mandag den 15. juli 2024

Lidt sommerferie og lidt billeder

 

Endelig fik hun lov til at komme ud og sole sig. Vi havde helt glemt hende.

Nøkkeroserne er så småt i gang
morgenturen forleden
Begonia Grandis, som jeg fik af Anne sidste år.
Gul liguster der blomstrer nu
Hemerocallis
også her
hostaerne blomstrer flere steder i skoven
Jernurt Verbena Bampton havde jeg med fra Samsø, den sår sig flittigt.
Liljerne er i gang
endnu er det de asiatiske, så ingen duft. 
I en butik købte jeg en Silkehale, den er fin og sart. 
Ptilotus exaltatus, den er betegnet som en sommerblomst, men kan med lidt held overvintre, derfor har vi plantet den her ved stenene. 
Silkeplanten her har fine blomter nu, den dufter af vanille. https://www.jespersplanteskole.dk/silkeplante-asclepias-incarnata-cindarella Som I kan se, har jeg lånt teksten fra Jespers Planteskole. Det er en spændende plante, som sår sig selv.
stien med liljen til højre
Roser:
Charles Austin
Cressida
Ebb Tide
Gertrud Jekyll
Morten Korch med besøg af en humlebi
Odyssey
Solnedgangen 10.7.
fanget på Fb i minder, billedet er fra 2010
2024 tja, lidt forandret er man jo. Jakken er den samme, den er fyldt bedre ud nu.

Jeg får familien på besøg fra tirsdag til fredag, derfor hører I ikke meget til mig de næste dage.
Rigtig god ny uge. 






22 kommentarer:

  1. Din nøkkerose ser veldig fin ut. De blomstene ser ut som små kunstverk. Vakre roser som alltid hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nøkkeroser er smukke.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Dejligt at Bent har tid til at tage billede af dig, du ser godt og glad ud. Min åkande blomstrer, men endnu ikke mine nøkkeroser, men det plejer at komme. Nu ser jeg fiskene, det er hyggeligt, og det bedste er, at de spiser andemaden så søen er blevet mere klar. Mine liljer blomstrer her i haven men endnu ikke i skoven, hvor sneglene ellers har været hårde ved dem.
    Sjov lille silkehale plante du har fundet. Heldige dig at du kan have hostaer, faktisk har jeg mange herhjemme omkring som også blomstrer, heldigvis er sneglene ikke særlig interesseret i dem, jeg fandt 10 snegle på plænen i lørdags som afgik ved døden, men det antal kan man da ellers leve med.
    I weekenden har vi fået ca 25mm regn, nogen af bygerne har været voldsomme, så det bliver ikke til meget havearbejde, jeg var dog heldig at få slået lidt græs for det gror udmærket i regnvejr.
    Ha en god uge i familiens skød.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja på opfordring gør han det gerne. Det var svært at finde det rigtige sted, derfor grinede vi lidt. Jeg har ingen åkander. Godt du nu ser fiskene, så de kan rydde lidt op i søen.
      Nej de snegle er nogle bæster, de æder alt det smukke. Jeg er glad for, at jeg kan holde dem væk fra liljer og hostaer. I dag så jeg en i et blomkålshoved i Rema, det var klamt. Ja hvis der kun er 10 snegle kan man nå at slå dem ihjel om aftenen. Det hele gror godt med alt det regn, vi får.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet når du står der med 14 års mellemrum - i samme jakke - det lyder som noget jeg selv kunne have gjort:-) Men som du siger, er det jo nærmest en sejr stadig at kunne være i den samme jakke!
    Tænk, at I havde glemt den yndige dame. Jeg tænker det næste bliver Bent der bygger en søjle til hende, så hun kan spejle sig som en nymfe i søens mørke vande... Det er ikke blot et godt år for Hortensia og Hosta. Også her trives dagliljerne og deres blomster er større end nogensinde.
    Det ser knaldgodt ud altsammen - også diverse damer!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Vi sparer penge ved at bruge det gamle tøj i haven. Jeg skal ikke tage meget mere på, så kniber det at passe den.
      Ja den fine dame blev glemt i kælderen hos Bent, der kommer jeg ikke ofte. Kun hvis jeg har planter derned, og det har jeg ikke nu. Jeg har sagt til Bent, at han skal bygge en søjle, men det er han vist ikke med på. Ja det hele gror godt med alt det regn vi får.
      Tak for det fra diverse damer :)
      Knus

      Slet
  4. Der sker lidt på 14 år - det er nok ikke nemt at undgå, men det er vel også i orden - og du holder dig da godt 🙂
    Jeg har også mit tøj i maaange år. En af mine allerbedste bluser fik jeg, da jeg blev 40 år, og man kan ikke se, at den har været flittigt brugt i over 30 år 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det kan nok ikke udgås, vi må nok acceptere det. Tak skal du have.
      Det undrer mig, at du har dit tøj i mange år, du kommer da ud. Dejligt at have så god en bluse.

      Slet
  5. Hosta blomster er nu smukke. Der er for første gang blomst i min Ice and Fire, den vender lidt opad, så fin.
    Ja liljerne er godt igang. Jeg har observeret at der er nogle der er mere efterspurgte end andre hos sneglene. Om det er tilfældigheder ved jeg ikke, men jeg agter at holde skarpt øje, for så vil jeg da satse på de ikke så velsmagende.
    hihi jeg troede silkehale var en fugl. Men det er osse så en lille sød plante. Spændende om den vil overvintre.
    Sjove med gamle billeder, måske osse lidt skræmmende? Jeg har osse mit tøj i mange år, især mit havetøj. Det skal hænge i laser før jeg nænner at kassere det. Det er jo slidt til i pasform, hihi.
    God familiedage
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg kan ikke forstå, at nogle ikke kan lide hostablomster og fjerner dem. Ja det skal nok passe, at nogle liljer er mere efterspurgte af sneglende. Så er det klog at holde øje med dem.
      Ja det har jeg også troet indtil nu, men det er åbenbart også en plante. Ja nu må vi se, om stolene kan holde dem varme.
      Ja meget skræmmende, når 14 år er gået. Havetøj smider man ikke bare ud :)
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. All of the garden is beautiful, but I do love to see the roses. Everyone's favorite flower I am sure. Enjoyed my visit today.

    SvarSlet
    Svar
    1. It is nice that you love my roses and that you enjoyed your visit. Welcome back another day.

      Slet
  7. Nydelige billeder af fru Høneballe begge to og godt gået af jakken. Det er smukke omgivelser, der møder dine feriegæster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja jakken klarer sig godt, den er desværre ikke vandtæt, selvom det er en regnjakke :) ja og de ser det nok ikke, kun Per.

      Slet
  8. Fin plads I har fundet til damen. Din have ser flot og frodig ud. Smukke liljer - sikke nogle fine farver. Jeg er også glad for før og efter billeder men ikke af mig selv!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja den plads er god, Bent kan nyde hende fra kælderen. Det regner og regner, så her er frodigt. Jeg viser normalt heller ikke billeder af mig selv, men jeg fik så mange likes på fb, så jeg kunne ikke lade være :)

      Slet
  9. Den hvide dame passer da perfekt der.
    Du har den skønneste have lige nu. Nyd nogle gode feriedage.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja og Bent kan se hende fra kælderen. Tak ja synd det regner så jeg ikke kan komme ud og nyde den. Jeg vil nyde feriedagene så godt det lader sig gøre.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Silkeplante er et nytt bekjentskap. Ekstra trivelig å se bilder av fruen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja silkeplanten lærte jeg først at kende sidste år.
      Tak for det :)

      Slet
  11. Hei Lisbeth!
    Jeg nyter bildene fra hagen din - dammen din ser så fin med vannliljer og nå med dame!
    Alle de fine blomstene og ikke minst nydelige roser i stort antall.
    Så gøy å se bilder av deg - dagens bilde er et veldig koselig bilde!!
    Håper du koser deg med familien og nyter sommer og ferien.
    Hos oss er det barn og barnebarn om dagene. Vi nyter1
    Klem til deg Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Det glæder mig at høre. Jeg er glad for mine roser og glad for, at det er gøy at se billeder af mig :)
      Vi nyder det selvom det er flere dage, nu skal de af sted igen i dag.
      Klem tilbage Turid

      Slet