tirsdag den 22. maj 2012

En dejlig sommerdag med lidt vind

Igen i dag er det dejligt vejr, det vil vi da ikke klage over. Resten af ugen bliver det lige så godt, ser det ud til, så nu skal vandkanden nok snart frem. I går fik jeg plantet pelargonierne fra Bente, så nu står de derude og venter på at vokse sig større, det skal nok komme i det varme vejr.
Ellers nyder jeg det bare og går ud fra morgenstunden og tager smukke billeder
Her er den så min smukke træpæon, morgenbillede, den står så ensomt der, så jeg er vist nødt til at sætte nogen flere ved siden af den. Er det ikke en god idé.
Allium, en skønhed uden lige, heldigvis har jeg mange af dem.
Gudeblomsten har jeg kun en af, men det kan der jo laves om på, måske i Kolding 5.6.
Jeg kom lige til at tage et billede af klokkescillaen igen i dag
Jeg tror alle besøgende i lørdag fik en bid af min Portulak, glæd jer til den har bredt sig så meget.
Jeg vil gerne tage med til Kolding 5.6., hvis nogen af jer, der ikke var på besøg, kunne tænke sig en. I skal bare skrive det til mig her.

Nu til rhodoerne, der er nok gengangere i mellem
Conny
Fortunei med den skønne duft
Geisha Lilac, som var ved at gå ud for mig i mit ørkenbed. Nu står den her i skoven og har det fint.
Kiusianum
Pfauenauge. Den er vist svær at tage vellignende billeder af, jeg synes nemlig ikke, at Ullas var nær så fin i blomsterne som min, men min er heller ikke så smuk her som virkeligheden :o)
Limonada har en meget fin farve
Den lille af mine Percy Wiseman blomstrer nu, bemærk den lilla primula til venstre, en fin lille sag.
Hachmanns Picobello
Nu passer temperaturen den bedre
En smuk iris er på vej
Så er den dobbelte hvide syren sprunget ud. Mme Limoine
Magnoliaen Susan helt udsprunget
De står så smukt her i eftermiddagssolen de sidste tulipaner
Trollius Alabaster har lige vist sin første blomst. Købt hos Staudefeen
Til sidst igen et billede af træpæonen SiheLian, taget her til aften.

I må have en god sommeraften

36 kommentarer:

  1. Flotte blomster du har, er helt misunderlig på dine pæoner:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kristina
      Tak skal du have, ja træpæonen er smuk

      Slet
  2. Det er dejligt med et gensyn af nogle af alle skønhederne.

    Mine portulak har allerede rejst og etableret sig! Dem glæder jeg mig til. Både til nyd og pryd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Dejligt at høre, til næste år er der forhåbentlig mange flere :o)

      Slet
  3. Jeg er lige trukket indenfor, for der er et gevaldigt tordenvejr og skybrudsagtige regnskyer, der udspyr alt hvad de kan, ned over haven! Så kan man jo blogge lidt :-)
    Den træpæon, er uimodståelig! Og gudeblomst, og skilla, og rhodo'er! Fantastiske blomster!
    Lidt mindre byger, ønsker jeg din vej, så du slipper for at vande ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Nå da torden og regn, det må jeg nok sige, vi har ikke set noget til det. Godt du kunne bruge tiden til at blogge.
      Ja de er skønne allesammen :o)
      Ja det ville være dejligt med lidt natteregn :o)men nu vil jeg bare nyde det gode vejr.

      Slet
  4. Smukke billeder fra en smuk have ;)) Ingen har godt af at være alene, og tror bestemt også det gælder for blomster... Så få du bare fat på et par træpæoner mere !! Glæder mig meget til portulakken har bredt sig. Den er bare for sød..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Tak for støtte til køb af en eller to træpæoner mere :o) Til næste år har du forhåbentlig flere portulakker.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.dejlige billeder fra din have.kan se at din første blomst i træpæonen er sprunget ud.i mit nye indlæg viser jeg også min første blomst.
    glæder mig også til at portulakken formerer sig.
    Knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Min første og eneste blomst i træpæonen, men det er ok, bare det at der kom en, er jeg glad for. Jeg har jo først købt den sidste år.
      Portulakken skal nok blive til flere i løbet af året og næste år.
      Knus

      Slet
  6. Den er jo super smuk, og den skal da ikke være selv, men det kommer jo nok, med klickfinger og købetrang. Jeg vil gerne have en regnbyge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja den må have mindst en makker træpæonen. Ja en regnbyge i nat på 5-10 mm ville ikke være så tosset, men nu må vi ikke klage, når det dejlige vejr endelig er kommet.

      Slet
  7. Hurra for marguritten, den klarede sig:-)
    Jeg kan godt forstå at du ønsker dig flere gudeblomster, de er så fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja det var dejligt, at den klarede sig. Og flere gudeblomster og træpæoner må der til.

      Slet
  8. Hvor er det dejlige billeder du viser.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  9. Det kan da ikke være rigtigt, at din træpæon skal føl sig ensom. Skal vi allerede til at tænke på vanding?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej jeg synes heller ikke den skal være ensom. Det varer nok ikke længe inden vi skal tænke på vanding.

      Slet
  10. Skønne billeder fra en skøn dag, hvor har vi ventet på dette, er lidt vild med billedet af den fine Iris på vej ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi har ventet med længsel på det gode vejr. Jeg skal nok vise flere billeder af iris, men først kommer den der, tror jeg. Jeg har mange.

      Slet
  11. Den smukke træpæon skulle da næsten have selskab. Her har min mand lige været en tur rundt med haveslangen. Dejligt at margeritten har fået det godt igen efter den forskrækkelse. Dobbelte syrener og magnolie. De er bare så smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Tak for støtten, jeg må have selskab til træpæonen, kan jeg forstå :o)
      Det er jeg også glad for. Ja de er skønne.

      Slet
  12. Det er skønne træpæoner du viser. Skal portulak stå i sol eller skygge??

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Dybest set tror jeg portulakken er ligeglad, men den breder sig godt i skyggen og i halvskygge. Jeg har ikke så mange i sol, så måske skal du ikke sætte den i fuldt sol.

      Slet
  13. SUPER dejlige billeder - hvor er det ærgerligt at jeg ikke skal til Kolding, ville godt nok gerne have en bid af din portulak.
    God tur.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Tak. Ja det er da en skam, du ikke skal til Kolding. Jeg ved ikke om den kan overleve en tur med postdanmark, men vil da godt prøve.

      Slet
  14. Så fik vi træpæonens blomst at se, den er jo meget smuk. Du ender såmænd nok med mindst én træpæon mere og et par gudeblomster :) Min gudeblomst er også sprunget ud. I aften har jeg plantet portulakken (det ER altså et skægt navn) i det nye rhodo-bed, mon ikke det går an?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den er smuk, og du har nok ret, gad vide om jeg ikke får et par stykker mere af både træpæoner og gudeblomster.
      Det skal nok gå med portulak i det nye rhodo-bed, mine gror jo også imellem rhodoerne.

      Slet
  15. Netop pæoner er noget, som jeg har tænkt på i dag. Jeg kan se, at der er blevet nogle huller i mit ene staudebed. De huller skal selfølgelig fyldes ud med bla pæoner, for jeg elsker pæoner :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katy
      God idé at fylde hullerne ud med pæoner ikke mindst hvis du vil prøve med en træpæon. Den er så skøn.

      Slet
  16. Nej hvor er den smuk den træpæon. Jeg har slet ikke træpæoner i min have. Bliver de store eller er det bare navnet træ, der får mig til at tro det?
    Jeg har masser af pæoner men ingen træp..... - er det en fejl?
    Potulakken virker anderledes end den jeg har, som er mere krybende - det er spændende for jeg fik en samsing-portulak med hjem fra dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja synes du ikke den er smuk. Det er en stor fejl, at du ikke har træpæoner i din have :o) Den er lidt buskagtig, men ikke kæmpestor, så vidt jeg ved.
      Ja nu har du fået en rigtig Samsø portulak med hjem, vær god ved den, så breder den sig godt. Det gør den nok også, hvis du ikke er god ved den, med mindre, du rykker den op :o)

      Slet
  17. Portulakken har jeg fået af Tante Grøn og hun siger den breder sig helt vildt og at jeg skal skynde mig at grave den op :D Men det gør jeg ikke, så hellere gå og bande lidt, for den er da smuk :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene
      Grav den endelig ikke op, den er så skøn. Jeg lader den helt passe sig selv og forærer væk til højre og venstre. Skønnere bunddække kan man da ikke finde, og den er nem at fjerne. Vi behøver ikke at grave bare trække den op :o)

      Slet
  18. Tusind tak for et godt arrangement i lørdags. Det var lige som det skulle være, og skønt at møde alle de have-blogge-glade mennesker i din helt vidunderlige have.Nu kan jeg også følge med i dine billeder på en helt anden måde. Jeg jo hvor gudeblomsten står nu ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ina, jeg var meget glad for, at du også kom med.
      Det er sikkert helt anderledes at se billeder, når man selv har været der. Der er jo også allerede interesse for et træf igen næste år :o)

      Slet