torsdag den 14. februar 2013

Forår, frieri og roser fra R til S

Jeg må desværre sige, at bloggen driller rigtigt meget i dag, så roserne står ikke helt, som jeg havde tænkt mig i indlægget, men jeg gider ikke bøvle mere med det, jeg håber, I vil nyde dem alligevel.
Jeg tror det er fordi, jeg prøver at sætte billedtekst ind, så hopper tekst og billeder rundt.


Sharifa Ashma
En dejlig engelsk rose også med en skøn duft.
Sally Kane
En fin meget holdbar lave rose, som er købt hos rosertilhaven.dk, den holder meget længe i vasen.

Salet en mosrose, der desværre ikke tåler regn
Sidste år rådnede de fleste af knopperne, det er en kraftigt voksende hårdfør busk, som remonterer. Blomsterne er bedst i anden blomstring.

Rosen Resli


Rosen Resli
 En klatrerose som vokser op af og forhåbentlig i moreltræet i år, sidste år var den noget sat tilbage.

I dag er blæser en isnende kold vind, så det er rarest herinde ved brændeovnen.
Heldigvis bliver der flere og flere erantis, det må betyde, at foråret er på vej.
Indendøre har jeg en skøn forårsbuket.  Sovende påskeliljer som nu er vågnet op og grene af troldpil.
Den fine hvide campanula står også flot endnu.
Hvis der er nogen af jer, som er på facebook, vil jeg bede jer om at gå ind for at stemme her: frieri
Det er min søn, som friede til sin kæreste for øjnene af 450 tilskuere d. 29. juni 2012. De skal giftes den 13. april i år, hvis de får flest stemmer, vinder de 10.000 kr. Det er dyrt at holde bryllup, så det kunne være dejligt for dem med et tilskud. Hvis du trykker på linket, kan du se det romantiske øjeblik, husk kleenex :) Jeg bliver meget glad, hvis I vil stemme på dem.

Her kommer lidt flere roser, det driller meget herinde i dag:
Pegasus
Pegasus en helt vidunderlig engelsk rose, den er så smuk i udspring og står tæt sammen med Buff Beauty, nogen gange har jeg svært ved at se, hvilken en af dem, det er. Den har en dejlig duft og kan stærkt anbefales. Jeg forventer mig meget af den rose, jeg har ikke haft den så længe som de andre.
Så den er ung endnu.
Queen of Sweden
Queen of Sweden endnu en smuk høj engelsk rose, som blomstrer meget længe, ja lige til frosten kommer.
Ritausma
Knopperne er grøntonede, senere åbner store halvfyldte, cremehvide til lys rosa blomster, mørkest mod midten. Usædvanlig sund, hårdfør, skyggetålende rose, som er nem at dyrke. Anbefales til hæk.
Her har jeg lånt teksten fra Rosenposten.
Det er en smuk rose og min eneste Rugosa rose, den står lidt uformærkt i løn, og har forøvrigt nærmest ferskenduft i løvet. 

Sct. Cecilia
Skøn engelsk rose med en helt speciel dejlig duft, jeg holder meget af den rose, som heldigvis remonterer.
Souvenir de Malmason
En sart remonterende bourbon rose, som kræver vinterdækning og er smukkest i 2. blomstring. Dejlig duft
og smuk er den.

Rose des Quatre Saisons


En kraftigtvoksende remonterende damascenerrose med en skøn duft
Scepter d´isle


Dejlig rigtblomstrende engelsk rose med en fortryllende duft, den blomstrer til frosten kommer

I efteråret såede jeg kvan, som jeg har fået af Ulla fra bloggen frk. Anemone. Der skete intet, da de stod ude i pavillionen. Så tog jeg dem ind i varmen, nu pibler de op, skal jeg lade dem blive inde i varmen eller sætte dem ud i pavillionen igen. Råd fra garvede havefolk med hang til såning ønskes.
Ovenover alting stråler moder Sol, næsten.
Fortsat god dag. 
Rosenhilsener på Valentinsdag fra Høneballehaven, Samsø





48 kommentarer:

  1. Så har jeg stemt :)
    Det frieri fortjener da en præmie.

    SvarSlet
  2. Hvor fint.
    Jeg bruger ikke facebook, så de må desværre nøjes med min stemme lige her.

    Ha en god dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja så må de nøjes med det :) men tak alligevel.
      I lige måde.

      Slet
  3. Åh, hvor er der mange skønne roser i verden. - Og en del af dem i din have. Jeg bliver snart vanvittig af at den vinter bare bliver ved og ved!

    Jeg skal nok gå ind og kikke på frieriet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nanna
      Ja der er mange skønne roser, det har du ret i. 1. marts har jeg bestilt forår :)
      Det lyder godt, husk at stemme.

      Slet
  4. Jer er ikke på facebook, men ville ellers gerne stemme på din søns frieri. Jeg lagde næsten mere mærke til, at din kvan har spiret, end alle roserne. Det er bare så irriterende, når teknikken gør knuder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg er lidt i tvivl om man kan stemme uden at være på facebook, det er jeg ikke sikker på.
      Ja kvanen har spiret så flot, kan jeg bare lade den stå inde i et sydvindue, jeg bed bare ikke, hvad jeg skal gøre ved den, så hvis du har et godt råd, bliver jeg glad.
      Ja det er så irriterende med den teknik, men jeg tror nu, det er fordi jeg trykker på tilføj billedtekst. For den har aldrig gjort det før, og det er først i dag, jeg er begyndt på det.

      Slet
  5. Ja Lisbeth indimellem er Blogger helt umulig.
    Jeg har prøvet at måtte kassere et nedslag og lave et helt nyt. Billederne kunne ikke klare at jeg flyttede rundt på dem.
    Det går da fint med dine kvan, og i havde jo flot sol idag - selvom den gemmer sig bag en flot sky på dit billede.
    Ja imponerende er det - hvor mange roser har du? det er da lige før antallet slår rhodoerne ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg synes aldrig jeg har prøvet det før på blogger, jeg tror bestemt, det var fordi jeg skrev tekst til billedet på under indsæt tekst. Vi havde også i dag sol et par timer, men ikke meget mere.
      Ja kvanen var først et problem, fordi den ikke spirede, og nu spirer den nok for meget :)
      Nej jeg har ikke så mange roser som rhodoer, kun lige godt 100 roser, hvis man kan sige kun :)
      Hvad med den Ritausma, den tror jeg kan være god i Sverige, men farven er måske for tøset :)

      Slet
    2. Ja det må da have drillet gevaldigt for dig;-)
      Ritausma kunne jeg jo ikke lige finde før jeg fandt på at søge...
      Kan regne ud at det er den over teksten fra Rosenposten, fordi billedet hedder ritausma.jpg :-)
      Og ja den er nok lige for "tøset" ser ellers godt ud - der findes vel mørkere eller helt hvide i samme serie? - ser den stammer fra Letland - måske du kender nogen?

      Slet
    3. Ja det drillede rigtig meget, det må jeg lige kigge på, så jeg kan få det rettet, måske.
      Prøv at gå ind på Rosenposten og søg under Rugosa roserne, der er rigtig mange både mørke og hvide. Jeg købte selv sidste år, Wild Edric, den har jeg ikke vist endnu, det er jo W :) den har en fin farve. Du kan jo altid købe den et andet sted, det koster ikke noget at kigge. Men de fleste er fine som hækplanter og hårdføre.

      Slet
    4. Det så helt rigtigt ud inde i blogger betjeningspanelet, men herinde er det helt forkert, jeg har heller ikke sat rammer om, det driller bare fuldstændigt i dag. Øv

      Slet
    5. Ja det er især når man henter noget udefra, så kan man få altmulig mærkelig formatering med over. Tror den knap med et T og et rødt kryds er til for at fjerne det - men har aldrig prøvet selv.

      Er slet ikke fremmed for at handle med "Rosenposten" men tror generelt "Roser til haven" er billigere for det samme? - ser ud til at han presser de andres priser de følger ham ned? - Rugosa "Hansa" ser helt ok ud! Men ellers kender jeg ikke trosenbranchen - tror faktisk Danmark er ok med.

      Slet
    6. Hej Karsten
      Ja det er nok fordi, jeg har taget teksten fra Rosenposten, at det er gået galt. For der er intet galt, når jeg kigger på rediger i betjeningspanelet.
      Jo Roser til haven er billigere, men de har ikke Austin roser.
      Jeg handler nu hos jasroser.dk han har ingen flot prangende hjemmeside, men en side har han, man kan få næsten alle slags roser hos ham til 50 kr. stykket. De sidste jeg har købt er hos ham, man sender en mail til ham, og så ringer han til en på et tidspunkt. Man køber dansk og det er billigt :) Jeg har selv hentet dem, når jeg har kørt ad motorvejen på Fyn, han sender også, men er ikke så glad for det.
      Jeg tror roser koster nogenlunde det samme her som i udlandet i hvert fald i England.

      Slet
    7. Ja, tror roser er ok at købe her i Danmark - 50kr er jo ingen penge for kvalitet, jasroser ser godt ud!
      det er iøvrigt et ualmindeligt vellykket billede af "Queen of Sweden" det i modlys og dis - flot!

      Slet
    8. Ja det er et fint sted at handle.
      Billedet af Queen of Sweden er jeg også lidt stolt af :)
      Nu er jeg med i blå x-factor :)

      Slet
  6. Så er der en stemme mere :-) Håber de vinder!
    Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Susanne :) det er jeg glad for.

      Slet
  7. Jeg synes nu dine billeder står perfekt, men
    jeg kender desværre også godt til at billederne hopper rundt - irriterende.

    Skønne billeder af dine smukke roser. Det med pavillionen i baggrunden er da helt eventyrligt.

    Jeg har stemt - håber de vinder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      De står ikke helt som jeg havde tænkt, men det går jo alligevel, selvom det er irriterende.
      Ja det kan blive fantastiske billeder af en rose med pavillionen i baggrunden, det benyttede jeg mig meget af sidste år.
      Tak skal du have, det er jeg glad for :)

      Slet
  8. God aften Lisbeth. Hvor viser du dog mange dejlige roser, det er en ren fornøjelse :) Dine erantis står også bare smukt allerede! Her har vi frost og 10cm sne stadig, så ikke skyggen af forårsvækster! Jeg har også bestilt forår i Marts!!! :)
    Hav en rigtig dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja jeg har mange skønne roser, som jeg gerne vil vise jer, godt du nyder dem.
      Vores erantis står helt ind til husmuren, der er ingen sne, men vi har nu heller ikke så meget som I har. Jeg har også bestilt forår til marts, vi må håber, at det virker.
      I lige måde.

      Slet
  9. Som altid gode billeder.
    Hvor har du dog mange erantis.
    Jeg vil gerne stemme, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre.
    Håber de vinder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja der er mange erantis fremme lige der ved husmuren, så ser vi dem, når vi går ind i huset, det er dejligt.
      Jeg tror desværre kun, man kan stemme, hvis man er på facebook.
      Tak det håber jeg også.
      I lige måde.

      Slet
    2. God aften Lisbeth.
      Jeg ER på facebook og har nu forsøgt at klikke PÅ ... stem på denne video.
      Håber jeg har gjort det rigtig
      Hilsen Aase Marie.

      Slet
    3. Nå er du på facebook, det er da fint, så har du gjort rigtigt, tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Ih, hvor du frister :-) Dejlige billeder.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja jeg frister, alt hvad jeg kan :) Tak
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  11. Nå har jeg nettopp vært inne på fb og stemt :-) Jeg håper de vinner! Så mange flotte roser du har. Vet du navnet på de to øverste, det er kanskje den samme rosen de to?

    Ønsker deg en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marit, det er jeg glad for. Ja de to roser er de samme, men hvor det dog driller. Inde på Blogger-betjeningspanel kan man godt læse navnet på rosen, men det kan man ikke her.
      Det er Sharifa Ashma, dejlig engelsk rose med en fin duft.
      I lige måde og tak for hjælpen.

      Slet
  12. Hej Lisbeth - Jeg har lige kigget dine indlæg om alle dine skønne roser igennem, og hold da helt op.... Jeg har det som et lille barn i slik butikken, jeg vil ha den, den og to af dem osv osv .... Nu går det jo nok ikke helt sådan, men lur mig, om der ikke snart kommer nogle stykker snigende ;o)
    Jeg er ikke på facebook og kan desværre ikke give dem min stemme, jeg kan godt huske frieriet og håber at de vinder, du må komme med en daglig appel her så de kan få en masse stemmer ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Så er du med igen, jeg har da også savnet dig, så du kunne savle lidt over alle mine roser. Så vidt jeg husker, er du først lige begyndt med roser, så mon ikke du skal have nogen flere :)
      Du kan godt stemme, selvom du ikke er på facebook, Bent har lige stemt og han er heller ikke med på det pjat, så gå du bare til den :)

      Slet
    2. Har lige forsøgt at stemme, men der står man skal logge ind for at se siden så øv øv, det gik desværre ikke.
      Din hukommelse fejler ikke noget og ja jeg skal helt sikkert have flere roser i haven ;o)

      Slet
    3. Øv det var ærgerligt, Bent siger, at han ingen problemer havde, den talte hans stemme med.
      Nej min hukommelse er fin nok, trods alderen :)

      Slet
  13. Man kan da se alle roserne, og kvaliteten fejler da ikke noget!
    Flot med din kvan, at den allerede er kommet op!
    Smuk aftenhimmel.....her var det gråt.
    Jeg går ind og stemmer efter denne kommentar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja man kan se roserne, men ikke meget tekst, øv.
      Ja det gik lidt stærkt med kvanen, da den kom ind i varmen, og hvad gør den kloge kone så nu, ingen giver gode råd, og konen er ikke klog nok.
      Tak det lyder rigtig godt :)

      Slet
  14. Godaften Lisbeth.Ja! det er irriterende når teknikken ikke virker.Men mange skønne roser også idag,Min favorit er Queen of Sweden.Købte selv en sidste år,
    og håber den vil vokse godt til i år.
    Din kvan er da kommet fint op.God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er meget irriterende med den teknik. Queen of Sweden er bare en skøn rose, men det varer nok lige et par år, inden du får fuld glæde af den.
      Ja kvanen står fint.
      Ha´ en god dag.
      Knus

      Slet
  15. Kære Lisbeth.
    Flotte rosenbilleder.
    Jeg er ikke på Facebook - prøvede at gå derind, som du skrev.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak - kunne du stemme, da du gik derind? Nogen har kunnet, andre ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. smukke forårsbebudere og roser

    SvarSlet
  17. Irriterende, når det driller, men du er nu sluppet godt fra indlægget alligevel - det ser fint ud, og dine roser er smukke. Jeg glæder mig til at stifte nærmere bekendtskab med dem til sommer ;o)
    Fine Kvan-spirer. Pøj pøj med dem.
    Knus Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja det er rigtig træls, og jeg er slet ikke tilfreds med dette indlæg, men du har ret, rosenbillederne er jo alligevel smukke. Ja du kan rigtigt komme til at stifte bekendtskab med dem.
      Tak skal du have, nu har jeg spurgt en proff. såekspert, så må vi se, om hun vil svare :)
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jeg følger med her på sidelinien :o)
      PS: Jeg har selvfølgelig stemt på din søns bryllupsvideo. Held og lykke med det hele.

      Slet
  18. Det var en go pose blandede bolsjer fra dig ;o)
    Jeg tror du har ret i, at det er fordi du vil tilføje billedtekst, at det driller dig. Jeg har nemlig haft samme problem selv, så jeg har droppet det med billedteksten.
    Der er jo ikke så meget at sige til dine roser, andet end at de er skønne - den ene mere end den anden - og så er du jo slet ikke færdig endnu :o)
    Jeg havde nu set din søns frieri en gang før, men det tåler helt bestemt et gensyn, og jeg har stemt på dem :o)
    Dejligt med lidt forår indenfor, det er jeg slet ikke kommet igang med endnu. Den hvide campanula er superdejlig, den tror jeg at jeg skal kigge efter. Jeg har den lilla i Stenbedet, og er rigtig glad for den :o)
    Og så slutter du af med et af dine fantastiske himmelbilleder - men det er du jo også berømt for ;o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja jeg har det med blandede bolsjer og himmelbilleder :)
      Det var Marianne, som opfordrede mig til at lave billedtekster, men det stopper jeg med igen, for det er da noget værre skidt.
      Tak fordi du har stemt på min søn, det er jeg glad for.
      Du må have fat i en hvid campanula, den står fint herinde endnu. Når det bliver lunere kommer den ud i stenbedet.
      I lige måde :))

      Slet