tirsdag den 8. maj 2012

På rundtur i Høneballehaven

Det har været køligt i dag, men jeg har været i haven hele dagen. Jeg luger og luger og stadig mere ukrudt kommer der. I aften fik vi 3 dråber vand, meget mere blev det ikke til, skønt de havde lovet en hel del. Andre steder er det nok blevet til mere.
Jeg vil nu invitere jer på en rundtur i min have og forklare så godt jeg kan, hvor det meste ligger i haven.
Jeg er gået ovenpå og har taget nogen af billederne deroppe fra.
Her er mit første rhododendronbed, det er i den gamle del af haven.
Til højre for det ligger det bed jeg viste i går med den gule jasmin. Bagved er der en kornmark og et dige.
Ud af vinduet i nordgavlen ser vi ned på nordbedet, også med rhododendron. Bl.a. Tholasma og Queen Anns.
Til venstre for det ligger endnu et stenbed, de er bygget sammen, i dette bed står bl.a. Festivo og bagved står hægen.
Til venstre for stenbedet ligger klokkehøjen og påskebedet.
Nu er jeg gået til vinduet i sydgavlen, hvorfra jeg kan kigge ud over den nye have, jorden blev først købt til i 2003, og haven siden lavet.
Her oppe fra kan man se mine to rosenbede med de små meget nedklippede roser. Pælene skal der gro slyngroser op ad, hvis de altså vil gro, de skulle helst dække dem, men det går ikke helt godt for mig.
Men som I kan se, er der da liv i roserne, det er da altid noget
Her et billede op mod skoven.
Til venstre for rosenbedene ligger mit trekantede staudebed, nu med stenstier, som Bent har lavet til mig.
I bunden af haven til venstre ligger regnvandsbedet, det ser nærmest ud som en sti med sten på billedet.
Overfor staudebedet ind mod huset er der et blandet bed med træer og rhododendron og lidt stauder.
Dette blandede bed ligger ud mod offentlig vej. T.h. ses spidsen af det ene rosenbed.
Rundturen slutter med et kig ind i min lille skov.
Som I kan fornemme, (håber jeg) er min have i to afsnit, den gamle og den nye have.

Her kommer et par rhodobilleder:
Peggy en af mine helt nye rhodoer er lige sprunget ud i dag. Den er da dejlig.
Her er det Goldbukett
Og Viscy

Og et enkelt billede af tulipanen Black Herrow, den er så smuk
Fritillaria igen, igen
Og så har jeg forøvrigt fået planter fra Odenia i dag.
Jeg fik  Margurithen Banana Cream og Chocamocha

Tak for jeres opmærksomhed :o) fortsat god aften.

40 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Tak for den fine rundvisning. Det er nogle rigtig gode billeder du har taget.

    SvarSlet
  2. flot Lisbeth, virkelig flot have du har og der der da virkelig noget at glæde sig til når nu I alle skal mødes hos dig til træf.

    Er da godt nok træt af at jeg ikke kan komme - nå et må blive en anden gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Annette, ja ærgerligt du ikke kan komme med, men du er altid velkommen. desværre er Samsø ikke lige et sted, man kommer forbi.

      Slet
  3. Sikke en fin rundtur, det er næsten som Claus Dalby der vandre rundt og filmer løs. Det her var nu bedre, jeg kan bedst lide rolige billeder :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for rosen Anne Mette :o) du har helt ret, jeg kan også bedst lide rolige billeder og ser aldrig hans videoer.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Tal for overblikket - vi skulle jo nødig fare vild, når vi kommer og besøger dig.

    Peggy bliver vist dagens favorit hos mig :)

    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla, jeg regner med, at I kan finde rundt nu :o)
      Ja Peggy er bare fantastisk, jeg gik rundt med en dame i haven, da jeg så den, jeg var lige ved at gå i gulvet/jorden :o)

      Slet
  5. Det ser rigtig godt ud. Hvor har du mange fine natursten i din have.
    Tak for rundvisningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja natursten skal der til, det pynter i en have :o)

      Slet
  6. Come sempre è tutto bellissimo :)

    SvarSlet
  7. Mange tak for den smukke rundtur i haven, super god ide at tage billeder oppefra, det giver et rigtigt godt perspektiv og rumfornemmelse, super flot have ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Heidi, jeg kunne jo se i går, at der var stor interesse i at se mere af haven, så måtte jeg gøre mig umage. Tak for ros :o)

      Slet
  8. Er det et æbletræ på nr. 2 billede? De ser fint kroget ud - lige sådan jeg synes de skal se ud!
    Så har du på billede nr. 11 en grantype af en slags - hvad er det for et træ?
    Nu kan jeg jo se hvor mange fine træer du også har. Spændende Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er et æbletræ, som Bent klipper hvert år, for at det ikke skal blive for højt. Jeg har to der og et blommetræ. Det sidste er det flotteste.
      Det er en himalayaceder, der er rigtig mange træer i min have, dem kan du også glæde dig til at se :o)

      Slet
  9. Tak for rundturen. Rart nogengange at se det hele i en større sammenhæng!
    Hvor har du en skøn have!
    PS. der er vist ikke meget ukrudt i den ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Biehl. Ja det var også det jeg kom i tanke om.
      Jo masser af ukrudt, jeg kan jo ikke nå hele vejen rundt, og der er meget bar jord endnu.

      Slet
  10. Hvor ser det dejligt ud. Hvem der bare havde en skov som nabo.
    Jeg er også helt vild med æbletræet, men bliver da helt nysgerrig omkring dit blommetræ også. Det må du love at vise ved lejlighed.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det er ikke dårligt med en skov, den bruger jeg meget tid i :o) Jeg skal nok huske at tage billede af blommetræet i morgen. Det var for øvrigt på den anden dag med blomster.

      Slet
  11. Det er altid så hyggeligt at gå på havevandring med dig Lisbeth,,,du har så smuk en have ♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Jonna, en skam du ikke vil med en tur herover.

      Slet
  12. Jeg er helt betaget af din have! Jeg synes den er så flot anlagt med de flotte svungne bed i alle faconer og med et væld af forskellige planter og træer. Peggy må jeg tilslutte mig, er utrolig smuk men også de to efterfølgende. Jeg er rigtig ærgerlig over ikke at kunne komme d. 19. men jeg fylder altså rundt den 20. og har ikke resoucer til at klare to dage i træk med festligheder, og jeg kan jo ikke så godt blive væk når det er mig der fylder år, vel :-)) Men jeg håber der blir mulighed for at nyde et besøg i din vidunderlige have ved en anden lejlighed. Det var i hvert fald en dejlig billedelig vandring du gav her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja så er du nødt til at være hjemme, når du fylder rundt. Men du er meget velkommen en anden dag, desværre er Samsø jo ikke lige et sted, men kommer forbi. Men du er velkommen til at tage turen for at se haven.
      Jeg håber på, at det bliver en tradition med blogtræf her, selvom det er dyrt at komme herover, så måske næste år :o)

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    En fantastisk have - jeg har aldrig set noget lignende, de damer som skal besøge dig får virkelig en oplevelse, af de helt store.
    Hvor ser der smukt ud, -- man kan ligefrem fornemme hvor dejligt der er, --Tak for dejlige billeder - du er en dygtig dame Lisbeth.
    Og rhodoen Peggy, ja, det er jo een man skal huske!!!!!
    Hvor er det også flot med alle de store sten omkring dine bede. altså --- altså --- hvor er det bare flot.
    Håber vejret bliver bedre i morgen, så du rigtig kan komme i haven, og få gjort en masse!!!
    Mange hilsner
    jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak for ros :o)
      Er du sikker på, du ikke vil med en tur herover d. 19. Jeg er sikker på jeg kan skaffe dig kørelejlighed fra færgen. Så skal du kun køre til Kalundborg og tage færgen over.
      Netop når du er rhodoman, er det lige noget for dig at komme herover og se den.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Tak for rundturen, dejligt:o) Skal snart ud til Tante Grøn, så jeg hører hende lige om den 19 ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Det lyder godt, ellers må I piger og Syrenprinsen komme en anden dag.

      Slet
  15. Åååh - så fik jeg alligevel en rundtur i Høneballehaven, selvom jeg ikke kan være med d. 19. maj.
    Hvor er der skønt Lisbeth.......men ukrudt? - der skal man vist se meget grundigt efter for at pege fingre ad dig.
    Tak for turen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja jeg laver en rundtur for jer, som desværre ikke kan komme med :o)
      Uha der er masser af ukrudt og bar jord det kan komme op i, så jo der er meget, men pyt det går nok.
      Selv tak :o)

      Slet
  16. Hvor er det altså en smuk have du har.
    Jeg elsker når blomsterbede er flot svungne, og organiske i formen. Også elsker jeg, hvis man kan "gå tur" i haven. At den ikke lige kan overskues på en´gang. Man må sige, du har både smukt svungne blomsterbede, og stier. Var det forresten ikke da i lavede stenstien du fik en sten ned over den ene fod?
    Jeg nåede da at blive helt færdig med at køre barkflis på oppe i frugthaven i går, og få nogle småplanter i jorden inden det begyndte at regne. Også har det faktisk regnet siden.
    Ha´en god dag.
    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tak skal du have. Det er helt Bents fortjeneste, at de er flot svungne, det er han fantastisk til at lave. Jeg har haft lidt svært ved at lave det, så det hele ikke kan overskues på en gang, men det begynder at hjælpe. Jo det var da Bent lavede stenstien, at der trillede en sten ned over min fod :o)
      Regn tja vi har fået 5 mm, men det er jo bedre end ingenting :o)
      Hvordan går det med planerne om at komme med d. 19. Har du fået lokket Morten med?
      Også god dag til dig.

      Slet
    2. Uha jeg tror ikke vi kommer for jeg syntes jeg kan fornemme, at Morten går og "pønser" på et eller andet???
      Man ved aldrig med ham. Han finder tit på nogle sjove ting. (Altid spændende og gode påfund.) Nu må vi se hvad han har fundet på.
      Men ellers må det blive en anden gang. For han har talt om, at tage over og hilse på en af hans studiekammerater, Samsø´s jordemor ;-D

      Slet
    3. Hej igen
      Og du tror ikke, han pønser på at overraske dig med en tur til Samsø, det kunne da være hyggeligt. Samsøs jordemor, ok ja jeg kender selvfølgelig ikke jordemødrene herovre mere, det gjorde jeg for 25-30 år siden.
      Er Morten jordemor? Jeg har spekuleret på, hvad han lavede på Viborg Sygehus med vagter.

      Slet
    4. Jo det kunne da godt være, man ved aldrig helt med ham :-D
      Jep, han er jordemor i Viborg :-D

      Slet
  17. Ih altså det ser godt ud. Glæder mig da endnu mere til at se din skønne have den 19 ;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Tak skal du have, jeg glæder mig også til I kommer.

      Slet
  18. Tak for den flotte rundvisning i din smukke have.

    SvarSlet