tirsdag den 20. marts 2018

Jævndøgn og forår

Iflg. DMI var det jævndøgn i dag klokken 17.15. Dejligt at vi nu rigtigt kan se, at det er lysere. Dagen i dag har været næsten helt forårsagtig, jeg har nydt at være ude. I morges hørte jeg lærken og så nogle stære. Til aften så Bent 8 viber.
Jeg startede på at klippe roserne i det gyldne bed her over middag. Jeg nåede 28, det var jeg godt tilfreds med, selvom der er lang vej endnu, det er hårdt arbejde og det eneste tidspunkt, hvor jeg ikke er så vild med mine roser, men jeg må lide for rosernes skønhed :)
Rundt omkring i haven bliver knopperne større, her er det R. calophytum
 Crocus udsprunget
 nogle på vej op

 og nogle endnu mere udsprunget, de er så smukke, når de står sådan
 Dorothealiljer
og vintergækker er med endnu
hvorimod trælupinen har haft det svært med frost og rim, heldigvis kommer den sig hurtigt, når vi får lunere vejr.
Samtlige iris reticulata er nu sprunget ud
 knopperne ved siden er Lathyrus Vernus

 Katherine Hodgkins har jeg vist flere gange
nr. 2 plante er også sprunget ud nu
 Helleborus foetidus
 nu er påskeklokkerne ved at rette sig op igen, jeg tror nu ikke, at de alle klarer det, vi er lovet frost igen i nat.
disse påskeliljer når det måske til påske, men i påskebedet ser det sløjt ud.
Når solen skinner kan jeg altid finde motiver


 jeg har ikke fået klippet alle græsserne endnu, men nu skal det snart være
 Troldnød/Hamamelis blomstrer endnu
Til slut lidt flere gule roser fra arkivet:
 Kronprinsesse Mary
 Little Marmaid
 Maigold
 Molineux
 Pegasus
 The Pilgrim
 The Poets Wife
 Sofia Renæssance
Wollerton old Hall
R. February Dawn ser da nogenlunde ud endnu, men det bliver et af de sidste aktuelle billeder af den i år.
Skøn tirsdag aften til jer alle, vi ses på torsdag.

24 kommentarer:

  1. Det har været en skøn dag derude! Jeg har også været i have efter at have tilbragt den seneste uge under dynen. Mine troldnød er færdig for i år, men alt det andet vælter jo op nu, så det går alligevel!

    SvarSlet
  2. Hej Aase
    Ja det var en dejlig solskinsdag i dag, godt du er frisk igen.
    Ja heldigvis kommer der nu en masse andre skønne ting op derude nu.

    SvarSlet
  3. Med sådan en sol er det godt nok let at få forårsfornemmelser :-)
    Dejlige krokus og andre lækkerier i dag. Iris reticulata er vidunderlig i farven :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja et er det, og når det hele pibler op og blomster, bliver man da helt kuldret.
      Ja de iris har fine farver.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Super at i slap for vinden - den fik det til aldrig at blive helt lunt her.
    Morsomt du har alle reticulata-type iris i blomst nu - jeg har ikke en eneste.
    Sikken ekstrem din lille kurve med besøg ser ud - var det amerikanerne?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Der var nu vind nordenvind, men det har været værre. Der var pænt læ i den store have.
      Ja det er da pudsigt, at mine er så meget længere fremme, men det plejer at udjævne sig i løbet af en måneds tid.
      Ja det må det have været, fra d. 13. til d. 16. marts var der 38.000 sidevisninger fra USA, meget mystisk.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Rosenbeskæring, jamen så er du igang med årets arbejde! Her vågnede vi til en hvid dyne over det hele og selv om meget er tøet i dagens sol, så er jorden stadig frossen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg er så småt begyndt på årets arbejde. Jeg så godt på fb, at I fik sne hos jer. Det fryser igen her nu, så vores jord er nok stadig lidt frossen.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Deilige vårblomster hos deg! February Dawn har en nydelig farge. Dessverre overlever den ikke her, og i min kjeller er det ikke plass til den ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er skønt med vårblomster, jeg håber, du nød dem :)
      Nej du har ikke plads til flere i kælderen, men den er nu ikke sart, den blomstrer bare for tidligt, derfor har jeg taget den ind.
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det har været en rigtig dejlig dag og jeg har ligefrem gået inde og haft det næsten for varmt og været lidt ærgerlig over at dagen ikke var en fridag. Skønt at det går den rigtige vej med de lyse timer. Jeg glæder mig meget over at det er lyst når jeg kommer hjem fra arbejde selv om det jo endnu ikke er så lang tid, men bare det lige at kunne nå et smut ud i haven eller drivhuset er skønt :-) Dejligt at du har fået klippet nogle flere roser og ja det er ikke lige det sjoveste ved at have roser men når det hele står i et flot flor ja så er det glemt.
    Det er godt nok flot at de små Iris blomstrer så flot. Det var vidst et stykke tid endnu inden der er blomst i dem her. Smukke roser i en farve der varmer :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg kunne undvære huen i dag, men havde stadig dobbelt overtøj på. Ved 16.30 tiden blev det for køligt. Jeg kan godt forstå, at du glæder dig over at du nu kan nå en tur i drivhuset og haven, når du kommer hjem. Vi kan bedst lide, når det går den vej :)
      Ja roserne er lidt besværlige på denne årstid, heldigvis kommer der senere smukke blomster, det kan vi lide.
      Ja der er tilsyneladende ingen andre, der kan fremvise blomst i de små iris endnu. Ja det er dejligt med varme gule roser.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Endnu en gang må jeg konstatere, at I er langt foran os. Her er der ikke mange tegn på forår, men i morges hørte jeg fuglene allerede klokken 5.30, så de må tro på, at det er på vej.
    Jeg har lige bestilt lidt roser, blandt andet en Kew Gardens, som jeg ikke kender, men så i et engelsk haveprogram og bare faldt for.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja på denne årstid er vi foran Nordjylland. Fuglene har helt sikkert forårsfornemmelser, det må skyldes lyset.
      Det lyder spændende med rosenbestilling, mon ikke du skriver lidt om det senere.
      Og tillykke med fødselsdagen :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Och så har våren kommit till dig, jag blir riktigt glad över dina bilder. Och en av mina absoluta vårfavoriter är Iris reticulata.

    Här händer inget särskilt alls, kyliga nätter och solvärmda dagtemperaturer och det börjar likna våren 2013 när så mycket av de städsegröna växterna dog.

    Ja, ja, ingen har väl påstått att det är enkelt med trädgård.

    Njut av vårvärmen och de allra första blommorna!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Nej det er ikke enkelt med trädgård, men vi må tage det som det kommer. I går havde vi solskin, i dag kom der snebyger til morgen, det er helt gråt og trist. Vi må vente lidt endnu på foråret. Iris reticulata er en dejlig forårsbebuder.
      Kram

      Slet
  10. Jeg får simpelthen helt stress Lisbeth.
    Jeg har ikke fået gødet roserne endnu. Du er begyndt at beskære dem.
    Men her er jorden bund frossen og der ligger sne.
    Så her må jeg vente lidt endnu. Men tro mig det er indkøbt......

    Knus og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tag det bare helt roligt, jeg har heller ikke gødet roserne endnu. Kun med naturgødning, men jeg kan godt beskære roser, inden jeg gøder.
      Men vent du bare lidt endnu, det går nok.
      Knus og skøn dag til dig med.
      Lisbeth

      Slet
    2. Tak for det.
      Ej heller naturgødning er brugt her endnu.
      Nu lover de mere sne. Bliver mere og mere træt............

      Slet
    3. Selv tak
      Vi gider ikke mere sne, vi vil have forår. På søndag skulle det blive godt.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Du er så flittig, jeg har fået givet naturgødning med beskære roserne er jeg ikke nået til endnu. Det bliver det næste, sammen med NPK når jorden er tøet så man kan komme til at kultiverer samtidig.
    I dag har jeg fået Katrine Hotkins og Krokus af min købmand, de var afblomstret så hun havde gemt dem til heldige mig :o) Så snart det er muligt skal de plantes ud et solrigt sted.
    Min Trælupin er kommet ud af sit plastik telt og jeg tror dælme den klarer det. Den ser ud som din.
    Lækkert med alle roserne (også selv om de er gule) :o))
    Knus fra Mig til Bent og dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tja måske er jeg flittig, men jeg har jo ikke andet arbejde, og der er rigtig mange roser at beskære, så nu måtte jeg starte. Vi må vente lidt med NPK, nu ligger der sne.
      Dejligt du har fået iris af købmanden, sikken en sød dame.
      Som jeg har sagt før, din trælupin skal nok klare det.
      Det har forbigået min opmærksomhed, at du ikke kan lide gule roser :)
      Knus til dig fra os

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Ih hvor jeg misunder dig, at have nogle roser at klippe i også selvom det er hårdt arbejde. Vi ved jo, at det til sommer er det hele besværet værd.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike
      Det forstår jeg godt, du må en tur over til Jas, hvis der er sat plads af til roser i jeres nye plan.
      Knus Lisbeth

      Slet