lørdag den 3. marts 2012

En stædig mand

Græsplænen var hvid til morgen, og det var ærligt talt hundekoldt til morgen. Heldigvis varmede solen lidt og heldigvis klarede min rhododendron kulden.
Som I kan se, står den stadig med fine blomster.

Eftersom de havde lovet køligt vejr og mere vind senere på dagen, blev vi enige om, at vi hellere måtte starte på den svære opgave at flytte Belfontaine
Den er smuk, men også meget stor, ja faktisk større end jeg lige havde opdaget. Bent gik til den og gravede rundt om den store plante, men den var tung, meget tung. Så jeg sagde, vi må hellere lade den blive stående. Ja det mente han også, men alligevel blev han ved og ved, han knoklede og knoklede. Problemet var, at den ikke var til at få fat i uden at ødelægge nogen af grenene med de store fine knopper. Men stædighed belønner sig som regel, så langt om længe fik vi den op på en presenning.
Der var lang vej ud til stedet, hvor den skulle stå, men Bent trak og jeg styrede grenene udenom forhindringer .
Se bare her, hvor han knokler af sted, nemt var det ikke.
Den er stor, for stor til hullet, så Bent graver lidt mere jord af. Imens skulle jeg også gøre mig nyttig. Så jeg ville flytte trillebøren med spagnum hen til ham, så han ikke også skulle flytte med den.
Tja det kunne lille Lisbeth ikke klare :o( Bent tog det pænt. Trillebøren er min fars gamle møgbør fra gården, det er ikke første gang den er væltet med indhold, sidste gang var det min far, der væltede den ud i møddingen, han så ikke så pæn ud bagefter. Forresten hedder mødding mogpusi på samsk :o)
Det varede længe, inden jeg forstod, hvad de talte om.
Endelig efter et par timers slid kom rhodoen på plads. Nu bliver den ALDRIG flyttet mere, det er vi helt enige i :o) Og der blev ikke knækket en eneste gren eller ødelagt nogen knopper. Flot klaret Bent, tak.
Så stort var hullet, den skulle trækkes op af. Utroligt sådan en lille mand har så mange kræfter.

Da vi var færdige med det, ringede min telefon. Det var Anette fra Bisgaard Mark, hun har en gang spurgt om jeg ville have hendes roser, for de ville ikke trives hos hende.
Kort efter kom hun og afleverede 4 poser med nyopgravede roser
Der var rigtig mange roser, bl.a. William Shakespeare, Pat Austin, Lady Emma Hamilton og Summer Sung. Så efter frokost var det næste projekt at finde plads til roserne og grave huller til dem. Desværre led de fleste af dem af rosenstængelsyge, så jeg klippede dem helt ned, så må vi se om de klarer at starte forfra et nyt sted. Men det var helt sikkert sødt af Anette at forære mig dem. Tak Anette :o)

Så I kan nok se, at det blev en lang hård dag, især for Bent. Han fik sin livret til aften: Karbonader med grønsager, det var han glad for.

En af de dobbelte fra Staudefeen.
Her kan I rigtig se det smukke filtlag på Makinoi.
Nyserod

Som tak for jeres rosende ord om Bents billeder  får I lige et mere af Dorothealiljen

Fortsat god aften og god søndag.

33 kommentarer:

  1. Ikke noget at sige til at Bent er stærk, du forstår jo at holde ham i god form kære Lisbeth!! Nå ja, lidt forkælelse med aftensmaden er jo heller ingen skade til... ;o)

    Godt gået med rhodoen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja han er nu også god til selv at holde sig i form. Bortset fra livretten er hans belønning cykeltur 5-6 dage til Jylland. Han eeeeeeelsker det og kører ofte 70-100 km på en dag. Og så er han god til at kløve brænde :o)plus alt det han laver for mig.

      Slet
  2. Ja, ros til Bent for et enormt knoklearbejdet - det var da helt fantatisk at I fik flyttet den smukke Bella.... uden at der gik noget af. Vi skulle jo gerne kunne beundre den til maj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu er der endnu mere grund til at beundre den til maj, og den er så flot.

      Slet
  3. Godt Bent fik planten flyttet. De kan godt være ret tunge at hive op af det hul de har stået i. Fugtig jord omkring roden vejer godt til.
    Vi har engang flyttet en der var så tung, at vi ikke selv formåede at trække den op fra det sted den var plantet, selvom vi lagde alle kræfter i. Til alt held kom vores svigersøn forbi, da vi var i gang, og han kunne lige bidrage med de sidste kræfter, der skulle til for at få planten. Derfra kunne vi så trække planten hen til det nye sted :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja den var meget tung at få op af hullet, men det værste var, at der ikke var nogen steder, man kunne komme til. Den har grene pænt fordelt hele vejen rundt. Det havde ikke hjulpet med en ekstra mand, for han kunne ikke komme til og havde sikkert bare trampet rundt i bedet og ødelagt noget andet. Så det var godt Bent kunne selv :o)

      Slet
  4. Sikke en god havehistorie med indbygget solskin, mens jeg drikker min aftenkaffe her ved computeren. Nu skal I vel tage det lidt stille og roligt i morgen oven på det store arbejde i fik lavet i dag. Kan I tage det stille og roligt? :o)

    SvarSlet
  5. hold da op ,,godt du har Bent <3 han er da utrolig
    men pas nu på ham og ikke slid ham helt op,,, rigtig god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja jeg er også glad for ham, og prøver at passe på, men han bestemmer selv :o)

      Slet
  6. Herligt at Anette huskede på dig. Jeg er ret sikker på, at du nok skal få skovlen under de roser, for du har jo en masse erfaring, gode råd og gift. Held og lykke med dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja jeg var også glad for at Anette syntes jeg skulle have roserne. Jeg håber jeg får reddet dem. Tak for det :o)

      Slet
  7. Hvor er det en sej mand du har i Bent !
    Det lyder til at i har haft en dejlig dag, med roser, solskin og karbonader:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja han er ret sej ham Bent :o)
      Og det var en skøn dag med det hele.

      Slet
  8. Hej Berit
    Ja det er godt med lidt underholdning til aftenkaffen :o) Ja gad vide, hvad vi finder på i morgen, måske skal vi prøve at tage det stille og roligt :o)

    SvarSlet
  9. Hvad er det man siger: Den man tugter elsker man? Nej spøg til side. Bent må jo givetvis være ligeså havegal som du. Han er dagens mand i skysovs. Og med karbonader und alles. Så kan man som kvinde da ikke få det bedre. Det lyder som om du nok skal nå alt du drømmer om inden sommeren kommer. Med den fart I har på og lægger sådan her ud - lige fra starten af havesæsonen, bliver det endnu flottere i haven i år.

    Håber I får en rolig dag imorgen. ;)

    kh
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva
      Nej han er faktisk ikke så havegal som mig, han er bare sød til at hjælpe og så kan han godt lide at høre, at vi får ros for haven :o)
      Jeg tror også, det bliver flottere i haven i år, eller måske lægger jeg bare mere mærke til det, fordi det skal deles med glade havebloggere, det giver endnu mere lyst til at nyde haven og gå rundt og tage billeder.
      Vi prøver at tage det lidt med ro i morgen :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Hold da op, der er da godt nok blevet puklet i haven i dag - skulderklap til ham Bent :-)
    Og vejret har jo også været skønt til at være i haven. Hvor er det dejligt, at det nu for alvor er blevet forår :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  11. Hej Signe
    Ja vi er blevet godt brugt i dag, mest Bent så jeg skal nok give ham skulderklappet :o)
    Det er dejligt med foråret, men det var lidt køligere her i dag.
    Knus

    SvarSlet
  12. Hold nu helt op for et knoklearbejde, I har været igang med. Det er da helt vildt at det lykkedes for jer, at flytte den store busk. Men som vi jo siger, med stædighed kommer man langt :-)
    Øv med trillebøren, man bliver så sur på sig selv ikke.
    Jeg kom nu alligevel i haven efter gåturen med Frostie, men jeg var mest i drivhuset og i arbejdshjørnet. Men der er også meget at gøre lige nu med vanding og oppotning.
    Jeg ved ikke helt hvad du mener, at jeg har ændret på mine kommentarer, for jeg har ikke været inde i noget overhovedet, så det må være blogspot. Så jeg ved heller ikke helt hvad jeg kan gøre ved det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja Bent kom i hvert fald langt med stædighed, og det kender vi jo :o)
      Jeg kunne simpelt hen ikke flytte den dumme trillebør, ja og så væltede den, surt.
      Godt du nåede at komme i haven, drivhuset og arbejdshjørnet. Jeg kan nok regne ud, at der er meget at se til med vanding og oppotning, du har jo gang i meget nu.
      På min blog står der tilmeld dig via e-mail, det gør der ikke på din og flere af de andres. Underligt, det skete ca. da Berit skrev et indlæg på sin nye blog, så jeg troede at I havde gjort noget i forbindelse med hendes indlæg.
      Har du ikke bemærket, at det er væk på andres blogge. Det er lige som om, der er lavet om på kommentarfeltet.
      Jeg har prøvet at skrive til Berit om det, men jeg tror ikke, hun har svaret.
      Men selvfølgelig kan du ikke gøre noget ved det, når du ikke selv har gjort noget.

      Slet
  13. Hvor er din mand dog stærk og stædig.
    Stædighed belønner sig.
    Godt i fik den flyttet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja stædighed belønner sig, og vi er rigtig glade for resultatet :o)

      Slet
  14. Sikke et arbejde, I knokler bare derud af... godt klaret :o)
    Skønt med sådan en rosengave... håber de klarer sig, og vokser sig store og stærke i din have :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bettina
      Ja det var dejligt med roserne, så må vi se om de klarer det :o)

      Slet
  15. Ja det kan være hårdt at være handymand. Godt at du forkæler ham.
    Ser ud til at foråret også har nået Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helga
      Ja det var lidt hårdt for ham igår, i dag er han noget øm, men det er der nok ikke noget at sige til. Foråret er stærkt på vej, men også her er det koldt og gråt i dag.

      Slet
  16. Jamen altså - med det gåpåmod så kan alt jo lykkes :0) Fantastisk arbejdskraft du har dig - pas på ham ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det er en god arbejdskraft og jeg prøver at passe på ham :o)
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth. Hold da op, hvor har I arbejdet de sidste par dage og tillykke med dine Bilka indkøb. Jeg synes også, det var en stor rhodo i skulle flytte. Tænk, at det lykkedes så godt. Jeg kan godt forstå, at du lavede karbonader til Bent, det har han også fortjent! Jeg glæder mig tilat se det hele til maj. Og også se om dine roser fra naboen kommer sig. Det tror jeg nu nok, at de gør. Rigtig god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der har været gang i den her de sidste par dage. Den var mega stor den rhodo til en lille mand :o) men han klarede det og havde fortjent sine karbonader. Ja vi håber roserne kommer sig.
      God søndag til dig også.

      Slet
  18. Sikke I har knoklet. Han har bestemt fortjent sin karbonade til aftensmaden :)

    Og i det hele taget: super billeder og dejlig fortælling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for hilsen og roser til billeder og fortælling. Du har helt ret, Bent havde fortjent karbonaderne :o)

      Slet
  19. Hold så lige op, hvor har i knoklet. Flot at i fik planten flyttet uden at nogle grene knækkede. Imponerende.
    Forårs hilsner fra Marianne.

    SvarSlet