lørdag den 8. februar 2020

2016 første halvdel

Lettere forsinket - vi har været udenøs, mere om det i næste indlæg.
På privatfronten ikke helt så begivenhedsrigt et år, men i haven skete der som sædvanlig en del.
1.1 rim - der var frost et par dage
 3.1. en smuk solopgang
 8.1. sne
 18.1. rim, bemærk Sequoiaen, den var ikke så stor endnu
 18.1. sikken en himmel
23.1. sne
Kort sagt en mere varieret januar end 4 år efter. Den 29. januar var der storm, det er vi mere vant til.
Februar:
 7.2. Theodor blev døbt, men var klædt om, inden jeg nåede at blive fotograferet med ham i dåbskjolen
 i stedet kommer her et billede af kjolen. En kjole der er gået i arv fra farens familie, navne fra flere generationer er broderet på den. Mine børns navne har min mor, drengens oldemor broderet. Der er desværre ikke plads til Theodors og lillesøsters navne, da der i forvejen er 7 navne på kjolen.
12.2. var en fin dag med nogen sol
Marts:
 5. og 6. marts kom der ialt 51 mm, så havde vi balladen igen, vand vand og atter vand
 15.3. rosenbeskæring, gad vide om jeg kan vente så længe i år, roserne er godt nok langt. Min ryg kan ikke holde til, at jeg hele tiden skal bøje mig, derfor sidder jeg på en havestol
 22.3. dejligt solskinsvejr
31.3. tur med veninderne til Peters Planteskole
og til Christiansmindevejens Plantecenter. Ja bilen var godt fyldt op.
Det var det år jeg købte min camelia Brushfield Yellow, den er nu plantet ved skuret. Ved siden af står Aksperlehale /Stachyurus praecox
April:
 1.4. Roser fra Polen bl.a. Poustinia og Burgundy Rambler
 2.4. Espalieret blev sat op, nu vokser der to roser og en clematis op i det
 4.4. mirabellerne blomstrede, det bliver noget tidligere i år, jeg så de første blomster her til morgen 8.2.
  Hasselbror/Corylopsis, dette er fra 13.4.
som følge af al regnen blev det ret smattet på skovstierne akkurat som i år. Det pyntede vældigt med disse sten, men det varede kun kort, for græsset groede op igennem, og med alle de sten, er det nu umuligt at slå det, så desværre ikke en specielt god idé.
Maj:
2.5. fuglebadet kom til, mon ikke det står i Lindas have nu.
3.5. Bent flyttede med møje og besvær Gunneraen, den var tung meget tung
 6.5. Besøg i Niels Skjøldbergs have i Hørsholm
 7.5. Familietur til mit barndomshjem på Munkebo Bakke, nu er det jævnet med jorden, tårnet er der dog endnu.
 Her står Arthur med den smukke udsigt fra bakken i baggrunden
11.5. Nordbedet med alle de fine farver
 12.5. Besøg i Cecils have
 25.5. det er vokset meget siden 2016, nu er der ikke længere så fin en udsigt over haven.
27.5. endnu en dejlig dag, midt i maj var det koldt og blæsende, og jeg var for længst begyndt at vande.
Juni:
De første dage i juni var det varmt, midt i juni lummert. Heldigvis kom der regn d. 16. og de. 20. Den 25 tordnede det og 29. og 30. fik vi 20 mm.
 10.6. var der gang i rosenblomstringen her er det Frühlingsduft
 16.6.
 var der godt gang i roserne
 det var der også den 27.6.
Rigtig dejlig lørdag aften og søndag til jer, trods den lovede blæst.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det var mye som skjedde i 2016 også :)

    Frühlingsduft er en vakker rose. Den har jeg også, men din er jo veldig stor i forhold til min. Den dufter så godt!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Der sker altid meget hvert år, altså når man kigger billederne igennem ;)
      Min Frühlingsduft er gammel, så den skal holdes lidt nede. Duften er fantastisk, og det er en af de første roser her.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja i 16 havde vi noget der lignede vinter!
    irriterende med ryggen - var det ikke noget med en skammel med store hjul under?
    Morsomt det var i 16 du fik roser fra Polen - så må det være i efteråret 15 jeg fik... Som tiden dog går!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja i forhold til nu ligner det noget mere vinter.
      Muskler er ikke stærke nok, jeg burde træne. Det går fint med den lette havestol.
      Ja tænk at det allerede er så længe siden, vi fik roser.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. 2016 var nog en rejälare vinter har sett att då hade jag snö här rätt så länge. Det hinner växa mycket också det känns som nyss men 4 år är ändå en lång tid när det kommer till träd och buskar.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja 2016 var der trods alt mere vinter, endnu mere hos dig. Træer og buske vokser godt på 4 år.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Idag er jeg her i tide :-)
    Ja vejret bød da på lidt af vejr januar 2016 også sne, hvilket efterhånden er en sjældenhed. Gad vide om vi når at få noget i år, men blæse det kan det finde ud af og det ser ud til at vi har noget i vente.
    Der er ikke noget at sige til at du får ondt i ryggen med alle de roser du skal ha’ klippet, og så plus alt det andet forårsarbejde.
    Det var virkelig flot med de stenstier, men ja ukrudtet har desværre med at sabotere det store arbejde. De stod helt skarpe da jeg var på besøg det år. En af de ting jeg tydeligt husker.
    Det må være vedmodigt at se de billeder fra Bakken som jo er de sidste af dit barndomshjem. Udsigten kan ingen dog ta’
    Rosenbillederne er fantastiske, og alle valmuerne ja det ser jeg frem til, selv om valmuerne næsten kan blive for meget.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja ellers var jeg da også blevet skuffet :)
      Januar var noget bedre i 2016, ikke kedelig grå som i år. Ja blæsevejr får vi rigeligt af, lader det til.
      Det er hårdt for ryggen at beskære roser, men jeg kunne jo lade være med at købe så mange.
      Jeg havde helt glemt hvor flotte stenstierne var, det så godt ud på billedet.
      Det er meget vemodigt at se billederne fra Bakken, ja udsigten er der heldigvis stadig, men det er sjældent, jeg har tid til at tage op og nyde den. Hvis jeg endelig har skinner solen ikke.
      Jeg er vild med rosenbillederne og valmuerne der kommer op mellem roserne. Ja de bliver for meget, men smukt er det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det er ubetinget Arthur, jeg er faldet for - og så nordbedet😊

    SvarSlet
  6. Hej Marie
    Også to gode billeder :)

    SvarSlet
  7. De smukke rosenbede! Og søde Arthur - så bliver det da ikke meget bedre :-) Men hold på hat og briller i dag - der er godt nok gang i den her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja Arthur var fint klædt på den dag. :)
      Det er et forfærdeligt vejr, godt husene er hule inden i.

      Slet
  8. Der skal helt sikkert en god omtanke til i forhold til rosenbeskæring og ryggen, men har du ikke siden da fået en OneLeg?
    Fine billeder fra vinteren, det er helt anderledes i år.
    Gode minder fra dit barndomshjem og de små børnebørn, altså hvor tiden løber.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det skal der og så mange som jeg har, så er jeg nødt til at tage god tid. Jo jeg har fået en Oneleg, men det dur ikke, jeg kan ikke rejse mig fra den uden at støtte mig til jorden, jeg er jo gammel og svag ;)
      Tak - ja vi kan ikke følge med, pludselig er de ikke små mere.

      Slet
  9. Nøjj, billeder af sne,,,,,
    Sjovt at tænke på at alle de store træer og roser der nu er i din have, har kunnet ligge i bilen. Tiden går hurtigt, lige pludseligt er planter, og børn, store.
    Ja sådan en stensti er flot når den er nylavet. Meen så kommer græsset.... uha. Jeg er ved at "brolægge" de stier der bliver mest smattet her om vinteren. Men da stenene osse skal samles og hjemtages så tar det noget tid. Men lidt engang imellem går det fremad. Jeg vil nok osse støbe nogle fliser til sommer at stikke indmellem, for forandrings skyld og til de mest befærdede steder.
    Lige nu blæser det en halv pelikan, og øsregner, men så voldsomt som tv2 forsøger at blæse det op til, er det bestemt ikke, altså avisfolk...
    I har da haft jeres hyr med vand i haven. jeg kan godt forstå de vand afledningmanøvrer i har lavet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er vi slet ikke vant til, men storm og regn kan vi få.
      Det hele stort set har været i bilen ja, og både planter og børnebørn gror hurtigt.
      Stenstien var så flot, men det bliver den ikke ved med at være. Sejt at du selv lægger fliser og støber.
      Ja det samme vejr, det er et gyseligt vejr. Jeg har kun set DR 1. men jeg synes nu, det er slemt nok.
      Ja vi har haft hyr med vandet og har det også i dag, vi har fået 13 mm nu, så nu er det slut med at gå i haven igen :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det ser ud til, at 2016 var et fantastisk rosenår. Der er rigtig gang i blomstringen.
    Vi blæste ikke væk i dag, så det gjorde I nok heller ikke, men der er kommet meget regn.
    Hav en god ny uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja på billederne ser det ud til, at det har været et godt rosenår, jeg kan godt nok ikke huske det.
      Nej vi er her også endnu, men slemt har det været, og 13 mm regn er rigeligt her, så er det slut med at gå i haven ige.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Igen en travl sæson, og haven begynder at ligne 'sig selv' især de smukke rosenbede.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja - vi kommer tættere på nutiden, så ligner den sig selv :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Dejligt at se nogle snebilleder fra januar - jeg tror ikke længere på sne og frost i år, men vi kan jo blive overraskede. Jo da, jeg har stadig det flotte fuglebad stående i det rosa bed - jeg er meget glas for det. Ikke noget ar sige ril, at du må have en stol, når roserne skal beskæres med alle de roser du har. Som jeg husker det, var 2016 et rigtig fint rosenår i modsætning til de sidste to år, hvor selv ihærdig vanding ikke kunne rette op på ødelæggelserne. Det må være underligt for dig, at dit barndomshjem nu er væk - også selv om udsigten er den samme. Jeg husker et dejligt billede af gårdspladsen fra en dag, hvor du besøgte stedet sammen med familien. Skrækkeligt blæsevejr i går. Det er heldigvis bedre i dag. Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
  13. Hej Linda
    Ja det var den gang, vi endnu kunne være heldige at få sne, nu får vi regn, regn og atter regn. Men man ved aldrig med marts. Jeg regnede også med, at du stadig har fuglebadet stående. Det er hårdt at beskære roser, godt du kan huske, at det var et fint rosenår, det kan jeg faktisk ikke, men så kan jeg da se det på billederne.
    Ja heldigvis er udsigten stort set den samme fra Bakken, men jeg kommer der jo ikke så tit mere.
    Her er det såmænd ikke meget bedre, ydermere regner det i stride strømme, øv.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet