tirsdag den 18. februar 2020

En vandet affære og trods alt lidt blomster

 Påskebedet lever igen op til sit navn

Over hele landet er vi plaget af store vandmængder, jeg er helt klar over, at det ikke kun er i vores have, der er problemer, men jeg må jo lige tage billeder af det, så I kan følge med.
Søndag fik vi næsten 13 mm, Bent måtte til sidst sætte en prop i, for pumpen kørte uafbrudt, det er ikke godt.
 I går pumpede han vand ud på markerne overfor
der pumpes
 her kommer det ud i et hul på grunden ved siden af. Godt vi ingen naboer har, så der er heldigvis mange brakmarker vi kan lade vandet løbe ud i.
 regnvandsbedet er endnu mere fyldt med vand i dag, fordi han satte proppen i.
 i skoven  ser det sådan ud
og ved huset, men det har nu ikke noget med regnvandsbedet at gøre, her bliver ikke pumpet.
Efter disse triste billeder må vi have nogle Helleborus
 klokkehøjen
 og lidt tættere på
er den ikke flot, desværre er der kun enkelte, og de breder sig desværre ikke ret meget.
 for fra
 og fra siden, de står i vand i Hjertebedet

 ja vand har vi nok af, her er det i skoven


disse står også i vand, det er seje planter
 Det kniber for mine crocus at springe ud, de mangler sol, heldigvis skinner den mellem bygerne i dag.
 måske går det bedre med disse, de står i ørkenbedet
 Dorothealiljerne står også i vand
 R. Isolabella er tæt på blomstring nu, så helst ingen nattefrost nu
R. Praecox
Jeg tror, at dette er spirende Martagonliljer. Nogen der kan give mig råd om, om jeg bare skal lade dem stå i potten, måske skal jeg sætte dem i bedre jord? Jeg har sat frøstandene i for at huske, hvad jeg havde sået der.
Jeg har lyst til at gå i haven, men det er så mudret derude, og det blæser stadig en del. Mon ikke jeg kan finde på lidt at lave derude alligevel, når det endelig er tørvejr.
Fortsat god tirsdag.

29 kommentarer:

  1. Good afternoon dear Lisbeth,
    Such a sad vieuws with the lots of water in your garden. I hope it soon will be any better. But the colors of the Helleborus and Narcissus bring in the sunshine a bit. Not a great day for you to walk in the garden today but maybe tomorrow it will be different.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke
      It is really sad to see so much water in my garden and it is not funny to go around in it. I am happy for the flowers, we have had a little sunshine today but now it is raining again and the wind i strong. I am not quite sure tomorrow is better.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hold da op der er meget vand! Håber at I får det bedste ud af haven på trods af regnen :) Det er dog stadig nogle utrolig flotte blomster!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja der er rigtig meget vand her lige nu. Til sommer bliver her såmænd nok tørt igen, sådan er det hos os, men ja har mange flotte blomster nu og endnu flere til forår og sommer.

      Slet
  3. Hej Lisbeth!

    Jag blir så ledsen när jag ser bilderna på allt vatten, gott att ni kan pumpa upp en del men det går ju inte att få bort allt. Torka är förödande men det är vatten också. Hoppas ni har bra skydd för huset. Här på västkusten är det stora översvämningar när älvarna flödar över och marken är så mättad med allt vatten. Nu behöver ni sol så det torkar upp lite.

    Men dina Helleborus är förtjusande vackra!

    Kram, jag känner din oro!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er ikke godt med alt det vand, men så længe vi kan pumpe bare noget af det væk, så går det, men det er stort arbejde for Bent, og de lover stadig mere vand :( Du har ret, til sommer skal vi nok igen kæmpe med tørken. Her har vi kun åer, men de går også over deres breder, jorden er mættet.
      Ja lad os få noget sol, så det kan tørre op, men der skal meget sol til, før det hjælper.
      Ja Helleborus bliver kønnere for hvert år.
      Kram, tak :)

      Slet
  4. Beautiful flowers.
    Spring is coming.

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Det ser da voldsomt ud med alt det vand - godt, at der er mulighed for at komme af med det på de omgivende marker. Til trods for det, ser tingene ud til at trives his dig, og de mange forskellige påskeklokker er virkelig guf for øjet. Hvor er de bare fine og så forskellige i udtrykket. Det får mig til at ønske mig endnu flere påskeklokker her, også selvom en del er gået til for mig. Det skal nu alligevel prøves af, og nogle har jo overlevet og står og spreder glæde derude. Spændende, om der kommer nattefrost til de tidlige rhodoer - der er ikke meget, der tyder på det lige nu, men man kan jo aldrig vide med det mærkelige vejr, vi har nu. Mon ikke du kan lade marthagonliljerne være i krukken? Det meste kan jo gro i krukker, når bare de har en passende størrelse.
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der er meget vand, vi er heldige med, at nabomarkerne ikke bliver brugt til noget. Påskeklokkerne trives fint, selvom de står i vand. Jeg kan godt forstå, du har lyst til at prøve flere påskeklokker, mon ikke du kan købe dem billigt hos Lau, så er det knap så slemt, hvis de går ud. Lever de, har du glæde af dem her om vinteren, det er ikke så tosset. Hvis der kommer nattefrost er det nok først hen omkring april, og så er det jo meget godt, hvis de tidlige rhodoer er færdige med at blomstre.
      Jo det er jo kun en potte, de står i, men mon ikke det går.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Så mye vann det er hos deg! Det har kommet mye regn her også, hele 81 mm på en uke. Det er veldig vått over alt. Dine påskeklokker er likevel flotte til tross for regnet.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der står meget vand, men vi har heldigvis ikke fået nær så meget som jer, jorden er bare mættet.
      Ja påskeklokkerne har det fint.
      Klem

      Slet
  7. det er godtnok meget vand du har stående i haven. Heldigvis er det kun de laveste steder vi har stående vand, andre steder er det "bare" mudret.
    Forhåbentlig kan diverse planter klare sig. Men hvis det bliver en tørkesommer, som vi alle frygter, er det nu hård kost for diverse planter og os andre med.
    Den er smuk din mørke dobbelte påskeklokke. Pudsigt nok troede jeg min osse var mørk, nu er den kommet frem og den viser sig at være lys. Hm, alderen og hukommelsen,,, til min undskyldning fik jeg den sidste år, så den er ny i haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi har meget stående vand i hele haven, men her er også lavt over det hele, så der hvor der ikke står vand er der meget mudret, så det er næsten ikke til at komme rundt med havebøren.
      Ja vi håber planterne klarer det, det bliver sikkert tørke til sommer igen, ja det er hårdt for os alle.
      Kan din dobbelte ikke have ændret farve, så det ikke er din hukommelse, det er galt med, jeg synes også, at mine nogle gange ændrer farve.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Godt de omgivende marker kan tage imod al jeres vand, var det ikke en mulighed med en pumpe til, så de kunne afløse henanden?
    De planter du viser skal nok klare sig - men det er værre med visse af de du har i jorden - vi må håbe de ikke rådner - det er så lunt!
    Martagoner er egentlig ikke sarte, men de er nok mellem de liljer der har det sværest med flytning, jeg ville nok vente til de var visnet ned i efteråret. Det ser ellers ud til at være en ok spireprocent:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er vi glade for, tænk hvis der havde ligget huse med haver lige ved siden af. Vi har to pumper, og Bent har lige sendt bud efter en tredie.
      Ja jeg er lidt spændt på mine rhodoer, vi har lige flyttet en, både der hvor den stod, og der hvor den skulle hen var der stående vand lidt længere ned, det er ikke godt med tørke, men tvivler også på, at det er godt med så meget vand. Jeg har jo også mange liljer, jeg er spændt på, hvordan det går med dem.
      Ja der har været en fin spireprocent for Martagonerne, jeg kigger lidt nærmere på dem en af dagene. Mit plantejord slap op, derfor står de i almindelig havejord, det ser lidt knoldet ud.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Der er bare vand alle vegne. Der er så smattet og vådt.
    Jeg har trodset vejret i dag......
    Jep jeg var en tur i haven :)))))))
    nu må jeg jo lave lidt igen. Så jeg gik lidt amok.
    Skønt at være træt på en helt anden måde.

    Klem og dejlig aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er frygteligt med alt det vand og mudder. Tænk at du har været i haven, skønt at høre, gad vide hvad du har lavet.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  10. Så meget blank vand har vi trods alt ikke, men jorden er 100% mættet. Jeg krydser fingre for, at det snart trækker væk. Det er helt sikkert ødelæggende for planterne, hvis de skal stå med fødderne i vand i længere tid. Jeg ville lade de små liljefrølinger stå, med mindre de ser ud til at have det skidt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      I har sikkert fået meget mere regn end os, så jeg kan godt forstå, at jorden er mættet. Vi ligger jo lavt her, jeg er glad for, at vi ikke har fået mere vand. Jeg er bestemt også bekymret for planterne især rhododendron. Desværre varer det nok længe, inden det synker i skoven.
      Frølingerne har det fint, så jeg lader dem stå.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja der er vidst snart ikke et sted hvor det ikke svupper under skoene og det ser ud til at resten af ugen bare byder på mere vand. Her har vi fået så at vores krybekælder begynder at blive lidt fugtig, og når det sker så ved vi at jorden ikke kan klare mere vand.
    Påskeklokker og div. løgplanter ser heldigvis ud til at være ligeglad med at ha’ fugtige fødder, og ja frost vil jo kun være til skade for de rhodoer som jo er pænt lang fremme nu.
    Jeg tror ikke der sker noget ved at lade de små martagon spirer stå men jeg har flyttet så små spirer. De fik så lov derefter at stå et par år inden de blev plantet ud og de har klaret begge flytninger fint. Måske i år er året for de første blomster.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg har tænkt på, om det ikke var vådt hos jer, men det er det så, tænk at det skal overgå os, som plejer at have det for tørt. Nå men det får vi jo nok igen.
      Påskeklokker kan ellers ikke lide at stå i vand, står der om den, men de klarer det da, jeg har endda flyttet nogle af samme årsag, men der er ikke mange tørre steder at flytte dem hen.
      Det kan godt være, jeg skal finde en anden potte med bedre jord til dem, jeg kigger på det i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Ja, vand, vand, vand. Jeg priser mig lykkelig for at bo på sand. Lige indtil vi får tørke. (Men vores jord er selvfølgelig også våd. Bare ikke pytter.)
    Den mørke helleborus er smuk. Som silkepapir. Dejligt at den åbenbart trodser vejret.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja i nat fik vi 5 mm, det er ikke meget, hvis vi har tørke, men det er rigeligt nu, selv markerne ved siden af kan knap nok tage mere vand. Lige nu er det en fordel med sandjord, men det er det ikke til sommer, slet ikke når al regnen er kommer i vinterperioden.
      Ja den mørke er som silkepapir, og heldigvis ville den også i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Det er utroligt med al det vand, nu må der gerne komme lidt sol. Vi har faktisk haft sol det meste af dagen i dag, men ved 18 tiden begyndte det igen at regne og der skal regne hele dagen i morgen.
    Flotte Påskeklokker, de er godt nok seje, at de kan stå i vandet, det er de ellers ikke så glade for. Jeg fandt også den første Påskelilje i dag.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja vi har også haft sol i dag, men ligesom hos jer begyndte det at regne efter kl. 18, dog ikke så meget, men i morgen går det løs igen.
      Jeg undrer mig også over de seje påskeklokker, jeg har også læst, at de ikke kan lide at stå i vand, det ved de åbenbart ikke. Fint at du også er ved at have påskeliljer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Det var da godt nok voldsomme mængder vand. Hold da op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja her er rigtig meget vand, bare regnen ville holde op, men nej det sker ikke.

      Slet