onsdag den 19. juni 2019

Pæoner og roser i rå mængder

Men først et par stemningsbilleder

 grønt kan være mange farver
Pæoner:
 fra Anne
 måske fra Ole

 denne skulle være meget mørk, det synes jeg ikke den er , Black Beauty købte jeg den for at være
 denne har jeg haft i man


Maxima
 Allium Christophii
 Digitalis
 R. bureavii x R. rex med flot nyt løv
her mellem roserne i yin bedet fjernede jeg en storkenæb, det gav plads til et par nye roser :)
 Baron Goella
 Blanche Fleur
 Chartreuse de Parme
 Common Moss
 Comtessa
 Coral Dawn
 Cressida
 Rose de Tolbiac
Souvenir Dr. du Jamain
 Duchess de Montebello
Gertrud Jekyll
Rigtig god dag til jer, her har det for en gang skyld regnet 3 mm :) Det er meget lummert.
God fornøjelse til jer, der skal til CPH.

21 kommentarer:

  1. Hæ hæ og vi tager da til Samsø, som sagt så glæder jeg mig helt vildt, og jeg er sikker på Ida glæder sig lige så meget <3 Det er så lækre billeder, hver og et, også det af pladsen til nye roser;-)
    Billedet jeg sendte dig tidligere, er af en historisk remonterende rose, der skulle blive omkring 150 cm, den hedder også baron et eller andet, men den ligner vist ikke din i hovedformen, min er meget mere rund i det. Det er pt min yngling herhjemme, og den dufter fantastisk:-)
    Vi ses stort Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja lad bare de andre tage til CPH, når bare I kommer til Samsø ;) Ja det er godt med plads til nye roser, selvom jeg jo egentlig har mange.
      Den ser fin ud, den kender jeg ikke, jeg var inde og tjekke, om jeg havde den, men nej den anden baron jeg har er en baronesse :) og den er lyserød. Ja de gamle historiske dufter rigtig godt.
      Ja det gør vi, kagen er lavet :)
      Kram

      Slet
  2. Suk - så mange skønne pæoner/bonderoser og roser! Jeg kan næsten dufte dem. Vi håber på lidt regn nu - og det er ved at trække sammen til en omgang torden, så mon ikke vi får lidt? Jeg havde planlagt en tur til CPHgarden, men nu glæder mig til at se billeder og beretninger rundt om på blogsene og insta i stedet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg har mange flere pæoner end jeg huskede. Roserne springer ud nu en hel del ad gangen, så jeg kan ikke følge med. Her tordner og styrtregner det nu. Synd du ikke kan komme med til CPH garden, vi må nøjes med at se, hvad de andre viser os.

      Slet
  3. Hvor er det dog smukt at se dine roser og pæoner.
    Her har det været nærmest kvælende varmt i dag, og det er næsten ikke muligt at gøre andet end at sidde stille :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det var smukt, jeg var ude og redde lidt pæoner inden regnen kom. Mon ikke I får lidt også, så I kan få kølet luften.

      Slet
  4. Det er en flot række blomster, du disker op med. Et lavpraktisk spørgsmål om Aicha, som jeg mene at huske, at du også har. Hvordan beskærer du den? Her vokser den nemlig helt ustyrligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marie.
      Sjovt nok så har jeg lige i dag beskåret Aicha og Frühlingsduft kraftigt. Om det var godt eller skidt ved jeg ikke, men jeg tog bare fat og klippede alt det af, der var vokset for vildt. Den hang hen over flere fine rhodoer. Når først den er afblomstret er jeg ikke øm over den. Et år klippede vi den helt ned, det var en dårlig idé, der gik år inden den blomstrede igen, så det lærte jeg på den hårde måde.

      Slet
    2. Tak for svaret, Lisbeth. Hvis jeg gerne vil have blomster til næste år, er det nok en mellemløsning, jeg skal gå efter.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Der må være en helt fantastisk duft i din have med alle de mange skønne roser, der er i blomst. Her begynder det også at hjælpe på det - to lummervarme dage og sol gør sit, men desværre ingen regn, så jeg må vande lidt senere. Det trak ellers pænt sammen for en times tid siden, men nu skinner solen igen. Godt, at der nu er plads til lidt flere roser - ikke at der er mangel på dem, men der er altid mulighed for en ny rosenforelskelse 😉
    Rigtig god dag i morgen og mange hilsner til Anette.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja dem med god lugtesans kan blive helt berusede af duften :) Her har det også været lummert, men vi var så heldige i dag at få lidt regn, det blev til 2x3 mm. Vi hører buldren i det fjerne, men solen er der lidt nu.
      Tak for det og i lige måde, jeg skal nok hilse Anette.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Stemningsbilleder det er dejligt, så stemningen er helt i top fra start af :-)
    Skønt at du kan vise så flotte pæoner, jeg syntes ikke at der er ret mange blomster i mine i år, mon det er noget jeg kan gi’ sidste års tørke for.
    Hovsa så blev der lige plads til nye roser, så må du snart på tur :-)
    Rose de Tolbiac er så fin og ligner lidt en pæon. Fint billede af Comtessa med blad som skygger så den ikke får solstik :-)
    Her har vi fået regn først på formiddagen og til aften igen 4 mm blev det til, det ser ud til at der er mere på vej og buldren kan høres i det fjerne. Håber at vi også slipper billigt med det der er på vej, selv om de truer med det værste.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man må slå tonen an fra start :)
      Jeg har aldrig haft så mange pæoner som i år, det er helt vildt. Skønne er de, men den jeg havde ventet på, der skulle være Black Beauty er jeg ikke tilfreds med, den må væk fra dråbebedet, passer slet ikke ind der, ja så bliver der også plads til en rose ;) jeg håber Linda og jeg kan finde en dag, hvor vi kan mødes med dig.
      Rose de Tolbiac blomstrer helt vildt, den er flot.
      Jeg tror ikke, vi får mere regn i dag, tordenen er længere væk fra os.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Ja sommetider må man fjerne flytte noget for at kunne få plads til noget uundværligt, hihi. Heldig for mig fjernede vi fuglevolieren forrige år, det har givet mig et fint nyt bed, men det er osse ved at blive fyldt op.
    den er så smuk din hvide digetalis. Mine kommer og går. Det ene år er der flere, andre år ingen. jeg har en teori om den ikke sætter så mange frø som de mere alm. farvede.
    Roser, roser de er så skønne lige nu. Man går rundt i en salig rosenbimmelim af at sniffe rosenduft. Det er kun til at blive i godt humør af.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er nemlig det, og storkenæb har jeg alle vegne. Sådan et nyt bed kan hurtigt blive fyldt op, det kender jeg Den hvide digitalis har jeg kun det ene eksemplar af, de andre er mere almindelige. Det kan godt være, du har ret i det, jeg fjerner de fleste frøstande fra digitalis ellers tager de overhånd blandt roserne.
      Ja det er fantastisk med de roser :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Flot stemning i haven - igår var det givetvis en stor fordel at på på en Ø - her var det så lummervarmt at jeg drak ialt 4 liter i løbet af dagen - og vand var det!

    Idag ser bedre ud!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du nok ret i, selvom det nu også var lummert her hos os, men så kom der regn og torden, det hjalp lidt. I dag er det hele vådt, men vejret er indtil videre dejligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Flotte peoner hos deg nå! Her regner det omtrent hver dag, og jeg får ikke arbeidet i hagen. Ugresset trives godt i sånt vær ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Vi har også fået regn de sidste par dage, men heldigvis ikke i store mængder. I dag er her meget lummert.
      Klem

      Slet
  10. Hei Lisbeth.
    Det var mye vakkert på en gang. Regner med at du nyter til fulle:-)
    Rosene er kommet lenger hos deg enn her, hvor kun Flammentanz har åpnet blomstene.
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet