tirsdag den 13. marts 2012

Efterlysning Ambra staude

Jeg har lovet Ida at prøve og skaffe hende en Ambra staude. Det er lettere sagt end gjort, idet der ikke findes nogen på diverse staudeplanteskoler. Er der en af jer, som er så heldig at eje sådan en, og som evt. kan undvære en lille bid til hende?
Dejlig solskin i dag, men hvor det dog blæser, man bliver helt ør i hovedet af al det blæsevejr. Tænk hvis vi kunne få et par stille dage med solskin, det ville bare være lykken.
Apropos krokus så har jeg i dag delt flere af mine og plantet dem på steder, hvor der ingen var. Men jeg har godt nok rigtig mange af dem, så her kommer også en kavalkade.






Heldigvis er de jo meget fotogene, for jeg er jo ikke så skrap som Signe :o)

Så var der lige et par påskeklokker
Olive knoppen fra i går, nu sprang den ud

Den ene af mine kejserbuske blomstrer smukt

Barken er smuk, når solen skinner i den


Så slutter vi af med primulaer

Fortsat god aften

39 kommentarer:

  1. Splendide quelle macchie di Crocus! Complimenti :)

    SvarSlet
  2. ØV,Lisbeth, nu er pakken sendt. Du kan hilse Ida og fortælle at i Eriks mindelund står indtil flere ambra planter. Der må nok kunne findes et sideskud:o)
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld Anne Marie
      Jeg skulle selvfølgelig have spurgt dig først, kom for sent i tanke om det. Det var da ærgerligt.

      Slet
  3. Det var dog gevaldigt mange krokus, og så forskellige i farver og form. Mine hvide krokus er nu endelig sprunget ud.
    VH Nina

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth

    Ja et par dage uden den elendige blæst ville være skønt. Hvor har du mange skønne krokus og jeg synes nu dine billeder er flotte.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne Mette, ja tænk hvis vi kunne slippe for blæsten nogle dage, det ville være som at komme i himmerig :o) tror jeg

      Slet
  5. Jeg tilslutter mig helt og aldeles Pontos kommentar :o)

    SvarSlet
  6. Tak Gitte jeg kan ikke italiensk, og oversætteren er ikke særlig god :o)

    SvarSlet
  7. Dejlige krokuser, hvor er dine langt fremme.
    Desværre kan jeg ikke hjælpe med Ambra-stauden.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth. Du har godt nok nogle flotte krokus. Jeg ved slet ikke hvad en Ambra er, men jeg håber, I finder éen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der er mange flotte krokus, jeg tror, at de er gode til at brede sig, ligesom hos Sigen.
      En Ambra er en rigtig gammel mormorstaude med duft. Ingen blomster, men den har en fantastisk duft. Det er hvad jeg har fået fortalt, jeg kender den nemlig heller ikke.
      Anne Marie retter mig nok,hvis det er forkert :o)

      Slet
  9. Jeg synes også, at barken er noget så flot i modlys.

    Kejserbusken er bare fantastisk med sine tidlige blomster. Gad vide, om den findes i en spinklere udgave, for vi valgte at grave vores op, da den dominerede for meget ved terrassen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det smukkeste ved de træer er barken i modlys.

      Kejserbusken er desværre ikke så pæn andet end når den blomstrer. Den gror underligt stjavet, synes jeg. Jeg har prøvet at beskære i min, men det bliver den ikke kønnere af. Så nu lader jeg den bare stå og være køn så længe den blomstrer. Bladene er også ok, men grenene og opbygningen er ikke noget hit.

      Slet
  10. SKØNNE billeder Lisbeth. Jeg har heller ikke nogen ide om, hvad Ambra er. Håber du finder hvad du søger.

    Kh

    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Du kan se på en kommentar til Birgitte, hvad en Ambra er. Jeg har fundet den hos Anne Marie Lønbæk.
      Der er godt gang i de hvide kongelys nu :o) små fine spirer.

      Slet
  11. Jeg kan ikke hjælpe. Jeg ved slet ikke hvad en Ambra er.
    Hvor er dine krokusser dog smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Du kan se højere oppe i mit svar til Birgitte, hvad Ambra er.

      Slet
  12. Skønne forårsbilleder - det kan vel heller ikke vare længe før mine krokus dukker op når vejret er så godt.
    Nu ser jeg at Anne Marie har et sideskud ellers kan du købe frø til 2 forskellige Ambra på dette link - 2,5€ lyder billigt, synes jeg, men måske er det også en fælde for de har mange spændende frø som kunne hoppe med i kurven:o)

    http://www.silene.be/en/catalogue/seeds/A en Ambra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det kan ikke vare længe, inden det er din tur til at vise krokus.
      Tak for linket, kigger på det, hvis jeg tør :o)

      Slet
  13. Mums for nogle lækre store klaser af krokusser :o)
    Jeg må også ha delt nogle af mine i år, så jeg kan få RIGTIG mange næste år :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bettina
      du kan også så dem, når de er afblomstret ligger de som små poser med frø, som du bare kan tage og så. Jeg har det fra Anne Marie, det må være et forsøg værd. Mine har bredt sig rigtig meget, jeg synes ikke, at jeg har sat så mange.

      Slet
  14. Dejlig billeder af foråret, hold op hvor de er kommet langt din krokus!
    Godt råd fra Anne Marie og hun lovede vist også at sige til,når det var tid, ik?
    Skal de så sås i potter, elller hur? Eller bare ud, hvor man gerne vil have flere smukke forårsblomster?
    Ja det er en smuk bark den har din Kejserbusk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja mine krokus er kommet langt, snart er det overstået for dem, pludselig går det hurtigt.
      Vi håber Anne Marie husker at sige til, hun har meget om ørerne nu hvor den travle tid begynder.
      Jeg tror bare de skal ud i haven ligesom erantisfrø, men om der går lige så lang tid, inden man ser dem i blomst, ved jeg ikke.
      Det er ikke min kejserbusk, der har den smukke bark, det er en kirsebærart, kan ikke huske navnet, Anne Marie plejer at rette mig, når jeg skriver, hvad jeg mener, den hedder :o)

      Slet
  15. Jeg synes nu også at det er nogle dejlig billeder af alle de skønne krokus :-)
    Og utroligt, som de kan formere sig - det er jo bare skønt!
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe
      Ja jeg er også forundret over som de formerer sig, jeg har heller ikke sat så mange, men det skal man jo ikke klage over :o)
      Knus

      Slet
  16. Man kan jo blive helt "krokuseret" af alle de dejlige farver på Krokus.

    Havehilsen
    ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Du er god til at finde på nye udtryk indenfor blomsterverdenen, krokuseret :o)det er skønt at blive krokuseret, må vi sige

      Slet
  17. Hej Lisbeth, skønne billeder af skønne krokus, det bliver ikke bedre, jo lidt mindre vind vil ikke være at kimse af ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Heldigvis er det bedre i dag, det blæser ikke så meget, så nu må vi nyde det :o)

      Slet
  18. Du har mange skønne krokus, jeg tror også jeg vil prøve at dele mine i år. Nu er jeg meget træt af alt den blæst, fredag ser god ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg har overraskende mange krokus, ellers må du prøve at så dem, se mit svar til Møllebakkehaven højere oppe i kommentarerne, du kan evt. både dele og så.
      I dag er det ok vejr, nu blæser det knap så meget.

      Slet
  19. Jeg nyder billederne af din kejserbusk,min valgte at blomstre i vinter og er NU ikke særlig køn, tror den har fået for meget frost

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg har to kejserbuske, den ældste blomstrede også i vinter, og er bestemt heller ikke særlig køn nu, men så har jeg heldigvis den anden :o)

      Slet
  20. Nu hved jeg hvordan en Ambra ser ud, googlede den. Hvor er de søde de små primulaer. Lige nu er der det skønneste vejr, så det er med at komme ud og få jord under neglene.

    Ha` en god dag.

    Kh Margrethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Så ved du mere end mig, jeg har ikke fået set efter den :o) Her er det blevet lidt skyet, og fra morgenstunden var det stadig lidt blæsende og koldt, det blæser knap så meget nu, så jeg må også ud.

      Slet
  21. Jeg kender godt nok heller ikke en ambra, men jeg kan se at du har fundet én til Ida nu.
    Hvor er de skønne dine krokus.
    Pontos siger at dine store klumper (Plamager) af krokus er fantastiske, og at det er flot arbejde/godt gået :-)
    Ja idag er der mindre vind. Det var dejligt. Jeg var også ved at få pip i kasketten af den. Nu må vi have fortjent et par dage uden vind.
    Og min kejserbusk har stadig ingen blomster, suk :-) Men nu er knopperne da begyndt at svulme på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja heldigvis havde Anne Marie en del, så der bliver nok en stikling.
      Ja der er rigtig mange skønne krokus, det er slet ikke til at forstå. Tak for oversættelsen :o)
      Nu er der mindre vind, fra morgenstunden synes jeg stadig, at det blæste koldt og for meget, men så skiftede det heldigvis. Så nu er det ok.
      Så må din kejserbusk da snart begynde at blomstre, det kan da ikke vare.

      Slet