tirsdag den 22. oktober 2013

De sidste billeder fra i går

I dag har jeg været udenøs, turen gik til Horsen til folkeundersøgelse brystkræftscreening. Meget apropos i netop denne uge. Vi er tre piger, der slår følge, så vi kan deles om udgiften til færgebilletten. Det var en fin tur, vi hyggede os, men ikke en eneste blomst fik jeg købt, lidt kedeligt :)
Så er det jo godt, at jeg har billeder fra i går, her kommer de:
 Parykbusken er
smuk med regndråber
Stenbræk blomstrer så fint

Aster Marina Wolkonsky mon den snart springer helt ud
Den gule vinterasters har endelig fået knopper/blomster igen efter rådyrets hærgen
En enkelt blomst i en rhodo
 også digitalis blomstrer lidt
primula vil også være med, der er flere i blomst
Solsikken Lemon Queen blomstrer på livet løs, den er flot sammen med de røde paradisæbler.
Papirbarklønnen er kun en spinkel sag endnu, men nu er der da blevet lidt efterårsfarver.
De løvfældende rhodoer gør stadig opmærksom på sig selv
 R. Soire de Paris
 R. Jack A. Sand
og R. Luteum
Her får vi lige Fireglow og cornel fra en anden vinkel
Tobaksplanten blomstrer stadig
En enkelt solhat ser fin ud endnu
Fra mit udsigtssted kan jeg se denne kornel, som jeg hver sommer klipper, for at den ikke skal blive for stor og skygge for meget. Den står nemlig blandt en masse rhodoer.
Lidt roser kommer her


Scepter d´isle
James Galway
Reine de Violett
Odyssey
Fortsat god dag, her er det solskin og blæsevejr.

26 kommentarer:

  1. Fine billeder! Jeg har også lige været i haven at fotografere lidt. Det er da vist usædvanligt at vi kan finde så mange blomster sidst i oktober ...? Det er i hvert fald dejligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak skal du have, ja der er meget skønt i haven endnu, det er så dejligt.

      Slet
  2. Den, der blå primula, hvor er den bedårende!
    Kærlig hIlsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja den er fin den lille blå primula.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Åh, så skønne billeder og sikke en mild dag i dag. Soire de Paris og parykbusken tager helt sikkert prisen hos mig i dag.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja det har været en dejlig mild dag i dag. De to er også skønne med de mørke farver.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Herligt, at du har billeder til to dage, jeg forstår din rigdom og føler også at jeg er rig i min have! Du er ret god til at tage billeder, du har altid så utroligt fine motiver. Det er egentlig lidt utroligt at man kan tage så mange billeder i den samme have, men det kan man og det er en fornøjelse at se på dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg sparede lidt på billederne, så der var til to dage :)
      Ja vi er da rige, når vi kan få øje på rigdommen i vores haver.
      Motiverne kan godt være de samme, selvom de aldrig ser ens ud, det udnytter jeg meget. Dagen, lyset og vejret forandrer sig jo hele tiden. Det glæder mig, at du nyder mine billeder :)

      Slet
  5. Dejligt, at I har haft en god tur ud af det, Lisbeth - og skønne billeder igenigen :)

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Zep, ja så må vi bare håbe, vi får det rigtige svar. Tak for det :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Nå Nå - man kommer til fastlandet og returnerer ikke med en eneste blomst?

    Det må blive en anden dag:)

    Ja Azalea Rhodoerne har en super fin finale før de står afpillede - ikke noget at sige til at vi blandt dem finder de mest robuste...

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var godt nok kedeligt at tage til fastlandet og ingen blomster med hjem. Jeg kiggede i Bilka i Horsens, magen til visne kedelige planter, de fristede bestemt ikke, så jeg sparede pengene denne gang.
      Min rhodo plantepusher bor ikke langt derfra, men han holder desværre lukket om tirsdagen. Ellers var der kommet nogen Azalea med hjem, for de er nemlig fine nu og rubuste ja.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Jeg går også til brystkraftscreening hvert andet år.......dejligt betryggende.
    Jeg håber at min parykbusk vokser sig ligeså flot som din........den er lidt bette
    Den gule asters er rigtig fin........og har været i Tivoli idag i det smukkeste vejr......og der var mange fine blomster endnu.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er et godt tilbud, som vi må tage i mod.
      Din parykbusk skal nok komme igen, min var også frosset ned, jeg har en mere, som heller ikke er nær så stor, som den plejer at være.
      Jeg er glad for min gule asters og især for at den endelig blomstrer igen.
      Dejligt med en tur i tivoli i det fine vejr.
      Knus og god aften.

      Slet
  8. jeg må indrømme jeg finder de løvfældende rhodoer smukkest i efterårsfarverne.. også smukkere end når det blomstre, hvilket vel egentligt gør mig lidt underlig...

    dejlige regnvåde billeder:)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja men du har da ret, mange af de løvfældende er mindst lige så smukke i løvet som i blomsterne, men nogen af dem har en skøn duft, når de blomstrer. Det er da heller ikke så dårligt :)
      Tak
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Rart at høre i har haft en god tur.
    Jeg har også fulgt brystkraftscreening, men nu er det slut. Når man fylder 70 år, så skal man ikke møde op mere. Jeg spurgte om det var fordi vi så ikke var så meget vær mere, men nej det er fordi chancerne for at få det så er meget lille.
    Som altid viser du gode billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var en fin tur, selvom vi ikke så noget til planter :)
      Godt du spurgte om det, den samme tanke har jeg haft. Men det er nu ingen garanti, at man er over 70, jeg kender en på 80 år, som måtte have fjernet et bryst for 5-6 år siden.
      Tak

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Nå - så blev det din tur, jeg var afsted i sidste uge og fik heldigvis det rigtige svar i løbet af tre dage ;o)
    Så fastlandet havde ikke noget at friste med idag, det var godt i hyggede jer alligevel.
    Parykbusken er så skøn med regn på ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg har fået min undersøgelse udsat, fordi vi var tre, der skulle følges, vi må jo deles om udgifterne, når vi skal med færgen. Jeg håber også på rigtigt svar hurtigt :)
      Nej vi kom ikke de steder, hvor der var noget der fristede :) de andre er ikke så plante interesserede.
      Ja parykbusken er skøn også med regn på.

      Slet
  11. Jeg giver dig ret i at man kun kan føle sig rig og meget heldig, når man kigger ud i en have så skøn som din :-) Men du skal også føle dig meget stolt, med det kæmpe 'arbejde' du lægger i den.
    Er den lysegule vinterasters en staude? Hvor er den bare skøn.
    Tænk at du sådan har været udenøs uden at få fingrene i en enste plante, det var da utroligt :-) Jeg krydser selvfølgelig fingrer for din screening. Jeg skylder vist lidt :-)
    Godnat herovre østfra, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er dejligt, jeg bruger meget tid derude, men jeg synes ikke selv, det er et kæmpearbejde, det kan knibe med at følge med en gang i mellem, men jeg nyder jo timerne derude.
      Ja den lysegule vinterasters er vist nok en staude, men de er ikke meget for at overvintre alligevel, men jeg har fået at vide, at man skal tage stiklinger af den, de bliver pænere end den gamle. Det er på en facebook gruppe, jeg har fået det at vide, fra en som selv har solgt dem, nu er han stoppet.
      De to andre er ikke så planteinteresserede, så vi kom ikke de rigtige steder, lidt kedeligt :)
      Tak fordi du krydser, her kan man vist ikke skylde, men blot sende gode tanker, hvor det er nødvendigt :)
      Så siger jeg god morgen vestfra :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Lisbeth - det var dog utroligt du kan komme hjem uden EN ENESTE BLOMST. Men du har godt nok også stadig mange fine ting i haven som du kan glæde dig over, din stenbræk er da helt vidunderlig - men det hele ser jo fantastisk ud.
    God dag.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja er det ikke fantastisk, det var i hvert fald lidt kedeligt, men de andre piger er ikke så meget til plantecentre, så sparede jeg det, men kom da hjem med et par nye støvler :)
      Ja der er mange skønne ting i min have endnu, den stenbræk glæder jeg mig over hver efterår, jeg har delt den, så den er mange steder i haven.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Du har virkelig en lang sesong i hagen din! Rosene dine er jo fortsatt så vakre. Den Odyssey må da satt rekord i lang blomstring? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er lang sæson i min have :) Der er flere smukke derude nu, de kommer med senere i dag. Odyssey har vist rekord ja :)

      Slet