søndag den 27. maj 2012

Godt partnerskab og nye træpæoner

Vi skal holde fødselsdag i dag for vores gamle nabokone. Dvs vi skal bare grille her i vores have, hun medbringer selv det meste, så det er nemt. Men hun skal jo have en gave, og da hun er meget glad for roser, kørte vi i byggecenteret for at købe en rose til hende. Hvad fandt vi så der: træpæoner fine træpæoner, håber jeg. Jeg fandt de pæneste med knop og blomster, 2 for 150 kr. Da vi skulle betale spurgte jeg, om der var lidt rabat, og det skal jeg da love for der var. Jeg fik 2 for 100 kr., om det var et uheld ved jeg ikke, men jeg klagede ikke :o) Jeg huskede også at købe en rose :o)
Er de ikke fine, to knopper i den lyserøde og en knop mere på vej i den hvide.

Nu kommer der billeder af det gode partnerskab. Mange planter har et godt partnerskab, og for nu at gå i Mariannes fodspor, ja så sammenligner jeg os bloggere med planterne. Vi har da et fantastisk partnerskab, synes jeg, vi er der for hinanden, det finder man ikke så mange steder, og det er guld værd. God fornøjelse med billederne.
 Prøv at se her bronzeblad hosta, bregner og ikke mindst skovmærker
 Og her det sammen, men en lille vortemælk lyser op inde i bronzebladet
 Allium og Cunninghams White klæder da også hinanden
 Kokardia er fin sammen med Clematis Recta
Og her er det flere rhododendron med en Weigela i baggrunden, farverne står godt til hinanden.
Arctic Tern og i baggrunden Silberwolke
Cabarett
Elsie Lee
Humboldt
Homebush med dejlig duft
Luteum også med skøn duft
Mogambo skøn mørk med store blomster
Percy Wiseman
Polarnacht
Schneepearl
En hel hæk af Roseum Elegans
Rosebud og den ligner en rose
Et kig ind i skoven
Den første rose, en vildrose
Og selvfølgelig træpæonen til slut, nu har den fået selskab :o)

Fortsat god pinse (eller pegonse, som Bent plejer at sige)

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.som altid dejlige billeder fra din have.Det var da noget af et køb,med de 2 træpæoner.er også vild med din bronzeblad.Gitte har lovet mig en aflægger.Og alle de skønne allium
    blomstre overalt i min have.Har været i haven i 7 timer,så nu er jeg lidt træt og vil lægge nye billeder på bloggen.også god pinse til dig og Bent.knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var et godt køb, håber de klarer vinteren. Bronzeblad er en god plante, godt du kan få en aflægger af Gitte. Allium er skønne lige nu.
      7 timer det var længe, så kan jeg godt forstå, at du er træt.

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Sikke et dejligt indlæg og endnu engang mange flotte billeder. Jeg håber, I får en god grillaften og rigtig hygger jer. Forhåbentlig bliver naboen glad for gaven. Fortsat god pinse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte. Vi havde en god grillaften. Jeg tror naboen blev glad for gaven.

      Slet
  3. Det er både fine plantesammensætninger og solister, du viser i dag. God held med de nye træpæoner. Jeg synes ikke, de er de allerletteste planter at have i haven, men blomsterne er jo uovertrufne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie. Jeg har før købt nogen i Byggecenteret, som ikke overlevede, så det var godt, at de var billige. Disse her så lidt kraftigere ud, så jeg håber, at det går. Jeg har også bestilt hos pæoneksperten, så det kan ikke gå helt galt.
      Blomster er så smukke.

      Slet
  4. Wau for skønne billeder, og det ar noget af et godt køb , de to træpæoner du der drog afsted med
    Håber i får lavet en god fødselsdag for jeres gode nabo❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna ja jeg syntes også det var et godt køb, så må vi håbe, at de overlever.
      Jeg tror de var tilfredse med fødselsdagen, det er ældre mennesker, så de tog tidligt hjeme.

      Slet
  5. Det var da et dejligt plantekup - de er kønne. Hvor er det skønt at se oversigtsbilleder fra din have - nu kan vi fint se det hele for os efter besøgt hos dig.

    Fortsat god pinse til dig og Bent.

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var lidt af et kup, så må vi håbe de overlever.
      Ja det er også sjovere at sætte oversigtsbilleder ind nu, fordi jeg ved at mange af jer har set det.
      I lige måde til dig og Malcolm.
      Knus

      Slet
  6. Som altid smukke billeder.
    Godt køb du der fik gjort. Tillykke med det. Man har da lov til at være heldig engang i mellem.
    Ha´ en god Pinsedags aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja selv på Samsø kan man være heldig at gøre gode plantekøb.
      I lige måde.

      Slet
  7. Skønt med den slags kup, - så skulle du jo ha' købt fire!! ;o) Dejligt at din træpæon allerede nu har fået selvskab.
    Jeg er helt pjattet med bedet med de mørke-rosa-lavendel farver, sikke en harmoni. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Se nu vidste jeg jo ikke, at jeg fik dem billigere :o) men jeg tog også lige de to pæneste med knopper i, de andre var røde, det er jo ikke lige mig.
      Ja det bed er skønt lige nu, det er toiletbedet du mener ikke?

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Tak for de fine billeder, jeg synes, det er særligt interessant at se dine billeder af sammensætningerne/partnerskaberne. Jeg har et hul bagerst i hostabedet, og jeg har længe overvejet en bregne, men med dine fine billeder af hostaer i godt selskab, så tror jeg ikke, at jeg behøver at overveje mere.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Selv tak, så var det jo godt jeg tog billeder af det bed i dag. De er skønne alle sammen både hver for sig og sammen.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  9. Godt så er din træpæon ikke alene - eller var de ikke til Høneballehaven? Tænkte at rosen var til din fru Nabo.
    Flotte makkerpar du viser i dag, skal jeg love for. Især billedet med flere rhodoer og weigellaen i baggrunden er unikt - passer som fod i hose!
    Jeg vil da lade mig inspirere af dig, og prøve at finde makkere til min forskellige stauder og buske - det ser så godt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jo helt rigtig træpæonerne var til min have og rosen til fru nabo :o)
      Ja er de ikke fine mine flotte makkerpar, jeg tænkte, at de var gode til et indlæg.
      Godt du kan lade dig inspirere af det, det er jeg da glad for :o)

      Slet
  10. ......sådanne kup er da bare skønne at komme hjem med. Er sikker på at nabokonen havde en helt fantastisk fødselsdag i de smukke omgivelser :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var skønne kup, vi må håbe de overlever :o)
      Ja det gik fint med fødselsdagen, omgivelserne kan jo ikke være meget bedre.

      Slet
  11. Wauw... sikke et scope at komme hjem med - det er ikke hver dag, man finder en træpæon for en slik.

    Sikke mange fantastiske blomstrende skønheder du har for tiden ;O).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det var lidt af et scoop, de er da normalt meget dyrere. Så håber jeg de overlever.
      Tak ja der er meget skønt at se på nu.

      Slet
  12. Det må siges at være BILLIGT :O)God sidste pinsedag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Ja billigt, det kan vi lide :o)

      Slet
  13. Kære Lisbeth. Sikke et køb, ved ikke noget bedre end pludselig og stå der og gøre sådan et kup :) Dejlige billeder af dine flotte planter. Jeg skal have nærkigget dine smukke rhodoer, vi er på jagt efter en mørk over i det lilla eller mørkerød/bourdaux og der er jo masser af inspiration hos dig:)

    Du har helt ret. Der er et skønt fælleskab her i blogland, som er guld værd.

    Ha´ en skøn dag. Hos os er den startede noget blæsende.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Hvor er jeg glad for, at du har læst teksten, jeg skrev. Du er den eneste, der har kommenteret den :o)
      Ja det var et skønt kup jeg gjorde der, det er ikke dårligt.
      Jeg vil foreslå dig at købe Polarnacht, den er rigtig dejlig og lige netpå, som du skriver lilla er mørkerød/bourdaux.
      I lige måde her blæser det ½ pelikan, det er vi ikke vant til, og så tørrer det endnu mere.
      Kh
      Lisbeth

      Slet