onsdag den 7. marts 2012

Utroligt men sandt

Jeg glæder mig stadig over alle de søde kommentarer, der kom på min blog i går. De glædede mig virkelig meget, og heldigvis kan jeg varme mig på dem i dag også, for det er da en voldsom kulde, der er derude. Lad os håbe, at det er rigtig, at vi skal have forår i weekenden, for det trænger vi da til oven på den kulde.
Jeg havde ikke kameraet med, da jeg gik tur i morges, det var jeg ked af, for i dag var der en helt anderledes solopgang. En stor rød sol over havet, ikke noget særligt på himlen, men solen blev ved at være rød meget længe, der var nærmest en magisk stemning over det. Nå men desværre var det det, jeg så til solen i dag, det var overstået, da jeg kom hjem.
Nu kommer så det utrolige, tænk at naturen kan formå så meget trods kulden, det er da ikke til at forstå. Jeg ville selv blive under jorddynen, hvis jeg var en blomst :o)
Der er allium på vej op flere steder
Og tulipanerne myldrer op næsten alle vegne, heldigvis for det.
Bonderoserne titter ovenfor
Og pæonerne, de er godt nok ikke så langt som ved Signe, men de er der.
Den gule lupin
Og lupin Blossum
Det lykkedes mig at tage endnu et fint billede af en blok Dorothealiljer
Her hos mig er de fine krokus snart færdig med at se kønne ud, det er for koldt og for blæsende.
Heldigvis har jeg disse her inde i skoven, de er fine endnu.
Rhodoen Olive er ikke nem at fotografere i stormvejr, men den står stadig med mange fine knopper og blomster.
Nu er det lige før det sker, lidt varme vil gøre underværker.
En af de dobbelte fra Staudefeen
En lille fin primula
Til allersidst vil jeg gerne have jer til at kigge på alle de her små frølinger. Er der nogen som har et bud på, hvad det kan være. Jeg plejer at fjerne dem som ukrudt, men måske er det ikke ukrudt?

Nu vil jeg gå i køkkenet og bage en kage til Bent :o)
Fortsat god dag.

40 kommentarer:

  1. Skønt med forårsfornemmelser til os, som ser frem til en lidt lunere weekend. Her er bare bidende koldt og vådt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er det også her, så vi håber, at de holder, hvad de lover. Forår. Lige før blæste det 16 m/s her og kuldefaktoren er på minus 3, suk. Vi skal ikke være ude mere end højst nødvendigt.

      Slet
  2. Hej

    De små børn ser unægtelig lidt spændende ud, men har ingen ide om hvad det er for nogle, håber andre kan hjælpe.
    Ja det er godt for koldt i dag ville ellers have sået lidt men gik på computern istedet.
    Tror også at når vi får noget varme så bliver der meget vi kan vise frem, for der er meget på vej, men lige nu bliver det meste nydt fra vinduerne.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja her bag skærmen med brændeovnen i ryggen, kan vi lige holde ud at være. Det vil helt sikkert gå stærkt, hvis det bliver lunere vejr.

      Slet
  3. Jeg tror bestemt, at det er julerose-børn. Har du en julerose stående i nærheden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg har juleroser lige omkring, så det lyder sandsynligt. Jeg har kun set dem i lidt ældre format og har som sagt altid hakket dem om, derfor kender jeg dem ikke. Tænkte også på hostalinger, men synes alligevel ikke de ligner.
      Tak for dit bud, vi må høre om andre giver dig ret.

      Slet
    2. Jeg sætter lige et billede ind på min blog af julerose-yngel fra sidste sæson. De fik de karakteristiske takkede blade senere på sæsonen.

      Slet
    3. Tak for billedet Ulla, det ligner fuldstændig mine små frølinger, det har du ret i.
      Det lyder også sandsynligt, for jeg havde juleroser der sidste år, som smed en masse frø. Hvad gør du med dine? Det er jo mange på et sted.

      Slet
  4. det er ikke nemt at se endnu, men vent med at smide dem ud til de har fået et blivende bladpar, så er det nemmere at se:) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Gine
      Ja men jeg venter lige lidt, inden jeg hakker dem om, det varer nok ikke længe inden de får blivende bladpar. Jeg synes, de vokser hurtigt.

      Slet
    2. god ide, så må du "smide" et billede ind, så vi kan se hvad det er:) Anne Gine

      Slet
    3. Jeg vil følge dem nøje fra i dag af :o)

      Slet
  5. Ja, jeg er enig med Anne Gine. Jeg lader altid småplanterne stå indtil jeg kan se hvad det er. Så er det også kønt bunddække så længe :-)
    Jeg kan heller ikke se hvad de er, men det ligner ikke noget ukrudt, som jeg kender.
    Ja føj, hvor er det dog koldt. Min gåtur var på nøjagtig 30 min idag, ikke et minut længere :-) For det var ingen fornøjelse.
    Jeg sidder også og kigger længselsfuldt på vejrudsigten. Hvor bliver vi bare sure, hvis de ikke holder det.
    Men foråret er på vej, for jeg har lige fjernet den første tæge på Frostie. Jeg fatter da ikke at de har overlevet. Så vi må igang med de der pipetter.
    Og sikke det myldrer op hos dig. De fleste af mine er også begyndt at skyde nu, men jeg kigger bare hurtigt på vej ned til kaninerne, ikke noget med at rende rundt derude i den kulde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Så sidder vi her bag vores skærme og længes efter forår :o)og ja vi bliver rimeligt trætte af det, hvis det er en fuser med det forår, men det hjælper os nok ikke noget :o)
      De andre år har jeg som sagt hakket det op, fordi der var så mange af dem, men måske har Ulla Jacobsen ret i, at det er juleroser, så kan jeg få mange af dem om nogen år. Det er da ikke så tosset, hvis de er forskellige alle sammen.
      Det er ingen fornøjelse at gå rundt derude, så jeg har da snart aldrig været så lidt i haven som i disse dage.
      En tæge hos Frostie allerede, den håber jeg ikke jeg kan stikke. Det er næsten altid Speedy den sorte som får tægerne, det er nemmere at gemme sig i dens pels. Den anden har ikke ret meget pels. Nå men det kan godt være, jeg skal tjekke Speedy efter, men plejer at kunne mærke det på den, når den har en tæge.

      Slet
  6. Den er da ualmindelig flot din lupin blossom, hvilken farve får den, når den blomstrer? Så har jeg et bud på dine små planter. Kan det være judaspenge?
    Det kunne det godt ligne. Men hvis det er juleroser, må du gerne vende tilbage, når du engang finder ud af det, for så må jeg lige holde lidt øje med, hvad jeg ikke skal fjerne...!
    Her har vi haft sol hele formiddagen, men ikke at det hjalp noget på varmen. Var lige omkring kommunen og betale restskat - øv! Det hjalp jo heller ikke på humøret, vel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den er fin lupin blossum, den bliver den smukkeste lyserøde farve. Den er købt hos Staudefeen.
      Judaspenge tja jeg har før forsøgt at indføre den i haven, men har aldrig haft den der, fordi jeg er for ivrig med hakkejernet. Jeg må lige skåne dem lidt og se, hvad det bliver til.
      Jeg skal nok melde ud på bloggen, eller måske tage flere billeder, hvis jeg stadig ikke kan finde ud af det.
      Nu bliver jeg misundelig solskin, men jeg havde godt set på fb, at der var solskin i Kbh. Nu da jeg gik tur, syntes jeg knap, det virkede så koldt, til gengæld regnede det, men måske er det tegn på mildning. Det håber vi.
      Restskat øv, det var ikke sjovt. Jeg skal have penge tilbage til Bents store fortrydelse flere end han skal :o)

      Slet
  7. Ja det er utroligt som det myldre op, det er nok lyset der lokker dem frem.
    Jeg syntes godt nok mine krokus lader vente på sig eller måske har musen spist dem:o(
    Tillykke med blogfødselsdagen igår
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Tak skal du have. Ja det går stærkt nu trods kulden. Jeg håber ikke musen har spist dine krokus.

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Tak for dejlige billeder af "dit forår" --- hvor er Bent en heldig mand!!! Kage uhm!!!

    hilsner fra jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Selv tak, desværre er jeg ikke sikker på Bent er så heldig, kagen slap jeg i hvert fald ikke heldigt fra, selvom jeg fulgte opskriften til punkt og prikke :o(

      Slet
    2. Hej igen Lisbeth.

      Ja, men det var da ikke så godt ---- noget må du da have overset i den opskrift.
      Men den kunne vel spises alligevel, selv om den ikke "lignede billedet" ------
      prøv igen
      hilsen jessie

      Slet
    3. Hej Jessie
      Nej jeg har gjort nøjagtig som jeg skulle, men der var for lidt væske eller for meget mel, jeg er sikker på det er det, der er galt. Han er ikke helt tilfreds med den, ærgerligt. Det var en opskrift fra Familie Journalen i denne uge.
      Tror ikke jeg prøver igen.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  9. Bent er heldig med dig ,og Du er heldig med Bent, vejret i dag har været super flot, koldt men med høj sol det meste af dagen,foråret myldrer bare op i din have ,nyd kaffen kagen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Bent er ikke helt så heldig, for kagen blev ikke god, selvom jeg fulgte opskriften til punkt og prikke.
      Nu blev jeg lige lidt misundelig, her har kun været koldt og kun morgensol, men den var til gengæld smuk :o)

      Slet
  10. Tillykke med 1 års-dagen og med alle dine mange indlæg - utroligt at du når at tage billeder og skrive indlæg, jeg synes at det tager lang tid. Det er hyggeligt at følge livets gang i Høneballehaven selvom jeg ikke når at kommentere så ofte så følger jeg med.
    Ha det godt Lisbeth og hyg dig både ude og inde:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have -jeg må tilstår, at jeg synes heller ikke jeg når så meget andet. Jeg skal i hvert fald sætte mindst 1½ time af til det hele, men jeg kan jo lide det, ellers kunne jeg bare lade være. Nu skal vi snart have forår ellers gror jeg fast her ved computeren :o)
      Tak for din hilsen her, den var jeg glad for.

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Et stort tillykke med et års dagen og sikke et dejligt indlæg du skrev i går - også! Det har været rigtig dejligt, at du hele vinteren igennem har vist så mange fine solopgangs og nedgangsbilleder. Det har jeg i hvert fald nydt rigtig meget. Jeg er også utrolig glad for alle de kommentarer jeg har fået, det er ligesom en slags brændstof. Jeg håber, du holder din blog ved lige i lang tid endnu. Jeg har også tænkt lidt over, hvor meget tid der er til det, når foråret og sæsonen kommer rigtig i gang, så kan det også være for mit vedkommende, at jeg ikke kan nå lige så meget foran computeren. Jeg håber, I nyder kagen til aftenkaffen. Jeg er blevet temmelig forkølet og må nok blive hjemme i morgen. Vi er flere, der er syge ude på mit arbejde, jeg tror vi har smittet hinanden, så nu må vi arbejde på skift. Det er helt tosset!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, jeg regnede nok med at høre fra dig her bagefter. Du er altid trofast :o) Dejligt hvis jeg kan give lidt brændstof i form af kommentarer og solopgange, jeg skal nok fortsætte, selvom det bliver på nedsat tid, når foråret rigtig starter.
      Hm Kagen blev desværre ikke helt god, så nu må vi se, om den kan spises. Det var en krydderkage, men den blev lidt franskbrødsagtig, selvom der ikke var gær i.
      Jeg håber du kommer hurtigt over din forkølelse, det er det værste ved det vejr og ved, at man er så pligtopfyldende, at man tager på arbejde med en forkølelse, så smitter man alle de andre, ja og så må I skiftes til at være syg og arbejde.
      God bedring

      Slet
  12. Dejligt med alle billederne af de friske spirer, jeg ser også nye ting i haven næsten dagligt.
    Jeg tvivler på at dine små spirer er juleroser, de plejer at komme med meget genkendelig 3 stive og lidt takket blade.
    Men som der bliver foreslået må du jo tage endnu et billede når der kommer flere blade på, så vi kan se hvad det er, for det ligner da et eller andet!

    Tillykke med din 1 års fødselsdag - det er godt nok mange indlæg du har fået skrevet på bare et år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia
      Ja det er skønt med alt det, der sker nu trods kulden, men forstår det ikke.
      Ja jeg synes også, juleroserne plejer at være let genkendelige. Jeg må holde øje med dem og tage billeder, når der sker forandringer.
      Tak for fødselsdagshilsenen :o)

      Slet
  13. Che bello quando tutto spunta in primavera, di giorno in giorno c'è sempre qualcosa di nuovo in giardino :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, ja det er dejligt med foråret, hvor der hele tiden sker noget nyt i haven.
      Grazie per il tuo commento, sì, è bella con la primavera, che ha sempre qualcosa di nuovo in giardino

      Slet
  14. Hvor er du heldig du har Lupin Blossom, den er ikke til at opdrive på de her kanter.
    Forsat god aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja der var lige en overgang hvor Blossum var svær at få fat i, men så havde Staudefeen den. Det kan være du skal se om hun har den endnu. Jeg glæder mig til at se min. Jeg fik den i efteråret, så den har ikke blomstret endnu.

      Slet
  15. Jeg må vist også ud i haven en af dagene og se om mine lupiner og Allium stikker hovedet frem.

    Jeg kan godt huske at vi alle var fuldstændig vilde med lupinen Blossom, da Claus Dalby viste den og nogle andre lupiner sidste år. Du må passe godt på den.

    Jeg kan vist ikke hjælpe med navn på de små planter.

    Ha' en dejlig torsdag - mon I har fået sne? Her ligger et hvidt drys over det hele, øv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det tror jeg helt sikkert de gør, når nu sneen igen er smeltet. Jeg kan godt forstå, du er træt af den, her blev det kun til regn, foreløbig 5 mm.
      Den var nu også smuk den Blossum, jeg ved ikke, hvordan det lykkedes Marlene at få fat i den, men hun har nok gode forbindelser :o) Jeg skal nok passe godt på min.
      Håber sneen hos jer er væk i morgen.

      Slet
  16. Hvor er Bent da altså en heldig mand !
    Det bliver forår i weekenden, det SKAL det for der har jeg fri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Njaa kagen mislykkedes jo, så han er nok ikke så heldig alligevel, desværre.
      Ja men selvfølgelig bliver det forår,når du har fri. Jeg har bestilt det :o)

      Slet
  17. dejlige forårsbilleder.. tak for kikket..

    SvarSlet
  18. Som altid gode billeder.
    Der er da rigtig gang i dine forårs planter.
    En dejlig tid vi går i møde.

    SvarSlet