mandag den 14. maj 2012

Blæsevejr igen igen

Hele dagen har det blæst her, men vi har ikke fået regn. Det vil sige, lige nu er der stænk på ruden.
Jeg har været i haven og luget mellem roserne og i staudebedet. Det var svært at komme til i staudebedet, og det var tørt, det gør det ikke nemmere.
I eftermiddags var Bent og jeg til fernisering hos min haveveninde/arkitekt, hun havde udstilling af kattebilleder. Ida er en meget dygtig kunstner, så hun har lavet malerier, akvareller, ikoner og fotografier, alle med katte på. Det ser godt ud, er kreativt og fantasifuldt. Hun har åbent lørdag, søndag og mandag fra 13-17, så hvis nogen af jer, der kommer herover har lyst til at se sådan en udstilling, vil hun blive glad for besøg. Desværre havde jeg ikke kameraet med, så jeg har ingen billeder af det.
Det har jeg selvfølgelig af haven, de kommer her.

Som sædvanlig rhodoerne først, denne gang er det vist nogen I har set før de fleste af dem:
Bellfontaine, jeg håber den holder til vi har haft bloggerbesøg.
Diadem står i samme bed lige over for
Königstein er helt udsprunget nu og står rigtig flot på sin nye plads
Oreotrephes står i skovbedet, det ses tydeligt. Den er lidt svær at få et ordentligt billede af.
Min gamle Quinquilifolium, den har jeg haft i en del år, den vokser meget langsomt., jeg kan knap se, den er vokset, siden jeg købte den.
Den lille akeleje  denne gang får I et billede af ansigtet :o)
Black Hero står smukt på stive stilke trods de tunge hoveder. Kulden gør den langtidsholdbar, jeg har endnu ikke set den helt udsprunget.
De sidste Blue Wow står heldigvis også fint, læg mærke til, at den er tofarvet i yderbladene.
Min smukke hosta Dream Queen, den er så fin, så jeg har købt en mere.
Fritillaria Persica er med endnu
Og den lyserøde liljekonval
Scillaen er tæt på blomstring nu
Troldel/Fothergill Major
Den gamle trillium kører på sidste vers
Men se så smuk den nye er, købt hos Thyboesminde Stauder for nylig og allerede i blomst :o)
Desværre blæste det så meget, at jeg måtte holde ved den for at tage et ordenligt billede.
Til slut en vild buket tulipaner, som jeg plukkede i regnvejret i torsdags.

Fortsat god aften

28 kommentarer:

  1. Black Hero er vist en tulipan jeg må have anskaffet mig til efteråret.
    Jeg kiggede godt nok på den, hos min tulipan-mand, sidste år men fik ikke købt den. Den er virkelig smuk.
    Ha' en god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Den tulipan passer perfekt i din have, den må du have fat i. Jeg har købt min i Bilka.

      Slet
  2. Hvor er din hosta fin.
    Jeg holder meget af akelejer. Din er rigtig smuk.
    Flot buket tulipaner du slutter af med.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase jeg er også vild med den hosta.
      Ja det var en fin buket.

      Slet
  3. .... jah... nu har jeg set vejrudsigten og det hjælper måske endnu mere med Fru Friis' mariehøns. Bare det bliver lidt lunere, for det er da bare FOR koldt lige nu.

    Det bliver helt vildt at komme til at hilse på dig og Bent og alle de andre søde gæster og se alle dine dejlige rhodoer m.v.

    Kunne du ikke skrive i et indlæg hvem der kommer på besøg?

    Jeg har en småhjerte med til dig, var det ikke dig, som ingen har af den ? (du som ellers vist har nærmest alting).

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er da fantastisk at de lover godt vejr fra på fredag, men måske skal vi alligevel gøre som fru Friis og sende mariehøns op som en ekstra sikkerhed.
      Ja det bliver helt vildt at hilse på hinanden allesammen, åh hvor jeg glæder mig.
      Jeg laver et indlæg om hvem der deltager i morgen, der er nemlig også nogen som endnu ikke har bestilt mad, så jeg vil give dem en chance for at huske det :o)
      Det lyder rigtig godt, den har jeg nemlig ikke, det har du ret i. Jeg har vist også forsøgt at skrive det til så mange som muligt :o) så godt du forstod det.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  4. Lyserød liljekonval, nu har jeg set det med. Hvad synes du om den, er den lige så dejlig som den hvide..... jeg tænkte at den måske minder lidt om hvidt vasketøj vasket med rød sok - njaaarj, jeg er nok bare lidt gammeldags, hi hi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Jeg synes, at den er rigtig fin, men der er kun den ene, så det er ikke nemt at sige, hvad jeg synes om den.
      Måske kommer der flere næste år.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Sikke en fin hosta. Hvis der var plads i haven ville jeg skrive navnet op ... hmm ... begræsningens kunst er altså svær.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er meget svært at begrænse sig, når man skal købe planter og også have plads til dem :o)

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Sikke mange flotte billeder du kan vise frem både i går og i dag. Det ser bare godt ud. Nu varer det jo ikke længe før vi kan se det i virkeligheden. Jeg glæder mig! Det var da en god gave du fik af dine drenge i går!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte jeg glæder mig til I kommer og ser det irl :o)

      Slet
  7. Black Hero tulipanerne og din nye Trillium, er da bare så skønne. Jeg kan se på billede nummer fem, at du også har den plante som jeg ikke kunne huske navnet på, rosmarinlyng tak for det ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er skønne planter alle tre.Det er rigtig den står lige bag Quinquilifoleum :o) Selv tak

      Slet
  8. hvor er den smuk den Blue Wow, øv hvor ærgerligt du ikke havde camera med jeg forsøgte ellers at google : Ida kunstmaler på Samsø + katte men intet kom op....Ville ellers gerne hvis hun havde en hjemmeside,det lød så spændende

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tænkte nok det ville interessere dig, du må tage Ipsen med en tur til Samsø på lørdag f.eks :o)
      Det kunne være hyggeligt, men du har nok andre planer, hvis ikke er I velkomne her.
      Ida har desværre ingen hjemmeside, men mon ikke jeg kan skaffe billeder af et par af malerierne, det tror jeg. På et tidspunkt kommer der også noget i avisen, så vi skal nok finde ud af det.

      Slet
  9. god aften Lisbeth.Ja! nu nærmer sig tiden,hvor vi skal opleve din dejlige have in natura.Glæder mig til at se alle din rhodoer i fuldt flor.Mange hilsener Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det bliver så lækkert at få jer over og se det hele. Glæder mig til at vise jer det.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  10. Det lyder da rigtigt irriterende, at I har haft så meget blæst. Det har vi ikke. Det har været overskyet hele dagen, men tørt. Men jeg skulle noget andet, så det blev kun til et par timer sent på dagen, og mest i drivhushjørnet med alle mine plantebørn. De er fast arbejde på denne årstid :-)
    Jeg fandt også min første akeleje udsprunget i dag. Jeg har en million-milliard i år, så jeg glæder mig til synet af dem alle om et par uger.
    Flotte billeder som altid, og suk igen, at jeg ikke kommer lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja det var lidt træls med blæsten, i dag er det til gengæld det skønneste vejr, ikke meget vind og ingen regn endnu.
      Jeg har også mange akelejer i år, men det er nu ikke noget nyt, de sår sig jo over det hele, men er ret ens alle sammen. Mørk røde eller mørk blå.
      Ja jeg sukker også over, at du ikke kan komme med lørdag. Det hele er så perfekt både med det der blomstrer, og hvis vejret holder, hvad de lover.

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Igen en masse dejlige billeder - jeg synes, at rhodoer/azalier passer godt sammen med sten ----
    Hvor er Hostaen sød, ---lidt anderledes med gule blade og grøn kant. Glæder mig til at få den, også Akelejen er da sød. Har opdaget jeg har en hvid akeleje ude i min have.
    Det er altså en dejlig årstid - hav det nu godt, og hav en god dag.
    hilsner og mange gode tanker fra jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det har du helt ret i, det ser godt ud med rhodoer og sten.
      Ja hostaen er rigtig fin, den kan du glæde dig til.
      Også god dag til dig, jeg nyder det i dag, det er skønt vejr, men der er lidt mørkt mod vest.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  12. Nu må den blæst altså godt blæse væk! :D Jeg takker for et kig på din dejlige have ;o)
    Ps: Black hero er skrevet bag øret, den ser fin ud :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja væk med blæsten, den gider vi ikke.
      Black Hero er lige noget for dig :o)

      Slet
  13. På tulipanerne her i haven er man ikke i tvivl om hvor vinden kommer fra.
    Den Black hero hvor er den flot i farven.
    Håber vejret er godt på lørdag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja det er sørens med alt det blæsevejr, det er nok ikke bedre oppe ved jer.
      Ja Black Hero er rigtig fin, den må du og Marlene have nogen af til efteråret.
      De lover ok vejr, håber det holder.

      Slet
  14. Kære Lisbeth. Det har nok skulle blæse af til på lørdag. Nu lover de jo næsten sommer. Glæder mig til at se din smukke have.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja det har jeg også hele tiden sagt, blæs bare af nu, så det bliver stille vejr på lørdag :o)
      Glæder mig til at vise jer den.

      Slet