fredag den 2. marts 2012

Forårskådhed og Bilkakøb

Ja vi havenørder er som kåde føl, nu er det forår, og hvor vi dog nyder det. Hvad værre er vores planter nyder det også, de pibler frem, både dem der skal, og dem der godt måtte vente lidt. Vi håber kulden snart er overstået igen.
Jeg har som så mange andre nydt det udenfor i dag, men da jeg gik tur til aften, var det koldt, kun omkring 1 grad, det havde jeg ikke lige regnet med, så jeg havde for lidt tøj på.
Min rhododendron Olive har det stadig godt, det håber jeg, den bliver ved med, ellers må jeg glæde mig over, at jeg i hvert fald har set den i blomst.

Jeg krydser fingre for den klarer det.
Bent og jeg har lavet lidt af hvert i dag, jeg har bl.a. plantet det meste af det nykøbte fra Bilka
Som I kan se købte jeg også Black Beauty, som Lise Lotte har gjort så meget reklame for :o)
Astilbe og sibiriske iris blev foreløbig plantet i potter, og så har jeg været ved at gøre det stykke klar, hvor de skal plantes. Georginerne er selvfølgelig heller ikke plantet endnu, men resten plus det jeg købte i Netto forleden blev plantet i dag.
Bent har gravet et hul her


Det bliver en gammel rhododendron, som bliver flyttet derhen
Nemlig Belfontaine min yndlingsrhodo, som stod meget forblæst ud mod vest, så bliver der plads til en anden her :o)
Men før vi kan plante, skal der blandes spagnum, så Bent fylder en stor trillebør og hælder masser af vand på, så står det og trækker til i morgen.
Jeg var kommet i tanke om, at endnu en rhododendron skulle flyttes, før det kunne lade sig gøre, skulle Bent have gravet en kornel op, den sad fast, så det var hårdt arbejde for stakkels Bent.
Kokardia står lidt klemt, så derfor får den kornellens plads, det bliver rigtig flot, er jeg sikker på
Nu til lidt forårsbilleder fra haven
Clematissen Alpina står klar med store knopper, vi må håbe den holder til frosten



Krokusbillederne for i dag
Fin knop i en lysere påskeklokke
Den dobbelte fra Staudefeen er stadig smuk


Det varer ikke længe, inden påskeliljerne blomstrer
Og træpæonen har også forårsfornemmelser
Osmanthus er blevet lidt brun af frosten, håber den klarer det
Løjtnantshjerte på vej, jeg var ellers bange for, at vi havde gravet den op i efteråret.
Bent fik en opgave mere i dag, han skulle tage et billede af Dorothealiljerne, for jeg synes ikke, jeg kan tage et ordentligt billede af dem. Han var helt nede på maven og brugte i øvrigt sit eget kamera, og så blev det godt :o)

God og forhåbentlig solrig weekend

32 kommentarer:

  1. Hold da op, en Rhododendron i blomst allerede :-D Og små friske skud, af dejligheder, der pibler op allevegne.
    Altså hvad gør din Bent dog ikke for at gøre dig glad (og os) helt ned på maven for at tage billeder ha ha....
    Forårs hilsner fra Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er tidligt, men sådan er den rhododendron skabt :o) den skal være tidlig.
      Ja det er imponerende hvad Bent gør, men denne gang var det for at vise, at det kunne lade sig gøre at tage et ordentligt billede af en dorthealilje :o)

      Slet
    2. Ja og det må man sige han har klaret til UG med kryds og slange :-D
      Dorthealiljer er bare sådan en fantastisk forårsblomst. Smuk som få :-D

      Slet
    3. Hej Marianne
      Jeg har givet alle roserne videre til Bent :o)
      Ja det er en meget skøn blomst, det har du helt ret i.

      Slet
  2. Nu er jeg lidt nysgerrig efter at høre om din Olive har duftende blade ligesom R.præcox, som den ligner meget.
    Osmanthus skal måske af med de yderste svedne skudspidser eller blade, så de ikke tager kraft fra roden.
    Den dobb.julerose, hvad hedder den? Den er en 'må ha-plante'.:o)
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg mener ikke Olive har duftende blade, det er rigtig den ligner efter præcox, men sidst jeg gned på bladene, var der ingen duft.
      Jeg tænkte nok du havde noget at sige om Osmanthus, det var derfor jeg tog den med :o) jeg gør som du siger, tager de yderste svedne spidser.
      Der er ingen navne på de dobbelte juleroser, det er frøplanter købt hos Staudefeen. Jeg tror der er nogen tilbage endnu. Kig indenfor hos staudefeen.

      Slet
  3. Hu hej da, der er gang i den hos jer. Men jeg forstår forårskådheden. Det har da været en helt fantastisk dag. Jeg tør slet ikke starte med planteriet endnu, og må virkelig ave mig selv, for ikke at fjerne 'varmedynen' i form af blade i mine bede. Men jeg bli'r nødt til at spørge lidt dumt - alt det du planter er det udenfor/ i drivhus allerede??. Tak for herlige forårsinspirationsbilleder og rigtig god forårsaften til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aitos Have
      Ja det har været en fantastisk dag, men til aften er det blevet noget koldt desværre. Jeg har også ladet vinterdynen ligge lidt endnu, det er vi nødt til, når vi hører vejrudsigten, men det var svært, for kønt er det ikke længere.
      Det er mest stauder, jeg har plantet ud, resten har jeg sat i potter i værkstedet. Jeg har ingen drivhus, så det er lige ud i moder jord. Håber det går godt :o) de var allerede ved at spire i poserne.

      Slet
  4. Ja det er altså svært ikke at blive forårskåd i denne tid :o)
    I har godt nok været aktive i dag, og ham Bent han er da ikke til at styre på 5 tønder land... det er dejligt :o)
    Skønne forårsbilleder du viser i dag...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Bent har slet ikke været til at styre i dag, han har også kløvet brænde. Han bestemte selv alt hvad han lavede, jeg sagde bare at en gang ville jeg gerne have lavet det og det :o)

      Slet
  5. Dejligt at se det hele stå på spring. Slid nu ikke Bent op for tidligt, der er et langt forår forude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Hvad skal jeg gøre, han er ikke til at styre den lille mand :o)Jeg håber han holder hele foråret og lidt til.

      Slet
  6. Som altid gode billeder.
    I har rigtig haft gang i den, men vejret indbyder også til det.
    Håber ikke vi får alt for meget frost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har lige været vejr til havearbejde i dag. Heldigvis er temperaturen ved at stige igen, den var eller under 1, men så steg den igen.

      Slet
  7. Der er da kommet gang i havearbejdet, skal jeg love for. Jeg glemmer, at tage apparatet med ud og så bliver det igen - ingen billeder! Men så nyder jeg jo dine og andres så meget desto mere. Spændende løg og knolde du har fået købt. Især har jeg forelsket mig i den Rudbeckia, som er meget anderledes.
    Var i udestuen og vande, der var jo så varmt 23º, så måtte lige se til mine »14 tønder land«! Nå, det trængte nu også, og så fik jeg gang i nogle af mine pelargonier, som fik skiftet jord og blev gødet for første gang. De frø jeg vandt hos fru Friis, er kommet så langt, nu må huske at tage et billede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg kender godt det med at glemme kameraet, nu tager jeg som regel en runde først med det, så kan jeg gå og beslutte, hvad jeg skal lave den dag. Jeg er også meget spændt på Rudbeckiaen,håber den bliver fin.
      Åh ja sådan en udestue kunne jeg også tænke mig, men det er vi ikke enige i Bent og jeg, der skal jo også penge til.
      Jeg vil gerne se villeder af dine mirakelblomster, mine er overhovedet ikke at se endnu, så jeg har da næsten opgivet. Har dine stået koldt eller varmt? Jeg har også sået digitalis, der er slet ikke liv. De eneste som kommer op er hostaerne, der er da 16 nu, det er jeg meget glad for :o)

      Slet
    2. Inden vi tog til NY lagde jeg dem i vand i to dage - indtil de faldt til bunds, det gør jeg også med lathyrus. Derefter plantede jeg dem i en kødbakke - vandede og satte en platicpose henover for at holde på fugten. Satte dem i vores soveværelse, og der var ikke mere end 10° i huset, for vi skruede ned for varmen inden vi rejste.
      Da vi kom hjem var de kommet op, og ramte plastic'en! Nu er de i udestuen, jeg tager et billede i morgen. Vi skal i byen om 2 sec. men tænkte jeg liiiige kunne nå og svare dig. Men jeg tager billede i morgen!

      Slet
    3. Hej Bente
      Det lyder som en rigtig god idé at lægge frøene i vand, det gjorde jeg ikke, og jeg kan se at fru Friis nok heller ikke har gjort det, hun har ikke set nogen spirer endnu. Det var jo også det vi gjorde med klokkerankefrøene, så ved vi det til en anden gang. Tak skal du have :o)

      Slet
  8. Sikke langt alting er på Kattegat-øen. Her i det nordlige er der kun lidt liv i jorden, men i drivhuset og vindueskarmen går det løs!!
    God lørdag ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Skipper
      Ja jeg kan godt se, at vi er langt fremme i forhold til andre steder. Så må vi håbe, det ikke hævner sig, nu når det er blevet koldt igen.
      Godt I har drivhuset og kan stille det såede i vindueskarmene.

      Slet
  9. Det er bare en skøn have du har. Tænker tit på alle de flotte rhododendron. Men dorthealiljebilledet Bent tog...det stjal da mit hjerte. De er simpelthen så fine med de små prikker ude i spidsen. Dem burde der være MANGE flere af i min have. Indtil videre har jeg 12 stk. Som jeg fik sidste år. Men lidt har jo også ret. I har godt nok mange projekter. Dejligt at have drømme for haven. Og at man kan flytte lidt rundt på det og på den måde få det endnu flottere, det er jo en skøn ting.

    Jeg håber det bliver lige så fint idag som igår, men nu må vi se med vejret.

    knus og god weekend til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva
      Tak skal du have. Ja Bent er god til at tage billeder og de små dorothealiljer er så søde. Du må dele dine, så du får flere ligesom Hanne gør.
      En skam du ikke kan tåle at sejle, for det kunne nu være hyggelig, hvis du kom med og så min have. Hvis de nu lover stille vejr, kan du så ikke bare komme :o)
      Knus og god søndag

      Slet
  10. Jeg har selv en kreativ blog, men har fulgt dig nogen tid.
    Hvorfor?
    Jeg har også en have, jeg er glad for, - og min mor blev født på Samsø. Ørby Skole i 1924.
    Jeg er kommet meget på Samsø. Som barn i Torup hos min mormor, og i Tranebjerg hos min moster.
    Nu om dage hos den gode veninde i Toftebjerg og i sommerhus sammen med hele familien.

    Glædelig weekend.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kisser
      Ja jeg har bemærket, at du følger med her, det er jeg glad for.
      Sådan noget kan du ikke fortælle, uden at jeg bliver nysgerrig. Jeg har gamle venner herovre, så måske er der nogen af dem, som kendte din mormor i Torup og din moster i Tranebjerg. Har du nogen navne og hvad hedder veninden i Toftebjerg. Er det nogen jeg kender. Nysgerrig er jeg jo :o)
      Lov mig at kigge forbi næste gang du kommer til øen, bare ring eller skriv i forvejen.
      God weekend
      Lisbeth

      Slet
  11. Hold da op Lisbeth der er forår for alle pengene på Samsø. Dine påskeliljer er godt nok langt fremme - det er jo helt vildt.

    Men skønt med forår så tidligt ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja herovre er vi tidligt på den, måske for tidligt, nu det bliver koldt igen.
      Ja det er dejligt, vi håber kulden er forbigående.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  12. Han får gravet noget huller, ham Bent :-) Jeg giver Ole ret, husk nu at han skal holde hele foråret.
    Og lækre sager du fik købt i Bilka. Der er lidt af hvert.
    Det er vildt så mange krokus du har i fuld blomst. Jeg går og leder efter flere af mine, men jeg synes ikke engang at jeg kan finde bladene, mystisk.
    Vi havde en -3-4 stykker i nat, men jeg håber ikke I fik det så koldt for din Rhodos skyld.
    Solen skinner dejligt hér idag, men jeg er godt træt efter turen igår, så jeg sidder og tager mig sammen.
    Du har slet ikke kommenteret på min vintergække-skov fra forleden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja men jeg kan jo ikke styre ham, bare se mit indlæg i dag, så forstår du, hvad jeg mener :o)
      Ja jeg har også flere krokus end jeg vidste af, så mange synes jeg ikke, at jeg har købt, men det har jeg jo nok, de første år, vi var her.
      Jeg er også spændt på de lækre sager, jeg købte i Bilka, hvis de kommer op, det håber jeg, så skal det nok blive flot.
      Ja her har solen også skinnet, men hvor blev det koldt i eftermiddag igen, så det gør ikke noget, hvis du har hvilet dig efter turen igår. Det har sikkert også været koldt i din have.
      Har jeg glemt at kommentere hos dig, det kan jeg ikke forstå, men jeg skal nok råde bod på det om lidt :o)

      Slet
  13. Dejlige billeder af alle de skøne vækster der pibler frem i din have :)

    Det er skønt at se hvor meget det hele i øjeblikket er på spring selv om det er meget tidligt forår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Tak skal du have, ja det er skønt, at det hele er på spring, vi må håbe, det klarer kulden.

      Slet
  14. Karina Carlsen - Lindelyst3. marts 2012 kl. 22.26

    hej..
    sikke skønne billeder :)og hvor er blomsterne dog langt fremme hos jer.
    er det en have med meget læ mon ? dejligt med projekter i haven- skønt at komme igang :)
    mange hilsner
    Karina

    SvarSlet
  15. Hej Karina Carlsen
    Tak skal du have, ja blomsterne er langt fremme her. Nej vi har ikke meget læ her, tværtimod blæser det ret meget. Men vi har jo vand hele vejen rundt, så derfor fryser det ikke så hårdt og bliver tidligt forår.
    Bedste hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet