lørdag den 5. maj 2012

Hjem til en overraskelse

Jeg glemte at fortælle, at da vi kom hjem i går stod der en kasse og ventede på os.
Denne dejlige kasse med planter havde Kristine været med, mens vi var væk. Det var en dejlig overraskelse, som jeg blev meget glad for. Kristine og hendes mand har sommerhus herovre, og de var her sidste år for at se min have. Da de havde rigtig mange hasselurt ville de gerne sponsorere nogen til mig, det var dejligt. De små planter i baggrunden var frøplanter af peberbusk. Der var en del, så de er nu plantet rundt om i haven.
I Odense nåede vi at møde min yngste søn i 10 min. ikke længe, men nok til at vi kunne nå at bytte planter. Han fik en del storkenæb af mig, som han skal bruge til at kvæle skvalderkål med, håber det lykkes. Jeg fik derimod noget helt andet
Potten i posen indeholder et rodskud af deres kvæde, som han fik øje på, da han slog græs. Jeg tiggede den af ham, for det er nemlig en meget smuk kvæde. Så må vi se om den overlever turen. Den er i hvert fald plantet op af vores redskabsskur, så den får solen ind fra syd..
Sådan ser den ud i min søn og svigerdatters have. Så jo jeg fik planter i går og de var gratis!!! :o)
Fitillaria Persica står fint endnu, nu sammen med nogen af de nye hasselurt
Hvis I klikker på billedet kan I se vores fine majtræ eller hæg. Da vi flyttede hertil stod der et lille grimt træ i haven, Bent flyttede og puslede om det, og se nu hvad det er blevet til, et meget smukt træ.
Her er min snabelkalla, en sjov fætter, som jeg har haft nogen år. Første år den kom op, troede jeg det var en hosta, så jeg syntes jo, den kom til at se lidt underlig ud.
Den nyudsprungen tulipan i solen, jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men den er sat i 2010.

Nu er det rhododendrontid:
Königstein er lige sprunget ud, det er en af de rhododendron, som vi flyttede forleden dag.
De står her i stenbedet, som er en forlængelse af staudebedet , de står sammen med nogle græsser.
Her er den lille fine Ginny Gee
Ovenover den er bl.a. Great Dane, de er gode sammen i farverne
I mellem de to står denne skønhed, se en smuk knop og bladene med brunt indument. Sidste år havde den en knop, i år kommer der mange.
Som I kan se er det slut med blomstringen på Lilly Dance, men se de nye bladakud nu, de er smukke.
Lemon Cloud står op ad en sten i ørkenbedet.
Som I kan se er denne her klar til blomstring, derfor skal vi holde øje med temperaturen i nat, for den er så smuk, den skulle nødig ødelægges, inden den springer ud.
Her er en enkelt udsprunget blomst, som I kan se er den dobbelt, den hedder Queen Anns, den er så smuk, men meget grim, hvis den bliver skadet af frosten.

Så blomstrer Clematis Alpina så småt

Som I kan se var det en smuk dag, men koldt har det været. Forrest i billedet mit rosenbed.
Fortsat god aften og god søndag.

23 kommentarer:

  1. Sikke en "begavelse" - altid glædeligt med både overraskelser og gratis planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja det er ikke nogen dårlig begavelse, og det er altid dejligt med gratis planter.

      Slet
  2. Du viser mange skønne sager her! Dejligt at slutte dagen med. Og så dejligt at høre om det "grimme træ", der voksede op og blev til en smuk svane ;) Med den rette omsorg så...

    Hjerteligst

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth.
    Dejligt, når man kan bytte/få lidt planter!!!
    Også godt du lige fik hilst på din søn, det forstår jeg!!!!

    Sikke flotte rhodoer du har - tak for alle de flotte billeder. Jeg har Yak. Goldprinz i blomst her hjemme. Den er meget smuk, synes jeg.
    Også min Taurus, nede på stranden var flot - jeg kan faktisk godt lige rødt i haven. Især når de som denne står op imod grantræer -- også min Cunningham white stod flot i blomst.
    Hav det nu godt
    mange hilsner jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja det er rigtig skønt at bytte og få planter, og jeg var glad for at se min søn, om end det var kort. Vi fik da lige en krammer :o)
      Godprinz har jeg ikke, men jeg har Goldbukett, den er lige sprunget ud med den første blomst i dag.
      Jeg har tre Cunninghams White, den ene som også er den mindste er ikke i blomst endnu.
      Du ved, at jeg ikke er så meget til rødt, så skal det være mørkerødt :o) men heldigvis er der også nogen, der kan lide rødt, ellers kunne de planter jo ikke blive solgt :o)
      Du må også have det godt Jessie.
      Lisbeth

      Slet
  4. Jeg måtte lige ind og kigge hos dig hér inden sengetid :-) Jeg var så sent ude i aften, at man slet ikke når noget særligt hér ved computeren.
    Men du har ret, det var godt nok koldt. Jeg måtte ind og have de lange uldne på ved aftensmadstid. Men jeg kunne ikke nære mig for at være derude alligevel :-)
    Herligt med nye planter, og endda gratis. Jeg krydser fingrer for at den skønne kvæde klarer det.
    Har du så været ude med lagenet til Queen Ann? Hér er det 4,5, men de lover nattefrost imorgen aften. Smadder irriterende på dette tidspunkt. Lad os håbe at det er den sidste.
    Den der Lemon Cloud er godt nok en lækker sag :-)
    Godnat fra Hovedstaden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Dejligt du kigger forbi, du ved, du er savnet, hvis du ikke gør det :o)
      Ja det var koldt at gå ude i aftes, og det er det også i dag, hvis solen ikke skinner.
      Kvæden er ved at rette sig lidt, så jeg håber også, den klarer det.
      Vi var ude 23.30 i aftes og lægge lagenet på, men jeg ved ikke, hvor koldt det blev. Nej vi vil ikke have frost nu.
      Bent stak pinde i jorden og da vi skulle til at lægge lagenet over, var han ved at træde på et pindsvin, det havde ligget ved siden af ham hele tiden. Jeg har noget med pindsvin, de må gerne være der, men jeg vil ikke møde dem :o) så jeg fik jo et chock.
      Ja Lemon Cloud er rigtig lækker :o)
      God eftermiddag fra Samsø :o)

      Slet
  5. Sikke et flot eksemplar af kvæden. Vi købte et for en del år siden, men det gror meget langsomt. Blomstringen er lige så smuk som frugterne. Så heldige dig, der fik et eksemplar. Og det er da ekstra værdifuldt, når det kommer fra sønnens have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den er rigtig flot kvæden, det varer nok længe, inden jeg får blomster at se, men det ser ud som om den er ved at rette sig, så jeg håber den klarer det. Ja det er ekstra værdifuldt, når den kommer fra ham, og han oven i købet fik øje på den i sidste øjeblik :o)

      Slet
  6. Skønne billeder som sædvanlig. Ih hvor jeg glæder mig til den 19. Bliver spændende at se din dejlige have i virkeligheden.

    Hasselurt har jeg også en del af. Det er bare sådan en smuk grøn plante.

    Hvordan holder du styr på dine billeder ? Du lægger så mange ud hver gang. Synes det tager mig lang tid at lave et indlæg, så det er ikke så tit jeg gør det ;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Tak skal du have, ja jeg glæder mig også rigtig meget til I kommer.
      Jeg er ved at få en del hasselurt, men de er godt nok langsomme startere.
      Det er et svært spørgsmål, hvordan jeg holder styr på dem. Først tager jeg en masse billeder og sætter dem ind i et fotoprogram, bagefter sletter jeg de dårlige og gemmer de gode under et eller andet navn på skrivebordet. Så tager jeg dem der og sætter ind i indlægget og skriver en tekst til.
      Var det til at forstå? Det er jo lidt en vane, så man skal øve sig. Til sidst er det nemt :o)

      Slet
  7. Hej Lisbeth :o)
    Tænker at det må være skønt at komme hjem til sådan en kasse med hasselurt. Tænk hvad de ville koste på planteskolen...EN FORMUE!
    Go' søndag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Du har helt ret, det var skønt at komme hjem og se sådan en kasse med hasselurt, de er nemlig rigtig dyre, så det er dejligt at få nogen forærende.
      God søndag også til dig.

      Slet
  8. wau, sikke en dejlig overraskelse der stod og ventede på dig,,,

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth.

    Sikke mange gode sager du fik der ... Jeg har osse lige købt lidt flere hasselurt, det er så fine blade den har.

    Vi 4 "tøser" fra Sjælland har fået styr på færgepriser nu, og vi kommer i egen bil og glæder os til blog-dagen.

    Rigtig god søndag.
    kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Godt I fik styr på det hele incl prisen. Bent fastholder i øvrigt, at det står i fartplanen, så han mener, du skal ringe til dem og spørge om det ikke gælder for lørdage, for det står ikke i fartplanen eller på deres hjemmeside, at det ikke gør.
      Jeg glæder mig til at se jer 4 "tøser" og alle de andre :o)
      Også god søndag til dig
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Ja sikke en masse dejlige gaver at få bare sådan. Din pærekvæde er flot. Jeg har en æblekvæde - en lille bitte busk, som blomstrer med orangeblomster lige nu (Jeg er faktisk ikke så vild med den), nu vil jeg så om den får lov til at blive.
    Hasselurten synes jeg er en dejlig plante, de der blanke grønne blade er så skønne. Jeg fik nogle af min bror sidste år.
    Jeg har haft børnebørn på besøg bededag - har igen en i skrivende stund, så det bliver ikke til meget bloggeri fra min side. I går var der damefødselsdag - sikke en kaglen - og hvor er det skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var skønne gaver at få, jeg blev selvfølgelig glad, for det er fine hasselurterne.
      Jeg kan godt forstå, du ikke er vild med æblekvæden, blomsterne er nærmest falmet orange, ikke så kønt.
      Du har da travlt med børnebørn og dame kaglen, du har ret sådan en flok damer kan vel nok kagle. Jeg skal have nogen på torsdag, som skal se min have, de snakker mere end de kigger, det gider jeg ikke. Så kan de snakke bagefter :o) men det skal være i mens :o( øv

      Slet
  11. Hasselurt er simpelthen den smukkeste bunddække med de lækreste blade.
    Jeg har dem selv og efter en hård opstart, ser de rigtigt fine ud nu.
    Det er godt nok en dejlig kvæde din søn og svigerdatter har stående. mums.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja hasselurt er en skøn plante, hos mig har det også været en hård opstart.
      Ja det er en skøn kvæde, de har stående ind ved huset.

      Slet
  12. Igen, igen overrasker du med gode billeder af dine smukke planter. Hvor har du dog mange, som jeg slet ikke kender. Jeg synes ellers at vi har en del planter.
    Hasselurt er bare smuk.
    Tak for kigget.

    SvarSlet