torsdag den 31. maj 2012

Irisbilleder til Irishaven

I dag kommer der nogle irisbilleder først i mit indlæg, for Berit fra Irishaven vil gerne se billeder af mine Iris Germanica. Dem vil jeg gerne vise for de har en dejlig duft. Jeg har desværre ikke navne på dem.
 Den blå fra den ene side


 Er dette her sibiriske iris?
 Der er masser af iris i ørkenbedet
Den blå fra den anden side
Nu skulle det være muligt at se, hvordan de tager sig ud i bedene i fuld størrelse, og så går vi over til noget helt andet.
Den skønne Mrs. Chalmondelay i mit æbletræ

Åkandemagnoliaen står lige ved siden af æbletræet med clematissen
Den første knop i Frühlingsduft
Havegloxenia
James Mason
Jeg er så glad for min Tillia Wratislawa
Syren et skud fra en af min far syrener. De første år var den meget lille, så den blev talrige gange kørt over af plæneklipperen. Derfor er den stor og stærk nu :o)
Viburnum Plicatum pink Beauty står og blomstrer smukt nu sammen med tretorn Sunburst og en rød hassel.
Et kig i skoven
Et kig mere mon I kan se alferne :o)
Jeg elsker sådan nogle kig igennem træer til noget smukt
I får lige et par rhododendron også
Det er Cassata, der er sprunget ud nu, den står fint sammen med allium
Donator
Berryrose
Sådan så himlen ud flere gange i dag, men fik vi noget regn, nej. Så vi må danse mere regndans

Og til allersidst et af Bents flotte billeder
Her har vi nemlig en stær i kassen :o)

Fortsat god aften

37 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Hvor er det et fint billede du lige fik taget af fugleungen!!
    Også meget meget flotte billeder af din have.
    Utroligt SÅ mange forskellige blomster du har Lisbeth, du er dygtig til det med have!!!!!!!!
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det var det eneste billede jeg ikke har taget, det er Bent, der har taget det.
      Tak for ros Jessie

      Slet
  2. Jamen, Jessie har skrevet lige det, jeg tænkte jeg ville skrive :)
    Det er lige til at sende ind til en fotokonkurrence, det billede af fugleungen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla J :o)
      Bent er meget beskeden, så det kan man slet ikke sende til en fotokonkurrence, synes han.

      Slet
  3. Hej Lisbeth.ja! mange smukke billeder.Har en lille bøn til dig.kunne godt tænke mig at se nogle af dine blomster i stort format.Så kan man bedre se detaljerne.
    Hils Bent og sig at det er et flot billed han har taget
    af stæren.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette
      Jeg vil meget gerne vise nogle af mine billeder i stort format. Mener du at jeg sætter for små billeder ind? eller at jeg skal tage billeder af blomsterne tættere på? For jeg synes ikke, jeg kan finde ud af at lave dem i større format. Det skal jeg nok have en der er klogere til at hjælpe mig med.
      Jeg skal hilse fra Bent og sige tak :o)
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth var som vanligt kommet bagefter, men sad og tænkte på om du ved hvor mange rhodoer du har . Nu er du først både med iris og sieboldi så langt er mine slet ikke. Bliver dejlig og ses i Kolding. hilsen. Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja det er ikke nemt at nå det hele, når familien og haven også skal passes :o)
      Jeg har 196 rhodoer. Ja jeg glæder mig også til at vi ses i Kolding.

      Slet
  5. En stær i kassen.... hmmm... den ser godt nok sur ud og i mine øjne ikke særlig stæreagtig ud... (- men hvad ved bønder om agurkesalat!!) Men et flot billede det er det ihvertfald... :o)
    Den James Mason clematis er da utrolig skøn, den bliver jeg vist nødt til at klemme ned et eller andet sted.
    Tak for skønne billeder Lisbeth, (-og tag dig ikke af mit vrøvl om din stæreunge).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Den kunne nok ikke lide at blive fotograferet den lille stær :o) det er jo kun en unge.
      Ja James Mason er skøn, men jeg synes, den minder meget om miss Bateman. Jeg kan faktisk ikke se forskel.
      Selv tak :o)

      Slet
  6. Som altid skønne billeder.
    Hvor er det sidste billede god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase jeg har given rosen videre til Bent.

      Slet
  7. Irisen på tredje billede er superskøn, elsker de farver :) Og kigget ind i din skov er helt fortryllende... jeg synes faktisk jeg så en alf eller to ;)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja den er superskøn. Dejligt endelig en der kan se alferne og lide kigget ind i min skov, det er jeg også selv vild med. Det kan Anne Mette Cugina også, men hende må vi desværre undvære lidt.

      Slet
  8. Jamen jeg synes altså heller ikke det ligner en stær, Jette! Men at have stær i kassen er vel ok - når det er sådan en, tænker jeg?
    Jeg så godt du havde flere clematis voksende op i dine træer, og nu får jeg syn for sagen - nu de er sprunget ud. Flot ser det ud - er vild med den symbiose - at bruge krogede træer til klatreplanter. Det kan man kalde et godt makkerpar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tænkte nok vi kunne få noget sjovt ud af den stær i kassen :o) Husk det er kun en unge.
      Tak fordi du synes om mine krogede træer med klatreplanter og synes det er gode makkerpar.

      Slet
  9. hvor ser det godt ud:) Anne Gine

    SvarSlet
  10. Dejlige billeder, sikken frodighed. Hjælper det at beskære syren, for at få dem til at blive større? Jeg kan næsten ikke få mig selv til at klippe i noget...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Tak skal du have. Jeg må blive dig svar skyldig med hensyn til beskæring af syrener. Hvis vi er heldige ser Anne Marie fra Lønbæk dit spørgsmål, så svarer hun nok.
      Jeg er heller ikke meget for at klippe i noget.

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Det var spændende at se billeder af dine iris. Jeg kan rigtig godt lide dem og har lavet et bed med kun iris, som jeg flyttede i marts måned, så de er kommet lidt bagud og har ikke blomster endnu. Måske kommer der først blomster til næste år. Jeg har først i aften set dine mails, det beklager jeg, men jeg har simpelthen ikke haft tid til at sidde ret meget foran computeren, men nu har jeg svaret dig i dag og kunne se, at alting var i orden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Jeg kan godt huske, at du lavede et bed kun med iris. Det er nemt at finde ud af, om de får blomster i år, hvis det er germanica, du har.
      De bliver tykke (gravide) fra roden af, det kan du mærke, hvis du føler på dem. Men det kan godt være, at det først bliver næste år de blomstrer.
      De er helt i orden med de mails, du ikke havde set, jeg kunne bare ikke forstå, at du ikke svarede :o)

      Slet
  12. Som altid skønne billeder fra din store flotte have. Jeg bliver da vist nødt til at gå på jagt efter "James Mason". Jeg finder nok et sted, hvor jeg lige kan skrue den ned. Det ville heller ikke være så ringe at have plads til en åkandemagnolia.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Tak skal dy have, ja James Mason er skøn, du kan altid lade den gro op i et træ ligesom jeg gør.

      Slet
  13. Hvor ser det dejlig ud i din smukke have.
    Nøøøj har du stær i kassen ;D.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Margrethe
      Ja vi har stær i kassen, men heldigvis kun i stærekassen :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  14. Syrener kan blive rigtig tætte og med kraftige grene, hvis de bliver stoppet i længdevæksten lige efter blomstringen.
    Altså de grønne skud, der ikke har blomstret knibes over to bladpar.
    Er den blevet for ranglet, kan man blive nødt til at klippe nogle af de længste grene tilbage lige over et knoppar.
    Er det en rodægte syren som Lisbeths, kan den tåle meget hård beskæring, men skal knibes der efter for at blive tæt.
    Håber det er forståeligt.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for hjælpen Anne Marie.
      Selvom mine syrener er rodægte sætter de desværre alligevel rodskud,. så helt ægte er de åbenbart ikke.

      Slet
  15. Sikke dejlig godnat-billeder jeg her fik fra dig - det var lige det jeg ønskede mig...iris i fuld figur - tak for det :o)
    Jeg er lidt solgt til "iris i ørkenbedet" - de er smukke i den blå gruppe.
    Billed nr 4 er ret sikkert sibiriske iris med de smalle græsagtige blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak berit.
      Den blå gruppe tror jeg er almindelige haveiris, de har i hvert fald ikke duft som iris germanica har.
      Tænkte nok at du kunne svare på, om nr. 4 billede var sibiriske iris.
      Jeg kan godt sende irisknolde til dig, hvis du er interesseret i det.

      Slet
  16. Kære Lisbeth. Åhh skønne billeder. Sikken en masse Iris du har. Jeg har vist et par stykker, men prøver i øjeblikket om jeg kan frøformere nogle :):) som om jeg ikke havde nok igang.

    Han ser mig noget misfornøjet ud den Stær. Det er simpelthen skønt med fugle og unger i haven. Vi har solsorteunger, som syntes de skal følge mig rundt i haven. De har endnu ikke lært af jeg er "farlig".

    Ha´ en rigtig dejlig dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Jeg sender gerne en iris eller to til dig. Jeg har rigtig mange og de skal deles om en måneds tid. Så behøver du ikke at frøformere, måske har du et eller andet af det, du har gang i, som vi kan bytte med, når du nu ikke har plads til det :o)
      Også dejlig dag til dig om end den er noget blæsende.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  17. Hold da op du har mange Iris :O Det ser rigtig dejligt ud hos dig. Hvor stor er din have egentlig?
    Den stær ser mig en anelse sur og gal ud :P Godt billede :o)
    Knus Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Vi har 3000 m2 grund, så tager hus og garage jo noget af pladsen, så Bent mener der er ca. 2200 m2 have.
      Ja den ser lidt småsur ud :o)

      Slet
  18. dejligt med en tur rundt i haven, smukke Iris,de ser altid så stolte ud,,,men billedet af den lille stæreunge er ikke til at stå for som den sidder der og skuer ud over jeres skønne have...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak skal du have. Faktisk kigger stæreungen ind i et vildnis ved siden af vores have :o)måske er det derfor, den ser sur ud.

      Slet
  19. Bent er ikke bare god til at tage billeder, men må også både have tålmodighed og næse for, hvornår et spændende motiv er på trapperne.Ja, nu begynder vi så småt at holde udkig efter rosenblomster.

    SvarSlet