tirsdag den 24. september 2013

Septembers himmel er så blå

Ja jeg er lidt bagefter med det billede, det ved jeg godt, men endelig lykkedes det mig at få et billede af den helt rigtige blå september himmel. Det var godt nok i går, men i dag har det nu også været flot. Dejligt stille og klart så jeg har nydt at gå og flytte rundt med planterne. Til aften er det noget køligt, selvom vi slet ikke her taler om nattefrost endnu som i de andre nordiske lande.
Det er da en fin blå farve, og nu vi er ved det blå:
 så blomstrer lavendlerne igen
 og salvien
Stormhatten er også i blomst nu, pinden er til støtte for en gren af vinterasters.
asters er også lidt blå, her kan I se, hvordan den gror op mellem stenene
Her er lidt af de nyplantede græsser, som I kan se, er der stadig bar jord, og planen var en tur til rhododendronhaven i morgen. Den blev forpurret, for Claus havde ikke noget af den gode spagnum, så det må vente til næste uge, hvor han forhåbentlig har fået det hjem.
Fra bryggersdøren har vi udsigt til tøjsnoren ja, men prøv at kigge op i træet ovenfor snoren
Jeg har hele tiden ment, at det var Huldine, men jeg tror nu, at det er Nelly Moser som genblomstrer så flot.
Her er så den dahlia, jeg viste lidt af i går.
Her er også lidt bar jord bag græs og hirse, men mon ikke Gunneraen næste år kræver endnu mere plads, hvis den altså klarer vinteren.
 lidt flere himmelbilleder
også her
 Kasmirsk røn med fine frugter
og jernurt/kæmpeverbena
Rhododendronen Lemon Cloud gør sit bedste for at dække stenen.
 Louise Bugnét 23.9
og 24.9.
Mary Rose
Gertrud Jekyll
ja ja jeg har da også lus i roserne :)
 så nu må jeg hellere vise nogen af de kønneste roser: Odyssey
og Penny Lane, tænk at have sådan en hel buket af Penny Lane. Jeg lægger mærke til den hver gang jeg går forbi, og så må jeg lige hen og stikke næsen i den :) De holder længere nu i blomsterne end om sommeren.
I må have en god aften.

26 kommentarer:

  1. Billedet med tørresnoren er da bare så godt Lisbeth! - med alle de små farvede klemmer. Det danner en god forgrund til dine dejlige træer..
    Kærlig Hilsen
    jetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er andet end blomster på det billede, godt du kan lide det :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. uhm... det har bare været en dejlig dag i dag, rent vejrmæssigt. Sikken eftermiddagssol :) Du har fået dejlige billeder af den blå himmel og hvor er det egentligt sjovt at se andet fra haven som f.eks. tøjsnoren. Den er ihærdig, clematissen oppe i træet, det er da dejligt .

    Lus har vi også lidt, det tager jeg helt med ro på denne årstid.

    ha' en god aften, knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har være en dejlig dag i dag ingen tvivl om det. Den tøjsnor er vældig populær, lader det til :) og en clematis, der blomstrer så flot nu, måtte da vises.
      Jeg tager det også roligt med lusene, klemmer dem ihjel og går til næste blomst, men der er en del i år.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Skønne blå billeder, ja selv tøjklemmerne er blå. Penny Lane er skøn og jeg kan lige fornemme duften... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Tak ja for en gang skyld har jeg taget billeder af noget blåt. Penny Lane dufter fantastisk, men det har du fornemmet kan jeg forstå :)

      Slet
  4. Skønne blå billeder du viser - både himmel og blomster :o)
    Det er slet ikke rart med bar jord, men mon ikke du hurtigt får lavet om på det ;o)
    Hvis bare du får puttet din gunnera til vinteren, så skal den nok komme igen næste år - og større end i år. Min har rigtig fået fat, og er ved at ha en go størrelse. Den har desværre manglet vand, så bladene er noget svedne... øv!
    Sjovt som Lemon Cloud omfavner stenen, men det ser godt ud :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Tak ja der var for en gang skyld en del blåt i dag.
      Det varer nok kun til foråret, så er det sket med den bare jord. Jeg skal nok putte gunneraen godt, har fået lovning på halm. Jeg har vandet min gunnera næsten dagligt, det var nødvendigt i den tørke.
      Ja Lemon Cloud er flot i sit favntag med stenen :)
      I lige måde

      Slet
  5. Et fint blåt tema, du har i dag. Det ser rigtig godt ud med clematissen højt oppe i træet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja godt med lidt blåt :) det har jeg sjældent billeder af. Jeg beundrer dagligt clematissen, den tiltrækker sig opmærksomheden med det samme.

      Slet
  6. Godaften Lisbeth.Utrolige flotte billeder af september himmelen.
    Lavendler-salvie og storhat der blomstre nu?Har du klippet dem alle ned.?For alle tre planter er da slut her hos mig.
    Men kan da godt forstå at du er så glad for din Penny Lane.....for den er da smuk........og hvis den så også dufter dejligt,er det jo den perfekte rose.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Tak skal du have. Stormhatten fik jeg af Helle Blomsterhat eller Malene, da de var på besøg, så det må være hende, der har klippet den ned. Lavendel og salvie har jeg klippet ned for en måneds tid siden.
      Penny Lane er bare skøn og selv i det knap så varme vejr, dufter den godt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Som de andre har jeg også bemærket dit blå tema i dag. Vi nyder også Penny Lanes genblomstring. Det gør den bedre end New Dawn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja for en gang skyld havde jeg blåt tema. Penny Lane er forrygende og du har ret i, at den gør det meget bedre end New Dawn.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Hvor ser R. Lemon Cloud dog dejlig sund ud.
    og hvor er det fint med clematis så højt oppe i træet.

    Rosen Penny Lane er bare så bedårende (en rigtig rose)

    Jeg fik også hældt et par poser spagnum ud ved mine rhodoer ---- der var heldigvis kommet en del regn 40 mm siden jeg var der sidst, så det var fint.
    Flotte billeder af haven
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja Lemon Cloud er rigtig fin og sund at se på.
      Og det er også flot med den høje clematis :)
      Du må altså have en Penny Lane, den kan varmt anbefales.
      Godt I også har fået regn, så de kære rhodoer kunne få noget spagnum.
      Tak.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Skønt tema med tøjsnor og den klatrende clematis. Fantastisk at den kan klatre så højt.
    Ja det har været det mest vidunderlige vejr i dag og jeg har som dig, virkelig givet den en skalle i haven. Plantet og flyttet og delt....hvor får vi flotte haver igen til næste år! Selvom jeg nyder som det er lige nu. Der er så mange skønne farver i spil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente. Ja jeg er også imponeret over den clematis. Når det er så fint vejr, kan man bare ikke lade være med at gå i haven. Vi må helt sikkert få flotte haver også næste år. Jeg nyder også efterårsfarverne nu, men det bliver endnu flottere.

      Slet
  10. Skønne himmelbilleder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  11. Flotte himmelbilder du viser! Ja, septemberhimmelen er alltid veldig blå og høy på flotte klare dager. Det kan nok ligne på Nelly Moser, ja. Penny Lane er så vakker, så vakker!

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      ja septemberhimlen er skøn på klare dage, det var solopgangen til morgen også.
      Du mener også, det er Nelly Moser, det vedtager vi så.
      Penny Lane er forrygende smuk.
      Tak i lige måde.

      Slet
  12. ...og aller finest - den gule citron der omklamrer den store sten - floooot

    SvarSlet
  13. Skønne billeder af haven i september. Penny Lane er utrolig smuk, og den himmel er da helt forrygende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak May
      Ja Penny Lane er utrolig og himlen var rigtig septemberblå.

      Slet