fredag den 24. februar 2012

Blæst og påskeklokkerne plantet ud

Heldigvis blæste det ikke så meget fra morgenstunden, så efter at have støvsuget og vasket gulv i køkken og bryggers, gik jeg hurtigt ud for at flytte lidt rundt på nogle planter og få plantet påskeklokkerne.
Først trængte solen igennem, jeg nåede ikke solopgangen, den bliver tidligere og tidligere, så jeg nåede ikke hjem fra hundeturen, inden det var for sent.

Det var hvad det kunne blive til i dag, men himlen er da lidt spændende.
Så gik jeg i gang med at plante mine nye dobbelte påskeklokker fra Staudefeen.



Nu må vi håbe, de kan klare blæsten, for det er da noget voldsomt, omkring 13 m. i sek.
Derefter gav jeg mig til at grave vintergækker op og dele blokken og plante andre steder. Inspireret af Hanne i haven.
Jeg flyttede også rundt på nogle geranier
Plantede denne alpeviol udenfor, gad vide om den kan lide det, men jeg har læst, at det skulle den kunne.
Jeg kiggede til min nyserod, den er ganske rigtig ved at få rødt på læberne, det har jeg aldrig før lagt mærke til.
Her en frøplante af en påskeklokke, den ser ud til at få en helt anden farve end de andre.
Her er spirer på vej op, det er en fin en med blå blomster, måske scilla ved ikke helt, hvad det er for en, men den er meget fin, når den blomstrer.
Blossum lupinen er på vej, selvom den overvintret udendørs :o)
Jeg vil slutte af med dette billede af rhododendron, se hvor smukke de er her midt i det bare vinterlandskab. Bemærk hvor forskellige bladfarver, der er.

Jeg vil ønske jer alle en rigtig dejlig haveweekend.

26 kommentarer:

  1. Som altid gode billeder.
    Hvor er du dog flittig.
    Vi har jo som sædvanlig været på markedet i Brørup i dag. Her har det blæst rigtig meget, så jeg blev bestemt ikke fristet til at gå i hven og lave noget, da vi kom hjem. Jeg nøjedes med en tur igennem haven for at kigge efter nye forårstegn. Endelig var der små erantis at se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, det har blæst for meget i dag, selvom det var mildere vinde, så blev det alligevel for meget. Godt du endelig fik set de små erantis.

      Slet
  2. Sikke du har haft travlt i haven idag :-) Det må være et godt tegn på at knæet har det bedre, håber jeg.
    Og så har du allerede delt og flyttet vintergækker. Du er effektiv :-) Jeg venter til de er afblomstret, men det betyder også at jeg tit glemmer nogle steder jeg gerne ville have dem. Jeg ved nu ikke om jeg er modig nok til at gøre det midt i blomstringen :-D
    Og der kan du bare se, at din nyserod også har læberødt. Måske er der forskel på hvor meget rødt de får, alt efter hvor lyst de står?
    Jeg gik også helt amok idag og flyttede en stor busk. Heldigvis kom Michael hjem lige i rette tid, så han kunne hjælpe. For det var mere end jeg kunne klare på denne årstid :-D
    Det ser dejligt ud med de grønne rhodo'er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Desværre nej det er ikke bedre, det er kun stædighed, det kender du jo til. Det har vist lange udsigter med mit knæ. Skal først til MR scanning for menisk skade, og det tager jo tid, inden man kan få en tid.
      Det gik rigtig fint med at flytte og dele vintergækkerne, de så ikke ud til at have taget skade, da jeg kiggede til dem senere på dagen. Jeg har også flyttet erantis. Det skal jo gøres mens vi har tid, det har jeg sikkert ikke senere eller også bliver det glemt.
      Du er da tovlig selv at flytte en busk, har du ikke lige haft ondt i ryggen. Det var godt Michael kom til hjælp i tide.
      Jeg glæder mig også meget over de grønne rhodoer netop her hvor det hele er gråt og vissent.

      Slet
  3. Hello

    These are beautiful pictures especially when seen in full screen. I am drawn to all things variegated. What is the variegated rhododendron in pic 14 called?

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much. I love the variegated too. This one is called goldflimmer. I have another one called Variegata. I will show that another day.
      Why are we writing in English when you live in Viborg? I am curious to know that.

      Slet
    2. I am quite spontaneous when I write. Writing in English gives me a spontaneity I don't possess in Danish. I do understand Danish very well, though.

      Slet
    3. Jeg forstår godt, hvad du mener, der er mange ting, som lyder bedre på engelsk og er nemmere at udtrykke på engelsk. Vintergækker er sødt, men snowdrops lyder meget smukkere. Jeg går ud fra, at du ikke er dansker, hvilket land kommer du fra? Du kan nok regne ud, at jeg har været inde og kigge hos dig :o)

      Slet
  4. Så vidt jeg ved skulle alpeviolen sagtens kunne klare at komme ud.
    Det er nogle dejlige blade de har.
    Ha en god fredag aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Det var en god oplysning, det stod der også på planten, men har aldrig prøvet det før,du har ret, de har nemlig kønne blade.
      I lige måde

      Slet
  5. Ja, det er spændende at gå i haven for at se hvad der er på vej.
    Jeg har også været i haven for at rydde lidt op, men det er stadigvæk for vådt. Jeg fik da sået en del i drivhuset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det er nok mere vådt hos jer, der er måske også frost i jorden endnu. Godt du har drivhuset, så du alligevel kan få fingrene i jord :o)

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Sikke fine dine påskeklokker er. Jeg tror, de nok skal klare sig nu! Din lupin blossom er vokset meget mere end mine, som også har overvintret ude, så det skal nok blive til noget.
    Det var endnu engang dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Rart at vide, at mine påskeklokker nok skal klare sig. Ja da du viste din blossum igår måtte jeg lige kigge til min, så jeg kunne se, der var liv.
      Tak :o)

      Slet
  7. Tak for skønne kig ind i din havedag! Sjovt nok "faldt" jeg igår også over en Lupin, jeg har i en kasseret zinkkande. Troede egentlig, at den var "færdig", for det er så 3. sæson, men den stod der nok så lystigt i gården, hvor jeg havde glemt den lidt, og havde nye skud på vej - akkurat som din.

    Idag har jeg været lidt i drivhuset og derefter lidt ude med camera. Vi har også haft indtil flere "pelikaner" på besøg ;)

    Også god week-end til dig!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Ja I har nok ligeså mange pelikaner på Bornholm, os på øerne mærker også noget til blæsten.
      Det er godt vores lupiner gror videre, selvom vi glemmer dem om vinteren. Må lige kigge ind til dig, nu når du har være ude med kameraet. Det må have været lidt lunt i drivhuset, hvis ellers solen har skinnet hos jer.

      Slet
  8. Sikke flittig du har været og tak for kigget i haven.
    Den der påskeklokke, som du skriver er fra et frø, er det frø du har samlet og sået eller har de bare bredt sig?
    Vi har også haft godt med vind i dag. Det startede eller så smukt med solskin, men det varede kun et par timer, så var det gråt og vinden peb.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Selv tak.
      Påskeklokken er bare en der er frøsået fra en af de andre, altså bredt sig, som du skriver.
      Ja det blev ikke voldsomt fint vejr i dag, der var sol her fra 16-17 også.

      Slet
  9. Hvor har du været flittig i haven. Jeg håber også jeg får tid til at komme lidt ud i min weekenden. Man trænger bare så meget efterhånden :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe
      Det var nu ikke så meget, jeg var der, jeg skyndte mig bare at lave en hel masse, mens jeg kunne. Vi håber det bliver vejr til at komme ud i weekenden. Alting går meget bedre, når man kan komme i haven :o)
      Knus

      Slet
  10. å de fine sarte påskeklokker er sat ud i kulde og blæst, kan du ikke skærme dem lidt med grankviste,
    sikke da en have energi,jeg venter niu til det blir lidt lunere i vejret, rigtig god have week-end..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde ikke lige planlagt sådan et blæsevejr, håber de klarer den, har ikke lyst til at gå ud og skærme dem nu :o) De lover lunere vejr fra søndag, tror jeg.

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Hvor har du været flittig i haven (og ja indendørs også med gulvvask og støvsugning)

    Jeg har også planer om at jeg skal prøve at dele mine vintergækker i år, i alt fald de største tuer. Håber jeg så med tiden kan få gækkerne lidt flere steder i huset.

    Jeg håber der bliver tid i dag til at komme lidt ud. Desværre er her meget vådt stadigvæk så det er nok stadig begrænset hvad jeg kan lave.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  12. Hej Anne Mette
    Gad vidst om det er havevejr hos dig, her blæser det 12 m/sek og er så koldt, så jeg er gået ind igen. Jeg kan tænke mig, at det er lige så slemt hos dig. Jeg tror godt du kan dele de største tuer med vintergækker. Det er dejligt at få dem flere steder i haven.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  13. Jeg har også været et smut i haven idag, og nøj hvor var det bare skøøøøønt.
    Dine påskeklokker er bare så smukke. Jeg kiggede lige til mine idag, og der er heldigvis en del blomster på vej :o)
    Jeg har også alpeviol i haven, men den er godtnok købt som en staude... ved ikke om det er det samme :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja skønt, men her blæser det alt for meget, både jeg og planterne er ved at blæse væk herovre.
      Påskeklokkerne der står derude er lidt længere om at blomstre, men det varer ikke længe.
      Jeg ved godt der findes andre alpevioler, som er beregnet til at plante ud, men der stod, at den godt kunne tåle det, så jeg satser. Alternativet er at smide den ud :o) så man kan lige så godt prøve.

      Slet