onsdag den 30. maj 2012

Vand, vand vi vil gerne have regn

Planterne tørster i den grad, så de hænger med hovedet, det er sørgeligt. Vandkanden bliver ivrigt brugt og jeg får lange arme.
I dag har jeg haft besøg af Rikke, som kommer med mig i Geografisk Have, hun er sej og skal nok få bilen parkeret :o)
Vi tog selvfølgelig en rundtur i haven, der var mange ting, hun kunne tænke sig. Så hun fik lov at grave op hist og pist, hun har en mægtig stor grund og har plads til meget. Men hvor var det dog tørt, næsten ikke til at grave op. Hun tog straks hjem og fik plantet det hele.
America
Azurro
Blaue Jungs
Cabarett
Daviesii
Golden Eagle
Jack A. Sand
Homebush
Humboldt
Nye skud på Hanzel
Tre smukke rhodoer der er fine sammen med minisyrenen
Magnolia Siieboldi/Åkandemagnolia
Jeg har også den duftende aftenstjerne
Den lyslilla gyvel står stadig flot
Rosenskovmærker
Iris Variegata og den anden kan jeg ikke huske navnet på
Engelsk græs i ørkenbedet
Geranium
Også gøgeurten står fint endnu
Iris Germanica
Miss Bateman
Til slut ørkenbedet med mine fine azalea

Fortsat god aften

39 kommentarer:

  1. Det er frygtelig tørt derude, faktisk har jeg i øjeblikket ørkenbed over det hele! Og så taler sjællænderne om at de har fået vand... suuuk! Jeg har sneget haveslangen frem, så imorgen må jeg nok ud og skrue på vandhanen.
    Lisbeth, måske vi skulle få kaldt nogle af de mariehøns tilbage, vi sendte afsted til dit blogtræf. Istedet kan vi så danse lidt regndans, - bare sådan indtil mandag aften med... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja det er uhyggeligt tørt, næsten ikke til at grave i, og så har de fået vand på Sjælland, ja jeg siger også suk.
      I morgen prøver vi at kalde mariehønsene tilbage bagefter danser vi regndans, og så sender vi dem op igen på mandag :o)

      Slet
    2. Ja, det må da virkelig være noget af en mangelvarer når regnen er gået jer forbi. Her kom regnen i det jeg betragtede som sidste øjeblik !
      Haven og dine billeder ser nu helt fantastiske ud, så jeg kan godt forstå du er ude med vandkanden for at opretholde det.
      Men I må love mig, at tage nogle billeder af den der regndans, for det lyder som noget af et projekt ;-)

      Slet
  2. Nøøøøøj,hvor er det nogen skønne haver - jeg kan se at der er en overvægt af lilla farver blandt stauderne - sådan er det også hos mig..... det må være månedens farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er nok lilla måned i år, 8 mm er bedre end slet ingenting.

      Slet
  3. øh, jeg mente skønne havebilleder - og forresten, vi har fået 8 mm her hos mig på Midtsjælland.... det er ikke nok.

    SvarSlet
  4. Men vakkert er det til tross for vannmangel:) Så fint at du får bli med på min facebookside idag, til andres oppmuntring:)

    SvarSlet
  5. Jeg kan forestille mig hvor tørt du har det når du ikke har fået regn - jeg håber at det snart kommer omkring Samsø. Her er det vådt og hamrende koldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er uhyggeligt tørt og det er også koldt her. Jeg var lige ude og tage den sidste aftentur, jeg kunne godt have brugt hue og vanter.

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Ja! her hos har vi da fået regn,Og det hele står flot.Men det er hundekoldt.dine rhodoer ser da fine ud.Men du vander jo også.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja I er heldige at I har fået regn. Her er det også koldt. Heldigvis står mange af rhodoerne i skygge, derfor ser de godt ud.

      Slet
    2. Hej Jette
      Ja I er heldige at I har fået regn. Her er det også koldt. Heldigvis står mange af rhodoerne i skygge, derfor ser de godt ud.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Dine planter ser nu friske og frodige ud. I det bed, vi vander mest, har vi lagt en siveslange, og det fungerer udmærket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg viser nok kun de friskeste, der er i hvert fald mange, som hænger på grund af vandmangel. Vi er nok også nødt til at have gang i siveslangen.

      Slet
  8. Jeg har vandet hele dagen. Jorden er som beton.
    Dine planter ser da meget friske ud.
    Jeg kommer også til Kolding. Vi ses.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja hvor er det træls med for lidt regn, men det er også galt med for meget.
      Glæder mig til vi ses i Kolding :o)

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Hvad sker der i Kolding?

    Igen fine og dejlige billeder, - og en fin sammensætning af rhodoer!!!!!
    Vi har fået regn både i går og i dag, så det er dejligt. Men mere vil jo have mere!!!!!
    Dog er det også koldt her!!!
    de bedste hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Der er Danmarks største plantemarked i Kolding d. 5.6. Jeg har aldrig været der før, men glæder mig så meget til at opleve det og møde andre bloggere.
      Ja I er heldige, at I får regn, her kommer der ingenting. Det er også koldt her.
      Tak for ros til sammensætningen af rhodoer :o)

      Slet
  10. Kan man mon få lov at ønske et par billeder af dine iris "i fuld figur" sammen med de andre blomster og buske. Jeg er nysgerrig på hvordan de store iris germanica harmonerer med de andre planter i bedene. Mine iris sibirica er jo noget spinklere. Måske skal jeg prøve med et par af Iris germanica i Irishaven :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Du skal få dit ønske opfyldt :o) Jeg kunne godt tænke mig, at du også fik nogle germanica, sådan bare for sjov og for den dejlige duft. Hold øje med mine indlæg de næste dage, så skal jeg nok underholde med iris. Kommer du til Kolding?

      Slet
    2. Nej - desværre. Overskudet er ikke lige til det - har haft egen og andres konfirmationer. Så ernergien er brugt og jeg er bagud i sommerhushaven. Forhåbentlig kan jeg være med til næste år.

      Slet
    3. Det var en skam, så ville jeg have foræret dig en iris germanica. Møder du nogen af de sjællændere som kommer derover?
      Jeg sætter irisbilleder på i dag :o)

      Slet
  11. Ja tak jeg kunne også godt bruge mere regn, så jeg kan få plantet ud i bedene.

    Endnu engang en lang perlerække af skønne blomster i din have. Jeg lagde mest mærke til den smukke magnolia :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja vi danser lidt i morgen igen og håber regnen kommer i vores haver og ikke i havet :o)
      Magnoliaen er skøn, håber på at kunne tage billeder af nogle mere udsprungne i morgen.

      Slet
  12. Ja det er meget tørt i haven. Håber snart der kommer vand fra oven, så man ikke skal gå i fast rutefart med vandkanden.
    Hvor kan du dog vise mange smukke blomster, og
    hvor er dit ørkenbed smukt.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi vil så gerne have vand, men det er vist sjællænderne der vinder vandet i denne omgang.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  13. Suk jeg ville gerne sende lidt vand afsted til jer! Vi har fået - ikke meget, men så vi kan klare os et stykke tid.
    Så må I i gang med at synge Danseorkesterets »Regndans« tror også det hjælper, at danse til!
    I dag forelskede jeg mig lige i gøgeurten - nej hvor den er fin - når man forstørrer billedet kan man se alle tegninger i blomsten. Flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det ville være dejligt, hvis du kunne sende lidt regn, men I kan sikkert selv bruge det. Så vi prøver med regndansen :o)
      Ja gøgeurten er også skøn, det har du helt ret i.
      Tak for valmuefrøene, det glemte jeg at skrive, de er lige sået i dag.

      Slet
  14. Du har ret - vi trænger virkelig til vand nu. Jeg har godt nok sneget mig til at vande i dag. Kan ikke bære hvis det hele når at segne, nu hvor det endelig står så flot :-)
    Kan se vejrudsigten siger vand fra lørdag, så snart længes vi efter solen :-))
    God aften til dig!
    Kh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Jeg er bange for, at vi ikke får nok lørdag, hvis vi overhovedet får noget. Her hos os står der kun 3 mm, de falder nok i haven :o(
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  15. Jeg sukker også efter regn nu. Det er saharas ørken, og de nye planter skal vandes hvis de skal overleve. Men det ser jo dejligt ud som det plejer i din have med alle dine skønne rhododendron.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der må meget gerne komme regn snarest muligt. Er der nogen som vander for dig, mens du er i England?
      Ja heldigvis står mine rhodoer stadig smukt.

      Slet
    2. Jeg må se om jeg kan overtale Martin til at vande alt det nye, og de nysåede sommerblomster. Og selvfølgelig også i drivhuset. Der er jo også en køkkenhave. Uha mon han gider at vande alt det??

      Slet
  16. Ja vi kan virkelig godt bruge noget regn, gerne 2 dage med silende regn :O) KUN 2 :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Marlene
      2 hele dage med stille silende regn og så sommer igen :o)

      Slet
  17. Vi har vand , vi fik vand i går i lange baner 7 mm. , dårlig trøst til dig,men jeg gir dig ret vi manglede også vand i vores have efterhånden ,smukke billeder ,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Heldige jer, at I fik regn, 7 mm forslår ikke meget, men det er bedre end slet ingen ting.

      Slet
  18. Jeg både vi og de andre "kønne planter" sukker efter vand - men nu skulle der efterhånden også være udsigt til regn.

    SvarSlet