torsdag den 20. juni 2019

Det der fanger øjet

Der er så mange skønne planter i haven, nogle fanger straks øjet, andre ser man først ved 2. eller 3. tur rundt.
Parykbusken her er helt fantastisk i år. Cotinus coggygria
Også de fine clematis fanger øjet
 her er det Arctic Queen, hun er da helt speciel i år
 Beauty of Worcester har desværre kun en blomst i år, den plejer at være helt forrygende
 Til gengæld har Mon Amour rigtig mange blomster, den vokser op af fyrretræet sammen med Prosperity, den skal ikke beskæres tidligt forår, men det skal Mon Amour, det er lidt af en udfordring.
 Piilu
Cornus kousa China Girl er det også svært at holde øjnene fra
 Kleopatras nål skal nok gøre opmærksom på sig selv
omgivelserne er nu også fine
ikke til at stå for
 her er et kig langs det, der en gang var en hæk men nu er et nyt bed med bl.a. roser og rhododendron.
samme bed. Hækken blev fjernet sidste år, det her er mere spændende.
Overfor det nye bed står mosrosen Henry Martin, det ser ud som en lang hæk, men der er kun plantet to roser
 På vej ud af skoven står en Philadelphus/uægte Jasmin, den lyser godt op og dufter skønt
De nyest udsprungne roser:
 Black Beauty
 Buttercup
 Cariad
 Christata
 Flora Danica
 Geoff Hamilton
 Heidi Klum
 Ispahan
 Lykkefund
 Molineux
 Olivia
 Pauls Himalayan Musk
 Pegasus
 Sutters Gold
Tuscany
Mens I hygger til CPH garden, fik vi besøg af Anette  http://www.anettesflora.com/blog/bolig/ og hendes datter og barnebarn. Vi kunne nemt have brugt længere tid, men de skulle jo nå færgen.
Fortsat god dag til jer.


22 kommentarer:

  1. Dine klematisser er noget af det smukkeste!
    Jeg har så svært ved at få mine til at gro, selv om der dog er liv i to.
    Hvor er det dejlige billeder fra din have. Du kunne have deltaget i CPH Garden.

    SvarSlet
  2. Hej Gitte
    Ja det går rigtig godt med mine clematis. Jeg har også problemer med nogle af mine, men ikke de store, når først de er i gang, går det fint, men det kan være svært at få.
    Tak

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Cornus kousa er vinneren blant dine flotte blomster i dag. Så nydelig den er!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er fantastisk, vi er helt enige :)
      Klem

      Slet
  4. Dine clematis er da både sjove i facon og smukke. Desværre er clematis ikke så glade for min have eller nok snare jorden. Jeg har dog en Montana der er superflot.
    Parykbusken er flot, min er osse fyldt med ekstra mange blomster, måske fordi den blev presset af tørken sidste år?
    appro clematis,, har du nogen erfaringer med staudeclematis? jeg har en småblomstret hvid, og kunne godt tænke mig andre. Men hvordan ter de sig monstro..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de er lidt anderledes de clematis, jeg viser i dag. Der er mange, der har problemer med clematis, det er heller ikke alle dem, jeg køber, der lykkes.
      Jeg tænker det samme om parykbusken, det er nok på grund af tørken.
      Jeg har lidt staudeclematis, de er ret nemme, synes jeg. De kommer altid. Jeg skal vise dem en af dagene, så du kan se, om det er den samme som den, du har.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Ja vi kunne let have brugt meget længere tid, både med jer og i jeres SMUKKE SMUKKE og utroligt velholdte have! Tusinde tak for lækker kage kaffe og selvskab, og staude-valmue:-)))) vi nåede snilt færgen, 15 min før afgang;-), trods en sjat stress, tak Bent tusinde gange, og gi ham et kæmpe kys på kinden fra os, for at at vise os at nu er det altså nu.
    Tusinde tak for link, jeg skal bage med samsø mel;-)))) og plante en smuk staude valmue, også alt det andet.
    Stort KNUS til dig fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja I kunne såmænd have brugt alt tiden her, men så havde du ikke fået Samsø mel :)
      Selv tak godt I nåede færgen, det plejer ikke at være os, der jager gæsterne ud, men dem selv der er så nervøse for ikke at nå færgen :) Vi var ude for nogen, som kørte i meget god tid, heldigvis, for gps´en ledte dem forkert, men de nåede det.
      Ja nu har du nok at set til.
      Stort knus tilbage - det var hyggeligt at se jer.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, der er sandelig meget, der fanger øjet i din skønne have. Jeg er helt pjattet med dine mange smukke klematis - de er så flotte og kraftige hos dig og i mange farver og former. Hvor ser det smukt ud med “hækken” af Henry Martin’er” - det er en utrolig dejlig rose. Min hænger og vil ikke stå ret, og det ser det ud til, at dine gør. Mon du binder op? Kleopatras Nål er virkelig en showstopper af rang. Pegasus er lige kommet på ønskesedlen her sammen med Comtessa 😊 Kan du sige lidt om højde og drøjde på de to?
    Fortsat god aften - nu med behagelig temperatur 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er der, måske skal jeg tilføje mit øje :) Ja det er fine clematis, jeg har for tiden og lidt anderledes. Henry Martin er fin, min kan også finde på at hænge, nogen gange binder jeg den fast til hegnet der er ved den. Pegasus bliver nok 1.20 og Comtessa 80 cm, vil jeg sige, men jeg er ikke god til det med mål.
      Tak i lige måde, ja det er lige før, det er koldt ;)
      KNus Lisbeth

      Slet
    2. Super med højde - de er fortsat på ønskesedlen 😊
      Knus Linda

      Slet
    3. Det var godt :) men det er Austin roser, det er ikke sikkert, at Jas har dem.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Så fik jeg endelig plantet rumpen ved computeren og kigget ind til dig :)
    Hvor ser der helt fantastisk ud, i jeres lille paradis. Jeg er fuld af beundring over jeres energi :))).
    Cleopatras nål er da virkelig en linselus, wow siger jeg bare. Den kunne jeg let komme til at tage rigtigt mange billeder af, hvis den stod i min have :)
    Masser af have knus herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det var da dejligt, jeg har savnet dig længe :)
      Tak - ja der skal en del energi til, men vi klarer den endnu.
      Jeg kan næsten heller ikke går forbi nålen uden at tage billeder :)
      Tak du får masser af knus tilbage

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Sikken dog et renderi du har i haven for tiden ;-) dejligt besøg af Anette med familie, forstår godt at tiden var ved at løbe fra dem, for der kan jo meget der skal ses på relativ kort tid. Så kan jeg forstå at Pia har været forbi, det er jo også ved at være ferietid og hun skal tilbage til Fyn, og der er jo sket meget siden hun var på besøg sidst. Mon ikke I havde tørvejr idag ligesom her.
    Ja Arctic Queen er godt nok speciel, der er jo ligesom en blomst i blomsten. Det ser lidt vildt ud, men flot.
    Roserne fanger også øjet især Henry Martin, wouw den er noget af et skue, der er straks grund til misundelse :-) så kan jeg også lige nyde Ispahan, jeg får jo først blomster næste år. Begge rose skud jeg fik af dig er i live men står i potter i drivhuset og samler kræfter. De var jo lidt slatne da jeg kom hjem med dem.
    Ja Kleopetras nål er skøn og de smukke spir kan man ikke undgå at lægge mærke til.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må du nok sige :) Der var meget lidt tid, for de skulle også til Nordby, men hun kom da rundt et par gange. Pia fik taget masser af billeder, jeg var med rundt for at pege på motiver.
      I år er Arctic Queen særligt speciel på den måde den blomstrer. Ja Henry Martin har vokset sig stor og køn :) Du skal nok få fornøjelse af Ispahan, jeg har rigtig mange rodskud af den nu, kan jeg se. Skulle det gå galt med din, er der nye at få.
      Ja nålen er fantastisk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Der er da virkeligt meget der fanger øjet, jeg faldt især for Arctic Queen og China Girl, den kornus kausa er helt vildt flot.
    Godt at du og Anette har hygget jer, så fik I sikkert også snakket lidt om børnebørnene.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er der, ja de to fanger bestemt øjet.
      Det var kun kort, så der blev ikke meget børnebørnssnak, men det var hyggeligt, så længe det varede :)
      Hvis du og Mr. M. har lyst og tid til at komme over og se roserne, er I velkomne. Vi kan også hente ved færgen, hvis det bliver efter prisen stiger.
      Knus

      Slet
  10. Jeg siger som Ulla, at der er rigtig meget, der fanger øjet. Min favorit er nok den flotte Henri Martin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie, ja Henri Martin er så fin lige nu.

      Slet
  11. Så fine sager! Henri Martin er fin, den ser sund og kraftig ud. Dejligt med besøg i haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja Henri Martin er fin, men ikke remonterende, det kan nok afholde nogle fra at købe den. Ja det er hyggeligt med besøg i haven, i dag er her ingen, så kan jeg rigtig få lavet noget.

      Slet