markant bedre, der var færre forskellige i år og intet nyt, så jeg købte ikke noget - vil vente og se Aldis lignende tilbud.

    Fint køb med Iris og Anemonen, tror det er en Anemone blanda type? så den skal vel plantes ud i skoven?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg holdt ikke øje med termometeret, det var fint så længe solen skinnede, men da den holdt op kl. 13, var der bestemt ingen varme i vinden, det var nærmest hundekoldt.
      Nå ja men så holder jeg op med at ærgre mig over de stauder, og glæder mig i stedet over mine iris og anemone køb. Ja anemonen skal helt sikkert ud i skoven.

      Slet
  8. Du kan bare blive ved og blive ved med at vise den ene smukke roser efter den anden.
    Godt køb har gjort.
    I morgen er det så den 1. forårsdag. Håber vi får solskin og stille vejr.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja der er til mange dage med roser endnu, når jeg viser flere billeder af samme rose :)
      Ja jeg er tilfreds med mit køb.
      Solskin og stille vejr vil vi gerne have i morgen og de næste dage.
      God aften til dig også.

      Slet
  9. Kære fru Høneballe, - det er godt nok strengt at I bliver snydt for stauder derover på øen. Så er det heldigt at du er kvinde for at finde andre fristelser.
    Tak fordi du lige viser Penny Lane. Jeg har fået den anbefalet andre steder og den påtænker meget at komme ind i min have dette forår. Jeg kan dog ikke finde ud af om den er mere abrikos end den er rosa... hvad siger du? Planlægger at den skal stå sammen med New Dawn og Mme Alfred Carriere. Tror lige jeg skal ha' et par meninger fra fb-rosengruppen...:o)
    Hyggehejsa fra fru friis

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære fru Friis
      Ja sådan noget snyderi, men jeg kan forstå på Karsten, at jeg ikke gik glip af noget, så jeg vil i stedet glæde mig over dagens køb :)
      Penny Lane er skøn og efter min bedste overbevisning, skifter den farve alt efter vejret. Det ses vist også af billederne. Når det er varmt i vejret har den varme farver og kølige når det er koldt. Det er da smart. Nå det er måske ikke så tydeligt på de billeder.
      Kh
      fru Høneballe.

      Slet
  10. Sjovt som vores aktiviteter i dag har "krydset" hinanden. Jeg har også tilplantet en krukke; men den kommer ikke ud, før det er varmere i vejret. Og såå har jeg kappet toppen af en del græsser i dag. Penny Lane holder jeg bestemt også meget af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er da sjovt nok. Vi får det jo aldrig så koldt her, og så står mine krukker også lidt i læ, der hvor de står, så jeg regner med, at det går.
      Jeg har ikke klippet mine græsser endnu, nogen af dem står fint endnu.
      Ja Penny Lane kan man ikke undvære.

      Slet
  11. Hvor træls at du måtte gå forgæves til Netto, men de er som altid ferm til at finde gode plantefund :-)

    7 grader lyder skønt. Og sol :-) Da jeg kom hjem fra arbejde var det koldt og blæsende, så det blev kun til en hurtig tur i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det var træls at jeg gik forgæves i Netto i to dage i træk, til gengæld var der gevinst i dag :)
      Jeg tror ikke vi nåede de 7 grader, solen forsvandt jo kl. 13, og så var det også bare koldt og blæsende hos os. Jeg kan godt forstå, du nøjedes med en hurtig tur i haven.

      Slet
  12. Fin forårsstemning og flotte indkøb:)dem skal du nok få meget glæde af de kommende år!
    Vi må da håbe det holder stik med foråret iDK,marts kan jo være rigtig lunefuld!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja forårsstemning så længe det varede. Indkøbene derimod håber jeg varer længe, når de kan plantes ud i haven bagefter.
      Jeg forventer ikke lune temperaturer hele marts, men det kunne være dejligt :)

      Slet
  13. Skønne forårsblomster du fik købt dig. Her har vi ikke set noget til solen i dag. Ja jeres pavillion er godt nok meget fotogen.
    Smukke roser igen :-)
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var skønne forårsblomster. Nå I fik ikke sol i dag, vi nåede 4 timer, men ingen sol i går, da havde I så jeg.
      Ja det er smukke roser .)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Tak for info om Samsøturen den anden dag! Hvor er det nogle gode køb, du har gjort. Tænk at man kan få så mange gode ting i Netto. Det kan vi også nogle gange i vores lokale Netto, men det gælder om at være hurtig, for det bliver revet væk! Din Penny Lane rose er godt nok flot. Den kan jeg lide, men jeg kan vist lide alle roser! Jeg skal love for, at I er godt igang hjemme hos jer. Der sker ting og sager. Nu får vi vist et fantastisk vejr igen i morgen, så det gælder om at nyde det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak men I er jo garderet med både overnatning og kørsel, det er rart. Ja hvis man kommer tidligt, er der mange gode ting i Netto, men ikke alle kan jo komme tidligt.
      Den Penny Lane er lige noget for dig, så hvis du kan finde en plads, hvor den kan klatre op, kan jeg anbefale den.
      Ja der sker noget her, når Bent er hjemme. Lad os håbe det bliver så fantastisk vejret i morgen, så skal vi nok nyde det.

      Slet
  15. Hej Lisbeth, så har du været i Netto igen, man kan let blive fristet. Igår havde vores Netto halv pris på alle planter, jeg købte dog ikke, Peter skal jo holde liv i alle mine planter, mens jeg er væk.
    Du har jo mange smukke engelske roser, er det mest dem der får rosenstængel syge?
    Jeres pavillion er virkelig et fokuspunkt, håber i giver jer tid til at nyde den om sommeren.
    Hilsen Hanne.

    SvarSlet
  16. Hej Hanne
    Ja jeg var heldig i Netto igen i dag. Det var nok klogt at lade være med at købe, er det ikke på søndag I skal af sted? Du glæder dig nok, tænker jeg.
    Det er ikke kun de engelske, der får rosenstængelsyge, det er dem alle storblomstrende og klatreroser. De gamle historiske er dem, der klarer sig bedst.
    Ja pavillionen er et fokuspunkt, den har fået den rette placering i haven, lidt får vi vel tid til at nyde den, vi har spist derude en del gange i eftersommeren.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  17. Jeg skal da vist en tur i Netto i morgen:-)
    Ja nu er det snart forår, selvom man godt ved at vinteren nemt kan strække sig langt ind i marts måned er det lige som om det alligevel er en slags begyndelse når man når marts.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland
    Tilskyndet at dit indlæg om færgefart, har jeg bestilt biletter til d. 29. juni, så er vi da sikker på at komme med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Så må vi håbe, der er noget tilbage :)
      Du har ret, vi kan nok ikke forvente sol og varme hele marts, men bare nogle dage hver uge vil være dejligt.
      Godt du har bestilt billetter til 29.6. så er I på den sikre side.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. ja koldt har det været,,, ikke meget forår i sigte ,,,, jeg så godt de små iris, søde var de, men jeg købte ikke nogen , eg kan ikke rigtig overskue haven når det er så koldt ,,,,

    SvarSlet
  19. Hej fra mig her på Herlev Hospital.
    Jeg nåede desværre ikke at få svaret på din søde mail. Jeg var lige hjemme et par timer i eftermiddags, men det blev lidt hektisk til sidst, så du får en hilsen her i stedet :-)
    Tænk, for en gangs skyld viser du en rose som jeg har :-D Pat Austin. Jeg kan slet ikke huske at mine roser blomstrede sidste år, så nu glæder jeg mig rigtigt meget til at se den i år. Den blev jo også flyttet forrige år, så mon ikke den er gladedere i år. Og i år må vi da få rigtigt sommer, ikke :-)
    Ved du om der er nogen som kører hér fra København den 29. For jeg har nok svært ved at køre så langt selv. Det må vi se på når de slipper mig ud herfra igen.
    Den Penny Lane kunne jeg også godt tænke mig at finde plads til. Det lyder som den perfekte rose :-)
    knus

    SvarSlet
  20. Hej Hanne fra Herlev hospital
    Godt at høre, at du er så frisk, at du kan skrive her. Nu kan jeg jo så spekulere på, om du var hjemme inden operationen, men det var du vel?
    Ja det bliver dejligt for dig at se dine roser i år, vi håber på rigtig sommer i år, vi har da noget til gode fra de sidste to år.
    Penny Lane må du have, den er så skøn.
    Jeg ved, at der er en som kører fra Slagelse, som gerne vil have fyldt bilen op, men det er vel for langt væk?
    Men så vidt jeg ved, kommer hele redaktionen fra Havefolket, eller i hvert fald nogen af dem, så mon ikke du kan få et lift der. Vi finder ud af noget, ellers må du tage Michael med, der kommer flere mænd, så det er ikke ren hønsegård :)
    Knus og hurtig bedring til dig, så du kan komme hjem og nyde det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen.
      I dag var kun forundersøgelser. Jeg skal opereres i morgen formiddag :-)
      Knus igen.

      Slet
    2. Hej igen Hanne
      Nå så er det først nu, jeg skal til at krydse fingre, godt jeg fik det at vide.
      Knus og sov godt

      Slet
  21. Hvad mener du med ikke så fin morgenstemning, jeg synes det er et super dejligt billede du har skudt netop der :-). Glædelig 1 marts lige om lidt til jer på dejlige samsø.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Så har du ikke set indlægget fra i går, da var der en helt fantastisk stemning. Til gengæld var der ingen sol efter kl. 10.
      I lige måde til dig i Århus og omegn, ved ikke helt, hvor du bor.
      Lisbeth

      Slet
  22. Ja du er god til at finde planter på tilbud! Dejlige roser du viser. Den Penny Lane er dejlig. Herligt at den sådan changerer i farver.
    Sjovt at vejret var nøjagtigt omvendt af jeres. Ved 13:00 tiden kom solen frem her, og så begyndte det at blæse, altså!
    Ja iflg. kalenderen er det sidste vinterdag, men et er kalendere noget helt andet er om den lever op til 1. forårsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er jeg, jeg er nødt til at finde de billige, ellers slår pengene ikke til :)
      Ja Penny Lane er en skøn rose.
      Nå så havde i gråt i går formiddags, ja koldt var det i går, lad os se om det bliver bedre i dag. Plænen er hvid og det er stadig koldt, men dog med klar himmel.

      Slet
  23. Det var nogle dejlige Iris du fik fat i. Jeg har slet ikke nået forbi Netto så jeg aner ikke om der har været stauder.
    Det ser ud til at have været et dejligt vejr idag, i morgen har jeg fri og så håber jeg at solen kommer frem:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var skønne iris.
      Jeg håber, det bliver så godt som lovet, så du kan nyde din fridag med solskin :)

      Slet
  24. Kære Lisbeth.
    Fine billeder af din pavillon - og rosen Peggy Lane er dog smuk.
    Det er de andre du viser i dag, skam også.
    Jeg er ikke så "fordringsfuld" så, jeg var også i Netto og købte Solhat (Echinacea Purpera) - Storkenæb (Geranium Sanquineum) --- Petunia Mix (det er flere år siden jeg har haft Petunia, så nu prøver jeg igen) --- og så Mandstro (Eryngium Planum) alle til 10 kr.
    Så kan de komme hvis de vil.
    Håber R. Olive har det godt.
    God weekend
    hilsen jessie
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak ja Penny Lane plejer du godt at kunne lide.
      Jeg synes heller ikke altid, jeg er fordringsfuld, men når stauderne ikke kommer til vores Netto, så kan jeg jo ikke købe dem. Jeg ville gerne have haft Mandstro, men det lod sig ikke gøre. Har du først købt dine nu? Det var jo i sidste weekend, de reklamerede med dem, andre købte også der.
      Jeg har lige været ud og dække Olive for forårssolen, men det blæser for meget, så det blæser af.
      I lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  25. Hej Lisbeth. Endnu nogle smukke billeder fra din have. hvor er et bare dejligt at se din havglæden og sådan nogle roser ,de er som i et eventyr. Jeg venter lidt med at plante krukker til,jeg bor tæt ved Limfjorden og her plejer vi at få en "lille forårs storm" i begyndelsen af "foråret" så jeg venter nok en 14 dages tid. men så går det løs og tiden ved computeren daler helt sikker ,med mindre den kommer med ud på have bordet. Ønsker dig en dejlig marts måned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Tak skal du have, jeg har meget glæde af min have. Det kan godt være, det er klogt at vente med at plante krukker til, så forårsstormen kan blive overstået først.

      Slet
  26. BONJOUR
    MAIS QUEL BONHEUR TOUTES VOS FLEURS

    SvarSlet