mandag den 10. februar 2020

1½ time i Arnes paradis

er alt for lidt selv på en kold februardag.
I lørdags var vi en tur på Fyn Bent og mig. Jeg havde forsøgt at lokke andre med, men det lykkedes ikke. Vi tog færgen 10.45 og hjem igen kl. 17.00, så der var ikke meget tid til besøget.
Turen gik til Glamsbjerg til Arne Jakobsen´s for at se planteskolen. Den er kun åben efter aftale. Jeg var inviteret af Susanne fra Rosenkreds Fyn. Jeg var godt nok lidt skeptisk, tænk at tage på havebesøg en kold februardag, var der overhovedet noget at se, når det var vinter? Vi kørte ad små snoede fynske veje. Sikkert rigtig kønne i maj, men på en grå dag var det ikke så spændende, især ikke da vi kørte bagefter en bus det meste af vejen fra motorvejen.
 Men det var det hele værd, Arne er en spændende fortæller med en guldgrube af viden.
Vi lyttede alle opmærksomt. Der blev fortalt mange historier, bl.a er Arne uddannet her, han fortalte, at de havde været 100 ansatte, og at de 40 havde bopæl der. Deriblandt Arne selv. Senere var han nogle år på en planteskole i England og har været på adskillige ture til udlandet for at finde planter. For 57 år siden startede han sin egen planteskole, desværre er den lukket nu, men der er ingen tvivl om, at det har været et spændende sted. Han står gerne i Kolding Grundlovsdag og sælger af sine fine planter.
Han har selv lavet det meste enten fra frø eller med podninger, hos ham findes der planter, som man ikke ser andre steder i landet.
Se bare her:
 Pinus strobus Pendula
 der var mængder af potter, ikke mange havde løv, så man skal kende de latinske navne godt for at have en lille idé om, hvad det er.
 Der var nu slet ikke tid til at undersøge skiltene
  desværre var der rigtig meget mudder, det er svært at undgå i denne regntid
 nogle af os havde været så fornuftige at tage gummistøvler på, efter Susannes anbefaling, det var vi glade for.


Der var mange spændende træer, desværre nåede jeg ikke at skrive op, hvad det var.

. Næste gang skal vi have mere tid. Det kneb med at nå at få Koelreutiaen Jeg skal helt sikkert på besøg igen i maj, når der er løv på træerne. Hvis andre bloggere er interesseret, så giv lyd og vi kan arrangere en tur.
Jeg havde 4 planter med hjem, jeg gik egentlig kun efter kinesertræet, men hvem kan nøjes med et træ, når der er så mange fristelser.
Koelreutia, som Bent er ved at plante her, nøje overvåget af Bellis og mig, her kan du se den. Jeg faldt for den i Arboretet i Hørsholm. Vi sætter den der, så vi kan nyde den inde fra stuevinduet. Vi kunne få en større plante, men så var den for lang til bilen.
Her er et billede Bent tog, da vi var i Arboretet i september 2019
Denne her kunne jeg heller ikke stå for, den kom med hjem. Photinia serratifolia `Pink Crispy 
ògså kaldet Glansmispel, den er stedsegrøn.
Acer palmatum ukigumo Silberahorn  kom også med i bilen.
Den sidste jeg købte var denne her
Salix moupinensis (billedet lånt på nettet)
Som I nok kan forstå, var det en stor oplevelse at besøge Arne Jakobsen. Jeg brugte kun 565 kr. på de 4 planter.

Men i går gik det knap så godt, det stormede og regnede, færgen til Jylland var aflyst hele eftermiddagen. 
Vi har fået over 20 mm, tja så ser her sådan ud
 Regnvandsbedet den ene vej
 og den anden vej
 som I kan se stod vandet højt
 også i grøften
 her er den sidst omplantede rhododendron R. luteum, den står i skoven og mangler bestemt ikke vand.
Gad vide om den gamle bænk overlevede stormen. Heldigvis har jeg tænkt at plante Salix moupinensis lige netop der, hvor bænken stod, så må vi se, om vi kan finde et andet sted til den eller den er kaput. 
I må have en dejlig aften,  

30 kommentarer:

  1. Spændende tur I har været på og spændende træer du fik med hjem. Det er godt at komme ud og se noget engang imellem.
    Det er noget af et vejr vi har haft det sidste døgn og en ordentlig sjat vand I har fået :-)
    Lisbeth, vil du sætte link til min nye blogadresse i din linkliste?
    https://countryliv.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en spændende tur, jeg er glad for købet
      Ja frygteligt vejr, godt det var lørdag, vi var af sted.
      Det kan du tro, jeg vil.

      Slet
  2. Det ser ud til at være et rigtig spændende sted. Sikke lækkerier du fik med hjem. Så er det om at finde plads til dem, eller har blæsten skaffet ekstra plads?? Det ene ligner ved første øjekast lidt kirsebærkornel i fuld blomstring, i hvert fald det billede der popper op ved dit link. Hvor vinterstærke er de forskellinge, hm det er vist mit sædvanlige spørgsmål. Der er jo ingen grundt til at skrive dem på ønskelisten, hvis de er sarte,, det duer ikke her.
    Vi fik ca 17 mm, så ikke helt så meget som jer. Det er godtnok nogle søer I har fået i haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var et spændende sted, jeg er glad for lækkerierne. Jeg har fundet pladser til dem, men mangler stadig at få plantet de tre andre. Ja Kolreutia kan godt minde om kirsebærkornel. De er så vidt vides alle vinterstærke. Photinia serratifolia `Pink Crispy kan tåle ned til - 20 grader, det får vi i hvert fald ikke.
      Ja det er meget vand, og de lover mere i morgen. Vi pumper og pumper.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Det ser spændende ud! Og det er skønt at være på havebesøg i den kolde tid. Man trænger til at være ude og få nye indtryk :-) Godt, at I nåede hjem, inden blæsten tog til!
    Jeg synes ellers, at vi har det vådt, men I følger da godt med, kan jeg se ;-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det var spændende, jeg nød det, men det bliver nok endnu bedre i maj.
      Det kan du tro, vi var glade for.
      Ja vi har masser af vand.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jeg kan forstå at det ble for lite tid der. Utrolig flott den Blankmispel du kjøpte. Den skulle jeg gjerne hatt selv :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var alt for lidt tid, jeg kunne have brugt meget mere, men så havde pengene ikke slået til. Ja den Blankmispel havde lige været noget for dig :)
      Klem

      Slet
  5. Det er ikke ofte man er på tur om vinteren, men det var da vist en på alle måder fin tur :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det kan du tro det var, godt det var om lørdagen :)
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Det var spændende at høre om dit besøg. Vi var sammen med en flok "gamle havevenner" i går og snakkede netop om Arne Jacoksens planteskole og om han mon er levende endnu, det kan jeg så se, at det er han. Det var lidt sjovt.
    Vi har en broget bladet Cornus, som jeg ikke kan huske navnet på, men som er købt af ham for mange år siden, den er meget langsomt voksende. Hilsen Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Godt du synes, det er spændende, sjovt at I lige har snakket om det. Ja Arne lever i bedste velgående.
      Han har mange gode planter.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth.
    Godt du havde gummistøvler på :o) både hos Arne Jacobsen og derhjemme. Det lyder til at ha været meget spændende og jeg tænker du nok kan få samlet en lille flok til Maj. Tror du forresten ikke at du så skal ha Trailer med :o)))
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja gummistøvler er uundværlige i denne tid. Ja det var en spændende tur, måske er der nogle, der kan tænke sig at komme med.
      Nej det skal jeg ikke, så mange planter har jeg ikke plads til :)
      Knus

      Slet
  8. Det var en spændende mand og et spændende sted, I besøgte. Jeg fik en flerstammet birk i julegave af Søren. Den hentede vi i Holstebro, og den var så høj, at vi måtte bukke den øverste meter, så den lå langs med forruden. Det tog den heldigvis ikke skade af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var helt sikkert spændende. Vi havde ikke tid til at finde ud at, om kinesertræet kunne tåle det samme som din flerstammet birk. Godt den ikke tog skade. Måske kunne det have klaret det, vi turde ikke satse.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Spændende besøg! 'Kolreutia' hvad er det for en sag? Jeg kan ikke finde den på nettet...
    Det er godt nok slemt vådt hos dig - men mon ikke dræneringen klarer det...
    Bænken ser da egentlig ok ud - det ligner en fra Jysk?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var et spændende besøg. Sådan staves det på latin KOELREUTERIA PANICULATA, kinesertræ.
      Ja der er meget vådt, vi satser på, at dræneringen klarer det, men det tager tid, og der er meget mudret alle vegne nu.
      Bænken er fra Coop.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Jeg har hørt at den planteskole skylle være et spændende besøg, selv om jeg af og til er på de kanter har jeg ikke været der. Selv om vejret og årstiden ikke var det optimale ja så fandt du alligevel nogle spændende planter, så det er nok farligt at komme der når foråret er her og alt er grønt of endnu mere fristende :-)
    Godt det ikke var igår at I skulle på tur. Jeg syntes dog ikke det var så slemt her som lovet, og turen rundt om huset imorges viste heller ingen tegn på nogle ødelæggelser eller væltede ting.
    Jeg opdagede sørme nogle krokus, måske de var blæst op af jorden :-)
    Regnvands bed ja det må siges at det lever op til sit navn. Mon ikke bænken kan klare et par sæsoner mere hvis der kan findes et nyt sted til den, hvor dens patina kan pynte.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var meget spændende, det kan være, du skal med til maj. Det kan gå hen og blive spændende til maj, men jeg har jo stadig ikke plads til mere, heldigvis fandt jeg plads til disse 4 ;) Man skal have en aftale med Arne for at få lov at komme ind.
      Her var det i hvert fald slemt nok, ikke mindst på grund af alt det regn.
      Pludselig så er de her, jeg har også kigget på flere påskeklokker, som ikke var sprunget ud, næste dag så var de.
      Ja lige nu lever regnvandsbedet op til sit navn. Dommen over bænken tager Bent, hvis den er i stykker og ikke kan repareres ryger den nok ud, det har han truet med i flere år.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Det var da godt nok nogle spændende indkøb hos Arne. Kinesertræet er jeg helt vild med, men desværre er der ikke plads til det her. Også godt at komme på plantetur om vinteren, der jo godt kan blive lidt lang, hvad det angår. Du må over til alke fristelserne igen til foråret - om ikke andet, så bare for at nyde de smukke og mere sjældne ting, han har. Godt, at I kom afsted om lørdagen! Det er da voldsomt så meget vand, I har i haven, og i følge meteorologerne kommer der endnu mere testen af ugen, så jeg håber regnvejrsbedet kan klare mosten. Mon bænken klarede rusketuren? Rigtig god dag til dig.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var det, synd du ikke har plads til kinesertræet. Ja det var rart nok med en vintertur for at se på planter. Jeg skal selvfølgelig af sted til maj, men jeg har ikke planer om at købe noget, det er ved at knibe med pladserne. Det jeg kommer for er for at nyde alle de spændende ting. Ja vand har vi rigeligt af, og mere skal vi have. Regnvandsbedet skal nok klare det, men det varer længe inden vandet svinder. Jeg har ikke kigget til bænken siden. Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Good morning dear Lisbeth,
    Must have been a beautiful trip for you. Great that new things came home with you. A lot of water around you place. Let's hope for better weather soon.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      It was a nice trip I have found a place for the plants I bought. I am afraid the weather won´t be better for a longer time.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Det lyder som et spændende sted, og jeg kunne da godt være interesseret i at komme med derhen. Sikke en masse vand! I nat haglede og tordnede det her, samt det regnede vildt, så det er virkelig sumpet på gange og i bedene, men vi har ikke deciderede pytter, så på det punkt er vi heldige. Jeg har vinterferie og havde håbet på at kunne komme i haven, men det er ikke blevet til meget, udover at jeg har plantet flere roser i forhaven. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det lyder godt, du har jo plads til mere, man kan næsten ikke lade være med at købe noget med hjem, Arne har mange spændende planter.
      Ja det er ikke vand, vi mangler nu i modsætning til i sommer, hvor vi var mange, der manglede vand. Det lyder godt, at du har plantet roser. Jeg skal nok skrive om næste besøg hos Arne, rart når nogle er interesserede
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Det var sørme da et spændende sted. Jeg kan godt forså, at du skal derned igen. Der er jo desværre lidt langt fra både Samsø og Ebeltoft, men vi kører en gang imellem over Fyn for at besøge familien på Sjælland. Så vil jeg huske Arne. Tak for tip.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det kan du tro, jeg vil bestemt gerne se det igen i maj. Jeg ved, at der bliver arrangeret et møde igen i maj. Men du har ret, der er langt. Husk at ringe til ham og aftale en tid, han er svær at få fat i.
      Selv tak.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Det er altså lidt nørdet - på den fede måde - at være på havevandring i februar og gummistøvler :-) Det lyder som et rigtig inspirerende sted for dig med alle de spændende træer mm.
    Vi har også vand nok - nu må det godt være tørvejr en rum tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det indrømmer jeg gerne, men jeg var glad for gummistøvlerne :)
      Det var meget inspirerende, når man går op i spændende træer og buske.
      Ja tak gerne tørvejr, men jeg tror desværre ikke, at vi får det.

      Slet