søndag den 18. marts 2012

Rosenstængelsvamp/syge

Vi starter lige med et billede, inden jeg skal til at vise alt det ubehagelige og skrive om det.
Hos os er regnen først begyndt klokken ca. 13.30, så jeg nåede igen ud i rosenbedet, det var nemlig stille og mildt vejr i formiddags.
Rosenbedet før det blive klippet
Og efter klipning, som I kan se er der ikke meget tilbage :o( Jeg husker, da  Dorthe frk. Solhat måtte grave hele sit staudebed op, hun skrev, at hun sukkede for hver staude, der blev gravet op. Jeg sukkede for hver stængel jeg klippede af. Hver gang tænkte jeg, nu begynder du lidt højt oppe, måske er det ikke så galt, men det var det hver gang. Det var bare helt ned til roden.
Advarsel de næste billeder er ikke for sarte rosenelskere, men fortæller lidt om, hvordan rosenstængel svamp/syge ser ud.

Sådan ser roserne inden beskæringen
Og sådan ser den ud indeni efter beskæring
Men det allerværste er dette her
De nye roser købt i efteråret fra rosertilhaven, de er også blevet smittet, det var Odyssey og Twice in af blue moon.
De to Odyssey roser fra England har heldigvis ikke taget så meget skade.
Bagefter kiggede jeg på det lyserøde bed, jeg har hele tiden troet, at det ikke var så slemt, men det var det desværre, er jeg bange for. Det må jeg kigge på en af dagene.
Nu ved I hvordan rosenstængelsyge ser ud.
Lige inden regnen begyndte fik jeg gødet roserne, så de fik noget at leve af, men der er siden kommet 5½ mm på tre timer, er der nogen af jer, der ved, om det er skidt for roserne, bliver det vasket ned i jorden, så de ikke får gavn af det?
Til at afslutte alt dette sørgelige, får I lige lidt påskeklokkebilleder med ført hånd :o)







Dejlige påskeblomster, som trøster mig lidt
Og perlehyacinter på vej
Til slut skal I lige se, hvad Bent har gået og puslet med i går og i dag, jo han har gravet mere jord af her nede ved vandhullet, så nu skal der plantes mere til. Det er ikke bar jord, jeg mangler.

47 kommentarer:

  1. Dine rosenbilleder burde være forbudt for børn. Vi har i øvrigt gjort det samme ved tre troika roser. Søren håber, de skyder nedefra,men jeg er ikke ret optimistisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du ret i, men jeg havde skrevet en advarsel først :o)
      Jeg kan godt forstå du ikke er optimistisk, men jeg kan fortælle dig, at min Penny Lane sidste år var helt væk, der var kun en smule rod tilbage, men tænk den kom pludselig med to små spirer op igen, og den nåede at sætte to eller tre blomster, så alt håb er ikke ude.

      Slet
  2. Hvor er det altså frygtelig ærgerligt, at der er gået sygdom/svamp i dine roser. Håber det lykkes dig at rede de fleste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Det håber jeg også, men jeg er ikke sikker på det lykkes denne gang, desværre :o(

      Slet
  3. Hej Lisbeth, hvor er de skønne dine påskeklokker fantastiske farver, og hvor er alt dog langt fremme i din have. Det bliver dog straks meget mere alvorligt med dine billeder af stængelsyge, super billeder der rigtigt viser hvad vi skal kigge efter. De roser jeg anskaffede sidste år er netop twice in a blue moon, tror jeg venter med at kigge til i morgen. Tusind tak for de gode råd og informationer du deler med os ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja heldigt at jeg har påskeklokkerne, ellers var jeg brudt sammen i krampegråd :o) Jeg tænkte, at nu måtte jeg hellere lave et indlæg om det til skræk og advarsel, så andre ved, hvad de skal kigge efter.

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Tak for dette indlæg, selvom det er forfærdeligt. Nu ved jeg hvad jeg skal være på vagt efter! Jeg må ellers sige, at dine påskeklokker er i en klasse for sig, sikke mange blomster, der er i dem. Det ser rigtig godt ud. Med hensyn til gødning og regnvejr, så tror jeg, at det er rigtig godt, for det er meningen at regnen skal få gødningen ned til rødderne, så de kan opsuge næringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg tænkte at nu måtte jeg hellere dokumentere, så I kan se, hvad I skal være på vagt efter.
      Tak fordi du svarede på mit spørgsmål om gødningen, har nemlig hørt at den kan vaskes ud, hvis regnen kommer for hurtigt.

      Slet
  5. Det er slemt med den stængelsyge i dine roser, hvor er det synd for dig :( Er der virkelig ingen kur mod det? Er det kun at klippe ned og så håbe det bedste? Jeg må indrømme at jeg ikke ved nok om det. Jeg håber det bedste.

    Jeg tror bestemt at det er godt at gøde nu, den skal jo have lidt tid til at komme ned i jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej jeg har kun kunnet finde rådet om at klippe dem fuldstændig ned. Det gjorde jeg også sidste år, men det sidder desværre i roden.
      Ja det lader til, at det var en godt tidspunkt, det er da altid noget :o)

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare ærgeligt med alle dine roser. Jeg håber at du har fået klippet godt langt ned til frisk ved - og så krydser jeg fingre for at de fleste kommer sig.
    Nu ukrudtsdugen er fjernet formoder jeg at du skal have plantet noget i bunden der kan holde ukrudtet væk?
    Stængelsyge kan også komme af overgødskning, men det ved du nol godt:-)
    Det er optimalt at du fik smidt gødning ud lige før regnen, med mindre det er flydende gødning skal der meget vand til før det udvaskes.

    Det var dejligt med en kavalkade af Helleborus efter alt det sørgelige, de er så uendelig dejligt at de får humøret i top igen.
    Ak-ja vi havefolk har sorger og glæder, bekymringer og forhåbninger derude - det er bestemt ikke kedeligt at være havetosse:)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er rigtig ærgerligt. Jeg klippede helt ned, og endda var der ikke altid frisk ved. Jeg gjorde det samme sidste år, og alligevel kommer det igen, er bange for, at det sidder i roden. Jeg har nogen storkenæb i bunden, ellers har jeg ikke noget endnu. Det andet rosenbed med de lyserøde roser har ikke haft dug og flis, det har jeg godt kunnet klare uden meget bunddække.
      Jeg har lige set at overgødskning kan give stængelsyge, men jeg har kun gødet efter Rosenpostens opskrift og iflg. Ernst Jensens bog skal de have meget oftere gødning, så jeg tror ikke, det er det.
      Dejligt at det var det optimale tidspunkt, jeg fik gødet på, det var almindelig npk jeg gødede med. Kan desværre ikke tallene på npk, da vi har smidt sækken ud.
      Ja de er skønne de Helleborus, de glæder mig dagligt.
      Ja du har ret, jeg føler mig også somme tider som en landmand, nogen gange går det godt, og andre gange skidt :o) nej keder sig gør man ikke.
      Tak for hjælp og svar
      Knus

      Slet
  7. Jeg kendte slet ikke til stængelsyge, men fik forklaringen i sidste kommentar: jeg husker ikke at gøde.

    Hvor er det ærgerligt for dig. Er der ingen kur, som kan redde roserne?

    Til gengæld er det dejlige billeder af juleroserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla J.
      Det er vigtigt at gøde, men ikke overgøde :o)
      Der er desværre ikke andet råd end at klippe ned, helt ned, suk.
      Ja juleroserne er skønne :o)

      Slet
  8. Sikke noget...øvøv..:-(
    Håber at du kan redde dem for dette er en af grundene til at jeg ikke har mere end et par roser.
    De er så smukke, men jeg synes det er vanskeligt at passe roser.
    Dejlige helleboruser...de er lidt nemmere og meget smukke.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth Hyacinth
      Ja det er noget skidt, rigtig kedeligt og deprimerende.
      Jeg tror da også, at det er klogt kun at have et par stykker, men der er jo så mange, jeg gerne vil have, det blev altså til for mange.
      Du har ret helleborus er meget nemmere og meget smukke :o)

      Slet
  9. Gys. Jeg må ud og tjekke mine roser med saksen i morgen. Jeg krydser fingre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er en gyser af de store. Krydser fingre med dig, håber det hjælper.

      Slet
    2. Hvor er det rædsomt,rent gys ,,
      jeg tror jeg i morgen vil liste lige så stille ud og se nærmere på mine roser....

      Slet
    3. Hej Jonna
      Ja det er en gyser, håber I andre slipper for den slags chok

      Slet
  10. Puha det er da en forfærdelig historie :o/
    Hvis du nu havde en eller to roser, så var det da til at ta og føle på, men så mange roser... håber virkelig for dig at de holder til den hårde, men nødvendige behandling. Og at vi til sommer kan se masser af billeder af dit rosenbed :o)

    Ha en go aften - trods alt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja frygtelig, vi må håbe, den ender godt.
      Jeg håber også, at jeg kan vise en masse billeder til sommer igen :o)

      Slet
  11. Tak for dit meget udførlige indlæg om den grimme rosenstængelsyge. Øv, hvor er det synd for dig med alle de roser, som er ramt :-(
    Jeg krydser selvfølgelig også fingrer for at de allesammen kommer godt igen.
    Det kan vel heller ikke have hjulpet på det, at sommeren sidste år var så våd. Hvis det er en svampesygdom trives den jo med alt den væde vi fik?
    Jeg tør næsten ikke gå ud og kigge på mine. For jeg synes heller ikke at mine 'stammer' er så pæne, men jeg har altid bare troet at det var rusten eller sådan noget.
    Jeg tror nu ikke at jeg tør klippe i mine allerede, for vi kan sagtens få mere frost. Men nu ser jeg ad.
    Det var en dejlig kavalkade med helleborus til at løfte humørert lidt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Selv tak ja det var ikke det mest spændende indlæg, og mange af jer er desværre blevet skræmt af det. Der er heldigvis mange der krydser fingre, så må vi håbe det hjælper :o)
      Det er rigtig, der kan sagtens nå at komme nattefrost endnu, men jeg tænkte, at de var jo alligevel ødelagt. Ved ikke om det var dumt at klippe og er også i tvivl, om jeg skal gemme det lyserøde bed lidt, inden jeg klipper i det.
      Ja Helleborus kan heldigvis gøre os lidt glade igen, hvor har jeg meget glæde af at kigge på dem og fotografere :o)

      Slet
  12. Alm. kunstgødning vaskes kun ud,hvis jordtemperaturen er under 5 grader, for så er der ingen aktivitet i jordparktiklerne. Derfor skal man ikke gøde om efteråret. Det er spildt og går i grundvandet.
    Coated gødning (langtids-gødning) virker først fra 5 gr. og vaskes ikke ud ved koldere temp. Det er de små perler i pottejorden.
    Held og lykke med roserne.
    Anne Marie

    SvarSlet
  13. Uha jeg tør ikke kigge nærmere på mine roser. Har fjernet det beskyttende gran, men klipper aldrig roser før sidst i april. Syntes altså mine roser så lidt triste ud, gad vide om jeg tør gå ud og kigge i morgen.

    Hvor er det altså trist med dine roser, men skal vi ikke krydse fingre for, at du redder dem.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise Lotte
      Normalt klipper jeg mine først i april, men jeg tænkte at jeg lige så godt kunne få det overstået, for jeg kunne tydeligt se, at de havde det skidt.
      Håber dine roser har det bedre, og tak fordi du krydser fingre for mine :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Hvor er det ærgerligt med alle dine skønne roser. Jeg husker endnu det skønne farverige foto, der var som taget ud af en bog om roser. Jeg krydser fingre for, at du har fået klippet stængelsygen væk og får smukke roser igen.
    Så er det da godt, at Bent kan få dig til at lede tankerne væk fra de syge roser med mere sort jord. God fornøjelse med tilplantningen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er rigtig ærgerligt, jeg er glad for at du kan huske det skønne foto endnu. Tak fordi du krydser fingre, jeg håber det hjælper at der er så mange, der gør det.
      Ja Bent er god til at få mig til at tænke på noget andet :o)

      Slet
  15. Sikke et indlæg. Hvor er det dog ærgerligt, at så mange af dine roser er så hårdt ramt. Jeg håber da, at din hårdhændede kur virker, så roserne får lejlighed til at komme sig og vokse videre.
    Jeg er bestemt ikke ekspert på det her, så du må ikke fare ud og skære mere på grund af mit indlæg, men jeg undrer mig over dit billlede af stænglerne, efter du har klippet ned. Skulle du ikke have skåret helt ned til frisk ved, hvis du skal redde rosen?
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er rigtig ærgerligt, jeg var lige så hårdhændet sidste år, alligevel kom det igen i år, så jeg føler mig ikke sikker.
      Jeg tror bestemt jeg har skåret til frisk ved på alle, men hvis jeg skulle vise jer, hvordan det så ud, var jeg nødt til at tage billede inden.
      Men tak fordi, du tænkte på det.

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Jeg beklager, jeg for vild i alle de mange før og efter billeder.
      VH Nina

      Slet
    3. Hej Nina
      Det kan jeg da godt forstå, det er helt i orden. Den var jo heller ikke klippet til frisk ved, det havde du ret i, men jeg har været ude at kigge efter for en sikkerheds skyld, den var ok nu :o)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
    4. Det er godt at høre. Jeg var lige en tur ude ved mine roser i morges, jeg har ikke så mange forskellige som dig, men jeg indrømmer da, at jeg var blevet lidt nervøs.
      Jeg har et hjørne med buskroser - sommermärchen - på stribe rundt i vinken, og jeg ved altså ikke, hvad jeg skal mene. Stænglerne er ikke grønne, snarere rødbrune ca 1/3 til 2/3 ned. Men de ligner ikke de billeder, som du har vist. Der er ikke pletter eller store plamager på stænglerne, bare en anden vissen farvetone. De har stået uden at være dækket til i vinterfrosten, så tror du mon, at det bare kan være frosten, der har skadet dem?
      VH Nina

      Slet
    5. Uha det er jo kun bunddækkeroser, så der bliver ikke meget tilbage, når du klipper af dem, men hvis de bare er grønne nedenfor det rødbrune, så er det nok ikke så galt. Jeg kendte dem ikke, så jeg har lige kigget på rosenposten, han anbefaler at dække dem mod frosten. Så det er nok det, der er galt, altså kun frosten. Du skal nok vente noget endnu, inden du klipper dem ned til frisk ved, ellers kan der risikere at der kommer mere, så du skal klippe endnu længere ned.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
    6. Tak for hjælpen. Så satser jeg på, at det kun er frosten.
      De vokser nu fint til hvert år, så jeg er ikke så bange for, om de bliver for små. Da jeg købte dem fik jeg vejledningen: "nej, dem behøver du overhovedet ikke bekymre dig om, de skal ikke klippes". Men jeg har troligt klippet af dem hvert år, bortset fra det første, for ellers indtager de flere rækker fliser på terrassen.
      Men næste vinter skal jeg huske dit råd om at dække dem til.
      VH Nina

      Slet
  16. Øv - hvor ærgerligt. Jeg håber det bedste for dine roser. Det er da næsten ikke til at bære, at du mister dine skønne roser.

    Skønne påskeklokker.

    Kh

    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      Det er rigtig træls, men jeg kan bedre vænne mig til tanken nu, end hvis jeg stod midt mellem roserne til sommer og vidste, at det var sidste år. Det håber jeg ikke det bliver.
      Ja påskeklokkerne glæder jeg mig over dagligt.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  17. suk-suk-suk...jeg kan kun gentage de beklagelser de andre allerede har udtrykt, så derfor mer' suk..suk..suk...
    Som nævnt i dit forrige indlæg er jeg også nervøs for mine roser, som har antaget en kulør der vist minder om dine. Alligevel syntes jeg det er lidt svært at se forskel på frostskader og stængelsyge. Jeg nåede ud i morges og klippe 3 stængler af, men kunne ikke blive enig med mig selv om det var skidt eller godt. Prøvede også at klippe en stængel på langs, som jeg havde set Ernst Jensen gøre men det så umiddelbart fint ud. Resten af dagen har jeg opholdt mig indedøre og må pænt vente med at studerer videre til imorgen. Nå, vi må håbe det bedste for alle roserne... :o/

    (PS. og nu hvor humøret er kommet ned, kom jeg lige til at tænke på clematis og visnesyge... nej nu må det holde med al den jammer... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja man kan ikke andet end sukke over mine stakkels roser.
      Jeg håber ikke, der er noget i vejen med dine. Hvis du kan klippe dem på langs og det ser fint ud, så er der nok ikke noget galt med dem. Det kan jeg i hvert fald slet ikke med mine.
      Heldigvis kommer clematisser da som regel igen, selvom de er visnet ned.
      Så ikke mere jammer fru Friis, det ligner dig slet ikke :o)
      Lad mig høre hvad du finder ud af i morgen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  18. Hvor er det ærgeligt med dine roser. Jeg håber dog, at du KAN rede bare nogen af dem.
    Din søde hund er da også med i haven.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er rigtig ærgeligt med mine roser, jeg håber også, at de fleste af dem klarer det, men føler mig ikke sikker. Mine hunde har det som din, når mor er ude, skal vi også være det.

      Slet
  19. Du får også lige et par meget medfølende suk med på vejen fra mig. Hvor er det bare trist. Jeg har ikke turde kigge til mine roser endnu, men det burde jeg nok få gjort en af dagene.
    Håber de kommer sig.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe
      Tak for sukket, det varmer, at nogen sukker med mig :o) Jeg kan godt forstå, at du ikke har turdet kigge endnu. Håber dine har det godt. Jeg havde ellers planer om flere, fordi jeg blev fristet hos dig. Både Gerbe og Mermaid var på min ønskeliste, men det er sket med flere roser her foreløbig.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  20. Pyha det var en slemmer en med dine roser! Tænker det er godt, du får beskåret dem nu, selvom det måske er lidt tidligt pga frost. Jeg har også være ude og strø NPK gødning idag, men vi fik ikke ret meget nedbør, så jeg håber på lidt mere, for det skal vel vandes ned i jorden, tænker jeg. Derfor er det vel godt I fik så meget regn, nu du også har gødet.
    Men dine helleborus kan da vende humøret på en tallerken - det er da en rigtig humørspreder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er en trist historie med mine roser. Ja jeg tænkte også, det er bedst at beskære dem nu, men måske venter jeg lidt med det andet bed, bare for at se om det gør en forskel. Vi fik også lidt vand her til morgen ikke ret meget, men nok til at det er irriterende, når man går tur med hunde.
      Ja mine helleborus glæder mig så meget :o)

      Slet