søndag den 26. marts 2023

Sommetid og vinterkulde, ja og nye bede.

Jeg bryder mig ikke meget om at stille urene om i forbindelse med sommer-og vintertid. Men det hjælper ikke. Nu er det 43 år siden, vi startede med det, for min skyld må det gerne stoppe. 

Jeg havde en fin fødselsdag med besøg af familie og venner. Til morgenkaffen kom min bror og svigerinde, og Pers svigerforældre, som bor i nærheden i Ferritslev. Til aften kom min mellemste søn Tim et smut forbi, idet han havde været til møde i Kolding og skulle videre over broen til Sjælland, tænk at det nu kan lade sig gøre at have besøg på dagen, det var hyggeligt. Ja Per og familien var her selvfølgelig også.

Gaverne var 

en dekoration
jeg havde ønsket mig sådan en, da Per og jeg var i Billigblomst, jeg synes, den er fin
Jeg fik også denne fine stjernemagnolia, den blev plantet i går
Et gavekort og chokolade blev det også til. Bent har lovet mig en tur til Gavnø slot, når den japanske kirsebær blomstrer sammen med alle tulipanerne. Vi skal også en tur i Peter Hansens have i maj, den ligger på Lolland. Sådan noget kan lade sig gøre nu, det glæder vi os til. Måske kan vi også være heldig at mødes med nogle plantevenner, når vi tager turen. Jeg skal nok advisere i forvejen.
I dag har vi plantet
en masse løg, fredag var vi nemlig på tur til et gartneri ved Tommerup, det tog en ½ time hver vej. 
5 kr. pr. plante for narcisser, krokus og muscari samt ornithogalum, altsammen noget, der ikke var meget af i haven.  

Ditlevs Gartneri https://www.facebook.com/ditlevsgartneri, de fleste blev plantet i dag. Tilbuddet gælder i dag med, der var mængder af planter.

Kinesertræet blev også plantet, det har stået til opbevaring i Per og Signes have siden januar, nu er det kommet i jorden her hos os, I kan se rosenbedet i baggrunden
Det måtte jeg have med mig. Jeg havde to, det andet blev i haven, dette har jeg købt på en tur med Dorte i Haderup.. Billedet er selvfølgelig fra sidste forår.

Et par rhodoer blev også plantet, købt i Billigblomst, R. Hydon Velvet til venstre og R. Silber Velours til højre.
R. Hydon Velvet har det smukkeste indument
og blomstrer så fint, billederne er selvfølgelig fra min gamle have.
Hvad indument angår kan R. Silber Velours også være med
fine knopper, desværre bliver blomsterne tit svedet af nattefrost, det glemte jeg vist, da jeg købte den. Vi må se, hvordan det går, for det er uden tvivl værre her. 
Denne påskeklokke havde jeg med fra Samsø, formen er lidt speciel, så jeg kan nemt se, 
at det er en af dem, jeg i sin tid købte hos Rita.
denne påskeklokke var i haven, men blev flyttet ind i området med træerne.
Forleden da var vi i Rema,  stod denne og kaldte på mig, den hedder R. Conny, jeg har haft den på Samsø, men den gik ud for mig. Den får fine efterårsfarver. 
Scillaerne er overalt, det ser flot ud. 
Et par Teté a teté er dukket op ved huset. 
Vi har stadig en del potter, der skal plantes samt 4 klematisser og andet godt. Vi bliver ikke lige arbejdsløse, men jeg har trøstet Bent med, at der ikke er plads til så mange planter her på matriklen, så på et tidspunkt må det høre op. Det bliver kun lidt småting, men indtil da er der de sidste mange roser, det er næsten det værste, for der skal graves græs af, det er hårdt, og jeg er desværre ikke til meget hjælp. 
Til slut lidt billeder fra min morgentur i går, hvor det desværre regnede.
Jeg gik til Hellerup kirke
men det var nu mest porten, jeg ville vise jer, den er ret flot. 
det er Hellerup gods også
der er en stor skov med et vandløb, jeg tænker, det er Hellerup å.
Stengærder er der mange af herovre, dette hører også til godset. Længere oppe fører vejen til Ravnholt, jeg har ladet mig fortælle, at der er scener taget fra Ravnholt i den nye film "Kysset"
Det regnede en del i går, men solen har også skinnet, måske kan I se regnbuen i baggrunden. 
Regn og blæst har der været en del af i weekenden ja og i marts måned, nu må det godt snart blive forår. 
Bliver det for slemt, sidder vi i udestuen og hygger os. Vi satser på godt vejr i dag søndag, vi skal have plantet noget mere. Urene blev igen stillet, nu er det sommertid, om man kan lide det eller ej. 
Måske skal I også i haven, rigtig god søndag.








22 kommentarer:

  1. Hvor dejligt at fejre din første fødselsdag på Hellerupvej, med familien omkring sig. Og så sker der sandelig også noget i haven. Bent ligger ikke på den lade side. Det skal nok blive til den smukkeste Høneballehave bare i mindre skala.
    Haveknus fra fru Friis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja nu går vi til den, Bent arbejder og jeg bringer planter til huset, vi håber, det bliver godt. Fødselsdagen var hyggelig og noget anderledes end på Samsø.
      Knus

      Slet
  2. Nu rykker det Lisbeth, og i får sandelig noget fra hånden! Ser godt ud med de nye bede - det må være skønt at få noget i jorden. Et herligt scoop med de mange billige løgplanter, men også dejligt I allerede har et helt tæppe af scilla. Til næste år vil det nok være en anden oplevelse at kigge ud i haven fra den gode udestue.
    Lyder også fint med et par udflugter til vores egn. Kan hænde vi mødes det ene eller andet sted når foråret engang begynder at vise sig for alvor?

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu rykker det, endelig kommer der noget i jorden. Bent er en knag til at lave bede. Ja scillaerne kan noget og sammen med narcisserne bliver det godt.
      Ja du forstår et hint, jeg regner bestemt med at vi skal mødes måske både en og to gange omkring maj, det håber vi. Lige nu mangler noget varme.
      Knus

      Slet
  3. Der må navneforandring til 😊 Og da I nu bor i de smukke omgivelser med godset om hjørnet, så må det da være Helleruphaven, som helt sikkert bliver lige så enestående smuk, som jeres tidligere have, bare i mindre format 💞 Det ser ALLEREDE flot ud 🤩
    DEJLIG søndag til jer begge fra Egernvej ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Helleruphaven ligger ved godset, så nej der skal ikke laves om på nostalgien med Høneballehaven, det er i øvrigt også det nemmeste ikke at lave navnet på bloggen om, det andet vil give mange problemer.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Så flott å se vårbilder fra din nye hage! Jeg er ikke misunnerlig i det hele tatt ;-)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Nej hvorfor skulle du være det, du har jo alt det dejlige sne ;)
      Klem

      Slet
  5. Bare man ikke får en parkeringsbøde, så generer det ikke mig, at vi skifter til sommertid. Det begynder da så småt at ligne en have efter dit hoved. Bent bliver ikke arbejdsløs lige med det første.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej en parkeringsbøde er der ikke meget ved. Ja nu ligner det efterhånden en have jeg kan finde på at lave, og Bent har rigeligt at se til. Der kommer mere endnu inde i huset.

      Slet
  6. Tillykke med din første fødselsdag i din nye have 🎈🎈🎈🥂
    Sommertid er jo for at spare på strømmen - det virker da helt fornuftigt i disse energikrisetider. Jeg er lidt ligeglad, for nu kan jeg sove og vågne som det passer mig; det var værre at miste den time dengang jeg gik på arbejde.
    Det med, at der bliver kørt flere dyr over pga. overgang til sommertiden, er en skrøne, heldigvis, men den er ret sejlivet 😏

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Jo tak for det. Ja man vænner sig jo til sommertid, især som pensionist, men jeg kan nu bedst lide, at det er det samme med uret året rundt.

      Slet
  7. Slowly, Spring is coming to your garden. That is nice. Maybe in two to three weeks mine will look that way.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes spring is coming and to your garden too.

      Slet
  8. Jeg er heller ikke begejstret for sommertid. Og det pjat med at det er for at spare på strømmen tror jeg ikke på. Vi bruger jo bare lys-strøm om morgen istedet for aftenen.
    Skønne små løgpotter I har fundet, sikke et kup. Så kan du, læs Bent, sætte nogle der hvor I mangler farver nu. Bent har da vist nok at gøre ihvert fald dette forår, hvis du stadig finder alle de "farlige" steder du ikke før har kunnet nå. hæhæ.
    Jeg har været på Gavnø nogle gange, det er flot. Osse kirsebærtræerne er en oplevelse. Peter Hansens have har jeg desværre kun læst om, ikke besøgt, men det skulle vist osse være godt.
    I har en dejlig udsigt i udestuen. Hvis jeg havde sådan en, ville jeg vist ikke sidde andre steder inde.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Endelig en der er enig med mig, det er jeg glad for.
      Ja det var noget af et kup med de løgpotter, jeg har dog selv plantet de fleste, men alt det andet går ud over Bent. Jeg er god til at finde de farlige steder, det er ikke slut endnu.
      Jeg så om haven på Gavnø i Familiejournalen, det så spændende ud, så det må vi prøve. Peter Hansens have har jeg gerne villet besøge i mange år, nu kan det endelig lade sig gøre.
      Vi sidder meget i udestuen, vi har lige haft en pragtfuld solnedgang.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Jeg er absolut heller ikke fan af sommertid, selv om det efterhånden har stået på i mange år har jeg aldrig helt forstået det, og mit indre ur skal da lige bruge lidt tid på at blive omstillet, og ovenikøbet har jeg også været syg med noget omgangsyge her i weekenden så det har været dobbelt øv :-)
    Dejligt med så mange gæster på dagen, det er du jo ikke vant til, det er nok noget I skal til at vænne jer til, og at alt besøg ikke skal aftales lang tid i forvejen nu hvor I bor her midt i landet hvor der ikke er en færge i spil. Ja det er jo også pludselig blevet muligt for jer at komme ud og se jer omkring, nu hvor I bare kan starte bilen og køre derudad :-)
    Dejligt at det stille og roligt går fremad med gravning af græs og plantning, denne uge tegnet desværre ikke så godt vejrmæssigt, men så er det jo skønt med udestuen hvor I kan hygge og nyde det derude uden at blive kold :-)
    Nå men nu er der kun en uge til påskeferie :-)) det ser jeg godt nok frem til.
    En rigtig dejlig dag til jer, solen skinner da fint idag, men jeg syntes at det er lidt køligt.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det sommertid kan vi godt undvære, det var da ikke rart med omgangssyge, håber det går bedre.
      Ja det er helt anderledes med gæster på min fødselsdag, vi hygger os også med mange ture på de små veje, men vi skal lige være færdig med at lave bede, så bliver der mere tid. Solen skinner fint her, og det blæser ikke, så det er en fremgang.
      Godt du snart har påskeferie, godt med noget at glæde sig til. Nu vil vi i haven.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Et forsinket tillykke med fødselsdagen. Du lever jo i sus og dus Lisbeth :-)
    Hvor må det være spændende at komme i gang med at beplante en "ny" have. Det er godt, du og Bent kan finde ud af en arbejdsfordeling.
    Var jeg kommet forbi den smukke jernport, ville jeg også have stoppet op for at fotografere. Jeg elsker den slags porte. Heldigvis passer de ikke i stilen til vores hus, for de er vist temmelig kostbare.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Elna, ja i forhold til før, lever jeg i sus og du :)
      Det er meget spændende at beplante en ny have, og spændende hvordan det bliver, når det bliver sommer. Før hen kunne jeg selv plante roserne, men det kniber noget, godt Bent vil hjælpe mig.
      Den jernport er fantastisk, men du har nok ret, den er dyr, så det lader jeg Hellerup gods om at investere i, men flot er den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Åh det må være godt at få plantet træer og rhodo'er og løg. Så begynder at blive den have, som du ønsker dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja nu sker der heldigvis noget.

      Slet