onsdag den 1. juni 2016

Den første sommerdag

Solen skinner, det blæser let, heldigvis for det, for ellers ville det vist være meget varmt. Til gengæld skal jeg nok regne med at vande i aften.
mit yndlingsmotiv i øjeblikket
 her fra næsten samme sted
 Et kig gennem stenbedet i den gamle have, R. Roseum Elegans blomstrer nu.
 pavillionbedet bliver beundret, ingen bare pletter her mere
hvidtjørnen blomstrer i indkørslen
Nu er der gang i alliumblomstringen

Ivory Queen står smukt flere steder i haven, jeg kan nu huske, at jeg har købt en stor pose i Lidl i efteråret.

Det er nok derfor, jeg har så mange rundt omkring, dette her er Globemaster
Endnu en hemerocallis er sprunget ud
og en ferskenfarvet iris
Jakobsstige/Polemonium Stairway to heaven, en overlever midt mellem alle planterne. Derimod har jeg ikke held med engblomme /Trollius jeg har købt flere forskellig, men de bliver kvalt mellem de andre stauder.
Bupleurum longifolium Bronze står fint ved pavillionen, den har jeg fået af Linda Irving, jeg er glad for den Linda.
Der er gang i rhodoerne endnu:
 R. Breslau
 R. Brønderslev Beauty
 R. campylogynum med små fine blomster
 R. Irene Koster løvfældende og velduftende
 R. My Mary - også løvfældende med duft
R. Rosebud
 nyt løv på R. bureavii
og R. hodgsonii, den er ikke stor endnu, men fire flotte nye blade er da en begyndelse.
og et forløb på, ja hvad gætter I på:



Så kom den endelig den dejlige Charles Dickens
som vanlig et solnedgangsbillede fra i aftes.
Fortsat god sommerdag


33 kommentarer:

  1. Hold da op hvor der er gang i dine blomster.
    Smukke billeder.
    Tak for kigget.
    Ha` en god solskinsdag i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, ja der er godt gang i det hele.
      Selv tak og i lige måde

      Slet
  2. Flotte billeder fra haven dejligt
    Ja det varmt og ja heldigvis blæser det så det bliver behageligt
    Har vandet de fleste dage da jeg ellers kan være bange for de nye planter vil dø for mig
    Så hver aften bliver fer gået en runde med haveslangen
    Det tager tid godt en time når alt skal have og det skal det jo
    Fortsat god dag og aften
    Knus
    Kirsten ☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kirsten
      Ja det er rigeligt varmt, men vi skal ikke klage. Jeg får ikke vandet det hele, det kan jeg ikke nå, men det er helt sikkert en god idé at gøre det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Hvidtjørnen er så fin lige nu på gårdspladsen - man bliver modtaget af den dejligste duft :) Så kom den endelig Charles Dickens - det er vi jo nok nogle stykker, der har ventet på! Flot ferskenfarvet iris - du har dem bare i så mange farver. Her er det næsten for varmt, skønt der også lufter lidt. Jeg glæder mig til i aften, hvor temperaturen falder - det bliver en skøn sommeraften, der skal nydes ude. Du kan blive ved med at vise skønne rhodoer - de tre småblomstrede er så fine. Ja, pavillionbedet er fyldt godt ud - det kan ikke nægtes, og fantastisk ser det ud :) Fin blomst fra min navnesøster.
    En dejlig sommeraften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er med at nyde hvidtjørnen nu, inden længe er den brun, så det gør jeg. Ja så kom Charles Dickens, heldigvis er der mange uudsprungne knopper endnu, så den holder forhåbentlig længere tid, især når den står i skyggen. Polarnacth er ved at bleges af solen og den ved siden af ved at falde. Jeg har samlet en hel havebørfuld med visne blomster i dag. Det er for varmt derude, så vi må arbejde om aftenen i stedet for. Ja Bupleurum longifolium Bronze er rigtig fin, hun syntes ikke, den passede ind i hendes have, så jeg var heldig, selvom navnet er lidt af en spiritusprøve :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Åhh, endelig var den der, ja! CD er utrolig vakker.
    Den fargen er det ikke mange blomster som har, og den skal bestilles til neste år :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja endelig kom han den gode Charles :)
      Nej det er en speciel farve, den må du have næste år, godt det nu er muligt :)
      Klem

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Ja !! varme er vist kommet til hele landet.Men tørt er det her........så manden er rundt med slangevognen lige nu.
    Godt at en del af dine rhodoer er i skygge,for hr falder de sammen pga, af varme og blæsten,
    Flotte allium........her er de ved at være færdige.Her er liljerne også startet,men min jakobstige er forsvundet.
    Glæder mig til Kolding Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette
      Ja nu er det varmt, også her er det tørt, vi har vandet hele aftenen.
      Det er kun dem i skoven, som står i skygge, der ikke er begyndt at hænge, varmen kan hurtigt få dem til det, men det er jo det samme med roserne, når de kommer frem, varmen slår dem ud.
      Ja du er kommet godt foran med allium og andet, ærgerligt med din Jakobsstige.
      Det gør jeg også.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth Hvor ser det hele bare vidunderligt ud. Især den Charles Dickens, den et da ligeså flot som hans historier ;-) Kan godt forstå at du nyder haven . Jeg knokler også bare rundt i haven ligeså snart jeg kommer hjem .
    Det ser ud til at Hans og jeg kan komme til Samsø den 2 juli, skal blot lige tjekke med datteren at hun først skal hentes på Roskilde festival om søndagen ellers kan vi vel hente hende på tilbage vejen. Skal blot høre om vi må tage Zeus med? Knus til dig og Bent

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Tak skal du have, ja Charles Dickens er lige så flot som hans historier :) Ja i sådan et dejligt vejr kan vi gå rundt i haven hele aftenen.
      Det lyder rigtig godt, så skal der bages rabarberkage :) Ja I kan da tage hende på hjemvejen.
      I må gerne tage Zeus med, jeg ved ikke, hvordan mine små sorte reagerer, men det går nok. Bellis skælder alligevel lidt ud, når der kommer fremmede.
      Knus

      Slet
    2. Kære Lisbeth Det lyder godt med rabarberkage, Hans glæder sig allerede :-) . Det bliver så dejligt at se jer igen. Vi tager til Paris på sølvbryllupsrejse den 8 juli sammen med den yngste ;-) knus Tina

      Slet
    3. Kære Tina
      Det tænkte jeg nok :) Vi glæder os til at se jer igen. Det lyder dejligt med sølvbryllupstur til Paris.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    At årets første officielle sommerdag så også bød på sommer er jo herligt. Her i det fynske har temperaturen været lige tilpas. Tænk sig at der nærmest er et nyt plante tema hver og i dag er det blevet Alliums tur til at blive præsenteret og da også nogle kønne af slagsen. Jeg fik et par af Marianne Thomsen sidste efterår og de står flot i blomst og det samme gør de små Ivory Queen. De andre er ikke så lang endnu. Jeg går spændt og venter på den lyseblå Iris fra dig måske det blir imorgen den springer ud :-)
    Neg engblommer kan ikke li at blive klemt inde mine står i yderkanter af bedene og der trives de fint. De skulle nødig gå ud for det er Mogens' yndlingsblomst.
    Ja ham Charles er en flot fyr :-)
    Jeg har i aften haft besøg af en af de fynske Havevenner så det blev til et par hyggelige timer i det gode vejr.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en herlig dag, solen var noget stikkende i eftermiddag, men dejligt med sol og sommer. Ja så blev det Alliums tur, så må vi se, hvad jeg kan byde på i morgen. Ja det er spændende med de iris, der kommer mange billeder endnu.
      Jeg må have fat i en ny engblomme, og plante den et helt andet sted. Charles er virkelig en flot fyr :)
      Nej hvor hyggeligt med besøg af de fynske havevenner, fik du mon noget spændende, eller er I færdig med at bytte?
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Helt færdig med at bytte blir man vidst aldrig :-)
      Hun vidste at alle mine dahlia var gået til så hun havde lige nogle nye med til mig :-) det var hende der havde noget tilgode hos mig for noget i efteråret men da hun skulle flytte her først på året ville hun gerne vente. Hun skulle bla have en gul sommerfugle busk og trælupiner,

      Slet
    3. Nej det gør man ikke, men det lyder til at være noget, begge kunne være tilfredse med. Godt du fik lidt dahliaer.

      Slet
  8. Flot fyr ham Charles og ivory q løgene er rigtig flotte, med specielle blade, hva? ' Brønderslev beauty ' hedder den seriøst det??? :-o :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja det er en flot fyr, min far hed Charles :) Ivory har stået med flotte blade i meget lang tid, de er næsten flottere end blomsten. Ja det hedder den seriøst, der er en park i Brønderslev med rhodoer http://www.ossoft.dk/hedelund/, denne rhodo er lavet specielt til parken af min rhodomand :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth! Vädret har varit varmt och soligt här också, årets varmaste dagar. Det är skönt med värmen. Så mycket fint du har, Charles Dickens har en härlig färg. Bupleurum longifolium Bronze ser spännande ut, har aldrig sett den förut. Vacker färg på den också.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja nu er det blevet varmt, det må vi ikke klage over. Charles Dickens er bare så smuk. Bupleurum er jeg glad for, den er lidt anderledes både i form og farve.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  10. Godmorgen Lisbeth

    Ja, det er Allium tider må man sige, de kommer alle nu.
    Bupleurum longifolium er spændende - blomsten, den skal blive endnu mere bronze som året går.
    Ja, Charles er en trofast favorit må man sige - imponerende farve.

    Ha en dejlig torsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Karsten
      Ja det er rigtig fint med alle de blomstrende allium.
      Bupleurum er jeg da glad for ikke passede ind i Lindas have, den passer fint her.
      Ja Charles har den skønneste farve.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Go morgen Lisbeth!
    jeg forstår godt det er dit ynglings motiv i disse dage, for hvor er det smukt!
    1000 tak for det fine tilbud med en billig billet , det overvejer jeg lige(vi skal meget i juni),og går den til anden side har jeg bare været for langsom.
    Ha en god dag
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Anette
      Ja det er bestemt et dejligt motiv, men der er jo mange dejlige motiver nu.
      Velbekomme foreløbig har jeg ikke tilbudt det til andre, jeg forstår godt, hvis du har for travlt, men det kunne være hyggeligt.
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
    2. Ja det kunne være så hyggeligt:-)))

      Slet
  12. God morgon Lisbeth!

    Känns som om allt exploderar i trädgården just nu av den extrema värmen som ni säkert också fått ta del av.
    Såg att den lilla R. campylogynum började blomma även här, jag tycker väldigt mycket om den, som små klockor är de söta blommorna.

    Jag hinner inte riktigt med just nu, trädgården kräver sitt, gräset växer flera cm varje dygn och kräver åtgärder och kameran och bloggandet blir lidande.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det har du helt ret i, i dag er det ikke så varmt her, men alt eksploderer alligevel, og vi kan ikke følge med. R. campylogynum er en lille fin sag, som man tit kan overse, når man som jeg har nogle kæmper ved siden af, men den er skøn med de små klokker.
      Nej det er bestemt ikke nem at nå det hele.
      I lige måde

      Slet
  13. jøsses ... hvor er din charles dickens megaflot, du burde jeg skrive på min ønskeseddel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja den må du have på ønskesedlen :)
      Vi ses.

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Flotte billeder af haven, og fint forløb du viser.
    Dejlige rhodoer så længe de varer -
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have.
      Ja rhodoerne er skønne, der er til lidt tid endnu hos mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet