fredag den 28. februar 2020

De sidste billeder i februar

Jeg kan endda vise solskinsbilleder, i går skinnede solen, det var stille vejr og ind i mellem med smuk blå himmel bag skyerne. Februar har ikke været god for os, vi kan kun krydse fingre for, at marts bliver bedre med langt mindre regn. Her kommer lidt af de billeder, jeg tog torsdag:
 På min morgentur gik jeg ned over golfbanen, jeg nåede lige at tage billeder af solen,
og havet, inden den forsvandt under skyerne.


Heldigvis blev det solskin igen over middag, en stille kølig dag.
Det frøs højst ½ grad, men det var desværre nok, R. Daurilut blev straks brun i kanterne.
R. Isolabella stod med fine farvevisende knopper. slet ikke udsprunget, alligevel blev nogle af knopperne brune og visne at se på :(  de lover frostgrader igen i nat
 Lærkesporen/Corydalis i skoven er sprunget ud, den har jeg fået med som gave, da jeg købte planter hos Stauder i Stouby.
Sneforsythiaen ’Abeliophyllum disticum’ blomstrer så fint. 
Det frøs også nok til at de fleste af påskeklokkerne havde lagt sig ned. 
Heldigvis tog jeg billeder onsdag, så der kommer alligevel lidt påskeklokker, de rejste sig i øvrigt igen om eftermiddagen.











 der er mange forskellige former og farver
her er det H. abscasicus, den første der  blomstrede, den blomstrer stadig.
Da jeg hentede min søn ved færgen her til aften, kørte jeg forbi denne mark, trist syn men det var den flotteste spejling. 
Solen skinner og det blæser meget fra vest i dag, men disse her sprang endelig ud. 
I dag går turen til Rungsted for at passe børnebørn, så I hører ikke mere til mig de næste dage. 
Rigtig god weekend.

18 kommentarer:

  1. Hvor er den lille lærkespore fin.

    Og påskeklokkerne - du har så mange smukke.

    De tidlige damer Daurilut og Isolabella lever livet farligt i denne tid, men jeg er ret glad for det vejr, vi har haft i går og igen i dag.

    God tur og god weekend.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu glæder vi os over solen, den må gerne blive længere.
      De tidlige rhodoer er for tidlige.
      Tak for det og i lige måde
      Knus

      Slet
  2. Abeliophyllum är så mycket finare än Forsythia :) Hybridjulrosorna är tacksamma som tål rätt mycket frost, jag har haft betydligt mer, men sen ändå reser sig och lugnt blommar vidare.

    Ja vem vet hur mars blir? :) Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er vi enige i, jeg har kasseret mine forsythia :)
      Ja det er jo stort set ingen frost, alligevel kunne er tidlige rhodoer ikke klare det.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Good afternoon dear Lisbeth,
    Wonderful to have so many different Helleborusses. Each one is special!
    A pitty to read that the frost brought damage to certain Rhodo's.
    I wish you a wonderful weekend together with our family.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  4. Det frøs minus 3 her i går.. Vi havde lukket vandhanen og sat spøgelsestræet ind til væggen. Så jeg tror vi ikke har nogen skader, bortset fra nok ingen miabeller i år. Påskeklokkerne lå ned om morgen, men de har alle rejst sig. Hvor har du mange forskellige fine,, Og en mørk er ikke bare en mørk, der findes osse flere farve variationer over det mørke tema. Påskeklokker er bare så spændende.
    Flot vejr i dag, jeg nåede lige lidt over en time i haven. Og så lover de øvvejr i morgen. Så der kører vi på Planteforum, de har åbningstilbud af bla stedmoder. Glade farver til krukkerne er liie hvad vi trænger til nu.
    Du må have en hyggelig familieweekend.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth

    Det ser nu godt ud med Crocus i sol!
    Dine Helleborus der har lagt sig ned under frosten, skal nok komme sig, det er godt nok hogen robuste sager!

    Ha en dejlig miniferie;)

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth
    Dejligt at de sidste par dage i februar har været rimelig fine omend lidt til den kolde side. Dejligt at se så mange billeder med noget fin blå himmel på, men ærgerligt med de frost skadede Rhodoer. Her lå der et helt islag i morges, og det var pænt glat rundt omkring. Mogens havde en kamp med at få bilens ruder skrabet af.
    Jeg skal da lige ha’ kigget efter lærkesporen, om den er på vej her.
    Sneforsythiaen er det en ny hos dig, syntes ikke lige jeg kan huske at ha’ set den før, men noget kan jo sagtens gå min næse forbi :-)
    De er alså skønne alle de Påskeklokker og heldigvis rejer de sig hurtig igen efter frost.
    Rigtig god weekend og hyggetid med børnebørnene
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. Her har vi heller ikke set vores nye krokus i fuld udfoldelse endnu, men det var da godt dine nåede det - og sikke mange forskellige påskeklokker. Flot!
    Det er mærkeligt at vi er så trætte af regnen, for jeg har lige set at bortset fra Samsø og ét sted mere har Vordingborg kommune fået allermindst regn i hele landet.
    Vi er bare irriterede her, men jeg har virkelig ondt af jer med alt det pumperi. Jeres have må jo ligge lavt eller på anden måde uheldigt. Da vi købte huset for 3 år siden var vi faktisk opmærksomme på højden (ca. 25 m o.h.) for da var det jo allerede begyndt at ligne et problem, men så heldige var I vel ikke i sin tid.

    Det er nogle ualmindeligt flotte billeder af solopgangen og resten ligner det man i gamle dage kaldte aprilsvejr, med sol, byger, torden og hagl i én stor pærevælling.

    Vi håber bare på bedre tider...
    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vores have ligger lavt, da vi købte stykket var der en hel sø, så man næsten kunne bruge en robåd, så vi har selv været ude om det, men det er rigtig ærgerligt, at der nu også står vand i den øverste del af haven.
      Ja lad os håbe på bedre tider.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Solen er heldigvis blevet en flittigere gæst sammen med de kolde nætter. Din sneforsythia er fin. Jeg har en spinkel lille plante, som knap nok er sprunget ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min sneforsythia er også en spinkel plante, jeg fik den af Anne Marie for et par år siden.

      Slet
  9. Øv med rhodoerne! Men smukke billeder med sol. Og påskeklokkerne er bare smukke! Jeg håber, du nyder dagene med børnebørnene - det lyder rigtig hyggeligt.

    SvarSlet
  10. Det har været et øv vejr det meste af februar.
    Jeg er begyndt at trodse vejret og går ude i regnen. Har så mange projekter jeg gerne vil have færdig.
    Men ikke sjovt i det vejr at være i haven.
    For haven er forårsklar. Den ligger på en bakketop.
    Baghaven er noget mere våd og ikke til at komme til endnu.

    God weekend søde
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth

    Så mange flotte påskeklokker du har. Det er ikke ofte du har frost, så dine tåler det nok. Her var det - 7,7 i går natt. Vi er vant til det, så det er jo helt vanlig her.
    Klem

    SvarSlet
  12. Det var dejligt, at solen bestemte sig for at skinne nogle dage i den forløbne uge. Blå himmel har vi ellers ikke været forvænt med i februar.
    Dejligt billede af lærkesporen, det er en yndig forårsbebuder

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  13. Hvor er det smukt at slutte denne våde februar med sådan en flot solopgang.
    Rigtig god fornøjelse med børnebørnene.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  14. Hej alle
    Tak for kommentarerne, jeg opgiver at svare denne gang. Jeg havde nogle dejlige dage med børnebørnene.
    God start på ny uge

    SvarSlet