lørdag den 10. marts 2012

Påskeklokker og hvad gør vi med frølingerne

Igen i dag var der ingen forår her på Samsø, det startede nogenlunde, men gråt og diset. Så kom der regn, men over middag kom der lidt sol, som desværre ikke holdt ret længe.
Så jeg har fotograferet påskeklokker og har med Anne Marie fra Lønbæks hjælp lavet et indlæg om, hvad vi gør med de små frølinger.
Anne Marie har gravet en blok op og delt den

jeg graver dem op i klumper og sætter dem i kasser, så de ikke skal starte med at sætte ny rod. Senere (august) når de har fået blivende blade, skiller jeg dem ad og prikler dem enkeltvis.
Her ses  4 planter fra højre: ½ års kimplanter. (Kan ikke tåle enkeltvis omprikling. Skal flyttes i klumper med lidt jord ved. Se første billede.
Nr. 2 plante: 1 års plante med 1.blivende blad   (kan prikles om)
Nr 3-4 : 1½ års planter med 1.blad og begyndende 2.blad   (kan prikles eller pottes om)
Det var lidt undervisning fra Anne Marie.

I dag har jeg gravet en klump af mine små frølinger op og plantet i en potte, så må vi se, hvordan det går.
Jeg har påskeklokker flere steder i haven.
Dette her er dem, der var her, da vi flyttede herud
Som I kan se ved at trykke på billedet er der masser af 1 og 2 årige frølinger ved siden af dem
Der er også denne her, som ser helt anderledes ud end moderplanten
Denne her er lidt grønlig i det, så den er også anderledes. Derfor vil jeg forsøge mig med de helt nye frølinger, som kommer fra planter købt hos Spiren. Spændende eksperiment, men det varer nogle år, inden vi ser resultatet.

Nu til noget hel andet
Vi var i brugsen i dag og op i armene på mig sprang denne her
Et Reine Clode træ, det var billigt, måske for billigt, for der var kun rødder, ingen klump, så vi må se om det klarer omflytningen. På det sted hvor vi har plantet det, stod en Cornus Mas troede vi, men ved nærmere eftersyn  og en fremvisning af foto til Anne Marie viste det sig at være en helt almindelig kornel. Den blev flyttet, så kan den lære det :o)

Så tog jeg også lige et billede af denne skønne flok krokus
Riddersporen er godt på vej
Jeg tog lige et billede af scillaen i dag igen
Helt umotiveret kommer her et billede af mit ørkenbed, jeg har lovet en Gitte at sætte det ind.
Og et vinterbillede af ørkenbedet

Og så skal jeg hilse fra Vickie og sige, at hun har ondt i sit ben i dag, men hun klarede dog aftenturen.

Fortsat god aften og god og SOLRIG søndag :o)

58 kommentarer:

  1. Det er utroligt så mange frøplanter du har ved dine påskeklokker, det bliver jeg et dejligt hav med tiden;)
    Tak for vejledningen til både dig og Anne Marie.
    Nååå lille Vickie, hvor er det synd hun har ondt i benet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er rigtig mange frøplanter, og der kunne have været mange flere. De tidligere år troede jeg, at det var ukrudt.
      Ja hun synes også selv, at det er synd :o)

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    dejlige billeder som altid.
    Smukke krokus. Håber din Reine Clode kommer til at trives. Det er en super dejlig blomme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have. Ja Reine Clode er en skøn blomme, som jeg altid gerne har villet have, men måske skulle jeg have ofret lidt flere penge på den, nu får vi se. Jeg har et svedskeblommetræ, som jeg har givet det dobbelte for, jeg har aldrig set en blomme i det. Så man kan aldrig vide.

      Slet
  3. Godt du fandt ud af hvad det var:) jeg plejer at lade mine stå, indtil de har et blivende bladpar, så graver jeg dem op og flytter dem til blivestedet (hvis de altså skal flyttes):) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Gine
      Ude ved de gamle påskeklokker har jeg bare lade dem blive stående, det er så dem, der er ved at blomstre nu. Der er plads nok, men desværre også en del våd jord, det er de ikke så glade for, så jeg er begyndt at dele og flytte lidt.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Tak for undervisningen i behandlingen af de små påskeklokker - du må give takken videre til Anne Marie også.
    Jeg har netop tænkt over, hvordan jeg bedst sikrer de små planter, og nu kan jeg jo bare gå igang.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Selv tak, Anne Marie læser med her, så hun har nok set din kommentar. Ja det er bare lige til nu, hvis du har lyst til at sikre dem :o)
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  5. Tillykke med dit nye blommetræ.
    Vores æbletræer plantet i dec.står allerede med store knopper.
    Et tip til at undgå vildskud fra grundstammen, (som er mirabel ved blommer)er at plante podestedet under jorden.
    Du vil altid få bøvl med mirabelleskud, hvis der kommer lys til grundstammen.
    Hvad er der sket med Vickie's ben?
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak men tror du, der sker noget ved, at der ikke er rodklump. Det er selvfølgelig det samme som barrodsplante, kommer jeg lige i tanke om.
      Vi må lige have tjekket op på, om den er plantet under podestedet. Tak for tippen.
      Jeg ved det ikke, den hyggede sig i min stol, og da den hoppede ned peb den og så ynkelig ud med et løftet forben, og nu humper den, når den går.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Du kommer da ikke til at mangle påskeklokker for fremtiden :-)
    Godt du fandt ud af, hvad det var, så du ikke tog livet af flere.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe
      Nej det kan nå at blive til nogle stykker. Måske skal jeg putte nogle af de lidt større i potter. Det kan jo være et bytteobject d.19.5. Men hvis der bliver ved med at komme så mange, sker der nok ikke noget ved at jeg afliver nogle af dem :o)
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  7. Tak for den fine billedserie om frølingerne fra Helleborus, også til dig Anne Marie :-)
    Jeg får ikke så mange selvsåere. Mine bede er nok for tætte, tror jeg. Men jeg har da et par. Dem har jeg ikke gravet op før de fik blivende blade, så det passer jo fint.
    Hvor er de lilla krokus flotte, sikken en farve. Jeg synes ikke jeg har så mange krokus i år. En gang havde jeg da en del. Men mange af dem er heller ikke kommet helt op endnu. Det er underligt med den store forskel.
    Nå, stakkels Vicki. Hvad er der sket med hendes ben? God bedring til hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Hanne.
      Ok det har jeg slet ikke tænkt på, at det kan være fordi mine ikke er så tætte.
      Ja underligt at dine krokus ikke er kommet op endnu, når du har blomst i en lungeurt, det kan man åbenbart ikke regne med.
      Tak for det, du må læse ved svaret til Anne Marie, hvad der er galt med lille hund :o)

      Slet
  8. At blommetræet er uden klump er meget normalt ved denne tid. Bare det ikke har været opbevaret tørt efter opgravningen, for så kan det have svært ved at komme i gang til foråret. Husk ingen gødning til nyplantede barrodsplanter, først til sommer.
    På billedet ser det ud til, at podestedet(det lille sving) er synligt.
    Der er vel ikke en torn/rift i poten?
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men det må vi så håbe, det ikke har. Men du har ret, det skal i hvert fald graves længere ned. Bent mente vi bare kunne dynge mere jord på, men det sidder podestedet da for højt oppe til.
      Godt du holder øje med os :o)
      Jeg har ikke kunne se noget på poten, men den er meeeeget træt nu.

      Slet
  9. Tak for billederne og dit gode indlæg om påskeklokke frølingerne.
    Vickie er nu sød. Håber benet snart er ok igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase.
      Ja den sover godt nu, så forhåbentlig helbreder søvnen :o)

      Slet
  10. Dejlig info om Helleborus - nu må jeg jo lære, at holde øje med jorden omkrig, så alt ikke bliver hevet op som ukrudt. Tak Anne Marie og Lisbeth for en lærerig billedserie.
    Kun de få krokus jeg har ved husmuren, er oppe. De andre er på vej og slet ikke i blomst endnu, så Hannes og min have følger samme mønster.
    Pøj pøj med Vickie....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja du må lige se dig lidt for, jeg tror der ryger meget op, som ikke er ukrudt, i hvert fald her hos mig. Men nu har vi da lært lidt :o)
      Ja I er jo lidt bagud derover i Københavnstrup :o) men det skal nu nok komme, og så har I dem meget længere end mig, måske.
      Tak for dine sjove mails :o)

      Slet
  11. Kære Lisbeth

    Tak for billederne af dit superflotte ørkenbed. Det er virkelig smukt vokset til. Vi fik anlagt vores i går og nu skal det plantes til.

    Vi forsøgte at grave nogle krokusløg op, men mange knækkede desværre, da jorden under dem mest består at rødder fra et kæmpe birketræ. Så var der jo ikke andet at gøre, end at sætte de knækkede krokus i en vase, så de kan pynte i stuen :o)

    Og, men dine billeder af påskeklokkerne får jeg da travlt med at komme ud og se, om der også skulle være 'ukrudt' her :o)

    God solrig havedag derude

    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Selv tak, ja det er vokset godt til, det går hurtigt. Jeg tror nu, der skal forandring til, så jeg vil finde lidt nye planter til det. Det kommer der mere om i løbet af en uge eller to.
      Ja se nu godt efter ukrudtet :o)
      Tak skal du have og i lige måde.
      Hvor i landet bor du? Det bedste vejr er vist på Sjælland eller Nordjylland. Her er det koldt og blæsende.
      Lisbeth

      Slet
    2. Glæde mig til at se, hvad du finder på af nye planter.
      Jeg bor i Hørsholm og vi havde en flot formiddag. Senere blev det hundekoldt. Vi nåede dog lige at køre på planteskolen og få plantet vores stenbed til.
      Gitte

      Slet
    3. Hej Gitte
      Jeg har netop gået og tænkt på dig. Jeg har nemlig været ørkenbedet rundt i dag. Fordi det er fyldt med kvikgræs, det gror op mellem det hele, så pas på. Jeg har trædebregner, floks og timian som bunddække i bedet. Græsset vrimler op i mellem det, og det er næsten ikke til at få fjernet igen.
      Det har været koldt her siden kl. 10 i morges, men jeg har været ude alligevel. Nu skulle det være. Godt I nåede at få købt planter og få det plantet til. Hvad har du plantet? Du må have en blog, så jeg kan se billeder :o)

      Slet
    4. Det blev til blåkryb, blåpude, engelsk græs, blå og hvide stjerneklokker, porcelænsblomst, kinesisk sankt hansurt, timian og en jeg ikke kan huske navnet på - og jo, og blå anemone.

      Senere vil jeg forsøge med nogle små hostaer. Det bliver nok svært at undgå kvikgræs og andet ukrudt, men man kan jo altid håbe, at det suser ind til naboen.

      Vi har lige været ude igen - skulle flytte en gammel gruekedel og den var gruefuld!! Tung som bare, jeg ved ikke hvad (kunne bande den langt væk) :0)

      Jeg ved ikke om jeg har så meget at blogge om - men jeg synes selv, at det er superhyggeligt at læse andres. Desuden er min have heller ikke så spændende - endnu :0)

      Slet
    5. Hej Gitte
      Blåkryb kender jeg ikke, men resten lyder rigtig fint, det skal nok blive godt.
      Hvis bedet ligger i fuld sol, er det ikke godt med små hostaer, de bliver brændt af.
      Er der sand i jeres ørkenbed og hvilken facon har det?
      Huha ja det er da tungt at flytte en grukedel, den er jo stor.
      Du behøver jo ikke at blogge hver dag, men når der sker noget nyt, kan du lave et indlæg. Du er selvfølgelig også velkommen til bare at læse med, men det lyder som om, du godt kan have et og andet at skrive om :o)

      Slet
    6. Hej Lisbeth
      Her er et billede af blåkryb http://www.findhaveplanter.dk/visplante.asp?id=4990
      Vores ørkenbed - fantastisk navn - er lavet rundt om og op ad en stor gammel birk. Stenene lå et andet sted i haven, men måtte vige pladsen, da vi skal igang med at bygge drivhus.
      Hostaerne er tænkt til bagsiden mod nordøst - men jeg har mange i haven, så jeg kan bare prøve mig frem :o)
      Ja, der er sand i blandet med lidt jord. Jeg har ikke tidligere haft held med stenbedsplanter, så nu er jeg spændt på, om det lykkes.

      Slet
    7. Hej Gitte
      Tak for billedet, den kendte jeg ikke, men den minder lidt om de planter jeg lige har bestilt til mit bed. God idé at anlægge bedet rundt om og op ad en birk, den tager jo alligevel al vandet.
      Skal I til at bygge drivhus, ikke dårligt, der bliver jeg lidt misundelig, jeg har ingen.
      Ja hvis du har mange hostaer sker der ikke så meget ved at prøve dig frem og mod nordøst må da være godt nok.
      Jeg synes det går meget godt med stenbedsplanter i mit bed, hvor der først er jord og siden sand og sten.
      Har du googlet ørkenbed, eller hvordan har du fundet frem til min blog, og at jeg har sådan et bed?

      Slet
    8. Hej Lisbeth
      Dit bed ser ud til at stortrives!! Jeg håber bare, at jeg får lidt blomster, hvis det bliver et vildt blomsterflor, så er det bare en ekstra gevinst :o)
      Jeg glæder mig rigtig meget til drivhuset. Der bliver med muret høj sokkel med gamle - godt nok gule - sten og træ for oven, der skal males hvidt. Det bliver på knapt 18 m2.
      Uhhhh, hvordan jeg er havnet på din side........Jeg har sikkert været på en blog-havesiden og derfra klikket ind på de anbefalede sider. På den måde kan man være heldig at ende på noget rigtig godt :o)

      Slet
    9. Hej Gitte
      Til at begynde med er der jo langt imellem planterne, det var der i hvert fald hos mig, men de gror hurtigt til.
      Nej hvor det lyder fedt med det drivhus, og så siger du, at du ikke har noget at blogge om. Vi vil elske dine indlæg med fotos og det hele, kan du så komme i gang :o) Det bliver da et ordentligt stort et 18 m2 hold da op.

      Slet
    10. Nu er der flot solskin til de små planter, så de har nok fået godt fat, når jeg når hjem fra job :o)

      Skal du havehygge i dag?

      Nu ser vi mht til drivhuset - jeg tager jo nok billeder undervejs alligevel :o)

      Slet
    11. Hej Gitte
      Ja det har været flot solskin i dag, men for pokker hvor det blæser, det er rigtig irriterende.
      Jeg har dog været ude hele eftermiddagen, heldigvis varmer solen en del.
      Ja nu må vi lige se, om du hopper på bloglandia, ellers må du have min e-mail, så jeg kan følge med på billederne :o)

      Slet
    12. Hej Lisbeth
      Dejligt med en udeeftermiddag - også selv om det blæste. Gør det ikke ofte det på Samsø?

      Da jeg kom hjem i eftermiddag fyldte vi traileren med den gruefulde gruekedel og fik kørt den på genbrugspladsen. Det er en kæmpe lettelse, at komme af med den.

      Jeg holder mig til på din side og skal nok melde ud, om jeg laver en blog. Ellers må det blive via facebook :o)

      Slet
    13. Hej Gitte
      Jo det blæser ofte herovre.
      Godt I slap af med gruekedlen, jeg kan godt forstå, du var lettet over at komme af med den.
      Du er velkommen til bare at holde dig til min side, men jeg følger dig gerne, hvis du laver en blog :o)

      Slet
  12. Spændende indlæg med påskeklokkerne. Godt at du opdagede at det ikke var ukrudt.
    Håber Vickies ben snart bliver fint igen.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne Mette
      Det er jo rart også for andre at vide, at det ikke er alle små spirer, som ligner ukrudt, der er det :o)
      Det går bedre med Vickies ben i dag, tak.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Skønt med alle de nye påskeklokker.......det er jo kærkomment med flere af de skønheder i haven. Mine har ikke
    lavet samme nummer.....tror de står et sted hvor jeg roder alt for meget op i jorden - så de ikke får en chance.

    Tilgengæld er mine juleroser mere end villige til at frøså sig selv og det er de også mere en velkommen til ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Jeg plejer også at rode meget i jorden, men her var der jo nogen jeg kunne spørge, inden jeg jævnede de små med jorden.
      Dejligt med dine små juleroser, sjovt at de frøsår sig, når påskeklokkerne ikke gør.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  14. Lige en lille hjælp til Gitte, her på Lisbeth's blog, og andre der gerne vil have krokus flere steder i haven:
    Når de er afblomstret og visnet næsten væk, kommer en lille frøpose frem i jordoverfladen, hvor blomsten har været, og det er frø lige til at høste og smide der, hvor man vil have nye krokus: Hokus pokus:o) Det er såre let.
    Jeg vil skrive til Lisbeth,når det er tid.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak, Anne Marie.
      Jeg holder øje med siden.

      Gitte

      Slet
    2. Hej Anne Marie
      Det var god info, jeg vidste det heller ikke.
      Tak for det :o)

      Slet
    3. Hej Anne Marie
      Tak for information om både krokus og julerose/påskeklokker.
      VH Nina

      Slet
  15. Det er først de seneste år, at mine påskeklokker har smidt så mange frø. Jeg har en idé om, at de meget kolde vintre har været gode m.h.t. spiringsevnen.
    Der må komme mange nye spændende variationer i haverne rundt omkring, for bierne nøjes jo nok ikke med at besøge en enkelt plante :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja og da jeg ikke vidste, at det var påskeklokkefrø, har jeg ikke sådan lagt så meget til det før. Men tror nu, at der plejer at være en del. Nej bierne har travlt, så det kan der blive mange forskelligheder ud af :o)

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Tusind tak for undervisningen. Jeg har fået nogle frølinger fra en julerose, som blev gravet op med klump og sat i en potte. Potten har stået ude i bedet nu siden i sommers og nu kan jeg jo se, hvad jeg skal gøre ved dem! Jeg kan rigtig godt lide dit ørkenbed både sommer og vinter. Det ser bare flot ud. I dag søndag er vejret rigtig trælst og der er ikke meget ved at være ude i den kolde blæst og ingen sol!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak, jeg er glad for, at du kunne få noget ud af det. Hvis du har haft dem gravet op siden i sommer, var det jo rigtig godt, at vi kom ind på det emne :o)
      Jeg troede, at det var bedre i Nordjylland, men det kan jeg høre ikke er tilfældet. Her er også rigtig koldt. Vi har haft lidt sol ind i mellem her i eftermiddag. Den varmer godt, når den får lov, men det var alt for lidt desværre.

      Slet
  17. Sikke et dejligt indlæg! og sikke mange påskeklokker du får! Hvor er det dog en skøn årstid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Flora, ja det kan blive til rigtig mange påskeklokker. Ja det er en dejlig årstid, men koldt endnu.

      Slet
  18. Lige en kommentar til juleroser og bestøvning;
    Når blomsten er ny og har pollen til bierne, er den hvid og vender hovedet lidt opefter.
    Når den har været besøgt og er bestøvet bliver blomsterne rosa og nikkende, og støvdragerne falder af.
    Signal til bierne om, at der ikke er noget at komme efter. Så er der kun frøanlæggene tilbage som oppustede kapsler, som springer op i maj/juni og smider frøene ud.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Det var da spændende det du skriver her, det vidste jeg ikke. Jeg må ud og kigge på mine juleroser i morgen.Jeg har da godt lagt mærke til, at blomsterne bliver rosa. Naturen er fantastisk.
      Håber andre ser dette her.

      Slet
    2. Hold da op. Det er jo et væld af oplysninger, der kommer her, så jeg vover et supplerende spørgsmål: Gælder det alle Helleborus eller kun julerose?
      Tak for informationen.
      VH Nina

      Slet
    3. Hej Nina
      Jeg tror kun det er juleroserne. Jeg synes aldrig, at påskeklokkerne vender hovedet opefter. Men lad os se om Anne Marie følger op på dette her. Ellers spørger jeg hende.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  19. Det er ikke så tydeligt med påskeklokker, da flere af dem er rødlige i forvejen. Men de bliver mere pergament-agtigenår de er bestøvet, så bierne kun besøger de nys udsprungne med støvdragere i.
    Gartnere har jo i nyere tid krydset alverdens Helleborus for at finde nye sorter, så deres bestøvning kender jeg ikke.
    Hvis man vil høste frø fra en bestemt plante, kan man sidst i maj klemme forsigtigt på frøkapslen, så den åbner sig lidt og se ,om frøene er sorte.
    Er man for sent ude åbner den sig med et smæld og frøene er væk.
    Frølingerne vil sikkert ikke blive magen til moderen qua krydsbestøvningen fra andre.
    Spørg bare løs, så længe Lisbeth gider lægge blog til:o)
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Du er altid velkommen med kommentarer på min blog, vi er alle meget glade for, at du følger med.
      Du kan også blive gæsteblogger her ligesom tante Grøn var hos Nete, tror jeg det var.
      Håber du har lært noget nyt i Århus i dag.
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth og Anne Marie
      Uanset hvordan I får arrangeret jer indbyrdes, så tak for jeres svar ;-)
      VH Nina

      Slet
  20. Det kan du tro. Per tog 212 fotos til støtte for hukommelsen.
    Og så nåede vi lige en smut omkring Beder Gartnerskole, hvor jeg gik for 42 år siden og kiggede træer.
    Nu skal jeg lige have fordøjet de mange nye indtryk og navne.
    Er lidt groggy efter at være på bænken.
    Fint rækkehus Bent har lavet. Skovspurvene elsker selskab.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det har da været en hård dag i dag for dig, men også lærerig, kan jeg forstå. Du suger jo til dig.
      Godt at høre, at du mener skovspurvene vil flytte ind i boligen, Bent har en meget fugleinteresseret kollega, som ikke mente, de ville bo så tæt.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  21. Kære Lisbeth. Tak for en masse gode oplysninger om frølinger. Nu er jeg bedre rustet til at være plejemor for de små.
    Også tak for gode tip fra Anne Marie. Jeg har læst det hele med stor interesse.
    Vil se om jeg kan nå at tage frø fra mine krokus.
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet