onsdag den 15. februar 2012

Nærbilleder af påskeklokker og lidt sommerguf

Solen skinner, sneen smelter hurraaaaaaaaaa, men det blæser også meget og jorden skal vi nok holde os fra et par dage endnu. Den er stadig frossen og meget våd, så her sidder jeg igen bag skærmen. Solopgangen til morgen var ikke noget særligt, men her er alligevel et enkelt billede.
Lidt farveløst, men den stod da op og skinner endnu, heldigvis for det.

I dag har mine påskeklokker rettet sig op, så her kommer lige et par nærbilleder af skønhederne.



Er de ikke skønne. Hvis I nu ikke kan modstå længslen længere, kan jeg fortælle at Marlene har sat nye ind på hjemmesiden og der kommer flere sidst på ugen. www.staudefeeen.dk

Så har jeg været i arkiverne for juni 2011 og fundet flere billeder, som jeg ikke tror, I kan leve uden at have set :o)
Blærespirea og clematis James Mason i skøn forening

Lige nu vil vi glæde os over Engblommens smukke gule farve. Til sommer skulle jeg gerne se to forskellige i cremegul, nemlig Trollius Alabaster og Trollius pumilus ´Djupedal´. De er plantet her i efteråret, og jeg glæder mig til at se dem.

For et par dage siden viste jeg et billede af gasplanten og fortalte om dens smukke frøstande, dem kan I se her.

Dette er ikke som man skulle tro storkenæb, men derimod hejrenæb, de frøsår sig villigt og er ganske kønne, blomstrer fra juni til september. Til højre i billedet gasplanten.
Mosrosen Henri Martin og den hvide spirea er også flotte sammen


Skøn hvid pæon med en dejlig duft, nogen som kender navnet?

Skønne små nelliker, som står i ørkenbedet
Min skønne ridderspore, som desværre ikke overlevede den våde sommer

Til slut den smukke hvide staudeclematis.

Fortsat god dag

25 kommentarer:

  1. Dejlige billder.
    Gasplanten har jeg også et godt øje til.
    Også god dag til dig:-)

    SvarSlet
  2. Sikke nogen fortryllende eksemplarer af påskeklokker, du der har fået fingre i - ikke tosset med sådan en plante-pusher som Marlene :-)
    Og skønne sommerbilleder. Det vækker længsler (suuk!).
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Hej Karina
    Gasplanten kan anbefales, den er så skøn.

    Hej Signe
    Ja de er skønne påskeklokkerne også dem fra Marlene, og så er det godt, det er lidt billigere, når man skal have det sendt.
    Ja det vækker længsler, men heldigvis går det stærkt nu, tænk bare hvor meget anderledes det ser ud om en måned.

    SvarSlet
  4. Hvem sidder der bag skærmen... ;o)
    Og godt du gør det, så vi kan se dine dejlige billeder :o)
    Får sådan lyst til at købe flere påskeklokker, men må nok hellere holde lidt igen - købte jo lige sidste år :o)
    Herlige sommerbilleder... ved du hvad den lille nellike hedder? Den ser sød ud :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  5. Fine påskeklokker, du har valgt - de har været hurtige til at komme sig oven på forsendelsen.

    SvarSlet
  6. Hej Bettina
    Det gør jeg da :o) Jeg kan godt forstå, du får lyst til påskeklokker, men der er jo så meget man kan tænke sig. På den anden side set, køber du jo ikke frø, såååååå :o)
    Jeg ved desværre ikke, hvad nelliken hedder, men når jeg googler, kan jeg se, at de må være fjernelliker, de fås i forskellige farver.
    Du har aldrig nævnt, at du havde lyst til at komme til blog-træf d. 19.5. ellers kunne vi nok finde en aflægger til dig :o)

    SvarSlet
  7. Hej Marie
    Ja jeg er også imponeret over, så hurtigt de har rettet sig. I går ville jeg ikke tage nærbilleder af dem :o)

    SvarSlet
  8. De er meget smukke nu hvor de har rettet sig op. Især den lyserøde med de bordeaux kanter, er jeg vild med.
    Tror jeg har sagt det før, men staudelatyrus kender jeg ikke - ikke den du viser ihvertfald. Det er et brus af blomster den får. Jeg har en rhododendron som har det samme brus af blomster, men de er jo ikke ens.

    SvarSlet
  9. Hej Bente
    Ja nu er de rigtig skønne, så nu må jeg gå en ekstra tur i soveværelset for at kigge :o)
    Tak fordi du skrev det til mig om lathyrus, det bliver rettet, det var noget værre vrøvl. Det er staudeclematis, men den er værd at eje, kan kun anbefales. Man kan få den grønne med hvide blomster, og den med mørke blade og lidt mørkere blomster.
    Er det ikke nu, jeg skal sige god tur. Det gør jeg i hvert fald. Rigtig god tur :o)

    SvarSlet
  10. Man får altid sådan lækre blomsterbilleder fra dig.
    Jeg er spændt på mine Trollius. Har du nogen fidus med såning. Jeg har ikke prøvet dem før.

    SvarSlet
  11. Wow, nogle lækre påskeklokker du har fået købt :-)

    Gasplanten har jeg aldrig hørt om, men den ser meget interessant ud.

    Du må have en god aften

    SvarSlet
  12. Som altid smukke billeder.
    Hvor er Påskeklokkerne altså smukke.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  13. Jamen så fik jeg det opklaret. Så må jeg jo se den hos dig til maj. Jo Lisbeth det er ved at være tid, jeg vil nok ikke bruge meget tid i morgen til at blogge.Så tak...

    SvarSlet
  14. Hej Ole
    Tak for ros til mine billeder. Desværre hører jeg til de dovne, så jeg har ikke selv sået, kun selv købt den som staude. Jeg har ryddet op i mit staudebed, så jeg er spændt på om den kommer igen. Held og lykke med såning, måske er der andre her, der kan give gode råd.
    Hej Gitte
    Ja jeg er også glad for dem. Gasplanten kan anbefales, den kommer trofast igen.
    Hej Aase
    Ja påskeklokkerne er så skønne.

    Hej Bente
    Ja det kan godt være, at vi er så heldige, at de blomstrer til maj.Det kunne være skønt. Hvad er det for en rhododendron du har med sådan et brus af blomster, det er jeg da spændt på. Har du evt. et billede? Det kan godt vente til I kommer hjem :o)

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth. Pæonen tror jeg - jeg gætter i hvert fald på, at det er Honey Gold, har nemlig lige læst om den i et gammelt haveblad og din ligner den til forveksling. Og den dufter vist helt fantastisk.
    Gasplanten synes jeg også er sjov.

    SvarSlet
  16. Hej Birgitte
    Ja men det kan godt være, at du har ret, jeg kan ikke huske, jeg har købt den, men hvis den ligner, så er det måske den. Dufter gør den i hvert fald.
    Gasplanter er jeg meget glad for.

    SvarSlet
  17. Der er altid så mange skønne billeder på din blog, suk... af alle de fantastiske planter du har. Denne aften faldt jeg især for staudeclematissen, ved du hvad den hedder?

    knus Ulla

    SvarSlet
  18. Tak Ulla
    Jeg bliver også lige forbavset hver gang jeg finder et billede af den, den er smuk med de hvide blomster.
    Den hedder clematis Recta har grønne blade og de smukkeste hvide blomster.
    Så er der Clematis Recta Purpureum
    Den har mørke blade og cremefarvede blomster, ikke helt så overdådig som den anden, til gengæld er løvet smukkere på den.
    http://www.google.dk/search?q=clematis+recta&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=SRI8T5nlMc3csgbCzK3WBg&sqi=2&ved=0CCoQsAQ&biw=1093&bih=737
    prøv at kigge her, sikken en side.

    SvarSlet
  19. Igen nogle rigtig dejlige billeder fra dig! Jeg er forbavset over, så flotte dine påskeklokker er! Jeg fik slet ikke kikket til mine i dag - havde travlt med at beskære æbletræer! Til lyden af musvitten, der pippede i mirabellehegnet :-) Ahhh...

    SvarSlet
  20. hvor er de bedårende dejlige,,,

    SvarSlet
  21. Hej Line
    Tak skal du have. Det er ikke dem ude i haven, der blomstrer endnu, de ligger hen af jorden, som alle andre steder. Disse har var i en pakke fra staudefeen i går. Det er skønt med fuglesangen :o)

    Hej Jonna
    Ja det er de nemlig :o)

    SvarSlet
  22. Meget fine påskeklokker, jeg kan godt se at det bliver et must også for mig. Årets vigtigste opgave bliver at indrette en god plads til sådan et par skønheder!

    SvarSlet
  23. Hej Susanne
    Ja du har da lige det rigtige sted til påskeklokker. De er så skønne og passer jo sig selv, ingen arbejde med dem, udover at gå og kigge efter om de har knopper :o) Så er de iøvrigt et godt bunddække og de frøsår sig villigt.

    SvarSlet
  24. Hej,
    Hvor er det meget smukke billeder.
    Du har altså mange skønne planter.
    Nu har vi endnu en plante til fælles, som vi særligt glædes over Gasplanten Dictam. Jeg har fået min fra en gammel have på Fyn hos noget familie. Min er lyserød, men jeg ved de også findes i hvid. Hvilke har du?
    Tak for dine dejlig indlæg.

    SvarSlet
  25. Du siger noget... ingen frø til mig må være lig med at jeg kan købe påskeklokker... det forklarer jeg manden ;o)
    Jeg har ikke nævnt noget om dit blogtræf endnu fordi jeg ikke er sikker. Vi har konfirmation i år, og jeg ku forestille mig at efterkonfirmationen ku falde på lige præcis den dato. Jeg kan sætte et kryds i måske, så har jeg ikke lovet for meget :o)
    Det er ellers sødt af dig at tænke på en aflægger til mig :o)

    Ha en go dag...

    SvarSlet