mandag den 22. juli 2024

Regn, liljer og roser

 Det blæser meget her, vinden udtørrer jorden, så planterne trængte til regn. I formiddag fik vi 10 mm, så nu er både vi og planterne glade.


smukke og velduftende African Queen
den hvide her dufter ikke, men derfor kan den jo godt være smuk.
men de må alle have en støttepind, det sørger Bent for.

Der er også en her i rosenbedet
African Queen er plantet flere steder i den nederste del af haven
Rudbeckia
Echinacea
Ballonklokke
Hemerocallis

Roser:
Chocolate l´orande
Gruss an Coburg
Gräfin Diana
Julia Child
Mia (fra Rosenmageren)
Mrs. Oakley Fisher 
Nigrette
Fynsk grøftekant, Cikorie - jeg overvejer at invitere den ind i haven, det er en staude,
og lidt blåt vil da pynte. 
et dårligt billede af månen, mit kamera dur ikke til månebilleder. 

Det var lidt af, hvad kameraet gemte på i dag. Det er en dejlig tid, jeg går rundt med kameraet i lommen hele tiden, derfor mange billeder.
I dag har vi været til Åben have, jeg tog lidt billeder, dem får I næste gang. 
I må have nogle dejlige dage. 







14 kommentarer:

  1. Hos mig har cikorien sået sig selv, og jeg ved ikke, hvor den kommer fra, men det må jo være en fugl, der har sørget for det, vil jeg tro.
    Det er en smuk blomst, som pryder mange rabatter lige nu. Man skal huske en saks, hvis man vil plukke, for det er dæleme en sej stængel, den holder sig 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Mon du har cikorien inde i haven? Ja den er rigtig fin, men har en sej stængel. Jeg har aldrig plukket ind af dem.

      Slet
  2. Du har så mange flotte liljer. De kan jeg bare glemme å dyrke her. Jeg får glede meg over at martagonliljene trives her. Rosene dine er også så fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg bor jo også tæt på Lenes liljer. Hvorfor kan du ikke dyrke dem, er der for koldt. Dejligt at martagonliljerne kan trives hos dig. Jeg havde mange på Samsø, men her vil de ikke, jeg håber på næste år.
      Klem

      Slet
  3. Godt I fik den tiltrængte regn. Vi har omvendt fået mere end rigeligt. Jeg har prøvet at etablere cikorie i haven, men den foretrækker at så sig selv i græsplænen i stedet for at udvikle sig i et bed. Måske vil du have mere held med den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var rart. Regnen er meget forskelligt fordelt, men det er slet ikke som sidste år, hvor vi ikke fik noget. Det er spændende med cikorien, vi må prøve.

      Slet
  4. Vi fik en 20mm i en mega byge her ieftermiddag, og det havde regnet både i morges og til middag. Vand mangler vi ikke. Men jeg lagde godtnok mærke til i weekenden i solen, var der flere planter der hængte med bladene. De er jo ikke vant at skulle arbejde for føden-vandet.
    Oh skønne liljer. I går da jeg kom hjem var en af mine nye osse sprunget ud. Helt uden skader, så det bliver en af dem der bliver noteret ned til senere indkøb.
    Jeg har haft samlet cikorie frø i grøften, både af blå og hvide. Og har nu et par stykker i haven. Den blå farve er så flot, men den hvide er nu osse smuk. Jeg plantede nogle i de unges haver. De er osse flotte, men næste år vil jeg nok prøve at give dem et Chelsea chop. De bliver meget høje i god jord.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Her fik vi en mindre byge, det blev ikke til så meget, det var fint. Planterne kan vist bedre lide lidt ad gangen, det får de så her.
      Ja der er mange liljer i blomst her nu. Ja så må du have flere af den slags.
      Tak for info om cikorie, hvis jeg kan få Bent til det, tager vi den nemme vej og graver lidt op. Der er mængder herovre. Ja det må jeg nok prøve, de skal ikke være så høje.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her var der også en del regn igår og idag har vi fået nogle byger, med torden, men ikke i store mængder og heldigvis har solen også skinnet pænt, mellem bygerne.
    Ja de høje liljer har det med at lægge sig og en pind kan være nødvendig, dejligt at du har en hjælper til det :-)
    Nu vi er i slut juli begynder sensommer stauderne at vise sig, solhatte og rudbeckia er fine repræsentanter.
    Jeg har også altid syntes at cikorie har stået og været så kønne derude i vejgrøfterne, ja hvorfor har vi ikke inviteret dem indenfor.
    Godnat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
  6. Hej Anne
    Det lyder som om, vi har haft ens vejr i går, vi fik heller ikke de store mængder men lidt og torden.
    Ja Bent kan ikke lide at se liljerne vælter, så vi har genbrugspinde.
    Ja det er dejligt med sensommerstauderne.
    Jeg fik rykket en cikorie op her til morgen, der var rod på, så nu må jeg prøve.
    God dag og knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  7. Her nøjedes vi med en 4-5 mm regn, men det frisker alligevel haven op. Selvom det er et stort arbejde at binde alle liljerne op betaler det sig. Det er jo flot når man kan se dem lige ind i 'ansigtet', og de gør sig godt blandt de andre stauder og roser. Rudbeckia er jo skøn - og nem!
    Dit månebillede er nu ikke så tosset Lisbeth, og farven er så flot.
    Cikorie pynter i alle grøftekanter nu, og den blå farve er dejlig.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja her kom der heller ikke så meget vand, men det går nok. Bent binder liljerne op uden jeg siger noget, han kan ikke lide, når de vælter. Ja jeg har i hvert fald ramt farven på månen.
      Jeg har rykket en cikorie op i dag, og nu prøvet at lave stiklinger af den.
      knus

      Slet
  8. Ja det er mange flotte billeder du kan præstere i denne tid. Jeg er meget betaget af dine varme pastelfarvede roser - nogle smukke farver jeg ikke ser så tit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Jeg kan selv godt lide de farver, derimod er jeg ikke så meget til rødt.

      Slet