torsdag den 11. juli 2024

Morgenture og snegle

 Billeder fra mine tidlige morgenture, jeg går allerede ved 7 tiden


blomstrende marker, det ser flot ud, men der er andre ting, som knap er så spændende.

Som I ved, har vi mange rød hestehov i vores vejgrøfter, sneglene elsker dem
hvis de ikke ligger på vejen 
sidder de her i rød hestehov, som vi har mængder af. De er også begyndt at komme ind i vores have, vi har ellers ikke set mange, men nu er de her. 
vi bruger min snegledræber, den sidder på et langt skaft, for enden er et tidseljern eller hvad det nu er til. Hver gang vi ser en snegl, bliver den gennemboret, det er effektivt. Den lever kun kort tid og når ikke at lave ulykker. Vi går flere gange om dagen, men især om aftenen er de fremme. Heldigvis huskede vi at få det med, vi har dræbt rigtig mange snegle med det i årenes løb. Mange klipper med en saks eller bruger dyr gift, vi har denne her, den er ikke tung som en spade og man skal ikke bukke sig som med en saks.. 
Min balance er ikke god, derfor går jeg rundt i haven med rollator, der er stokkeholder på, men jeg bruger holderen til snegledræberen.

Nu til noget mere spændende:
Clematis som dækker godt
Hemerocallis i irisbedet
Glasbær blomster
Jeg anskaffede mig flere hortensiaer sidste år
nu er der heldigvis gang i dem igen


her er det den egebladede hortensia, den er groet godt nu
den orange lilje, som står i kanten af søen, den fulgte med huset.
Aloha
Big Purple
Boscobel
Cressida
Denne rose har nu fået navnet Per efter min Per og efter Rosenmageren, som også hedder Per
Odyssey
Our last summer 
Strawberry hill

Wollerton old hall
Til sidst de smukke valmuer og roserne

Som I nok kan forstå er det svært for mig at lave så meget i haven, derfor laver jeg af og til flere indlæg og sætter mange billeder ind, jeg håber, I vil nyde dem. Jeg er vild med at tage billeder, nogen skal jeg jo vise dem til. 
Jeg går rundt og hakker ukrudt op med et hakkejern, desværre har jeg slidgigt i tommelfingrene, jeg må tage lidt af gangen, for Bent bryder sig ikke om det, noget skal jeg jo også lave :)


20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Jeg har noe lignende her til å drepe snegler med. Det er noe som kalles ishakke, og den er lik den du viser. Den er veldig effektiv til å dele snegler i to med. Du har så mange fine og store roser! Du har det rette klima for roser hos deg, og det er det ikke her. Mine blir som miniatyrroser, men det får ikke hjelpe bare de blomstrer :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for navnet til sneglejernet, jeg har ikke kunnet finde noget lignende igen, den er meget gammel. Ja roserne kan godt lide at være her, så de bliver store. Jeg er heldig med klimaet. Så er der regn på vej igen, det har ellers været fint et par dage her.
      Klem

      Slet
  2. Jamen sådan et sneglejern har vi også, og det bliver flittigt brugt som hos jer. Om aftenen er det særlig effektivt og John går sin runde med lommelygte. Det er selvfølgelig ikke sjovt at være nødt til at bruge rollator, men man kan næsten kalde din en kampvogn, når den sådan er udstyret med holder til sneglejernet:-) God kamp!
    Smukke vilde blomster har du dog blandt de mange sneglebidte skræpper og det er en fornøjelse at se dine billeder. Mon ikke det er et rigtigt Hortensia-år med al denne regn? Jeg synes det ser meget lovende ud hos dig og her er klatrehortensierne endelig begyndt at klatre selv, så det er et fremskridt. Alle roserne ser fine ud i jeres have, og det er vel næsten det vigtigste nu midt på sommeren!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nå så der er andre, der har dette uundværlige redskab. Bent går også rundt med lommelygten. Nej det ikke så sjovt med rollatoren, men bedre at bruge den end at falde, ja det er en rigtig kampvogn.
      Jo du har ret, det er nok et hortensia år med så meget regn. Vi skal have meget de næste to dage, mon I har fået, det så ud til regn ovre hos jer. I øjeblikket er der ikke så mange roser i blomst, jeg holder også meget af stauderne.
      Knus

      Slet
  3. Vi tilhører så kategorien, der bruger saks og gift på særligt udsatte planter og områder. Giften virker, synes jeg, men forsvinder desværre hurtigt, når det regner, og det gør det jo jævnligt. Det er godt, du tager hensyn til den usikre balance. Vi ved, hvor katastrofalt det kan være at falde. Der er fint gang i både stauder og blomster.

    SvarSlet
  4. Hej Marie
    Ja nogen gange er man nødsaget til at bruge gift. Det er rigtigt, at det hurtigt forsvinder. Her er ikke så mange endnu, så vi kan nøjes med at stikke dem ihjel. Vi brugte det også på Samsø. Ja det gør du og jeg i hvert fald, så vi må passe på os.

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth, der ser nu dejligt ud i jeres have og noget havearbejde klarer du flot - og en ægte snegledræber er ikke af vejen. Vi har også flere snegle i år end sidste år. Det er nok pga. det evindelige regnvejr.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Dejligt at høre fra dig. Tak skal du have, ja jeg kan altid købe planter og dirigere med Bent :) Ja i år er her en tørke, men mange snegle. Nu må I se, om I kan få tid til en tur til Fyn.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. I er jo også velkomne til at besøge os :)

      Slet
    3. Ja tak skal du have, vi kører ikke langt, da Bent er ked af lange ture. Men det kunne være hyggeligt.

      Slet
  6. Ja grøfterne er smukke nu, de fleste steder, dejligt .Men ikke de sneglebæster. Ret smart du har en holder til dit dræberjern på rollatoren. Mit jern er et min bror har lavet. Han har faktisk lavet til hver af os i familien. De er rødglødende i øjeblikket.
    Den smukke orange lilje ligner dem jeg osse har fra ruder konges tid.. De kan svigte et år eller to, men så komme flot tilbage. Seje.
    Gigt i tommelfingeren er så træls. Det har jeg osse. Temmelig upraktisk når jeg skal bruge kniv hele tiden på arbejde.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja eller markerne, det er faktisk billeder af marker, som i vinter forår var oversvømmede. Ja sneglene kan vi godt undvære. Men ikke dræberjernet. Er det jern din bror har lavet også i god højde, så vil jeg da gerne bestille et hos ham, det er ikke til at få fat i nogen steder.
      Det hedder vist en brandlilje, jeg havde den også på Samsø-
      Ja gigt i tommelfingeren er ret ubehageligt, endnu værre for dig, der skal arbejde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Godt at du har udstyret i orden med rollator og snegledræberen, så er du klar til at gå på jagt. Og sikke vi skal være efter dem i år. Pyha! Som altid viser du mange fine roser. Aloha er meget smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er rart med udstyret i orden. Ja der er rigtig mange snegle, de nyder regnen. Ja Aloha er jeg glad for.

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Jeg har jo så travlt med at passe sneglene at jeg ikke har fået skrevet et par linjer til dig. Sikke dejlige billeder fra dine morgenture, og jeg skal love for at sneglene har det ideelt under hestehovene, der er både fugt og skygge.
    Fik mit rosenbed luget forleden og hevet nogle af alle valmuerne op, de var næsten begyndt at overtage styringen i bedet. Skal på arbejde i dag, men må først ud på min "killer action", i aftes forsøgte jeg med 2 kg salt, men nåede ikke langt inden det var brugt, jeg strør det på hver enkelt!
    Ellers sad jeg på terrassen og nød min have, som er pænere end normalt på denne årstid pga. alt den regn vi har fået - og der skulle komme meget mere, lad os se.
    Men i det mindste har det været tørvejr og sol her de sidste par dage og dejlige temperaturer ca 20 grader.
    Jeg er også glad for mine glasbærbuske, de giver dejlig farve til efteråret.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja du har nok at gøre med alle dine snegle, det kunne være, du skal have nogle hestehove. :)
      Ja valmuerne sår sig vældig godt, jeg har mange, men de fleste bliver fjernet.
      Så har du nok at se til, når du både skal på arbejde og dræbe snegle. Dejligt du kunne nyde det på terrassen. Jeg ved godt, at snegle er træls, men de får en pinefuld død, når du strøger salt på dem, de er trods alt levende væsener.
      Ja det har været fint vejr nogle dage nu, men nu går den vist ikke længere, hvis vi skal tro på DMI. Ja glasbærbuskene er rigtig fine.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Nogle flotte grøfter, der er på din vej. Dog er Hestehoven ikke så yndig med alle de sneglebid :-( de satans snegle. Vi har også pludselig fået besøg af dem, og vores naboer ligeså. Det er en trist nyhed herfra:-(
    Det er smart udstyr din rollator er udstyret med :-)
    Mange billeder = fornøjelse her hos mig.
    Smukke roser, men nu ser der ud til at de skal druknes igen.
    De sidste par dage er blevet nydt i haven, det ser dog ud til at være slut for denne gang. Nu må vi se hvor meget regn vi skal udsætttes for.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg nyder marker og grøfter, men ikke hestehov, den er grim af sneglehuller og er kæmpestor. Nej har I også fået snegle, ja så har alle da. Bent er ude nu og myrde vores. Jeg kan ikke undvære udstyret, der er på min rollator.
      Det glæder mig, at du stadig er med. Det regner vist lidt nu her, men ikke meget, lad os nu se, hvad det bliver til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Der bliver også gjort kort proces med snegle her! Dræbersnegle bliver klippet over, og plettet voldsnegl bliver samlet i en lille beholder og overhældt med kogende vand. Jeg har virkelig begået massedrab i år - der er voldsomt mange voldsnegle, men også en del af de ulækre, brune, desværre.
    Ferramol lægger jeg primært ved hostaerne, ellers er de spist på ingen tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja væk med de grimme snegle. Vi har heldigvis ingen plettede voldsnegle her. Ja de kan hurtigt gøre kål på en hosta, det er træls.

      Slet