mandag den 31. juli 2017

Slut på juli

og hvilken juli, sommer kan vi ikke just kalde det, nogle har fået alt for meget regn og andre for lidt, men varmen mangler vi, vind har vi derimod rigeligt af. Det er spændende hver gang, vi starter på en ny måned, bliver vejret bedre den næste måned, indtil nu er vi blevet skuffede, lad os håbe på bedre held i august.


I morges gik turen op over golfbanen, det var dejligt stille, men allerede da jeg nåede hjem, var det begyndt at blæse.
Jeg har hakket, revet sammen og fjernet overgroede storkenæb i skoven de sidste dage.
Gaver:
 igen var jeg heldig, det er altså ikke nødvendigt at have noget med, når I besøger mig. Linda havde købt to potter med dahlia, den ene blev plantet her ved træpæonen og roserne, den anden kom i en krukke.
I tirsdags havde jeg besøg af et par rhododendronfolk, de havde denne Saxifraga med til mig, den er god i halvskygge og kan tåle at stå i sur jord, den breder sig med udløbere.
Jeg fik også denne Arisaema, sået af frø fra Japan, også den kan lide surbund.
 
 Hemerocallis, Cecil har været her i dag og smagt på dem. Hun spiser dagliljer, de var gode, sagde hun.
 Hydrangea mere ved jeg ikke
 her har vi Hydrangea Vanilla Fraise fra den ene side
og fra den anden side.
 Høstanemoner i klokkehøjen
 og vild gulerod samme sted

Violfrøstjernen må tøjres for vestenvinden.
 kvæsurt/Sanguisorba kravler op i træet Himlens 7 sønner eller vælter ud mod roserne
Monarda fistolosa Heidelerche
 Spydverbena
Indianermynte og skønhedsøje.
Der er masser af liljer i blomst nu




Roser:
 Chartreuse de Parme
 Clarét
 Compassion
 Dronning Ingrid
La Paloma
Til slut besøg af en anderledes sommerfugl Det hvide C.
Vi har fået 47 mm i juli måned, ikke så meget men bedre end ingenting. Det er der nok flere, der har fået i går.
Fortsat god aften

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    I år har dere manglet varmen, og det er jo trist at så mye av sommeren har gått uten det.
    Bare vind og lite nedbør er ikke bra. Får håpe at det blir varmere i august. La Paloma og sommerfuglen er så vakre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja I har vist haft det varmere end os, ja det er ikke meget sommervejr, vi har haft.
      Ja lad os håbe på en varmere august.
      Klem

      Slet
  2. Juli er over, og vi får håpe på en var august måned uten så mye vind :-) Og glede oss over alt som blomstrer,eller skifter farge nå på sensommeren. En deilig tid.
    De rosa høstanemonene er flotte.
    Og, så lærer jeg igjen noe nytt. Har en saxifraga lik den du fikk, og jeg har plassert den i et tørt steinbed... den må flyttes.
    Her har vi endelig fått regn og er veldig takknemlige for det.
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja lad os håbe på en august uden vind og med noget regn.
      Dejligt at høre at du lærte noget nyt, jeg vidste ikke noget om den Saxifraga, men det gør vi begge nu.
      Jeg kan godt forstå, at I er taknemmelige for regnen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Jeg tømte 34 mm af regnmåleren i morges - der var for et par dage. Formiddagen bød på endnu mere regn, men eftermiddagen har været dejlig tør og lun. Sikke fine gaver du har fået - det ser spændende ud. Der er gang i mange blomster hos dig, og dine roser er pæne uden regnskader. Mine roser (fyldte uden navn) har det godt nok svært - ærgerligt! Jeg håber på tørvejr i morgen, så jeg kan komme i haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nej der er vist ikke mange, som ikke har fået regn, 34 mm ville gøre godt her.
      Godt det var tørt i eftermiddag, så håber vi, det bliver godt i morgen også, men de lover regn i morgen aften. Ja mine roser har det fint, det må jeg glæde mig over, det ville være skønt med regn, inden de skal blomstre igen. Ja det er synd, I får ødelagt jeres roser.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, nu må det være din tur til en pæn omgang regn!
    Spiser Cecil dem rå?
    Jeg har set opskrifter men det som en slags asparges i ovnen...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det ville ikke være tosset, de lover i morgen aften, vi får se.
      Ja Cecil spiser blomsterne, det er en delikatesse for hende. Hun spiser også hostablomster, de smager godt, daglilje blomsterne, kan jeg ikke nænne at spise :)
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Det er godt nok mærkeligt, at I ikke får mere regn! Det er nok fordi I ligger udenfor fastlandet? Men du skal have ros, for din have stråler som altid, det er faktisk ret godt gået og meget imponerende, men jeg ved jo, at du vander, når det behøves. Dine liljer er meget smukke. Jeg synes ikke rigtig jeg lykkes med mine, de bliver ikke ret høje og blomsterne er meget små, som om at de ikke trives. Jeg har besluttet mig for at flytte dem om en måneds tid og prøve om det giver bedre resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er meget mærkeligt at tænke på, at I ikke kan komme ud for regnen, mens vi går rundt i solskin. Jeg vandede inden vi fik 20 i stræk, men har ikke vandet meget siden. Det er underligt med dine liljer, mine står både i sol og skygge og blomstrer fint alligevel. Håber det hjælper at flytte dem.

      Slet
  6. Din nye saxifraga har tilnavnet stolonifera, og det henviser netop til dens udløbere. Mon ikke man kan frituresteges hemerocallisblomster ligesom squash blomster. De høje violfrøstjerner er rigtig flotte, men også lidt sarte i forhold til al vores blæst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for navnet, nu kan jeg godt huske, at de nævnte det. Jo det kan man sikkert, men Cecil foretrækker dem rå. Ja det blæser for meget for violfrøstjerner, der bliver høje.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja så gik endnu en sommermåned og ordet sommer er mest noget kalenderen har sagt. Jeg har ikke tal på hvor meget regn vi har fået men det er ikke mere end hos jer og det er jo hvad andre har fået på bare en enkelt dag. Fælles har vel været blæsten for det har hele landet vidst kæmpet med. Vi kan da håbe at august bliver bedre. Det kan vel næppe blive værre :-)
    Fine planter du er blevet begavet med og det er jo altid dejligt med lidt nyt. Så er har dine dagliljer fået en glad smiley. Jeg har nu aldrig smagt, men generelt så spiser jeg ikke mine blomster, jeg nøjes med at spise dem med øjnene :-)
    Skønt med mange udsprungne liljer. Jeg har nydt duften i haven de sidste par aftener hvor det er blevet stille vejr ved aftenstid.
    Her har vi haft travlt idag. Først var vi afsted for at købe maling, så hjem og vaske træværket af så det er klar til at blive malet hvis vi da kan få noget vejr der passer. Så har vi også fået klippet hæk og der er blevet vandet krukker. Kl 22 kunne vi så ikke se at lave mere
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja en sommermåned uden sommer. Nej I har ikke fået mere regn end os, det var vist kun en gang I fik det. Ja den stride blæst kunne vi godt undvære.
      Cecil spiser alle sine blomster, der vil jeg heller ikke være med :)
      Ja det dufter fantastisk sådan en stille aften, jeg var ude til kl. 21.30, jeg kan godt forstå, at I ikke kunne se at lave mere. Det regner jo ikke i Otterup, så mon ikke I kan få malet ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Øv da at du ikke har fået noget vand. Jeg er gået vild i hvor meget men en hel del. Du kan godt hilse Cecil og sige at grisene også er vilde med daglilje blomster. Når jeg lige møder en som er ved at være færdig snupper jeg den med og smider ind til grisene som hurtigt får gjort kål på dem. Håber du får lidt af den varme du mangler her i august. Jeg synes jo ikke det har været en kold juli...nærmest ingen dage hvor vi ikke har været over 20 grader.

    SvarSlet
  9. Hej Rita
    Ja det er lidt træls med vandmangel.
    Det vil jeg da fortælle Cecil :)
    Det er ikke mangel på varme, jeg klager over, jeg synes også temperaturerne har været ok, men vind har der været stort set hele måneden dagligt. I dag er det stille, så jeg skal på hundetur nu.

    SvarSlet
  10. Hei Lisbeth. Vi har heller ikke hatt mye sommervær, det har ikke værtnødvendig å henge opp hengekøyen i skyggen under frukttrærne I år. Regn har vi fått såmye av at noen steder blir plenen gjørmete når gressklipperen kjører over. Det fine er st brønnen ikke har gått tom for vann, og det er da positivt. Ha en fin augustdag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Nej sommeren har stort set været aflyst i år i de nordiske lande. I mangler ikke regn hos jer, det er der vist heller ikke mange andre steder i Danmark, der gør. Vi bor på en ø, så regnen falder i havet i stedet.
      Ja det er ikke rart hvis brønden går tom.
      Klem

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Vi har haft mycket varmt och torrt, några blåsiga dagar, men annars riktigt sommarväder. Du har så mycket fint som blommar, det ena fina avlöser det andra. Verbenan är ny hos mig i år, är riktigt nöjd med den.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja vejret har vist været ret ens her i norden, ikke rigtig sommervejr, vi håber på bedre vejr i august.
      Verbena er helt fin ja.
      I lige måde

      Slet
  12. Hvad skuer mit øje: En Spydverbena...! Sådan én har jeg lige købt. Den er ikke plantet endnu. Jeg regner med at have den i et tørt bed med sol. Din ser ud som om den står i lidt kølig skygge med fugtbevarende jord. Hvad er dine erfaringer???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Sådan e kunne du have fået af mig :) men vi er lidt langt fra hinanden. Min erfaring er, at den selvsår sig en del, og at den kan gro både tørt, fugtigt og skygget.

      Slet
  13. Ak ja, vejret. Det beskæftiger også mig en del. Jeg er sådan set ligeglad med voldsom varme, og blæsten er heller ikke det store problem. Næ, jeg sukker bare efter nogle tørvejrsdage. Men bortset fra det fru Kammerherreinde...
    Fine gaver du høster ved din indsats som turistguide i egen have!
    Jeg plantede to Kvæsurt sidste år, og de trives så sandelig. Nu har de sået sig selv i hele bedet, så jeg er nok nødt til at forære dem væk, hvis ikke de skal overtage hele mit rosa bed. Det virker så drastisk at luge dem bort.
    Din have er vist igang med endnu et højdepunkt. Sikke mange forskellige dejlige blomster du kan fremvise hele sommeren.

    Håber du nyder trods vejret!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det kan vi snakke længe om, det vejr :) Jeg bryder mig heller ikke om voldsom varme, men i modsætning til dig vil jeg gerne have lidt regn :)
      Ja det er ikke så tosset med gaver.
      Min kvæsurt er ikke så slem til at så sig selv, men den breder sig godt. Man kan blive nødt til at luge bort til sidst.
      Her er mange højdepunkter i haven.
      Vejret fejler ikke noget hos os - se næste indlæg.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Din hortensia uden navn skulle vel ikke være Great Star?
    Den Saxifraga har jeg haft i flere år, og den breder sig en del. Jeg bruger den til bunddække under buskene. Her kaldes den Mor og Barn.Vejret passer os fint. Vi er ved at lave nye salgsbede.Hils Cecil.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak for navnet, jeg kunne huske, det var noget med Star, så det skal nok passe.
      Saxifragaen må godt brede sig, der hvor den står.
      Ja vejret er der ikke noget i vejen med, udover at vi hos os mangler vand.
      Nye salgsbede - det lyder godt.
      Det skal jeg gøre.

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Det er da lige før jeg må til samsø igen så i kan få noget regn :o)
    Flotte gaver fra Linda, bare nu ikke Cecil også spiser dem før sneglene :o))))
    Og du har da roser i blomst, du er heldig. Spændende planter du har fået.
    Hvornår er det du skal over til Malene ?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja kom nu så kan vi måske få 30 mm :)
      Jeg tror ikke Cecil spiser dahlia :)
      Ja jeg har roser i blomst, og nyvæksten er i fuld gang.
      I morgen.
      Knus

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Ja, det har godt nok været en noget anderledes sommer med alt for megen blæst - temperaturen har sådan set været ok i mine øjne, men lige nu er vi ved at drukne i vand. Mon ikke vejret bliver godt igen, når skolebørnene skal i gang igen? Skønne billeder fra din have - der står Dahliaen da fint 😊
    Også dejlige billeder fra morgentursruten - det er en skøn tur 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
  17. Hi Lisbeth
    this year you have had the heat and it is sad that so much of the summer has gone without it.
    only wind and low rainfall are not good. Hope to get hotter in August. let the paloma and the butterfly are so beautiful.

    หนังการ์ตูน

    SvarSlet