fredag den 4. oktober 2013

Status på roser og RhizoBio og masser af rosenbilleder

Mon ikke flere af jer husker, hvordan jeg har jamret over rosenstængelsyge efterhånden flere år i træk i marts/april måned.
Fæle så de ud mine kære roser, så de blev klippet helt ned i jorden. På en anden blog (lad romantikken blomstre) kom jeg til at læse om et vidundermiddel Mycostart, som måske kunne hjælpe mine roser. her kan du læse mere om RhizoBio eller Mycostart, som jeg syntes, at jeg måtte afprøve. Jeg købte 1800 gram hos  Birthe og Ernst Jensen og gav de mest angrebne roser et pulver i bogstavelig forstand. Jeg satte spaden forsigtigt ned ved rosen vrikkede den lidt, så der blev et hul, derefter hældte jeg lidt af pulveret ned. Om det er det, der har hjulpet, kan jeg af gode grunde ikke vide, men de kom sig godt og fik en masse rosenknopper og remonterede flot. Eneste ulempe er rådyrene, som vader ind og spiser knopperne.
Acapella har ikke blomstret så meget, det var en af de roser, rådyrene holdt meget af.
Astrid Lindgren blev høj og flot, men det plejer den at blive. Den har blomstret godt.
Bonita Renæssance remonterer flittigt lige nu
Crocus Rose er helt klart en af de bedre til fortsat blomstring. Den har blomstret flittigt i lang tid nu.
Eglantyne har også gjort det godt

De fynske roser har også gjort det godt og der er stadig mange knopper i nogen af dem.
Gertrud Jekyll blomstrer overdådigt, men der er også tre buske samlet.
Ghita Renæssance har virkelig oppet sig i år, stor blomstring, den har ellers været bagefter de sidste år.
Schneewitchen har også gjort det godt i år, der er en del knopper endnu.
James Galway skal netop til at starte på en ny blomstring.
Queen of Sweden har skuffet lidt i sidste blomstring, her har rådyrene nu også været på spil, men den plejer at gøre det bedre.
Redouté er flittig til at blomstre anden gang
Morten Korch har stået smukt meget længe, nu er der kun et par knopper tilbage i den nye, som jeg fik af sønderjyderne til blogtræffet.
Sharifa Ashma blomstrer fint nu, men har knap så mange knopper.
Min yndlingsmosrose Mme Louis Levique har tre til fire knopper nu, jeg håber, de når at springe ud.
Sct. Cecilia har blomstret flittigt både første og anden gang i år.
Mary Magdalene har også blomstret flittigt og er i øvrigt en af de første roser, der blomstrer
Pat Austin har også blomstret flittigt i år, men jeg har mindst tre buske, så det kan jo blive til noget.
Teasing Georgia har også haft en del knopper i anden omgang.
For ikke at snakke om Crownprincess Margareta, de blomstrer begge op af pælen, der har været en del blomster.
Ssofia Renæssance er også godt med nu, der er også tre buske, men rådyrene gør deres for at forhindre blomstringen.
Grace har ikke været så ivrig anden gang, men mon det ikke også er rådyrene.
Pegasus havde en knop tilbage, da rådyrene havde været der :( så der blev ingen remontering.
Lige nu er det Westerland, der sammen med Crocus Rose løber med sejren i den farve, den blomstrer og har blomstret overdådigt.
Her er kun nævnt nogle af mine roser, dem jeg husker bedst, hvordan de har blomstret.
Men ja I har nok gættet, hvem vinderen er:
Nemlig ja Odyssey har blomstret næsten uafbrudt i 4 måneder.
Dette billede er fra 21.6. den holdt pause ca. 14 dage først i september, ellers har den blomstret uafbrudt.
Af klatreroser kan jeg nævne
Mme Alfred Carriére som har blomstret mere eller mindre over hele sommeren.
Jeg må ikke glemme Penny Lane som her er i gang med den fineste remontering nu.
Alt i alt må jeg nok konkludere, at det har været et glimrende rosenår, jeg har nok tænkt mig at prøve RhizoBio også næste år.
Jeg skylder også lige at sige, at jeg sprøjter mod svamp 2. uge i maj og igen 3 uger efter. De har fået en gang mere, men sidste gang hjalp det ikke så meget, så der er stråleplet på flere af dem nu, bl.a. Odyssey. Jeg sprøjter ikke mod lus, da midlet Calypso mod lus er farligt for vores bier.

Da det stadig blæser voldsomt og det småregner lidt (meget lidt) har jeg plukket mig en blandet buket roser.
God weekend

34 kommentarer:

  1. Skønne skønne billeder, jeg tror da også jeg må prøve det pulver.. Døjer også en del med stængelsyge. Det er vel for sent nu?
    Ha' en dejlig aften ;-))
    Knus Lotte

    SvarSlet
  2. Tak Lotte
    Nej det er ikke for sent, jeg brugte det først i foråret og vil bruge det igen næste forår.
    Tak i lige måde Lotte
    Knus

    SvarSlet
  3. Der er forholdsvis meget arbejde i de roser hva', og mange bekymringer ;o)
    Men hold nu op du har vist - og gør stadig - de mest fantastiske roser. Jeg kunne ikke vælge en favorit hvis jeg skulle :o)
    Jeg har ikke roser i min have - jeg dur ikke til dem, men sådan er vi jo så forskellige :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja det har du helt ret i, det er et stort arbejde, men hvis rådyrene ikke tager knopperne, bliver man også belønnet for arbejdet :)
      Ja heldigvis er vi forskellige, så har du så meget andet fint i din have.
      I lige måde.

      Slet
  4. Hej Lisbet
    Skøn rosekavalkade! Jeg kan godt forstå, at du er glad for Mme Louis Levique, den har meget fine kronblade og en delikat farve.
    Det må være dejligt med så mange blomstrende roser i oktober.
    God Weekend
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der var mange fine roser i dag, men du har ret Mme Louis Levique har en fantastisk skøn farve og fint mos.
      Ja det er skønt, men jeg er glad for, at jeg plukkede ind, for nu fik vi regn.
      Tak i lige måde.
      Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja Odyssey er også mere ren og enkelt i det! Imponerende!

    RhizoBio er jo et Novozymes produkt - og de ved jo godt hvad de laver:)
    http://www.bioag.novozymes.com/en/products/europe/bioyield/Documents/RhizoBio%20leaflet%20EN.pdf

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Odyssey er favoritten :) det er også imponerende, som den blomstrer.
      Tak for linket, det ser ud til at være et godt middel.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja her sidder jeg og klapper i mine små buttede hænder, over de 6 mm regn vi har fået. Jeg tror regnen er på vej til dig nu ;o).
    Skønne billeder du viser af dine roser, lad os håbe at du slipper for helt så meget stængelsyge til næste år. De forbistrede rådyr kan du desværre nok ikke lige gi en gang pulver ;o)
    Dejlig buket du har givet dig selv at nyde, mens det forhåbentlig regner derude ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg kan da godt forstå, du klapper i hænderne, indtil videre har vi kun fået et par mm, men håber stadig på flere.
      Ja vi må håbe, at stængelsygen og rådyrene bliver væk, det er i hvert fald for dyrt at give dem pulver :) Bent har lige taget billeder af et rådyr, som stod lige uden for vores vinduer.
      Ja lad os håbe det regner. Det lyder fornuftigt med en fiske/ havetur til foråret :) så ses vi da bare.

      Slet
  7. Jeg er da sikker på at RhizoBio er tricket - jeg købte også en pose af det på rosenfestivalen i Bogense hvor Birthe og Ernst havde en bod.

    Det er helt fortryllende så mange roser, du har og sikke de stadig blomstrer til trods for rådyrene (uh, hvor ville jeg være arrig på dem, hvis de var i min have). Vist er det et stort arbejde, som nogen mener, men belønningen i form af blomster i 4 måneder står da rigeligt mål med arbejdet. I øvrigt synes jeg at "deadheading" af roser går ind under kategorien "hyggearbejde".

    Nu kalder sofaen - ha' en dejlig aften og god weekend. Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men så er det jo spændende, om du synes du får flere blomster i dine roser, men dine har jo klaret det flot i år.
      Du kan tro, jeg er også arrig på rådyrene, Bent tog lige billede af et ude ved nordbedet, mens jeg luftede hunde.
      Det er rigtig, at vi bliver belønnet med blomstring i rigelige mængder, så vi kan hygge os med deadheading.
      Nu vil vi hygge os med Vild med dans.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Du verden så mange flotte roser du stadig har! Jeg skulle gjerne vite hvilken herdighet sone Odyssey har. Er det en engelsk rose? Navnet høres i alle fall engelsk ut :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er mange endnu, men med det blæsevejr er det ikke sikkert, de bliver ved at blomstre. Jeg ved faktisk ikke om det er engelsk rose, godt nok har jeg købt to af dem i England, men det bliver de ikke engelske af. Hvordan mon man finder ud af herdigheden? Jeg prøver om jeg kan finde ud af noget :)

      Slet
  9. Godaften Lisbeth.Dejligt at det pulver hjalp på dine roser.
    Og du har da rigtig mange smukke roser.....og kan godt forstå at du er glad for Oddysey.Min Alfred er blevet pænt høj og har da også fået lidt blomster.......men håber da at den vil blomstre noget mere til næste år.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var rigtig godt. med Rhizo Bio.
      Odyssey er skøn og fotogen men ikke til vasen, den falder for hurtigt.
      Din Alfred skal nok komme til at blomstre meget mere næste år.
      God aften
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Tak for gennemgangen af roserne og vurderingen af deres remonteringsevne. Og for anmeldelsen af rosenmidlet.

    SvarSlet
  11. Du har så mange smukke roser, Lisbeth. Din yndlings ser virkelig også ud til at være i en klasse for sig!! Kender den ikke ellers..

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep
      Tak skal du have, ja min yndlingsrose har en helt speciel farve, den er skøn.

      Slet
  12. Hvor har du dog mange smukke roser.
    Flot buket.

    SvarSlet
  13. Hold da helt op hvor har du mange skønne roser, som du stadig har glæde af her i oktober.
    Jeg bliver vist nødt til at forsøge mig med lidt roser, selvom jeg ikke har den store tiltro til, at det bliver godt her på vores sandede jord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er dejligt, at de blomstrer endnu.
      Er der ikke andre, som lykkes med roser på sandet jord? Det er da et forsøg værd med lidt jordforbedring, du kan jo da starte i det små og supplere op senere, hvis det går godt.

      Slet
  14. Det var dog vildt så mange roser, som du har, og så tror jeg oven i købet, at du har mange flere, for jeg synes at kunne huske andre slags, som du ikke viser:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det har du helt ret i, at det kun er en brøkdel af dem, jeg viser. Det er kun dem som blomstrer nu, der bliver vist :)

      Slet
  15. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så var det netop Ernst Jensen som sørgede for vi fik Odyssey til landet fra England. I hans bog, Et liv med roser, skriver han det vist. Men det kan godt være det var en anden rosenekspert der skrev om det.
    Og sikke rosenkavalkade af seje roser, du viser :)
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Jeg tror du husker rigtigt, Ernst Jensen sørgede for, at den kom til rosertilhaven.dk, , to af mine er købt hjem fra England, fordi de var udsolgt på Fyn :)
      Audrey Wilcox er desværre føde for rådyrene, så der har ikke været mange blomster i den, desværre.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Det kan de da ikke være bekendt! Audrey W er så smuk. Det er en rose som jeg må ha en dag :)

      Slet
    3. Ja den er du da nødt til at have :)

      Slet
  16. Skønne rosenfotos - og måske jeg skulle forsøge med lidt pulvermagi, da jeg ikke synes at roserne her i år har været specielt vidunderlige. Mulighvis fordi jeg har brugt alt for meget tid på at bygge og ikke på at nurse de smukke, blomstrende buske.

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja det skulle du prøve, det eneste jeg gør med at nurse mine roser er at deadheade, gøde og selvfølgelig beskære i foråret. Mon ikke du gør det samme :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Tak for en dejlig rosenstatus. Godt med lidt have tips. De vil blive gemt i min have-almanak. God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Karin
      Dejligt hvis du kan bruge dem.
      Tak i lige måde.

      Slet