lørdag den 25. februar 2012

Bare fordi det blæser

Bare fordi det blæser flere pelikaner er det ikke rigtig havevejr. Man bliver i hvert fald hurtig træt af at gå rundt derude. Derfor har vi fundet på andre små og store ting i dag.
Jeg var haven rundt for at skrive navne op på træer og buske, jeg har en idé om at lave en fane med det, så må vi se om det rigtige forår kommer, inden jeg bliver færdig. Jeg kom i hvert fald hurtigt ind igen, jeg frøs godt og grundigt på fingrene.
På computeren sneg der sig lidt i en indkøbskurv hos hollandskeblomster.dk. Helle fra Blomsterhatten fik  skrevet noget om, at hun havde bestilt der, så måtte jeg jo lige ind og kigge, det er som bekendt farligt :o) klikfingeren slog til igen.
I eftermiddag gik jeg ud og kiggede til mine georginer, som har ligget i spagnum og sand. De havde det ikke alle lige godt, så noget blev fjernet og resten blev plantet i jord. Jeg er spændt på, om det var en god idé.
Her står de på mit plantebord i Bents værksted. De har været dækket til siden de blev flyttet herind, mens det var hård frost. Måske var de for godt dækket, det er svært at sige.
Hvad er det nu for noget Bent laver herude mod nord?
Jo i julegave fik han dette fine fuglehus med kamera. Gad vide om han har fortrudt det ønske, det er et stort arbejde at grave ledningen ned.
Jeg tog selvfølgelig også lige lidt billeder.
Her af min rhododendron ponticum Variegatum
Anemoner på vej, jeg kan se, der er en knop, den ser stor ud, så snart blomstrer de måske også.
Til venstre i billedet franske anemoner, i midten floks og til højre løvet på en tidligt blomstrende geranie
Hyacinter på vej
Der er store knopper i peberbusken, så inden længe er der også blomster her.

Primulaen her er også godt på vej.
Til slut et billede af rosen Blue moon lidt farve skal der da til i dag.
I morgen håber jeg, at det bliver stille vejr, så vi kan komme ud og nyde det.

26 kommentarer:

  1. Det er altid dejligt med en haverunde og du er så flittig hver dag så det går nok at springe en enkelt dag over;)
    Jeg har været i haven i et par timer idag, jeg kommer der ikke i hverdagen hvor tiden går med hundeluftning inden mørket falder på. Det er altså farligt med alle de indkøbskurve der findes på nettet:O)

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja det er bestemt dejligt med en haverunde, men der var rigeligt blæst i dag. Godt du fik et par timer i haven, nu det kunne lade sig gøre.
    Ja du har ret, der er frygtelig mange indkøbskurve på nettet :o)Jeg har et par stykker mere, som jeg går i en stor bue uden om, så længe det varer.

    SvarSlet
  3. Sådan en kasse fik jeg også efter ønske. Men vi laver den lette løsning og sætter den op på et træ lige ved huset, så ledningen kan hæftes på muren.:o)
    Mangler bare at finde en farveskærm (ikke for stor) til den.
    Min klikfinger smuttede ind på www.arborealis.nl hvor der liiige var lidt nye buske, jeg lige skulle prøve. Det koster kun 250,- at få sendt en hel kasse planter, og de er superdygtige til at pakke mange sammen.
    Håber jorden tørrer lidt hos jer efterhånden.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Vi var nødt til at sætte kassen et sted, hvor vi kunne se den fra huset. Der er ikke så langt mellem træet og huset, men langt nok når man skal grave en rende imellem hus og træ. Han sætter ledningen op til TV´et, så kan vi se det der.
      Spændende med nye planter, jeg handlede mest hos hollandskeblomster, fordi jeg kunne få en måler til ph værdi. Med alle de rhododendron er det en god ting at have. Den kostede kun 60 kr., men 50 kr. i porto. Så kunne jeg lige så godt købe noget mere, så blev det bare 75 kr. i porto :o( Nå men det skulle være gode ting, så det går nok.
      Ja med alt det blæsevejr, så må jorden da begynde at tørre.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Det blæste ret meget, også hos mig idag. Men det kan ikke stoppe en beslutsom havepige, - jeg VILLE bare være ude. Men jeg vil da lige tjekke det nye sted ud. Måske kan kunne blive fristet. Så du iøvrigt Claus nye staudevalmue?
    Den er da bare smuk. Åhhhh vi kan vist blive ved. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva
      Det plejer heller ikke at stoppe mig, men et dårligt knæ og 13 m/sek, det kunne. Jeg regner med at vende frygtelig tilbage i morgen :o)
      Pas på med det nye sted, man bliver nemt forført.
      Den er så skøn den nye staudevalmue Claus viser, men den er åbenbart ikke lige til at få fat i.
      Ja vi kan blive ved og ved.

      Slet
  5. Dejligt at så meget er på vej op af jorden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er så skønt, godt der kommer lidt hos dig, og heldigvis har du selv en masse med :o)

      Slet
  6. Ja,det der nethandel kan tage om sig. Jeg pippede lidt om en fugtighedsmåler til mine såbakker, og straks fandt han en fugt- og phmåler i et. Den mente jeg nok var lige det, jeg manglede, meeeen den skal jeg da vist lære at bruge. Måske kommer det med øvelsen.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja nethandel er næsten for nemt. Hvor fandt han den fugt- og ph måler? Jeg købte en i Netto en gang, den var god, men de holder jo ikke evigt.

      Slet
  7. Dejlige billeder fra din have.

    Ja og så bliver man jo helt nysgerrig, når der tales om fugt-måler, og om planteskoler på nettet og.........

    God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne, Tilst
      Tak, ja du kan tro man kan finde mange skønne ting på nettet, som man næsten ikke kan leve uden :o)Jeg har haft sådan en ph og fugtmåler, når jeg stak den i jorden, kunne jeg se, hvor høj ph værdien var og om rhododendronen manglede vand. Det var en rigtig god opfindelse, men desværre ikke så holdbar.

      Slet
  8. u ha det er farligt med nethandel, det kan nemt gribe om sig, pludselig er kurven fuld af alle de mange dejlige sager.Men fugtmåler og ph målere,der er jeg ikke lige med ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Du har helt ret, det er farligt med nethandel, men jeg kommer jo ikke så tit i nærheden af en planteskole, så jeg er glad for, at man kan handle planter på nettet. Ang. fugt og ph måler se mit svar til Hanne, Tilst.

      Slet
  9. Skønt alting pibler frem.
    Jeg er nok heldig med, at jeg ikke kan handle på nettet...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det kunne du såmænd nemt komme til, men nu er du jo på marked hver fredag, så du finder ud af at købe dine planter på anden vis :o)

      Slet
  10. Puha ja, her blæste det også en halv pelikan, så jeg blev også indenfor. I februar behøver vi kun gå ud, når vi har lyst, synes jeg :-)
    Ja, jeg skal ihvertfald nok nære mig med at kikke på det link, for min klikfinger var i aktion og købte en ny varmeblæser idag. Kedeligt ja, men den skal jo holde liv i alle de skønne ting i drivhuset.
    Det bliver spændende om I får unger at se i redekassen. Han er godt nok energisk, ham Bent :-)
    Og så håber jeg det bedste for dine Dahlia. Men hvis du gerne vil have dem til at spire nu, skal de nok ind i varmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Så var jeg ikke den eneste, der blev inde :o) men i morgen skal vi ud, da lover de stille vejr og sol, det bliver dejligt.
      Ja med alle de planter du har, er det mere vigtigt med en varmeblæser, det har du helt ret i. Vi har også talt om, at hvis de nu ikke gider den kasse, så er det lidt ærgerligt med det store arbejde. Ja når det tager ham, er han meget energisk :o)
      Tror du det var forkert at sætte mine dahlia i jord nu? De behøver ikke at spire endnu, det var jo rigeligt tidligt. Det var et forsøg på at redde dem fra udtørring. Måske mugner de helt i stedet. En dahlia koster mellem 30 og 35 kr. på hollandskeblomster.dk. Til gengæld er det større knolde skriver de. Jeg bestilte kun en, så køber jeg nok nogen i Netto i morgen.

      Slet
    2. Hej igen.
      Nej, jeg tror at det var en god idé at sætte dem i jord nu, hvis de var ved at tørre ud. Det er som regel kun hvis man vander, og så lader dem stå koldt, at de kan finde på at mugne.
      Jeg planter mine i pottemuld om efteråret og lader dem stå sådan hele vinteren. Det virker perfekt.

      Slet
    3. Hej Hanne
      Tak fordi du vendte tilbage her. Jeg synes godt jeg kunne huske, at du planter dine i pottemuld, mine stod i sand og spagnum, det blev for tørt.
      Vil du skrive på din blog, når du begynder at vande, så gør jeg som du gør.
      Sidste år plantede jeg dem i pottemuld, vandede lidt og flyttede dem udenfor i solen om dagen, det virkede også.

      Slet
  11. Held og lykke med dine georginer. Min overlevede i min nye opbevaringskælder under "Drive-huset". Min, fordi jeg havde faktisk rigtig mange, men sidste vinter stod de, som de plejer, i kælderen. Jeg havde bare ikke taget højde for, at vi havde lagt gulvvarme. Så alle på nær en, var tørret ihjel.
    Håber dine har overlevet!
    God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Skipper
      Tak skal du have, måske får jeg brug for det :o)
      De er svære at opbevare, ikke for varmt og ikke i minusgrader, ja det er ikke nemt. Mon ikke de fleste af os har prøvet at miste georginknolde. Bortset fra at man kan købe dem i Netto for 8 kr. ellers er de blevet noget dyre, et styk for over 30 kr., så må de gerne leve mere end et år.
      Også god søndag til dig i dette herlige vejr.

      Slet
  12. Det bliver spændende at høre om fuglekassen. Vi har kun de almindelige. De blev allesammen renset og skoldet i dag i det fine vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg skal nok fortælle, når der begynder at komme liv i fuglekassen. God idé at rense og skolde, det gider Bent desværre ikke, og jeg kan ikke nå at tage kasserne ned.

      Slet
  13. Hej

    Vil du gerne have et link til billige dahlia er der trifoliumfro 18 kr stk. ikke så billig som netto men flere og vælge imellem. Jeg er dybt bekymeret for mine for troede jo ikke det blev vinter, så de stod i driv huset med bobelplast over og dyner da det frøs rigtig og nogle af dem er ihvertilfald rådne så krydser for resten godt nok træls når man har samlet mange (mindst 44 forskellige)har heldigvis taget frø men så bliver de ikke som dem jeg havde..
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg har handlet hos Trifolium flere gange, synes deres priser var steget, men jeg kan godt se nu, at de er de billigste, bortset fra Netto. 8 kr. for dahlia men så er der heller ikke så mange forskellige.
      Jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig over at dine er rådne, det er da rigtig træls, når du havde så mange forskellige. Det er en svær kunst at opbevare dahlia. Hanne i haven har sine i pottemuld, det går altid godt, siger hun, så måske skal vi prøve det næste år.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet