tirsdag den 4. februar 2020

Aktuelt fra søndag og mandag

Det er nu mest påskeklokker, jeg vil vise i dag, jeg er ved at have rigtig mange forskellige, nu begynder det at blive spændende. Jeg beklager, at jeg er nødt til at holde ved blomsterne, men ellers kan man jo ikke se de smukke blomster indeni :)
Denne her købte jeg sidste år i Kvickly i Odder
frøplante på klokkehøjen
frøplante
 3.2.
 her er de to løftet op
 lidt forskellige er de

 en fyldt i går
 og i dag
Nu er der også en gul fyldt, begge købt hos Staudefeen
 Denne her står på Vickys grav, jeg plantede lidt frøplanter på graven i 2015
 købt hos Rita
 påskeklokker blandt roser, det går rigtig fint
 også de er forskellige i hovederne
kan I se
Helleborus orientalis kan man ikke få for mange af. her er et link med navne på forskellige Helleborus, jeg fandt det på fb, mange fine blomster.
Hvad er nu dette? Jo da vi flyttede rhodoen i skoven, tog vi os ikke i agt for alle de små fine anemoner, jeg fandt dem i lørdags, så jeg måtte til at sortere i jorden, nu er de plantet rundt omkring, jeg håber, at de klarer det.
 Clematis Xerxes er godt i gang
 Daphne retusa er blevet en nydelig plante
 R. Blewberry med fine knopper
 R. February Dawn lever op til sit navn og blomstrer i god tid.
 en af de rosenstiklinger jeg satte i efteråret, det ser ud til at gå fint
også træpæonerne er godt i gang
Jeg nævnte, at en af mine Helleborus står på Vickys grav, denne påskelilje står på vores gamle hund Speedys grav, måske er det, fordi der er benmel i jorden?
Rigtig god tirsdag til jer. Det er ret koldt, men solen skinner da, det kan vi lide. 

24 kommentarer:

  1. Good morning dear Lisbeth,
    So special to see all your Helleborusses. I agree with you there are never enough to have. Bring so much color early in the gardenyear.
    Enjoy the sunshine that you have today.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      I have a lot of Helleborus, it can´t bed too much at this time of the year.
      Unfortunately it is raining now.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg er så imponert over alle de flotte påskeklokker du har! De er så vakre, og det er helt utrolig hvor mange variasjoner det er av de.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg er også lidt imponeret over dem, de gør det fantastisk, eller bierne gør det godt.
      Klem

      Slet
  3. Så mange fine påskeliljer, du har :-) Laver du ikke et fad, som blomsterhovederne kan ligge i så du kan nyde dem alle sammen derinde. Det er så upraktisk at ligge med rumpen i vejret derude i regnen ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Du mener nok påskeklokker, ja jeg har rigtig mange. Jeg har overvejet at tage blomsterhoveder ind, men er ikke nået så langt endnu, og nu reger det :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. jeps: Påskeklokker, men det regnede du jo nok ud ;-)))) De har kun én fejl, og det er det med de hængende blomsterhoveder.

      Slet
    3. Ja det har du ret i. Nu vil jeg ud og klippe nogle hoveder af, nu regner det nemlig ikke mere. N´et har en defekt på min computer, så det kom ikke med før.
      Men hold da op hvor det stormer her.

      Slet
    4. Ja, det har været pivkoldt i den blæst. Held og lykke med computeren. Forhåbentlig er det ikke alvorligt.

      Slet
    5. Ja det har det, i morgen skulle det blive bedre. Bare jeg trykker hårdt nok på tasten, så går det. Den er ikke helt ny længere, men jeg regner med, at den klarer det lidt endnu.

      Slet
  4. De er fine allesammen. Det ser ud til, at Staudefeen er holdt op som netbutik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak ja nu begynder de at være spændende. Det er rigtigt Staudefeen har ikke websalg længere, nu skal der jo være plantepas til at, hvad de sender med Postnord.

      Slet
  5. Påskeklokker kan man ikke få for mange af. Og det er en herlig hyggetur rundt i haven for at hilse på alle de nye der kommer frem. Mine er nu ikke så langt fremme som dine, kun nogle få er ved at springe rigtig ud. Men knopperne vrimler frem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det har du helt ret i, det er hyggeligt at gå rundt i haven og kigge på dem, selvom det stormede lidt rigeligt i dag. Når der er knopper, varer det nok ikke længe, inden de blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja påskeklokkerne må ofte ha’ lidt hjælp hvis de skal holde hovedet oprejst så vi kan nyde deres indre som jo ofte er så fint, og det er en glæde at have mange af dem i haven her i denne til tider triste tid. Her er der efterhånden blomster i de fleste Påskeklokker men påskeliljerne er ikke i nærheden af dine.
    February Dawn er så smuk og den har efterhånden et pænt antal blomster, så frosten har bare at holde sig væk.
    Tidligt med knopper i træpæon.
    Det har været piv koldt idag, men det har været tørvejr og solen har også kigget forbi ind imellem.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      På et tidspunkt retter de hovederne op, men det er ikke nemt at have tålmodighed til at vente på det. Jeg har stadig også kun den ene påskelilje i blomst, det er helt fint, det er jo tidligt nok endnu.
      Ja nu kan det være lige meget med frost, men vi kan nok ikke føle os sikre endnu. Jeg er glad, når jeg når at se dem blomstre et par dage. Jeg var ikke altid lige heldig sidste år, så vi får se.
      Der er da mange knopper i mine træpæoner.
      Et forfærdeligt blæsevejr i dag, men heldigvis også med sol i formiddags og lidt solglimt i eftermiddag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Alletiders du har sol - i MellemEuropa er der fuld orkan og ulykker mange steder.
    Nå, det er påskeklokkerne jo ligeglade med, og flotte ser de ud;)
    Jeg er nu mest imponeret over din påskelilje - det er bare så tidligt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var rart, så længe det varede. Vi har heldigvis ikke haft orkan, men det har været voldsomt blæsende.
      Ja det er meget tidligt med påskeliljen.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Påskeklokkerne er godt nok smukke! Jeg må vist have udvidet min lille samling, der er så mange fine, og det er så skønt med blomster her inden det bliver forår sådan rigtigt. Her har vi haft en del frost i nat, så nu smager det da lidt af vinter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er nok den eneste dag foreløbig, at vi kommer til at smage vinteren, i stedet skal vi have meget blæst som sædvanlig. Du skal bare lade dine påskeklokker så sig selv og flytte lidt med frøplanterne, så skal du nok få flere. Det koster gratis, men tager selvfølgelig lidt mere tid.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hvor ser det bare dejligt ud med alle dine påskeklokker, og hvor har du mange forskellige. Mange af mine er desværre gået til - hvorfor ved jeg faktisk ikke. Måske du har en ide om hvorfor? I morges var der tre graders frost her - håber ikke, I fik samme tur, for så er February Dawn nok ikke så flot mere. Til gengæld har solen skinnet hele dagen - bare ærgerligt, at man så skal sidde indendørs, til det bliver mørkt! Flot med knopper i træpæonerne.
    Rigtig god aften til dig 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak ja de er skønne påskeklokkerne. Det er da ærgerligt, at dine er gået til, jeg har ikke rigtigt nogen idé om hvorfor. Jeg mener, at du købte sidste år, er der ikke blade ved dem? De kan jo godt springe et år over med blomstringen. Så koldt var det ikke her, men der var rim i græsset og is på vandpytter og golfbanesø. February Dawn så ikke ud til at fejle noget, da jeg var forbi i eftermiddag. Ja det har været fint solskinsvejr, men også noget blæsende efter kl. 10. Synd du ikke kunne komme ud og nyde solen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. En fin samling påskeklokker! Det er spændende med rosenstiklingen. Hvad er det for en rose?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er mange fine påskeklokker. Det er spændende med rosenstiklingerne, jeg har flere og ingen skilte ved, det er det, der gør det spændende. Når jeg klipper, putter jeg et par stykker i nogle potter, og så venter jeg spændt :)
      Kh Lisbeth

      Slet