fredag den 11. maj 2012

Rhododendron og lidt andet

En blæsevejrsdag har det været i dag, men vi har heldigvis ingen regn fået, og jorden er lige til pas at arbejde med, i hvert fald inde i min skov. Men ved 20 tiden måtte jeg gå ind, for jeg var ved at blive kulret af blæsten, og tja lidt træt var jeg nok også. Jeg har endnu ikke fået plantet det, jeg fik i går, men i morgen skal det være.
Inden mit kamera løb tør for strøm, fik jeg taget nogen rhododendronbilleder og lidt andet godt derude. Der er ingen oversigtsbilleder i dag kun close ups.

Queen Anns hele busken og et nærbillede

Fortunei  dufter så skønt, og da den lige er sprunget ud, får de der kommer d. 19. fornøjelse af duften.
Den store Belfontaine, det var den Bent flyttede for et par måneder siden. Den har også en svag duft.
Belkanto, den står sammen med de tre gyldne Peggy, Mary Lou og Goldbukett
Diadem
Dufthecke
Hydon Velvet, læg mærke til de hvælvede blade med brunt indument, de er meget smukke.
Lanathum
En lille azalea, den hedder Minna Ida
Mother Greer med duftende løv
Apropos løv denne her har jeg aldrig set i blomst, men se nogle smukke bladskud, så den er tilgivet.
Min første udsprungne liljekonval, og den er lyserød :o) alle de andre er hvide.
Så er Gudeblomsten sprunget ud, den er så skøn
Akelejerne er meget tæt på udspring. I baggrunden min bonderose, den kunne ikke lide regnen igår og er faldet sammen :o(
Her Lewisiaen jeg købte forleden dag. Til højre i plastikposen en plante, jeg fik foræret i dag. Mon nogen kender den, hvis den altså er til at se. Den er plantet ud nu.
Til sidst denne specielle tulipan, nogen der kender den. Den er meget trofast, jeg flyttede den for et par år siden, fordi den ikke passede i bedet, hvor den stod. Det fandt den sig i og kommer troligt igen.
Forresten glemte jeg et af  Bents billeder i går af mit vilde bed, det får I lige med i dag.
De orange tulipaner er faldet nu.

Rigtig god weekend med forhåbentlig mindre blæst.

33 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Du har - som jeg også regnede med - været flittig i dag.
    Ja. det har været et værre blæstvejr, men dog lunt!!
    Hvor er Gudeblomsten smuk og "dit vilde bed" ser vildt flot ud!!!!
    Uuuuha - hvor er Hydon Velvet flot - lige mig!!!! Også Queen Ann - er noteret.

    God weekend til dig Lisbeth,
    med mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja lidt flittig har jeg da været. I aften var det ikke lunt, så gik jeg ind.
      Ja Gudeblomsten er gudesmuk :o) jeg er også vild med den. Det vilde bed er lidt vildt.
      Jessie nu er der snart ikke mere græsplæne tilbage på godset, hvis du skal have alle de rhodoer. Hydon Velvet er meget smuk i løvet. Queen Anns dufter også lidt ikke så meget som Fortunei.
      Også god weekend til dig

      Slet
  2. Dejligt syn - Queen Anns ser meget speciel ud, ligner slet ikke en Rhododendron (blomsten).
    Jeg har desværre ikke mulighed for at komme til Samsø den 19. øv, men jeg håber I får en rigtig dejlig dag.
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja Queen Anns er både smuk og speciel og så har den en let duft.
      Ærgerligt at du ikke kan komme herover d. 19. du er altid velkommen. Jeg håber på en årlig tradition, så næste år prøver vi igen.
      Også god weekend til dig.

      Slet
    2. Neeeeeeej dufter din Queen Anns også, jeg tror jeg vil tjekke den yderligere, for hvis ikke den bliver så høj og i øvrigt kan tåle sol, kunne den være en jeg kunne anvende i et bed hvor jeg mangler nogle rhododendron.
      Tusinde tak for invitationen, pas på, en dag kommer jeg forbi (for det er i hvert fald 20 år siden jeg har været på Samsø, og der er jo SKØNT der ovre)!
      Det lyder da bare helt fantastisk, at du vil gøre det til en tradition, at invitere til havebloggertræf.
      Fortsat god weekend.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
    3. Hej Anita
      Ja den dufter let, men den er altså af den høje slags. Min er ikke så høj endnu, men jeg har tjekket den på rhodobutik.dk de skriver, at den er høj.
      Ja her er skønt på Samsø og du er velkommen, når du kommer eller til havebloggertræf, nu må vi se, om andre er med på det.

      Slet
  3. Det er altså helt fantastisk alle de forskellige rhododendroner du har fået samlet :-)

    Hos os fik vi en ordentlig tordenbyge her til aften. Håber det holder tørvejr i morgen, når alle møblerne skal flyttes.

    Glæder mig til snart at få tid til, at komme i gang med min nye have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja jeg har mange rhodoer, nu er det snart din tur til at samle.
      Jeg krydser fingre for tørvejr i morgen. Jeg har tænkt på, at nu var I ved at flytte.
      God flytning og jeg kan godt forstå du glæder dig, det bliver skønt at komme i gang. Og den første morgen hvor I bare kan træde ud i jeres nye have med det samme, det bliver ren nydelse, jeg håber solen skinner, så bliver det ekstra godt :o)

      Slet
  4. Gode billeder som altid.
    Smukt syn.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  5. Du har mange smukke rodo'er :-)
    Gudeblomsten står den i surbund eller hur? For den kunne sagtens finde vej i min have - den er skøn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det synes jeg også selv.
      Jeg mener bare, jeg har plantet Gudeblomsten i almindelig jord, ja den er bare skøn :o)

      Slet
  6. Det har godt nok været meget blæsende i dag. Forhåbentligt står dine mange rhodoer nogenlunde i læ.
    Vi har også diadem, som jeg synes udmærker sig ved ekstra mørkt løv. Det kan man vist også godt se på dit billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Vi har forsøgt at skabe læ, men med den storm er det umuligt, heldigvis er det mest bladene, det går ud over, når det stormer sådan. Blomsterne falder først af, når jeg plukker dem af.
      Diadem har mørkt kraftigt løv ja.

      Slet
  7. Sikke skønne close-ups du viser, så det gør ikke noget at der ikke er oversigtsbilleder i dag :-)
    Hvor er de smukke de rhodoer, jeg kan altså godt forstå at du er forgabt i dem. Og jeg anede ikke at nogle af dem duftede. Det skal jeg da huske, når jeg skal have et par stykker mere på et tidspunkt.
    Din gudeblomst er da gudesmuk, og ligeså den lyserøde liljekonval. Jeg har kun hvide, de er slet ikke sprunget ud endnu.
    Ja, mindre blæst vil vi gerne bede om. Det var virkelig for meget i dag, alting blæste jo i stykker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, ja jeg er forgabt i dem, og jeg har jo pladsen til dem. Hvis du skal have en med duft, skal det være Fortunei, den dufter nærmest vanille agtigt. Der er jo også en del af azaleaerne, som dufter, men det ved du sikkert godt.
      Ja den Gudeblomst er simpelt hen gudesmuk. Mine hvide konvaller blomstrer heller ikke endnu, men de er tæt på.
      Ja gerne noget mindre blæst de næste dage.

      Slet
  8. Jamen jamen kan du blive ved? Altså den lyserøde liljekonval - hvor kommer den fra? Sådan en MÅ jeg eje. De er en af mine yndlingsblomster og jeg har dem da kun i hvide!
    Men jeg må overgive mig mht dine rhodoer - der er godt nok mange smukke, jeg aldrig har set før, at de dufter er også nyt for mig. Det ville jeg da hellere have mine gjorde, de ser kun pæne ud men dufter ikke!
    Her har vi haft både byger og blæst - så meget havearbejde er det ikke blevet til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg kan faktisk ikke huske, hvor den kommer fra, ikke en gang at jeg havde den.
      Ja jeg har mange smukke rhodoer, det er en kunst at finde de smukkeste og så finde ud af at nogen har duft, det er spændende :o)
      Ja et værre blæsevejr har det været, vi ønsker bedre vejr i morgen.

      Slet
  9. Det går stærkt på Samsø! Her er Rhododendron'erne kun lige på spring, men de venter vel på at blæsten skal lægge sig. God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det ville være dejligt, hvis det snart holder op med at blæse, det er dog voldsomt og hundekoldt :o(

      Slet
  10. Hvor må der være flot i din have med alt det der er i blomst på nuværende tidspunkt. Hvad har du der tager over efter Rhodorene.
    Nu går den ikke længere skal til at på arbejde.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe
      Ja det er fint nu og den næste måned frem, men jeg har et par rhodoer, som blomstrer helt hen i juli måned. Sidst i juni er det jo rosentid, hvis de altså vil i år, men der er da gang i dem igen, så lidt kommer der vel.
      Ja og så er der jo stauder og alt det grønne, så jeg synes såmænd jeg har noget det meste af året.
      God arbejdslyst. Arbejder du altid i weekenden, jeg mener, at du skal arbejde næste weekend også. Det var derfor du ikke kunne kommer herover.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  11. Hvor er den da bedårende den lille liljekonval, det har jeg aldrig set før,,rigtig god week-end

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja den er meget sød. Også god weekend til dig og god tur med toget :o)

      Slet
  12. Hej Lisbeth.
    Jeg kan se at der sker noget i din have.
    Flotte billeder du viser af dine rhododendron - her er der også mange der blomstre.
    Her er der en strid blæst og kun + 7,0 grader.
    Ønsker dig en god week-end.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne Bente
      Ja der sker meget lige nu trods den frygtelige blæst. Jeg har lige været ude på hunde morgentur. Det var da godt nok en kold "fornøjelse"
      God weekend.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  13. hmmm lyserød Liljekonval???? HVORFOR ejer jeg ikke sådanne??? En fejl :O)
    God weekend Lisbeth og pas nu på I ikke blæser af øen :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Den må du have fat i. Jeg holder godt fast, gør du også det :o)
      God weekend

      Slet
  14. Jeg har altid sagt at jeg aldrig kom til at eje en rhododendron, men jeg kan godt se på dine smukke billeder at jeg har taget fejl. Man skal lære så længe man lever ;)
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det har du helt ret i, men dejligt at jeg kan inspirere dig til at købe rhododendron. Det er en dejlig plante.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  15. Dejlige rhododendron I har jer, og med den plads i har til rådighed er der virkelig også grundlag for et større udvalg. Jeg synes de kræver plads for virkelig at komme til deres ret, især når de begynder at blive som små træer. Mindeparken i Århus har nogle velvoksne planter som jeg nyder at se når jeg kører forbi på vej til og fra arbejde om onsdagen.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja det er dejligt med god plads, når man er blevet rhodoman. Du har ret de kræver god plads, men en enkelt kan man godt have i en mindre have.
      Det må være en dejlig tur forbi Mindeparken, når rhododendronerne blomstrer.

      Slet
  16. Oj vad mkt fint,,,ja det är en underbar tid nu :)
    å missa nu inte,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlet