onsdag den 29. februar 2012

Cykeltur og solnedgang

Dagen startede grå og diset og det blev mere og mere diset, men jeg lod mig ikke afskrække. Først gik jeg en lang tur med hundene, bagefter tog jeg en cykeltur på knap 10 km. I øjeblikket går det nemlig bedre med mit knæ, så jeg må benytte mig af det, så længe jeg kan. Jeg nåede en lang gåtur mere over middag, og så har jeg også været lidt i haven. Da klokken blev 11 fik vi det skønneste solskinsvejr, lunt stille og dejligt. Så jeg måtte ud og fjerne lidt ukrudt og tage billeder.
Først tog jeg ranunklen udenfor, så jeg kunne tage et billede i det dejlige solskin. Den er så smuk.

Bagefter opdagede jeg denne her rhododendron i blomst, den tog da helt vejret fra mig. Husk at forstørre op, den er så fin.
Jeg fandt også ud af, at der var store knopper i min lungeurt

Og så kunne jeg ikke dy mig for endnu en gang at tage billeder af mine krokus
Ja så er der lige en påskeklokke, som har lukket sig op

Igen var vi heldige med en skøn solnedgang.

I morgen går turen til Fyn for at besøge min mor. Først lige en tur i Bilka :o)
Fortsat god dag.

37 kommentarer:

  1. Hej igen.
    Tak for kommentar, det er sørme hyggeligt, du tager dig tid til det.
    Jeg kan forstå du har fået "nyt knæ" - så jeg håber det går fremad, det er sikkert fornuftigt, at "bruge det"--- og så saammen med dine "wuffer" --
    Er vildt imponeret af, at du har blomst i en Rhodo --- den ligner en azalie!! Kender du navnet!!
    Nogle fine billeder du laver, her hos mig er tingene altså ikke så langt fremme!!
    God tur i morgen -- Jeg skal også på tur, nemlig til Falster, hvor jeg har sommerhus og rhodonendroner + azalier!!
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Jeg synes, det ser godt ud at svare, når nogen har kommenteret, men når det bliver forår kan det godt være, at jeg kun når at besvare spørgsmål :o) så har jeg ikke tid til at sidde ved bloggen hele tiden.
      For øvrigt har jeg ikke fået nyt knæ, jeg har en menisken skade, som flytter lidt rundt i knæet og har derfor lige været underdrejet i ca. 1½ måned. Derfor er jeg meget glad for, at jeg nu igen kan gå lange ture med vovserne :o)

      Det er en meget tidligt blomstrende, jeg har aldrig før haft en, der blomstrer så tidligt. Jeg købte den sidste år, den hedde Olive.
      Hvor bor du henne, når du skriver du skal på tur til Falster. Det lyder spændende at du har rhododendron og azalier. Har du mange?

      Slet
    2. Hej igen Høneballehaven!
      Dejligt med kommentar - Jeg vil kiggeefter "Olive" for den er da rigtig sød.
      Om jeg har mange Rhodoer, neeej ikke mange, og jeg er ikke ekspert, jeg synesbare det er nogle skønne planter med skønne blomster, --
      Det er ikke flotte bede, som nogle har --- jeg har en flad grund, med grantræer omkring, så var det, da jeg købte huset af min far for snart 8 år siden, at der skulle ske noget-- og det blev 2 bede med rhodoer og azalier, som rådyerne jo så spiser toppen af ----- altså---
      Jeg bor selv i Albertslund. Der har jeg også nogle få stykker, men jeg har en mand, som bestemt ikke interesserer sig for have, og han mener, at jeg kan køre ned på mit "landsted" og muntre mig ---- så det gør jeg i morgen.
      Jeg er spændt på, hvordan de klarer sig, da de stod under vand i sensomren da vi havde al det regn, det var meget slemt dernede.
      Nå Høneballehave det blev da vist en lang "smørre"----
      de bedste hilsner jessie

      Slet
    3. Hej Jessie
      Det kan godt være, du får svært ved at finde Olive, jeg har købt min her www.rhodobutik.dk der kommer jeg et par gange om året og køber rhodoer. Det ligger i midtjylland, så det er lidt langt væk fra dig. Man kan købe over nettet hos rhodobutikken.
      God idé med rhododendron på dit landsted, men hvis din mand alligevel ikke er interesseret i have, kan du vel også have nogen derhjemme. Der findes så mange skønne slags, så det er da synd ikke at have flere, når du godt kan lide dem.
      Ærgerligt at rådyrene spiser topskuddene nede på landstedet. De er så søde, bare de holder sig væk fra vores haver.
      Mine rhodoer stod også under vand sidste sommer, det var en skidt sommer.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
    4. Kære Lisbeth.
      Jeg har fundet den ----- Rhododendron-Haven til kr. 185,oo--
      Jeg har også en godt sted med Rhodoer her i Albertslund " Rhodo Roskilde" --
      Jeg har prøvet at lave et orange-gult/bed dernede ---
      Nej - nej det går ikke herhjemme, Men jeg gør det lidt alligevel---
      Azalier kan godt lige puttes ind, uden nogen opdager det. hi hi

      Nej hvor hyggeligt at tale Rhodoer, en skam du bor så langt væk!!
      mange hilsner jessie

      Slet
    5. Det var godt Jessie, så må du se om de kan skaffe den i RhodoRoskilde. Det lyder godt med et orange-gult bed.
      Jeg forstår ikke, hvorfor han skal bestemme, når han ikke er interesseret i haven. Tag nu bukserne på og sig, at det ikke vedkommer ham :o) nå det skal jeg jo ikke bestemme. Bare et forslag. :o)
      Hvad med at tage en tur herover den dag vi har blogtræf d. 19.5., så blomstrer rigtig mange af rhodoerne. Har du set min annonce om det i øverste højre hjørne her på bloggen?
      Har du kigget på min fane med rhododendron, der er lidt at kigge på 187 stk.
      Rhodohilsener
      Lisbeth

      Slet
    6. Kære Lisbeth.

      Jo jeg har set din side med rhodoer
      Jeg har lige gjort det igen, og der er da flere jeg også har --- bl.a. har jeg Lanatum herhjemme, det var en af de første jeg købte og den havde sin første blomst i sommers!!! så glad var jeg--
      Den er ellers svær at få til at blomstre, har jeg hørt.
      Er det ikke på Samsø du bor? ---
      Det er pænt langt væk, synes jeg, det kunne være spændende --- men jeg kører ikke så meget rundt mere, jeg har jo sommerhuset.
      Kan du nu have det godt, og god tur i morgen.
      mange hilsner jessie

      Slet
  2. Hvor har du været aktiv i dag :-)
    Hvor er den fin den første rhododendronblomst, håber et evt. frostvejr ikke ødelægger den, måske skal du ha den dækket lidt om natten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja den er meget fin, det kan godt være jeg skal dække den til, når vi igen skal have frostvejr. Der er flere på vej, men også flere som er ødelagt af frosten, desværre.

      Slet
  3. Skønt med den første rhododendronblomst! Lungeurterne skal ikke have meget sol, før de springer ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg blev også så glad, da jeg så den første rhododendronblomst. Men jeg blev også overrasket over lungeurterne, det varer ikke længe, de har ellers set træls ud længe .

      Slet
  4. Dejlige billeder fra en dejlig dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak du har helt ret, det har været en dejlig dag:o)

      Slet
  5. Det går bare så super skønt hurtigt lige nu :-))
    Men rhododendronblomsten er da ekstrem hurtigt ude i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina
      Ja det går meget hurtigt, det har du ret i.
      Det er kun fordi det er en meget tidligtblomstrende rhododendron, de andre er ikke begyndt at røre på sig endnu, det bliver først til april

      Slet
  6. Pyyhhhh du har godt nok været aktiv idag... godt gjort :o)
    Dejlige blomsterbilleder, især krokusserne... de er så fulde af forår :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bettina
      Det er også længe siden, jeg har følt mig så klar til at motionere :o)
      Ja de krokus er så fantastiske, jeg kan slet ikke lade være med at tage billeder af dem.

      Slet
  7. Endnu en omgang gode billeder.
    Man skulle da være en skarn, hvis man sad på bloggen og kommenterede løst , hele sommeren igennem - det kan jeg da godt forstå at du også understeger.
    Vi skal jo ud i haven, med dårlige rygge, knæ og hoveder - vi skal ud
    - og så må resten komme, som det kommer...

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis Karina
      Det er lige sådan det skal være. Det bedste er at vi glemmer alt om dårligdommene, forhåbentlig, når vi først kommer ud og nyder vores blomster og haver i det hele taget :o)

      Slet
  8. hej Lisbet,
    Dejlige billeder og skøn rhododendron.
    Din ranukel har en smuk farve.
    Altid dejligt at læse et indlæg hos dig.

    SvarSlet
  9. Hej Anne
    Tak skal du have, jeg er glad for, at du kan lide mine indlæg :o) Ranunklen bliver kønnere og kønnere for hver dag, det er fantastisk.

    SvarSlet
  10. 'Olive' er en meget tidligtblomstrende rhododendron ligesom praecox med de duftende blade, som den foriøvrigt ligner meget. Desværre kan sen nattefrost være hård ved dem, så du må ud med et lagen, hvis de holder fast i udsigten til frost.
    Her hørte vi de første triller fra sangdroslen i dag: så er det forår for mig.Og den bliver ved indtil oktober med den skønneste sang hele dagen.
    God tur i morgen.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja der står febr./marts på skiltet og det er en 3er, så jeg har selv været ude om det, hvis den fryser. Jeg plejer heller ikke at købe dem så tidligt blomstrende, men nu kom det lige over mig. Her er 7 grader, så det varer lige et par dage, inden jeg skal ud med lagnet.
      Det er så skønt med fuglesang, det er noget af det bedste ved foråret. Jeg nyder også mine morgenture, hvor det lysner lige så stille mens jeg går. Inden længe er det helt lyst, når jeg starter. Det er en skøn tid.
      Tak skal du have :o)

      Slet
  11. hold da helt op en dejlig dag du fik,,det er da for vildt med alle de blomster allerede. Altså jeg tror alle i inkarnerede havefolk har fået indlagt varme i jeres havebede... ;O)

    SvarSlet
  12. Hej Jonna
    Ja skøn dag. Vi har jordvarme, det er derfor :o) nej det har vi nu ikke, men husk Samsø er en sydhavsø sådan en slags i hvert fald.

    SvarSlet
  13. Øj øj hvor har du været aktiv i dag. Dejlige billeder af forårsløg og VIIIILDT tidlig rhododendron. Jeg zoomede ind og sikke smukke prikker den har i midten! Vi fik en anelse sol om eftermiddagen, men slet ikke den flotte solnedgang, som hos jer!
    Nu er jeg først ved at få normal tid tilbage, det holdt hårdt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den er så skøn i nærbillede. Jeg har hørt at vejret ikke var så flot hos jer. Jeg snakkede med min søn i Holte i går ved 13 tiden, da regnede det.
      Ja man skal holde sig fra det rejseri, det er for hårdt :o)

      Slet
  14. Ja, det ligner da nærmest noget fra en sydhavsø med alle de skønne farver :-) 'Jord'-varme var da ellers ikke en tosset idé ;-)
    Vi må være blevet ramt af det samme idag, for jeg har også været ude og 'motionere' en lang tur med Frostie. Og så i haven, og så tog jeg så lige en lille tur mere med hende. Nu skal der altså gang i den vintertrætte krop, så vi kan være fit, når foråret rigtigt kommer :-)
    Jeg har stadig kun de samme krokus, men nu titter bladene da op på nogle af de andre efterhånden. Min have er virkelig kold og skygget om vinteren. Jeg har jo givet min bedste solplet i haven til kaninerne :-)
    Som sagt, så delte jeg også en klump vintergækker idag. Jeg tænkte 'hvo intet vover... ' og når Lisbeth kan :-D Og det er jo lige nu at jeg rigtigt bemærker hvor jeg gerne vil have flere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja vi må i gang igen, jeg havde masser af energi i går, det skulle fyres af inden den lange tur til Fyn.
      Godt du er god ved kaninerne, de skal jo have deres del af solen :o)
      Der kan du bare se, de kan deles nu, så glemmer man det heller ikke senere, og det er lige nu, man kan se, hvor de mangler.

      Slet
  15. Tak for de skønne blomsterbilleder og den smukke solnedgang.
    Her kom solen slet ikke igennem, så heller ingen billeder af solnedgang her i dag.
    Håber på finere vejr i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Selv tak, ja lad os se om det ikke bliver bedre vejr i dag.

      Slet
  16. ... Hende der Olive er da en underskøn dame, bare hun ikke kommmer til at fryse for meget om natten. Jeg har slet ikke før set så tidligt blomstrende rhodo'er, så tak for det. Dine krokus er meget smukke og dejlige billeder som altid. God tur til Fyn.

    kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Olive er skøn og meget tidlig. Hun er især skøn, fordi hun er tidlig og fordi jeg har taget nærbillede af hende. I sammenligning med andre er den ikke noget særligt, men som med vintergækker, erantis og krokus, ja så er de så skønne, fordi de er tidlige :o)
      Tak skal du have og god dag.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  17. Et skønt og livsbekræftende indlæg og dejligt at høre, at det går bedre med dit knæ :-)

    Utroligt, at rhododendronen blomstrer nu - er det ikke udsædvanligt?

    God tur til Fyn (du er sikkert allerede taget afsted) :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Tak skal du have.
      Ja og nu er jeg heldigvis hjemme igen, det er en lang dag, men godt at komme hjem i sin egen seng i stedet for en overnatning.
      Det er en tidligt blomstrende rhododendron februar marts står der på skiltet, så den er god nok, det skal være nu, men som sagt kan det gå ud over blomstringen, hvis der kommer frost og sol om dagen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  18. Hej Lisbeth. Sikke en dejlig dag du havde i går. Jeg kan godt forstå, at du har nydt det og udnyttet dagen til fulde. Sikken en energi du har, det var dejligt at læse. Den ranunkel er da fantastisk og ligeså din rhododendron og du har ret, den er helt speciel, når man forstørrer billedet op. Her hos os går det over stok og sten, så jeg må med skam meddele at jeg ikke har så meget tid til at være udendørs i dette gode vejr (kommer alt for sent hjem fra arbejde) og så skal der ske alt muligt, men i næste uge bliver det forhåbentlig min tur til at nyde haven og det gode vejr. Jeg tror ikke på, at der kommer sne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var en skøn dag, jeg håber, det bliver lige så godt i morgen. I dag har vi været på Fyn for at se til min mor.
      Det er da træls, at du ikke har tid til din have, mens det er godt vejr. Er du revisor eller noget lignende? De plejer nemlig at have travlt på denne tid :o) Nej sne det får vi bestemt ikke.
      Jeg er vild med min ranunkel, idag har jeg købt ranunkel frø, så må vi se om de vil blomstre.

      Slet