onsdag den 29. marts 2023

At plante roser i snestorm - en tur til Ravnholt

  I søndags var det nemt at tage flotte himmelbilleder


vejen jeg går på hver morgen
nogle gange går jeg af vejen til Rødebro. Her i forgrunden kan I se, hvorfor den har fået det navn.
udsigten er der ikke noget i vejen med, når solen skinner

Her skinner aftensolen på Hellerup Kirke
o
her går den ned i vest :)det var ren nydelse.
Men det var det ikke om eftermiddagen. Dagen startede med flot solskin, det var selvfølgelig lidt køligt, men over middag mandag gik det løs:
haven fik sne

og der var snestorm over markerne, så vi knap kunne se kirken
det lagde sig både her og der
også i det nye rosenbed, som vi var startet med at tilplante. Det var voldsomt, og da det var tøsne, satte det sig under sålerne på støvlerne. Vi skyndte os ind, her er vi lige kommet ud igen. 11 roser i det runde bed og 9 roser i dette. Nu mangler vi kun klatreroserne. Nogen der har en god ide til lavt bunddække mellem roserne. Jeg er ikke tilhænger af planter mellem roserne, men jeg har lige læst, at hvis man går og hakker jævnligt i jorden, sætter man gang i ukrudtsfrøene, det ville være dumt.
Tirsdag kørte vi til Ravnholt, Bent kørte videre til Ringe, mens jeg gik hjemad med hundene, her er billeder fra det fine slot:





En fin tur hjemad, der er 3.6 km, men Bent kom tilbage og tog os op.
Fine gamle nostalgiske skilte

Her er rhododendronbedet lavet, Bent ligger ikke på den lade side. I morgen lover de regn hele dagen, så skal der igen arbejdes inden døre. Jeg er glad og taknemmelig over alt, der er nået den sidste uge. 
Med dette vinterlige indlæg vil jeg ønske jer en god dag. 





18 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth. Det lyder og ser ud for mig til at du er ved at være "frisk" igen og sikke masser I allerede har fået lavet. Det var nok vemodigt at flytte fra Samsø, men du ser vel nok mange skønne ting på dine ture rundt omkring . I mandags fik I mere sne end vi fik her i Milbakhaven, det var kun græsplænen der var rigtig hvid en lille times tid, men vi har haft 5-6 graders frost mandag og især tirsdag. I dag småregn og juleroser står op igen , fantastisk hvor mange gange i løbet af de sidste 2 måneder de har bøjet nakken og rejst sig igen. Her er vi ved at kigge på vores georgineknolde, men det bliver ikke de første 5 uger de skal i jorden. Mange hilsner fra Ulla Milbak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ulla
      Ja men det går i hvert fald meget bedre, ikke helt som før med hånden, men jeg håber, det bliver bedre. Det mest vemodige var at forlade haven, jeg fik ikke tid til at være ked af det på grund af uheldene. Jeg klarer mig fint uden ølivets "glæder" med færge osv. Vi har mange gode steder her omkring, så vi går og kører rundt mange gange. Ja tænkt at vi fik mere sne end Nordjylland, det er vi ikke vant til, det forsvandt hurtigt igen. Vi har ikke så meget frost her, men den står gerne omkring 0, og der er is på vandpytter og søer. Ja heldigvis rejser påskeklokker og juleroser sig igen. Ja det er tidligt nok at sætte georginer.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  2. Det kommer vel mer snø der du bor nå enn da du bodde på Samsø? Å plante roser i snøstorm har jeg dog aldri gjort, men da har dere fått prøvd det også :) Dere har så mange flotte slott i Danmark.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Egentlig ikke meget mere sne end på Samsø, det er mest Nordjylland og Nordsjælland, der får sne. Ja det er lidt specielt at plante roser i snestorm, vi havde regnet med anderledes vejr. Ja der er mange flotte slotte og herregårde her omkring.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Jeg var kommet helt bagefter ,men har nu fået læst dit indlæg fra i søndags.
    Jeg skal da love for I går til den, der sker godt nok meget, hyggeligt at dit kineser træ er flyttet med til Fyn. Jeg tænker bare at Bent planter rhodoerne tæt på hegnet, de bliver hurtigt store. Sikke et par flotte godser du viser billeder fra, ja de jernlåger er jeg også helt vilde med, og det gamle vejskilt ved Ravnholt er flot, du er heldig, du er i gåafstand fra den slags steder.
    Hold da op det var billigt for forårsløg, ellers koster de jo 3x så meget.
    Vi har ikke fået så meget sne men de sidste par nætter har det frosset en del -5-6 grader.
    Om en uge sidder jeg i Irland, jeg har rigtig travlt, nu har jeg fået 3 andre haver klemt ind i programmet den ene med frokost og rundvisning så det glæder jeg mig vildt til. 10 haver i alt om alt går vel på 10 dage så der er
    noget at opleve, nu har jeg fået købt kuffert og valuta nu mangler jeg bare at printe mit boarding card ud, det skal man selv gøre hjemmefra.
    Ingen kamera endnu, det kan jeg stadig nå.
    Venter på 3 planter fra Tyskland, de kommer i denne uge, der er overfyldt i
    mit pottingshed, men det er jo ikke vejr til at plante det ud så længe vi har
    nattefrost. Jeg tror jeg har plantet 500 vintergækker og ca 100 dorothealiljer, men der er også ved at være mange i skoven efterhånden.
    Ha en rigtig god dag.
    kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja sådan kan det gå, men nu skal du så snart til Irland, så bliver du også bagefter, du får nok at se til, det bliver spændende at se så mange haver, mon ikke du bliver træt, men du får mange gode oplevelser med hjem. Det er simpelthen i påsken, du skal derover, det er da fint. Håber du får en dejlig tur og får hygget med Jens Christian også.
      Nej der er for meget frost endnu hos jer, så du må rykke lidt sammen på planterne. Du har godt nok haft travlt med at plante. Det er et stort arbejde, men det går du ikke af vejen for.
      Måske planter vi for tæt på hegnet, vi ser hvordan det går, vi har jo ikke en skov at plante i :) Han har selv nævnt det, men jeg siger, at det ikke gør noget, at de gror sammen.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Barkflisbunddække? Det har været meget effektivt i mit lille rosenbed ud mod vejen, som jeg kun vil passe minimalt - og så ser det trods alt alligevel lidt naturligt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Da jeg startede med roser, fik jeg det råd af Knud Pedersen, Rosenposten, men hos mig var det ingen succes, roserne fik stængelsyge. Vi tog både flis og dug af, men de blev aldrig så flotte som det første år, men du har ret, det ser lidt naturligt ud.

      Slet
  5. At plante i snestorm? ja hvorfor ikke, fnis, man er vel havenørd. Vi fik osse en del sne mandag. Og der lå faktisk lidt i skyggesiderne endnu i morges da jeg var ude hos hønsene.
    Jeg er ikke fan af bar jord i det hele taget, så jeg har diverse stauder mellem roserne, der matcher i farverne og ikke er alt for voldsomme, men dog har gode blade at dække jorden med. Løvefod, alunrod og storkenæb, er jo klassikere.
    Jeg krydser fingre for vejret er mere havevenligt i weekenden. Jeg skulle gerne ha vasket drivhus, Et hadejob, men det skal jo gøres.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Som mit ældste barnebarn siger, det er for sindssygt, og det er det jo, vi var dog ikke forberedt på, at det gik så galt, så havde vi ikke plantet på det tidspunkt. Ja der var også lidt sne her i morges.
      Nej der er mange, som ikke er fan af bar jord, men jeg er ikke fan af bunddække, der bliver for højt og gror ind i roserne. Løvefod bredte sig rigtig meget hos mig, også visse storkenæb blev for store mellem roserne. Alunrod har jeg ikke prøvet mellem roserne.
      Jeg er glad for, jeg ikke har pavillionen er gøre rent i mere. God arbejdslyst.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Jamen dog, sikke et vejr! Sådan så det også ud hos os i et par timer, men vi var ikke ude og plante i det vejr:-) Men alt hvad i får lavet ser jo så fint og ordentligt ud, og det skal nok blive pænt allerede i år. Lyder som om du er tilbage i storform og får gået Fyn tyndt med dine små venner. Det er fine billeder af de herskabelige forhold på den nye egn!
    Jeg er jo mildt sagt ikke rosenekspert, men lave timian-planter kunne måske være en idé under de rosa roser. De trives godt i sol og er grønne om vinteren også, og så dufter de jo ret skønt og kan klippes ned når man synes de bliver for ranglede.
    God serie med vejrbilleder til en start!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var et værre vejr, men som hos jer var det kun et par timer. Jeg håber det bedste, nemlig at det bliver pænt allerede i år. Nej storform er jeg ikke i, bliver måske heller ikke, men jeg træner på det. Der er mange fine steder at gå her omkring.
      Ja hvorfor ikke med timian, jeg havde dem jo i ørkenbedet, men det med at få klippet ned, får jeg ikke gjort, jeg vil nu kigge på det.
      Tak skal du have.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Hold da helt op, der fik I lige vinter :-) jo her sneede det da også, men det var ikke så set kunne lægge sig. Godt at I kunne grave gennem sneen så I kunne plante, men det var nok mere rart indendøre. Ja det er jo det gode ved det hele at I alt efter vejr ig vind kan vælge om der skal arbejdes unden for eller indendøre. I har jo nok at gøre begge steder endnu :-)
    Skønt at dig og hundene igen er på farten og dejligt med billeder rundt fra jeres nye nærområde.
    Jeg syntes det er svært med bunddække mellem roserne, der findes jo nogle forskellige lave storkenæb, men om det kan bruges ved jeg ikke. Jeg har kun lidt mellem mine roser i et enkelt bed og det er sibirisk portulak som jeg har fået af dig.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må vi sige, det var voldsomt, marken blev helt hvid, men det forsvandt hurtigt igen. Vi manglede kun et par roser, så vi blev hurtigt færdig efter det var holdt op. Ja Bent kan altid finde på noget at lave både inde og ud.
      Ja nu ser nærområdet lidt anderledes ud, men det er lidt for langt at gå begge veje, med mindre vi nøjes med at gå til Hellerup. Jeg er ikke så vild med storkenæb, men de lave kan gå an, jeg tror, jeg har fundet noget andet. Portulak den har jeg helt glemt, jeg fik ikke nogen med mig, men det kan der nok rettes op på.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Forhåbentligt bliver det så det sidste vinterindlæg i denne omgang. Dine knæ må efterhånden have det godt at dømme efter de mange ture, du får gået. Roserne er sikkert lige glade med sneen, og I slipper måske for at vande de nyplantede roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja lad os håbe det, sidste år fik vi sne i april, så man kan aldrig vide. Ja heldigvis har jeg ikke problemer med knæene længere, jeg skal bare passe meget på ikke at falde igen, men det kender du nok.
      Jeg tænker også, at roserne er lige glade med sneen, og i dag regner det meget, så jeg behøver nok ikke at vande.

      Slet
  9. Flot solnedgang. Det ser næsten ud, som om der er ild i træerne.
    Som bunddækkeplante mellem roser vil jeg foreslå den lave Geranium sanguineum var. Striatum, krybeklokke, vintersar og lave sorter af salvie.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  10. Tak Elna
    Ja det var nok lige din kommentar, jeg ventede på, du ved om nogen noget om bunddække. Jeg kigger på det.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet