onsdag den 28. marts 2012

Scillahaven og andet godt

Som alle nok har bemærket, har det været en ganske dejlig solskinsdag, men fy hvor det da blæser, og det blev værre og værre jo længere, vi kom hen på eftermiddagen. Jeg holdt ud til klokken 16.45, da havde jeg flere gange været ved at blæse væk, det blæser mellem 10 og 14 m/s, det er rigeligt, især fordi der kommer nogle gevaldig vindstød.
I morges tog jeg cyklen op til byen for at tage disse billeder, da jeg gerne ville vise jer dette:

Jeg synes, at det er et fantastisk syn
Grøft og vejkant er også ved at blive pyntet af scilla
Her lige et enkelt eksemplar af dem
I den have står også dette skønne træ Cornus Mas, jeg håber, at jeg kommer til at opleve, at min ser sådan ud :o)
Resten af billederne er fra min egen have
De blå anemoner
Engkabbeleje
Lyserød hyacint
Isolabella 28.3.
Kobjælder er lige ved og næsten

De smukke primulaer
Lærkesporen som næsten står over det hele i haven
Purdomii 28.3.
Jeg har også blå  violer, fandt jeg ud af :o)
Jeg opdagede lige at, Paradisæbletræet er blevet grønt
Trådbladet kastanie
Påskeklokkerne står flot til trods for blæsten
Fortsat god aften og pas på I ikke blæser væk :o)

43 kommentarer:

  1. Ih bare der snart så sådan ud her:-)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et flot syn, har du så mange scillaer i din have?
      Også dejlig aften til dig :o)

      Slet
  2. Tak fordi du tog turen til byen, for at vise os det skønne syn af 1.000.000 scilla eller deromkring. Det er fejende flot! Kan se Ole kobjælder er længere end dine - mine er lige kommet op af jorden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Bente, jeg kunne jo ikke blive ved med at se på alt det skønne uden at vise det til jer :o)
      Ja Oles kobjælder er længere end mine, til gengæld har jeg en engkabbeleje, der er sprunget ud :o)
      Så kan du vise dine, når vores er færdige.

      Slet
  3. Det er et smukt syn med sådan et scillahav.

    SvarSlet
  4. Det er meget flot med så stort et tæppe af scilla - man ser det lidt rundt omkring og jeg tænker hvert år, at NU skal jeg også have scilla i min have. Gad vide om det bliver til noget...

    Ja, fy for en blæst i dag, det er altså ikke sjovt.

    Dine rhododendron kommer lige så stille én efter én... Den anden dag nævnte du at du skal til Rhododendronhaven og snolde til foråret, har du sat dato på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det ser fantastisk ud, men jeg tror ikke Bent ville skåne dem i vores have, så jeg må nok hellere lade være med at sætte dem i plænen.
      Ja vi har sat dato på, tænkte godt nok på dig, da jeg skrev det, men vi er altid af sted på en hverdag. Så er der større chance for en lille snak med Claus, det kan vi godt lide. Ida og jeg tager af sted torsdag d. 19.4. Måske tager jeg derned mandag eller onsdag i næste uge for at købe spagnum. Vi skal til Silkeborg for at besøge min ældste en af de dage.

      Slet
    2. Fint nok - vi henlægger det selvfølgelig til en lørdag eller søndag og sikkert i maj, for at se mest muligt i blomst, men det er der måske også mulighed for allerede i april.

      Slet
    3. Ja der er også blomster i april og nok flere i år end der plejer at være, men klart er det bedste tidspunkt maj. Det første år vi var der, gik vi tur i rhododendronskoven og fandt ud af hvilke vi ville have, det gør vi ikke mere. Nu går vi direkte i drivhuset og vælger og vrager :o)
      Ida går efter udseende, jeg går efter udseende og pris :o)

      Slet
  5. Åh, så skønne billeder.
    Man kan kun elske alle de små forårsbebudere og det er bare med at være der, for det går så hurtigt.
    Tænk, vintergækkerne er ovre det. Og det var ikke længe vi fik dem at se.

    God dag til dig.
    Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helga
      Du har ret de er så skønne de små forårsbebudere.
      Jeg synes nu egentlig vintergækkerne har været der længe, men der kommer jo noget andet og afløser dem, så man kigger mere efter det.

      Slet
  6. Hvor er det altså flot med det blå tæppe, wow. Det kræver virkelig at man ikke roder i jorden. Vores genbo havde også sådan et tæppe, men nu er der nye beboere og fliser i hele haven, øv.
    Hvor er den hvide primula skøn :-) Jeg havde også nogle, men de hvide gik til, så nu har jeg kun den lyslilla.
    Din kobjælde ser lyserød ud? Har du købt den, eller er den selvsået? Jeg havde en skøn lyserød selvsået for nogle år siden, men den forsvandt igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja jeg måtte jo vise jer det, det er så flot. Det er sommerbeboelse, så der bliver ikke rodet meget i jorden på denne årstid. Kedelig nabo du har fået, fliser er da noget af det værste, dobbelt øv.
      Det er flot, når der står så mange hvide primulaer, jeg blev også helt forbavset, da jeg så dem, kunne ikke huske jeg havde sat dem der :o)
      Min kobjælde er hvid og en blå, Jeg har købt dem i byggecenteret. I mange år har jeg bare klippet frøstandene af dem, men sidste år lod jeg være, og hvor blev jeg overrasket over så smuk en frøstand. Og tænk der blev et lille barn ud af det :o) så jeg regner med, at jeg får flere, og i år skal de bestemt ikke klippes af.

      Slet
  7. Hold da op, sikke en blå skønhed... sådan noget skal man passe på, det tar lang tid at få sådan et tæppe igen :o)
    En af mine yndlinge er den oprette kobjælde... der er så meget godt at sige om den, og så er den SMUK :o) Mine er dog ikke kommet op af jorden endnu.
    Skønne billeder, tak for kigget :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja det har du ret i, og sådan en vertikalskærer skal man nok ikke bruge, hvis man har scilla i plænen :o)
      Ja kobjælden er skøn.

      Slet
  8. Det kan man da kalde skønhed med så mange scillaer.
    I må have et mild klima på Samsø siden du har så meget i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja klimaet er mildt herovre, det er jeg glad for. Håber heller ikke vi får frost herovre, det er ikke godt for de rhododendron, der er ved at blomstre.

      Slet
  9. Sikke en masse skønne blomsterbilleder :-)

    Det er dog helt fantastisk med det blå tæppe af blomster du viser, sikke et syn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er så skønt det blå tæppe :o)

      Slet
  10. Hvilken skøn scillamark, tak fordi du tog os med :o) Og som altid dejlige blomsterbilleder, den hvide primula er skøn men det er resten sandelig også.
    Dejligt at du ikke blæste ud over kanten på jeres lille ø... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg bliver mere og mere glad for at jeg tog mig sammen, så I alle kunne se det smukke skue. Jeg er også vild med den hvide primula.
      Jeg er også glad for, at jeg ikke blæste ud over kanten, for jeg kan nemlig ikke svømme :o)

      Slet
  11. Aaaah, so it's called Cornus Mas. I recently asked what it was called but without luck. So you have made my day. It is very striking.(Not in our garden.)

    Nasty winds today!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanyambe
      Ja det er en Cornus Mas og jeg er vild med den, det er du også kan jeg høre. Jeg er glad for, at jeg reddede din dag.
      Du har helt ret nasty winds today :o)

      Slet
  12. Ai, hvor er det fint med sådan et blåt blomstertæppe - det er lige til at blive helt glad i låget af :)
    Hvis blomstertæppet udgøres af den blomst, du viser i nærbillede, er det vist snarere snepryd end scilla, der blomstrer så fint :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Achillea
      Ja det er smukt det blå tæppe og man bliver glad af at se på det.
      Den enkelte blomst var lidt anderledes, det var nok derfor jeg tog et billede af dem. Men måske har du ret i, at det er en blanding af scilla og snepryd. Jeg må indrømme, jeg har det lidt svært med de der små blå blomster, jeg kan ikke kende forskel.

      Slet
  13. Er du så færdig et smukt skue. Det er da helt vild. Jeg er helt vild med måden de små Scilla gror ud mod vejen på, de vil bare frem ad :-D
    Og jeg bliver ved med at forundres over, hvor langt fremme dine planter er. Lækkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er bare så smukt. Jeg kunne heller ikke stå for den måde de gror ud mod vejen. De har faktisk været helt ud til vejen, men for et par år siden var der gravet op, så da blev de sat lidt tilbage. Mine Scillaer stammer også deroppe fra, jeg havde min lille graveskovl med deroppe en dag :o)der er nok at tage af, og ingen kan se det året efter.

      Slet
  14. Scilla er et gammelt græsk navn for strandløg; på dansk kaldes planterne undertiden stjernehyacint. Slægten omfatter omkring 90 arter, som alle hører hjemme i ...
    Helt ærligt , jeg kendte ikke navnet på dem ,men for pokker da et flot syn,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Du har ret, det er et fantastisk syn o)

      Slet
  15. Det er lige noget for mig. Det er dette syn jeg arbejder på at få i haven. Mine de første er kun lige sprunget ud, men det er jo vand i forhold til dette syn.

    Tak for kigget

    Kobjælden er også bare - vidunderlig. Supersmukt fanget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva
      Det er smukt ja, så må du lade være med at slå plænen, mon ikke det så bliver sådan til sidst.
      Selv tak og tak for ros :)

      Slet
  16. God morgen Lisbeth. Sikke et smukt syn med de blå scilla. Jeg kan godt forstå, du måtte tage billeder af dem. Herovre i den svenske skærgård blæste det også godt i går. I dag håber vi på vejret bliver lidt bedre, men solen skinner heldigvis. I overmorgen skal jeg hjem, jeg glæder mig til at se vores have.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Birgitte.
      Ja det er et smukt syn. Det bliver spændende at komme hjem i din have igen, der er sikkert sket meget, mens du har været væk.

      Slet
  17. Nøøøj kan godt forstå at du ville have et billede af de SMUKKE SMUKKE scilla! Det ser fantastisk ud :0)

    SvarSlet
  18. Virklig smuk uanset om det er scilla eller snepryd, den på nær vbilledet er en snepryd. Må vist ud og tage billeder af mine blå hav, og se til min pulsatilla hvor langt de er. Skønt med blomster i rhodoer nu . Har ikke tænkt på om der var nogle der var så tidlig på den. Jeg glæder mig altid til azaleaerne blomster dem er jeg meget glad for og fik et par nye sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja det ser godt ud med sådan et tæppe af scilla eller snepryd eller måske en blanding :o)
      Ja det er skønt med blomster i rhodoer nu, hvis der altså ikke kommer frostvejr. For så er de ikke kønne mere. Azaleaer er også skønne, dem har jeg også en del af. Har du Jack A. Sand, hvis ikke kan jeg anbefale den, den er så skøn med dobbelt blomster.

      Slet
  19. Hej Lisbeth

    Tak for den fine velkomst på min nye blog. Glæder mig til at følge med her også..

    OG glæder mig endnu mere til at komme og besøge dig den 19. maj. Skal følges med fru Friis og sikkert nogle flere..

    VH
    Lena fra Håstrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Selv tak, du er velkommen her og også til at komme på besøg d. 19.5. sammen med fru Friis og måske flere, rigtig hyggeligt.

      Slet
  20. Kære Lisbeth. Hvor er det flot. Tak fordi du syntes, vi skulle se det.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Lise Lotte, der er meget jeg gerne vil vise jer, men det der er lidt fantastisk :o)

      Slet
  21. Ja, det var da et fantastisk syn :-) Det er jo helt engelske tilstande ;-)

    Nej, blæsten er ikke til at holde ud - det trætter meget at gå ude, når det blæser så meget. Det er vigtigt at have hue på, så bliver man ikke så træt i hovedet.

    Kh. Marlene

    SvarSlet