mandag den 7. maj 2012

Ny plante og nye billeder

Da jeg var i Netto til morgen faldt jeg for denne her plante.
Engle orkide, en smuk gammel plante, som i mange år har levet en hengemt tilværelse under lidet flatterende navne som Bondeorkidé eller Fattigmandsorkidé. Navne som absolut ikke yder denne fantastiske udplantningsplante retfærdighed, vi mener faktisk, at den fortjener bedre. Netop derfor faldt vi også pladask for det nye navn, da en flyvsk sjæl foreslog Engleorkidé.Planten har et fint, fliget løv og er meget rigt blomstrende med blomster i overvejende rosa, lilla, purpur og røde farver. Blomsterne har karakteristiske smukke aftegninger som minder om orkidéernes. Engleorkidé er hårdfør og tåler på trods af sit sarte udseende, ned til et par graders frost. Den er perfekt i en krukke ved hoveddøren eller på terrassen, helt fra det spæde forår. Gerne lidt beskyttet for den, til tider, overvældende forårs- og sommerregn.
Her er den plantet sammen med en spansk margurit. I går var der vissent lyng der, men det blev gravet op, nu ser bedet bedre ud.
Dette her billede er taget fra en vinkel, jeg ikke plejer at vise. Det er indgangen til den gamle have med moreltræet i midten og til højre nordbedet med flere blomstrende rhododendron. Det er bl.a. her Queen Annes står, og her den store rhododendron blev flyttet hen. Det er også her alle havevandringer normalt starter.
Det næste man kommer til er dette her bed, hvor der står et æbletræ i hver ende, i begge æbletræer vokser der en clematis. I midten min gule jasmin.
Her er jeg gået ud på vejen og tager billedet ind i skoven.
Her er haven fotograferet ude fra vejen, der fører ind til vores hus. De sidste billeder er fra den nye have, som er lavet i 2003.
Det var et forsøg på at skabe et lille overblik, det er svært at vise, hvordan haven ser ud.

Nu kommer der rhodobilleder
Great Dane igen, igen
Og Ginny Gee
Lemon Cloud hviler sig op ad stenen
Ken Janeck klar til den store blomstring
Queen  Annes er dårende dejlig med sine smukke dobbelte blomster
Snart kommer de fine nye runde blade på Orbiculare
Lanathum lige udsprunget
Viscy

Så er der tulipaner

Se så smukt de liljeblomstrende står endnu, til trods for, at de har været fuldt udsprungne i flere dage.

Kvæden fra min søn er ved at rette sig :o)
Er de ikke smukke de mørke liljer her.
Her kommer lige to af Bents billeder

Fuldmånen fra forleden.

Fortsat god aften til jer.

37 kommentarer:

  1. Super skønne billeder, det er en helt speciel have i har jer du og Bent.
    Jeg lagde godt mærke til fuldmånen forleden, flot billede Bent har fanget.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Mette
      Ja haven er lidt speciel, bl.a. fordi der er den gamle have og så er der den nye, som er kommet til i 2003.
      Jeg har givet din ros videre til Bent :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Anne-Mette
      Ja haven er lidt speciel, bl.a. fordi der er den gamle have og så er der den nye, som er kommet til i 2003.
      Jeg har givet din ros videre til Bent :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Det var gode billeder. Den lyder som et spændende bekendtskab den engleorkidé. Jeg har en svaghed for planter, der er gamle og som fandtes førhen. Det synes jeg er spændende. Det er meget flotte tulipaner og haven ser i det hele taget meget indbydende ud. Nu kommer vi jo snart og ser den i virkeligheden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Du må en tur i Netto, det er lige noget for dig, tror jeg.
      Ja det bliver dejligt at visen haven frem for jer.

      Slet
  3. Engleorkideen er meget smuk.
    Hvor har du dog en flot have.
    Jeg glæder mig til, at jeg kan få mine bede plantet til, så der ikke er sort jord at se, men det tager tid.
    Som altid smukke billeder.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Mon ikke du har bemærket, at jeg også har sort jord, det tager tid og koster penge at få det hele dækket, men vi når det nok til sidst :o)

      Slet
  4. ... du gamle måne... hvor er den altså flot og godt fotograferet af Bent. Jeg ved snart ikke hvilke rhododendron, er er skønnest, jeg nyder i hvert fald hver og én. Spændende med den engle orkidé.

    Ha' en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et lille forskud på glæderne inden I kommer herover. De holder ikke alle til I kommer, men så er der nye for de gamle som faldt :o)
      Jeg syntes også at engleorkideen var lidt spændende. Og 20 kr. er jo ikke nogen herregård.

      Slet
  5. Interessant at se flere billeder af dine haverum. Er det regnvandsbassinet den lyde rektangel, der ses på det sidste billede før rhodoerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg må jo gøre noget for at lokke flere til :o)
      Nej det er ikke regnvandsbedet, det er en patanquebane, som mine drenge lavede, da vi fik jorden. Den bliver ikke rigtig brugt mere, så vi har andre planer med den.
      Regnvandsbedet skal jeg prøve at huske at tage et billede af i morgen.

      Slet
    2. Hej Marie
      Ja jeg må jo gøre noget for at lokke flere til :o)
      Nej det er ikke regnvandsbedet, det er en patanquebane, som mine drenge lavede, da vi fik jorden. Den bliver ikke rigtig brugt mere, så vi har andre planer med den.
      Regnvandsbedet skal jeg prøve at huske at tage et billede af i morgen.

      Slet
  6. Hvor ser det bare godt ud! Skøn have i alle vinkler ;-)

    SvarSlet
  7. Billedet af din smukke engle orkidé fik mig lige til at skrive endnu en plante på ønskesedlen. Den ser spændende ud. Så sent som den anden dag hørte jeg en nævne en fattigmandsorkidé, men jeg kunne ikke sætte noget billede på. Og så alle de smukke rhododendron. Svært at sige hvilken der er den smukkeste. Orbiculare med sine runde blade og lyserøde klokker ser spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja det er en spændende plante til en overkommelig pris, 20 kr. i Netto :o)
      Orbiculare er en spændende rhododendron, som ikke ligner de andre.

      Slet
  8. skønne billeder og blomster. Hvor er de smukke dine rododendron.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  9. Kære Lisbeth.
    Igen dejlige billeder, min Orbiculare er desværre gået ud!! Men skal indkøbes ved førstkomne lejlighed.

    Du har sørme også mange fine tulipaner. Og specielle.
    Bents billeder er også flotte.
    Mange hilsner
    jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak, ærgerligt med din Orbiculare, du er nødt til at have en ny, den kan ikke undværes, når man først har haft den. Hvor køber du dine rhododendron?
      Ja tulipanerne er lidt anderledes end dem jeg har set andre steder. De fleste er købt i Bilka, og jeg køber altid Elegant Lady, fordi jeg er vild med dem.
      Bent bliver glad for at høre, at du synes hans billeder er flotte.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Dejlige dejlige billeder :-)
    Og skønne views ud over din dejlige have. Dem nyder jeg altid, ved du.
    Jeg kender slet ikke den engleorkidé. Men den ser sød ud, og dejligt navn.
    Hvor er det godt at kvæden er ved at komme sig.
    Kulden er irriterende, men blomsterne holder bedre, mine tulipaner strutter også i det kølige vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Hanne :o)
      Jeg tænkte, at jeg heller måtte tage billeder ud over haven, når nu du ikke kan komme med herover i denne omgang. Det skal nok lykkes en anden gang :o)
      Jeg kendte heller ikke engleorkidé, og syntes egentlig, den var lidt spøjs, men så faldt jeg for farven.
      Kvæden har det godt om morgenen, men falder så igen til aften, der er nok for meget direkte sol for den endnu. Den står mod syd.
      Ja kulden er god for blomsterne, men lidt irriterende. Det går langsommere igen nu med udspring af rhodoer.

      Slet
  11. Engleorkidé er også ny for mig, selvom jeg godt kan huske ordet fattimandsorkidé.
    Det er nogle meget fine tulipaner dem med spidserne, de har en dejlig farve.
    Det er som om, at det ene minusgrad har fået det hele til at stritte igen, eller?
    Jeg havde lagt soveposer og lagen over min pelargonier i nat for en sikkerheds skyld.
    Da John og jeg sad ved morgenbordet, sagde han: »Der ligger en hjemløs og sover nede i haven«. Jeg må indrømme, at jeg lige der havde glemt alt om soveposerne, for jeg røg op af stolen!
    Din kvæde ser fin ud allerede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg syntes også engleorkidé er helt ny, men kan også huske, der var noget, som hed en fattigmandsorkidé.
      Det er rigtig, at det hele har rettet sig op igen p.gr.a. kulden. Jeg har også haft lagen over Queen Anns i nat.
      Der tog John rigtig fusen på dig :o) sådan noget morer også Bent.
      Ja kvæden har det bedst om morgenen, den kan ikke lide for meget sol endnu.

      Slet
  12. Kære Lisbeth. Måske jeg også lige skulle en tur i Netto - skøn lille plante.

    Hvor jeg glæder mig til at se din flotte have. Den ser godt nok spændende ud.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja du må en tur i Netto, så må vi håbe, de ikker er udsolgt.
      Jeg glæder mig også til at vise jer min have.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  13. Så pragtfuldt og frodigt, der ser ud i Høneballehaven.
    Engelorkide, er ny for mig - men en helt igennem sød lille vækst, hva´.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Helle.
      Ja den er ny og speciel, men meget sød.

      Slet
  14. Dejligt at se din have lidt på afstand :o) Jeg kommer jo desværre ikke til blog-træf, så dejligt med et lille kig over herlighederne :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja det var det jeg tænkte, at det var godt med lidt andre billeder denne gang, men der er jo så meget at vise, det kender du selv.
      Ærgerligt at I ikke kommer, men måske kan I tre piger fra Mors tage en tur herover en anden dag.
      Tante Grøn har i øvrigt skrevet lidt om at komme den 19., men jeg har ikke hørt mere.

      Slet
  15. hvor er den yndig den lille engle orkide,gad vide om min Netto har dem ?, smukke billeder, man føler man vandrer med rundt i din have :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Håber de har engle orkidéen, så du også kan få den. Der kommer en vandretur mere i aften :o)

      Slet
  16. Hvor er den skøn din lille Nettoplante. Jeg må vist en smut indenom i dag.

    SvarSlet
  17. Kære Lisbeth.
    Med hensyn til tulipaner, har jeg osgå prøvet noget nyt i år - nemlig lagt tulipanløg i efteråret.
    De blomstrer flot lige nu.
    Dem jeg har lagt er: Angelique, Jan Reus og Pink Diamond - der var 25 i hver pakke.
    Hvor jeg køber Rhodoer, dem køber jeg mest i Rhododendron Roskilde. Han bor ikke så langt fra mig. Og det han har er OK også han jord er godt, jeg kan bedst lige, når det er tykt.
    Ellers har jeg købt, når Haveforeningen sammen med Rhododendronforeningen afholder deres 2 årlig plantemarkeder i Lyngby.
    Når man køber der, kan der f.eks. på navnesedlen stå:
    Augusttnii + Russatinn.
    Sådan en har jeg, på stranden og den er høj og ranglet med blå blomster.
    Den blomstrer nu og står forøvrigt ved siden af min ene Cunningham's White. For jeg har nemlig også flere af den. Nærmest fordi den nok er robust. Og kan gro i min jord dernede.
    Det er da en kølig dag, i dag, men Lisbeth jeg tror du har travlt i haven alligevel.
    hav det nu godt
    mange hilsner
    jessie

    SvarSlet
  18. Det er dejlige billeder på rundturen i haven. Nærbilleder er skønne, men jeg kan så godt lide at se ud over haven og bedene og når jeg ikke kommer til Samsø i denne omgang er jeg glad for dine billeder ude fra vejen også, jeg elsker at gå og kikke ind i folks haver:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Der er flere billeder i dag, jeg er jo nødt til at vise billeder til jer, som ikke kommer med :o)
      Jeg har samme interesse, kigger altid ind i folks haver, når jeg kan komme til det.
      Sjovt nok så kigger folk væk, hvis de opdager mig i haven :o)

      Slet